Deze morgen wilde de juf een verhaaltje vertellen maar ze liet per ongeluk de prentjes op de grond vallen. En nu!?
Dan maar samen de prentjes bekijken en verwoorden wat we zien om ze tenslotte in de juiste volgorde te leggen. Goed gedaan kapoentjes.
1. Joris valt. 2. Joris weent van de pijn. 3. Gelukkig is mama er om zijn knie te verzorgen. 4. Joris stapt weer met een pleister op zijn knie.
Na ons lekker stukje fruit zijn we gaan sporten met meester Koen maar ook met meester Céderic.
Tijdens ons sportuurtje heeft de juf alles klaargezet om Tik Tak te spelen. We hebben onze vriendjes van de aardbeienklas uitgenodigd. Eerst gaat de tik tak-wijzer heen en weer en de deurtjes open. Op de draaischijf staan allemaal spulletjes die met ziek zijn te maken hebben.
De puzzeldeurtjes : Jules bij de dokter.
De schuivende bekers met onder één beker neusdruppeltjes.
De dokter ziet een koffertje en wat zit erin? Zijn stethoscoop.
Een toren bouwen en wat zit er in het kleinste doosje? Een spuitje met... water.
Lachen, gieren, brullen want de juf spoot het leeg op alle kapoentjes.
Juleske ziek in bed, de dokter onderzoekt hem.
Een spuitje, spatel en thermometer puzzelen.
Een ziekenwagen schilderen.
En tot slot : Jules en de dokter spelen verstoppertje. Als de dokter Jules te pakken heeft geeft hij Jules een spuitje, AUW!
Dan gaat de wijzer weer heen en weer en de deurtjes dicht.
Deze morgen had de juf een praatplaat klaargezet en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren. We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog vanalles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Vandaag was het ook tutti-frutti dag en we aten een mandarijn. Maar mijn wolfjes waren nog hongerig en dus toverde juf Carla nog banaantjes tevoorschijn. Na de speeltijd mochten we in de hoekjes maar ook in de zaal spelen. Vanwege het regenweer kunnen we niet buiten en toch hebben we nood aan beweging daarom haalden we de fietsen, auto, moto, tractor,enz uit de berging.
Tot slot leerden we nog een versje : Jules was verdrietig want hij was gevallen en had pijn. Waar?
Hanne en Mathieu gingen op zoek en vonden de pleisters.
1-2-3 een pleister op je knie hier nog één en daar nog één en ook één op je dikke ... voet riepen mijn kapoentjes ipv teen. Hun rijmtalent is nog niet wat het moet zijn Nog een fijne dag.
Deze morgen waren er verschillende kindjes met snottebelletjes. Dus hebben we samen geleerd om ons neusje te snuiten.
Daarna zijn we samen gaan sporten met meester Koen in de sportzaal. Oeps, geen foto's want de juf was vergeten om het fototoestel mee te geven. Na het sporten en de speeltijd speelden we een spelletje. Gooien met de dobbelsteen, het aantal stipjes (pilletjes) tellen en dan evenveel pilletjes aan Jules geven.
Tijdens hoekenwerk mochten we pilletjes plakken in een medicijnflesje. En natuurlijk alle zieken onderzoeken en verzorgen.
Dat kan niet zonder medicijntjes dus daar zorgen we voor. Een worstje van plasticine rollen en dan pilletjes knippen of snijden.
Na de middagpauze wilde Jules geen dutje doen. Nochtans had de dokter gevraagd om veel te rusten. Hoe kunnen we Jules helpen? Zijn tutje geven en zijn knuffeltje.
Maar toch kon Jules niet slapen. Zullen we een slaapliedje zingen? Ja en we maken ook zelf muziek. Wat een pret!
