Kleurenkennis oefenen bij kleuters is heel belangrijk daarom beginnen wij daar vandaag mee. Om beurt aan het kleurenwiel draaien en dan een kledingstuk met dezelfde kleur zoeken.
Aan de creatafel stempelen wij met verschillende vormen en verschillende kleuren. Later zal juf daar een muts en wanten uit knippen.
Na de speeltijd mogen we gaan sporten met onze meester.
Vandaag hebben wij ook de regen geïmiteerd met onze ritmestokjes. De juf heeft een cd met daarop het geluid van de regen. Eerst horen we slechts druppeltjes, dan een flinke regenbui en dan een heus onweer met donderslagen dat weer overgaat in een regenbui en om te eindigen weer enkele druppels.
We speelden ook nog in de hoekjes en terwijl riep de juf ons om beurt om samen met haar een kleurenspel te spelen.
Om de dag af te sluiten een filmpje van de teletubbies. Amai zo aandachtig dat ze waren bij het kijken naar kindjes die regenwormpjes gingen zoeken.
Deze morgen brachten we eerst onze kalenders in orde.
We vertelden welke dag het was, we zochten het prentje met een kleine boekentas want het is maar een klein schooltje vandaag. (Toch voor mijn kapoentjes, niet voor juf Carla, want wij moesten blijven voor een navorming. Vandaar dat de blog vandaag pas laat verschijnt.)
Na onze praatronde vroeg de juf ons om onze schoenen uit te doen.
Dan mochten wij over ons schoenen vertellen. We vertelden welk soort schoenen er zijn : schoenen, laarzen en ook skilaarzen. Ook de kleur kwam aanbod, bruine, roze, zwarte en blauwe schoenen. Schoenen sorteren : schoenen met plakkers, met rits of met veters. Na het sorteren even tellen van welke er het meest zijn. Juul telt de schoenen met plakkers, Lars de schoenen met een rits en Liana de veterschoenen.
Nu onze schoenen weer aantrekken, dat is niet makkelijk! We doen het met een spelletje. Als de muziek stopt dan moeten we zo snel mogelijk één schoen zoeken. Opnieuw muziek en schoen 2 zoeken en aantrekken. Tot slot even lekker shaken op een liedje van Jules. "Schoenen om te dansen, schoenen om te gaan schoenen die bewegen ik kan niet stil meer staan. Schoenen die gaan springen heel hard op en neer schoenen die gaan schuiven zachtjes heen en weer."
Spelen in de hoekjes :
Tot slot van dit "klein schooltje" een verhaaltje. Jules past schoenen. Mama en papa ruimen de schoenenkast op. Jules en Marie spelen schoenwinkeltje. Jules koopt schoenen die veel te groot zijn. Of toch niet?
Deze morgen zat er klein ventje serieus te bibberen. Toen we vroegen of hij een beetje ziek was, zei hij van niet. "Ik heb koud." bibberde Jules.
Ja maar Jules jij bent niet warm genoeg aangekleed. Jules had zomerkleren aan. We hebben Jules geholpen bij het aantrekken van winterkleren.
Is het koud buiten? We trekken erop uit om dat samen te ontdekken. Juf Carla was eigenlijk teleurgesteld omdat het weer niet winters genoeg was! Onze parapluutjes lieten we maar in de klas want wandelen met paraplu in de zon zou maar al te belachelijk zijn. Maar de juf heeft de laarsjes en parapluutjes nog in de klas gehouden dan kunnen we hopelijk deze week toch eens in de regen wandelen. Gelukkig stond er een stevige wind en waren er mooie wolken te zien.
Weer in de klas had de juf iets voorzien om lekker warm te krijgen. Lekkere warme chocolademelk met een koek, hmmm!!!! We hebben samen de chocomelk klaargemaakt. En dan natuurlijk lekker opeten en drinken.
Na de speeltijd experimenteren we met scheerschuim en grijze verf. Zo ontstaat er een mooi regenwolk en daar nemen we een afdruk van. Lars laat even zien hoe het moet.
In de hoekjes rollen we witte plasticine in zilveren glitters. Ook in de bouwhoek iets nieuw. We mogen bouwen met gekleurde blokken bovenop een spiegel.