Of Jules nu wel kon slapen dat betwijfel ik maar het is het gebaar dat telt, nietwaar! Aan het eind van deze schooldag heeft de juf nog een verhaal van Jules verteld. Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
Deze morgen zat er een nieuw gezichtje op onze bankjes "Iluka"
Zij mag vanaf vrijdag naar het perenklasje komen en kwam alvast een beetje oefenen. Lieve Iluka wees welkom in ons klasje hopelijk voel jij je er snel thuis.
Alle vriendjes draaiden hun kentekentje om en toen het de beurt aan Jules was was hij nergens te bespeuren. We hoorden hem een beetje kreunen en toen de juf hem gevonden had was het meteen duidelijk waarom. Jules stond helemaal vol met rode vlekjes.
Oei, oei, wat moeten we nu doen? De dokter bellen riepen mijn kapoentjes in koor, goed idee! Sethul wilde het wel doen.
Voor de dokter er is kijken we even of Jules koorts heeft. Hanne weet hoe het moet.
Maar wat doet de dokter dan? We keken samen op de prenten : 1. Eerst met een spateltje in de keel kijken. Dokter Jarne doet het even met Jules en wat ziet hij? Een rood keeltje.
2. Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Lowie ziet dat het er niet goed uitziet!
3. Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Iza doet dit zeer geconcentreerd.
Ocharme Jules heeft de waterpokken! 4. Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Areana is hier al zeer handig in.
5. Ook nog een siroopje om zijn keeltje te smeren. Dokter Sander weet precies hoeveel hij mag geven.
En dan moet Jules rusten in zijn bedje. Renzo geeft Jules zijn tutje en knuffeltje en dekt Jules warmpjes in.
In onze crea-hoek mochten we met rode verf en een wattenstaafje stipjes stempelen over het hele lichaam van Jules.
Oei er zijn precies nog veel kindjes ziek vandaag in de perenklas maar gelukkig waren er ook veel dokters in de klas om al die patiënten te verzorgen.
Zieke kindjes hebben medicijntjes nodig. Daar zorgen onze apothekers voor : pilletjes met pincet in medicijnflesje doen.
Even de medische tijdschriften erop naslaan voor we beginnen met het maken van hoestsiroop in de zandtafel...
Voor we naar huis gingen luisterden we samen naar het verhaal : Een kuiken met waterpokken. Een kuiken heeft waterpokken en ze jeuken vreselijk erg ! Mama troost kuiken maar toch probeert ze van alles om die jeukbultjes kwijt te raken, maar op een morgen zijn ze vanzelf weg maar dan heeft... mama kip ze.
Vandaag kwam Jan Klaasen ons roepen voor een poppenkastverhaal.
Poesje Mauw had het zeer koud en wilde graag een warme muts. Gelukkig kon Katrientje helpen maar Heksemie kon het natuurlijk niet laten om poesje Mauw te plagen. Na een tijdje kreeg Heksemie toch spijt en heeft ze het weer goedgemaakt. Meer ga ik er niet over vertellen want de foto's zeggen genoeg over hoe spannend het wel was.
Wij willen ook wel een warme wintermuts en wanten dus gaan we zelf een patroon ontwerpen. Mijn kapoentjes mochten een stempelfiguur en kleur zelf kiezen en gingen dan ijverig aan de slag. Terwijl kwamen er ook mini gesprekjes opgang zoals : "ikke bauw" " jij auto?" Zeer basic maar wel superlief dat kleutertjes aan deze leeftijd in volle ik-periode toch aandacht hebben voor hun vriendjes. Als ons ontwerp droog is zal de juf er een muts en wanten uitknippen.
Na de speeltijd een taalspelletje. Mijn kapoentjes zitten klaar om eraan te beginnen. Maar wat ziet de juf nu?? Een superlief tafereeltje. Ohhh... Lowie zegt : "Mijn vriendinnetje" en Elena lacht lief terug.
Joris wil buitenspelen maar heeft enkel zijn ondergoed aan. Wij helpen Joris om de juiste kledij aan te trekken. Joris was blij met de hulp van mijn peutertjes.
De hoekjes lonken dus spelen maar :
Tot slot van de dag een verhaaltje van Kaatje. "Kaatje in de winter"
Het is winter. Kaatje wil naar buiten en doet dus dikke kleren aan. Buiten komt er een wolkje uit haar mond en zijn alle struiken en bomen kaal. Ze strooit eten voor de vogels en is heel blij als het begint te sneeuwen. Papa leert haar sneeuwballen maken en samen maken ze een sneeuwman. Wanneer haar kleine broer Bas buitenkomt, mogen ze samen op de slee. Dan wordt het tijd om naar binnen te gaan, droge kleren aan te trekken en gezellig te genieten van de warmte.
Wat een leuke week! Hopelijk volgen er nog veel! Fijn weekend!
Deze morgen hebben we een extra lang praatje gemaakt, want juf Carla was een beetje zenuwachtig omdat haar dochter haar rijexamen moest afleggen. Ze kon zich dus niet concentreren op een verhaaltje of zo maar dat vonden mijn kapoentjes niet erg want zij houden ook van gezellig keuvelen.
Na het fruit eten was meester Koen er om ons te halen. Lekker sporten !
Na de speeltijd speelden we in onze speelzaal een leuk spelletje met onze warme wintermutsen. We stappen op muziek tussen de mutsen en als de muziek stopt dan zetten we snel een muts op ons hoofd. Alle mutsen op één hoopje, we stappen in een kringetje er rond en als het liedje uit is nemen we snel een muts want er is er ééntje te weinig.
Tot slot liggen we met gesloten ogen op onze muts en wachten we tot de juf ons komt kriebelen.
In de klas wachten de hoekjes op ons.
Voor we naar huis gaan wilde de juf nog een verhaaltje vertellen maar dat zal moeten wachten tot morgen. Er kwamen enkele onverwachte boodschapjes ...hihi! Dan maar nog snel enkele liedjes zingen zoals " deze vuist op deze vuist. "
Zo morgen alweer de laatste schooldag van deze week. Oh ja! Elke heeft haar rijbewijs! Juf Carla is Tot morgen lieve vriendjes.
Deze morgen na onze kalenders en praatronde zei juf Carla dat we één schoen mochten uitdoen net zoals Jules. De juf zette alle schoenen door elkaar en dan mochten wij over ons schoentje vertellen.
We vertelden welk soort schoenen er zijn : schoenen, laarzen en ook skilaarzen. Ook de kleur kwam aanbod, bruine, rode, zwarte en oranje schoenen. Schoenen sorteren : schoenen met plakkers, met rits of met veters.
Hoe sluit je je schoen en hier kregen we een demonstratie van Sander en Iza.
Nu onze schoenen weer aantrekken, dat is niet makkelijk! Maar geen paniek juf Carla je lieve kapoentjes helpen je wel.
Dan trekken we de zaal in met onze radio en onze dansschoenen aan. Lekker shaken op een liedje van Jules. "Schoenen om te dansen, schoenen om te gaan schoenen die bewegen ik kan niet stil meer staan. Schoenen die gaan springen heel hard op en neer schoenen die gaan schuiven zachtjes heen en weer."
Na de speeltijd spelen we in de hoekjes.
Opeens ontdekken mijn kapoentjes het spelletje verstoppertje. Ze hebben samen het grootste plezier,
Tot slot van dit "klein schooltje" een verhaaltje. De eend van Jules.
Jules was zeer fier want hij had een nieuwe bloes gekregen met een eendje erop. Na zijn badje deed hij zijn bloes aan maar waar was eend? Jules ging op zoek en vroeg opa, mama, papa, zus of zij eend gezien hadden. Maar nee, niemand kon Jules helpen. Wat was Jules verdrietig ... en toen hij wegliep zagen wij eend op de rug van Jules, Hihi maar Jules toch eend staat op je rug, je hebt je bloes verkeerd aan!
Dat wilden wij ook eens proberen dus wij op zoek naar een bloes met mooie tekening zoals die van Elena en Hanne.