Namiddag oefenen we ook onze scheurtechniek en plakken onze snippers op plakplastiek. Daar zal de juf regendruppels uitknippen.
Samen puzzelen en boekjes kijken diertjes benoemen, diertjes zoeken, maar ook diertjes tellen. De juf hoorde 1 2 4 6 10! Oei, oei, tellen zullen we nog moeten oefenen.
Voor we naar huis gaan leren we samen met kleine Jules onze jas alleen aan te trekken. Eerst de prenten bespreken en dan proberen maar, wat gaat het goed!
Juf Carla heeft de prentjes in het klein bij onze kapstok gehangen. Zo kunnen we even piepen als we het niet meer weten.
Helaas, vandaag geen blogverslagje want het was heel erg druk. Een zieke collega, zorgoverleg van verschillende klasjes en ook nog oudergesprekken, zorgden ervoor dat de juf er niet toekwam om foto's te maken. Maar morgen zijn we weer.
Vergeet morgen de regenlaarsjes en parapluutjes niet mee te geven. Dank!
Beste ouders, Volgende week werken we rond het thema "Winterkleding" Daarom wilde ik graag een winterwandeling maken met mijn kapoentjes. Helaas ziet het er niet naar uit dat er sneeuw zal vallen dus dan maar wandelen in regen en wind. Ik wil dit graag dinsdag doen (= ideale dag volgens het weerbericht ). Gelieve de regenlaarsjes en parapluutje van je peuter mee te geven. Niet vergeten om de naam van je kleuter erin te schrijven. Het is niet nodig om iets te kopen want juf heeft een aantal parapluutjes en regenlaarsjes in reserve. Misschien best ook die dag wat extra warme kledij mee te geven. Dank, juf Carla.
Hoe kan je een schooldag voor peuters goed laten starten? Door een verhaaltje te vertellen natuurlijk. Vandaag een verhaaltje van Anna en haar knuffel. "Mijn liefste vriendje."
Anna en haar knuffelkonijn zijn onafscheidelijke vrienden. Ze spelen urenlang samen, rijden op het schommelpaard, dansen, geven elkaar stevige knuffels, enz En als Konijn valt, geeft Anna hem vele dikke, lieve kussen.
Na het vertellen wil de juf van de peuters weten wie hun beste vriendje is? Mama! Riep Giel. Jarne! Zei Lander ( = grote broer ). Zo lief!
Na ons verhaal mochten we allemaal ons vriendje tekenen.
Daarna fijn spelen en leren in de hoekjes :
Namiddag helaas geen kringspel want het was vieze broekendag! Juf Carla heeft niet stilgezeten maar uiteindelijk waren alle billen weer proper en konden we de dag toch nog in "schoonheid" eindigen met TIK TAK
Tik Tak is een bekend Belgisch kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's verwerkte hij samen in een kinderprogramma. Vandaag in het thema : "Wij zijn vriendjes." Tik Tak, Tik Tak,... De wijzer gaat heen en weer, deurtjes gaan open en er staan vriendjes op een draaischijf.
Op de muziek dozen laten dansen en een toren bouwen
met bovenaan 2 dikke vrienden :
Het verfpotje schildert ...een peer! ( Want wij zijn de vriendjes van de perenklas )
De puzzeldeurtjes : De kleuters zien telkens kleine stukjes van een prent.
totdat alle deurtjes open zijn en zij de prent volledig kunnen zien. Jules en zijn vriendjes (knuffels).
Ik gebruik het ook om (nieuwe) technieken uit te beelden. Wat kan ik met plasticine doen? Kneden, worstje rollen, balletje rollen,...
of ... een vriendje boetseren
De schaartjesdans, een dansende schaar knipt een ... vriendjesslinger.
Schuivende bekers. Onder één beker verstopt de juf een voorwerp en dan wisselen de bekers van plaats. Onder welke beker zit het schaapje?
Hoera, juist geraden!
Gekleurde balletjes dansen op en af een trap en vliegen in een doosje met dezelfde kleur.
Tot slot komen 2 vriendjes ( Nellie en Cezar) nog even kiekeboe spelen
Als Tik Tak gedaan is gaan de deurtjes weer dicht.