We besloten dat het toch een beetje dom was van Jules. Nu lekker genieten van onze vrije namiddag. Tot morgen.
Dikkie Dik is een grappig poesje die de wereld volop aan het ontdekken is net zoals mijn kapoentjes. Daarom zijn ze ook steeds zeer aandachtig als de juf een verhaaltje verteld over deze poes. Vandaag Dikkie Dik en de slee.
Nu even gezellig samen fruit eten en dan gaan we sporten.
Meester Koen was vandaag niet alleen er was ook een stagiaire bij.
We waren zo flink dat we een stempeltje kregen van de meester Na de speeltijd een lesje wiskundige initiatie. Jaja, ook de peuters van de perenklas pakken de meer ernstige vakken aan Eerst maken we allemaal een sneeuwbal van papier.
Daarna rollen met de dobbelsteen, stipjes tellen ( 1 of 2 )
en dan evenveel sneeuwballen gooien naar onze sneeuwman.
Daarna werken we verder aan de afwerking van ons sneeuwmannetje. Ogen, neus, mond, hoedje en knoopjes plakken.
Onze hoekjes :
Areana zegt : één voor mama, één voor poeke
Namiddag kijken we samen naar een verhaaltje van Pingu.
Spelen en werken we verder in onze hoekjes :
Juf Iza en haar kleuters!
Voor het naar huis gaan kijken we samen in een boekje van Siana. Karel, lekker zoet.
We spelen hetzelfde spelletje als Karel. Met mijn ogen kan ik kijken. Ogen wegstoppen en KIEKEBOE hier ben ik weer!
Deze morgen een nieuw gezichtje in onze klas : Dag Lieve Elvi, wij zijn superblij met jou erbij. Elvi koos als kenteken een muziekinstrument nl. een trompet. Na de krokusvakantie zal zij elke dag naar het perenklasje komen.
Opeens hoorden we iemand bibberen. Maar Juleske toch! Waarom zit jij in je blootje? Jules wilde een T-shirt en korte broek aandoen. Maar dat is toch veel te koud, Jules! Kijk eens naar buiten, er ligt sneeuw!
Met behulp van onze weerkalender hebben we Jules duidelijk gemaakt dat je in de winter warme kleren moet aandoen. Jules hoorde het in Keulen donderen dus besloten de kleuters om de juiste kleren voor Jules uit te zoeken.
Veel beter, Jules! Na de speeltijd stond er weer een nieuwe vriend in onze klas. "De kerstman!" riepen enkele kapoentjes. Neen het is een sneeuwman. Is dat een echte? Wilden mijn kindjes weten.
Zullen we eens voelen? Hoe voelt een echte sneeuwman? Na heel veel vragen, antwoorden en een groot wetenschappelijk onderzoek kwamen we er achter dat hij niet echt was. Dus ging de juf sneeuw halen om een echte sneeuwman te maken.
Wat leuk 2 sneeuwmannen in ons perenklasje. Maar de sneeuwmannetjes vonden het niet zo leuk ze wilden sneeuw. Daar hebben we dan maar zelf voor gezorgd. Papier scheuren tot mooie witte sneeuwvlokjes en ze dan in de lucht gooien.
Nu mochten we om beurt een sneeuwman schilderen. Morgen werken we hem verder af met ogen, neus, mond, enz...
Wie wilde mocht ook een sneeuwmannetje boetseren met witte plasticine en hem verfraaien met een hoedje, handen en voeten,...
Namiddag gingen mijn kapoentjes onmiddellijk kijken naar ons echt sneeuwmannetje. Maar wat nu?!! Hij was veel kleiner geworden. Hoe kan dat nu? Zijn neusje lag te drijven in een plasje water, zo zielig.
We speelden verder in de hoekjes en schilderden ons sneeuwmannetje.
Aan het einde van onze schooldag leerden we om ons jasje zelf aan te doen. Met pictogrammen van Jules en de juf die het even demonstreerde.
Waw... wat ging dat vlot! Iederéén deed vlot zijn jasje aan.
Beste mama's en papa's in het heen en weerboekje van je peuter vinden jullie de pictogrammen om het jasje aan te doen. Haal het er gerust uit en hang het zichtbaar voor je peuter zodat zij dit kunnen oefenen. Slaaplekker, kapoentjes, tot morgen.
Joepie, eindelijk voldoende sneeuw om in te spelen! Maar eerst even onze kentekentjes omdraaien. Oei, we zagen veel kentekens en weinig foto's, dat wil zeggen dat er veel kindjes afwezig zijn vandaag. Jules heeft een mand met pittenzakjes in 4 kleurtjes meegebracht. Juf Carla zingt : "Rood, rood, ik heb geen rood. Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken." Dan mag één vriendje een rood pittenzakje nemen uit de mand. Zo gaat het verder totdat iederéén er ééntje heeft.
Nu toont Jules ons wat wij met het pittenzakje moeten doen zoals : Leg de pittenzak op je benen, op je voeten, op je hoofd, enz... Wat kunnen we dat al goed! Zelfs schouder en elleboog weten de meeste kapoentjes. Tot slot mogen we vanop onze bank de pittenzak weer in de mand gooien.
Maar nu komt het leukste van de dag : Spelen in de sneeuw! We kleden ons lekker warm aan, muts, sjaal,wanten. De juf heeft nog laarsjes voor haar kapoentjes die schoentjes aan hebben. En de kapoentjes die geen wanten hebben krijgen warme sokjes over hun handen net zo goed als wanten. Nu kunnen we naar buiten, samen met de kindjes van de aardbeienklas. Sneeuwballen gooien op ...de juf. Maar de juf gooit wel terug, zo leuk! We hebben een wandeling gemaakt rond de school.
Terug in de klas alle natte kleren uit en op de verwarming leggen. Terwijl aten wij lekkere kiwi's.
Weer in de klas speelden we in de hoekjes.
Om onze woensdag af te sluiten vertelde de juf nog een verhaal van Jules en zijn opa.
Hoera, wat zijn we blij met onze Lowie erbij. Met een weekje vertraging vanwege de waterpokken. Ook Lowie was superblij dat hij eindelijk naar het klasje kon.
Tijdens onze praatronde gingen de gesprekken over de sneeuw. Hanne vertelde dat zij een slee had en papa zou de slee trekken. Hopelijk voor papa valt er nog wat sneeuw dat schuift wat beter.
We telden ook het aantal vriendjes per bankje 1-2-6-8 we moeten nog wat oefenen denk ik!
Daarna leerden we een nieuw gedichtje :
Rikke-tikke-tik, hier ben ik. Dit zijn mijn handen, dit zijn mijn voeten. Ik kom je groeten!
Daar was meester Koen voor ons sportuurtje op dinsdag. Eerst goed luisteren naar de opdracht en dan aan de slag.
Tot slot samen rusten op de dikke mat.
Op weg naar de speelplaats glunderden alle gezichtjes bij het zien van de sneeuw. De peuters en kindjes van de eerste kindertuin bleven gisteren en vandaag niet de volledige speelpauze buiten vanwege de kou.
Na de speeltijd zong de Juf een speellied : Waar is Juleske, waar is naam van de kleuter, hier ben ik, hier ben ik, wij zijn dikke vrienden (x2) smak, smak, smak, smak, smak, smak!
Tijdens hoekenwerk mochten mijn kapoentjes dan ook een Juleske en een jongetje of meisje schilderen daar zal juf Carla dan stokpopjes van maken om bij het zingen van ons liedje te gebruiken.
Ons spel in de hoekjes :
Tot slot nog even ons liedje zingen
En dan naar huis. Tot morgen lieve kapoentjes. Doe morgen maar lekker warme kleren aan want als er voldoende sneeuw ligt gaan we samen in de sneeuw spelen. Slaaplekker!