Zoals jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het verhaal. Tijdens de voorstelling was het muisstil en na ieder muziekstukje hoorde ik iemand zeggen :" Nog eens!" Zo dat was het voor vandaag. Dag kapoentjes! Geniet van het weekend en tot maandag.
Spelen met woordjes kan je maar beter 's morgens doen dus daar zijn we mee begonnen. Ons leuk versje gaat als volgt :
Rikke tikke tik hier ben ik! Dit zijn mijn handen, dit zijn mijn voeten Ik kom je groeten
De woordjes rikke tikke tik begeleiden we met houten stokjes waarmee we het rikke tikke tik-geluid maken.
Bij, hier ben ik, kijken we tussen onze benen door en Liana laat even zien hoe het moet.
en dan allemaal ...
In de hoekjes is er weer van alles te doen :
Na de speeltijd mogen we gaan sporten met onze meester Koen. Een omloop met hindernissen maar geen enkele hindernis is te moeilijk voor ons. We nemen ze met een glimlach
Namiddag een speellied : Zoveel vriendjes bij elkaar klap in je handen en draai nu maar jij bent mijn vriend ik stuur je een zoen laat ons samen een dansje doen! Tra- lalala lala liere tra lalala lala la!
Nu weer fijn spelen :
Na de laatste speeltijd oefenen we nogmaals het rikketikke met onze houten stokjes maar deze keer op feestmuziek.
Tot slot zeggen we enkele keren ons nieuw gedicht.
Na onze gezellige praatronde een verhaal van dikke vriend Jules. Na zijn bad loopt Jules in zijn blootje snel weg want mama wil Jules kriebelen. Jules wordt door mama op zijn blote buik en aan zijn tenen gekriebeld. Hij vindt het prachtig en lacht van plezier. Dan is het bedtijd, Jules trekt zijn pyjama aan en gaat met zijn knuffel tevreden slapen. Hij krijgt nog een zoentje van mama, slaaplekker Jules.
Nog een keertje klinkt het na het vertellen maar juf Carla heeft een idee! Zullen wij het verhaal eens naspelen? Eerst Jules in zijn blootje zetten. Wie wil even helpen?
Mama loopt achter Jules en roept :"Ik ga je kriebelen!"
Mama kriebelt de buik van Jules.
Mama kriebelt aan de tenen van Jules.
Jules trekt zijn pyjama aan.
Jules krijgt zijn knuffel van mama als hij in zijn bedje ligt.
Mama geeft Jules een kusje.
Nu mogen we in de hoekjes verdwijnen om fijn te spelen. Om beurt mogen wij experimenteren met verf en onze vingertjes. Lekker kliederen!
Terwijl in de andere hoekjes : Grote Juul en Liana maken samen een ontbijt klaar voor kleine Jules.
Juf Carla probeerde om in alle hoekjes even mee te spelen want een beetje individuele aandacht vinden mijn kapoentjes super. Vandaag is het tutti-frutti-dag dus krijgen we fruit van de juf, een appel. Samen in de kring, Fruitkommetjes klaarzetten en de juf schilt de appels. Hmmm, lekker!
De speeltijd is voorbij en wij gaan weer aan het werk.
De juf even helpen met het afdrogen van onze fruitkommetjes.
Wie wil mag ook ravotten in de speelzaal met het wagenpark van de perenklas.
Amai, wat gaat de tijd toch snel! Het is alweer tijd om op te ruimen want vandaag is het slechts een klein schooltje. We maken toch nog tijd om een liedje te zingen "Twee handjes op de tafel" 2 handjes op de tafel, 2 handjes in de zij 2 handjes op de schouders, op 't hoofdje allebei Nu maken we 2 vuistjes zo stevig als 't maar kan daar gaan we dan mee trommelen van je rommel de bommel de bom De duimen zijn de dikste de pinkjes zijn maar klein Nu moeten alle handen weer vlug op 't ruggetje zijn De handen zijn verdwenen, de handen zijn nu weg Nu toveren we één, twee, drie, de handen weer terug.
Nu gaan onze handjes allemaal in de lucht en zwaaien wij tot morgen. Daaaaaaaag!
Na het in orde brengen van onze kalenders hebben we samen de kunstwerkjes van onze nieuwe vriendjes bewonderd. Wat hebben ze flink hun best gedaan! Zulke mooie werkjes hangt de juf meteen op zodat iedereen ze kan zien.