Jullie hebben zeker gemerkt dat de kleuters een zelfgemaakt armbandje gekregen hebben. (Sorry voor de kindjes die reeds 's middags naar huisgingen zij krijgen maandag hun armbandje.) Maar jullie vragen zich misschien af hoe dit komt? Wel in het lager onderwijs was er een anti-pestdag en ook de kindertuin wilde deelnemen aan dit project. Kleuters pesten wel niet maar plagen en elkaar pijn doen komt wel voor. Vandaar het thema : " Dikke vrienden" Vrijdagmorgen speelde juf Wendy en Juf Carla poppenkast voor alle kleuters in onze speelzaal. " De boze bijtappel."
Heksemie komt in het kabouterbos en heeft zin om iets stout te doen. Ze betovert een appel en wanneer iemand erin bijt, wordt hij heel boos en stout. Kabouter Pim bijt in de appel en wat gebeurt er? Hij trekt aan de staart van een poes, hij lacht kabouter Pluim uit met zijn pluim op zijn muts, hij trekt aan de haren van Katreintje en hij scheurt de tekening van Pommetje. Oei, oei, wat is er aan de hand? Vragen de vriendjes van Pim zich af. Zo is Pim helemaal niet, hij is een hele lieve kabouter. Gelukkig vertellen onze kleuters het hele verhaal aan Kabouter Sterretje en hij tovert alles weer goed. Als Pimmetje hoort wat er allemaal gebeurd is schrikt hij en zegt sorry tegen iedereen en nodigt hen uit om appeltaart te eten. Eind goed, al goed!
Daarna werkten we verder aan ons armbandje voor ons vriendje. Super geconcentreerd!
We spelen ook mooi in onze andere hoekjes :
Namiddag gezellig samen op de bank ons koekje oppeuzelen en daarna even buiten spelen.
Na de speeltijd wisselen wij onze armbandjes uit. Iederéén mag zijn armbandje aan een vriendje geven.
Gelukkig! Voor juf Carla is er ook één, mijn schatjes zijn mij niet vergeten!
Nu zijn we allemaal "Dikke" vrienden van elkaar en dat verdient een dansje. Zoveel vriendjes bij elkaar klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik stuur je een zoen laat ons samen een dansje doen. Traaa-la lala lala liere traa-la lala lal la (x2)
Hoe kan je een schooldag voor peuters goed laten starten? Door een verhaaltje te vertellen natuurlijk. Vandaag een verhaaltje van Anna en haar knuffel. "Mijn liefste vriendje."
Anna en haar knuffelkonijn zijn onafscheidelijke vrienden. Ze spelen urenlang samen, rijden op het schommelpaard, dansen, geven elkaar stevige knuffels, enz En als Konijn valt, geeft Anna hem vele dikke, lieve kussen.
Na het vertellen wil de juf van de peuters weten wie hun beste vriendje is? Mama! Riep Sethul. Papa! Zei Magali. Zo lief! Na ons verhaal zijn we gaan sporten met meester Koen. Eerst goed luisteren en daarna veel bewegen. Vandaag een parcours waarbij we ofwel ergens onder moesten kruipen of ergens over klimmen. Superleuk!
Na de speeltijd speelden we in onze speelhoeken en stempelden we een vriendje. We mochten zelf de kleur kiezen. "Ik wil jood" ( nee het is geen tikfout) riep er ééntje!
We mochten ook een vriendschapsbandje met parels rijgen.
In de namiddag werkten we verder in de hoekjes. Opeens hoorde ik een klein kapoentje roepen : "Juf, ik zie de zon!" Ja hoor het was ook mijn kleine kapoentjes opgevallen dat de zon voor een lange tijd weggeweest was.
Voor we naar huisgingen nog even naar een Pingu-verhaaltje gekeken en het was muissstil.
Wat een superleuke dag vandaag! Tot morgen lieve vriendjes, x x x
Wat staat er nu in onze vertelhoek? Een spiegel om onszelf en een vriendje eens grondig te bekijken. Wat is anders? Wat is hetzelfde? Deze week is het thema vriendjes. Er zijn deze week nieuwe vriendjes en wij willen elkaar zeer goed leren kennen. Siana is groot en Jules is klein. Mathieu is een jongen en Iza een meisje. Lange haren korte haren enz...
Nu ging het richting hoeken. Enkele vriendjes waren nog niet aan de beurt geweest om te toveren met verf.
Het was vandaag Tutti-Frutti-dag en we aten een lekkere peer, hmm! Na de speeltijd zijn we naar de mediatheek geweest om naar een verhaaltje op het smartbord te bekijken. Als vriendjes samen willen spelen moeten zij ook leren delen en daar ging het om in het verhaaltje van Beertje Anders. " Samen spelen, samen delen."
Dag lieve vriendjes geniet van je vrije namiddag. Tot morgen!
Deze morgen ging het afscheid nemen al veel vlotter. Onze nieuwe vriendjes zijn zeer flink!
Ze zitten reeds gezellig bij ons in de praatronde en ze draaiden ook hun kenteken om. Als ze hun kenteken niet vonden kregen ze de hulp van mijn andere kapoentjes. Zo lief!
We zongen samen enkele liedjes en maakten de daarbij horende bewegingen. Liedjes zoals : "2 handjes op de tafel" en "Hansje en Grietje."
Daarna mochten we spelen in de hoekjes en een toverwerkje maken. Toveren gaat als volgt : verf uitrollen op plexiglas en daarna met de vinger er een tekening in maken. Als die klaar is, een blad papier erop leggen en dan wrijven. Wat staat er nu op je blad? Je tekening, natuurlijk!
Vandaag helaas geen sporten met meester Koen want de kleuters van de tweede kleuterklas gingen naar "Rollebolle." Daarom leerden we een leuk speellied : " Zoveel vriendjes bij elkaar."
Namiddag mochten we in de hoekjes spelen of in de zaal rijden met de moto, de tractor of een fietsje.
We starten met een "nieuw jaar" en ook met nieuwe vriendjes. Helaas is het perenklasje te klein voor zoveel kapoentjes daarom mochten 15 kindjes ( Alexander, Arno, Ella, Emma, Finn, Lina, Mauro, Maité, Mika, Niels, Nore, Riet, Thomas, Zayed, samen met juf Kathleen naar een nieuw klasje, het aardbeienklasje. Veel plezier, lieve vriendjes! In het perenklasje komen er acht kapoentjes bij. We roepen heel blij : WELKOM ! Wij zijn superblij met nieuwe vriendjes erbij. De nieuwe vriendjes : Areana, Ashley, Dylan, Elena, Lirana, Lowie, Renzo en Ruben. Deze morgen vielen er enkele traantjes maar deze waren snel verdwenen. Geen speciale activiteiten vandaag maar wel rustig wennen aan het klasje en aan elkaar. Gezellig met de juf in een hoekje spelen of een babbeltje slaan over de voorbije vakantie. De juf wilde alles weten over de nieuwjaarsbrief met bijhorend vuurwerk. Of mijn kapoentjes het leuk vonden om zelf vuurwerk te maken? Of mama en papa het leuk vonden? Hihi! Dank trouwens voor alle leuke reacties die ik kreeg over het vuurwerk, de juf heeft ervan genoten.
Al spelend en pratend ging de tijd snel voorbij. Na de speeltijd heeft de juf een verhaaltje verteld : Maan heeft verdriet. Maan heeft verdriet. Daar wil Olifant wat aan doen, maar alleen lukt het hem niet. Met de hulp van IJsbeer, Tijger, Krokodil én Muis maakt hij Maan weer blij.
Ook in de namiddag was het zeer rustig in ons klasje.
Voor we naar huisgingen wilde de juf enkele liedjes zingen maar er kwam een vuil broekje tussen dus kon het niet. Dan maar Pingu kijken.