Wat staat er nu in onze vertelhoek? Een spiegel om onszelf en een vriendje eens grondig te bekijken. Wat is anders? Wat is hetzelfde? Deze week is het thema vriendjes. Er zijn deze week nieuwe vriendjes en wij willen elkaar zeer goed leren kennen. Liana heeft lange haren en Alfa korte haren, Giel is een jongen en Fleur een meisje. 2 vriendjes dragen een bril en eentje heeft een ander kleurtje. Soms werden we ook een beetje verlegen bij het kijken naar onszelf
Nu even de afspraken bespreken voor we gaan schilderen. Zoals schort aandoen, de penseel steeds in dezelfde verfpot stoppen, enz... Dan nog even het lichaamsschema oefenen en we kunnen schilderen.
Lekker fruit eten,
Na onze korte speelpauze buiten een kringspel.
Eerst bespreken welke boekentas van wie is en wat erop staat.
Dan de boekentassen verstoppen en van plaats wisselen. De juf zet muziek op en wij wandelen rond de boekentassen totdat de muziek stopt. Nu vlug, vlug je eigen boekentas zoeken! Dan verstoppen we ook onze vriendjes. Als we het niet kunnen raden laat de juf reeds de schoenen zien en ja hoor dat helpt.
Niemand wist wie er weg was maar Liana wel ze zei :"Broer!" Ja hoor! Maar ze zijn dan ook een tweeling en missen elkaar meteen, Oh lief
Namiddag verder werken in onze hoekjes :
Na de speeltijd riep Jules ons in de kring want hij wilde graag "samen" een spelletje spelen zoals echte vrienden dat doen.
Samen een toren bouwen voor Jules en terwijl kon de juf onze kleurenkennis een beetje testen.
Terwijl de juf de boekentassen klaarmaakt kijken haar kapoentjes naar vriendje : "Bumba"
Het eerste blogverslag van het nieuwe jaar is wat aan de late kant maar de juf had vandaag reeds een vergadering na school.
We starten met een "nieuw jaar" en ook met nieuwe vriendjes. In het perenklasje komen er 3 kapoentjes bij. We roepen heel blij : WELKOM ! Lander, Giel en Juul. Wij zijn superblij met nieuwe vriendjes erbij.
Negen vriendjes mogen samen met juf Davina naar een "Spiksplinternieuw" klasje. Dag Axel, Cara, Enora, Farid, Lars, Lyna, Matteo, Sylana en Yarno! Veel plezier in de "Eendjesklas" Straks komen we even piepen.
Met hoeveel vriendjes zijn we dan nu? Even tellen 1,2,3,.........10 oei 11 bijna kleine Juul vergeten Vanaf nu hebben we dus 2 Julekes nl. kleine Jules (klaspop) en grote Juul.
De juf wilde alles weten over de nieuwjaarsbrief met bijhorend vuurwerk. Samen op de i pad van de juf kijken naar het opzeggen van de nieuwjaarsbrief van Liana en Thibo. Meer dan 5 x, telkens weer hoorde de juf nog eens, nog eens,...
Of mijn kapoentjes het leuk vonden om zelf vuurwerk te maken? Of mama en papa het leuk vonden? Hihi! Dank trouwens voor alle leuke reacties die ik kreeg over het vuurwerk, de juf heeft ervan genoten.
Vandaag geen speciale activiteiten maar wel rustig wennen aan het klasje en aan elkaar. Gezellig met de juf in een hoekje spelen of een babbeltje slaan over de voorbije vakantie.
Na de speeltijd op gaan we op bezoek in de eendjesklas. Waw! Zo gezellig! Proficiat juf Davina en Bo!
Vermits meester Leroy met de kindjes van de tweede kleuterklas naar "Rollebolle" was mochten we sporten met juf Carla in de grote sportzaal.
Eerst ons sportlied zingen : Hup, hup, hup en 1 en 2 hup, hup, hup doe jij ook mee? Hup, hup, hup en 1 en 2 hup, hup hup en joepie jee!!!
Nu bewegen met een pittenzak Stappen op muziek door de zaal en als de muziek stopt pittenzak op je hoofd leggen, maar ook op je schouder, voeten, enz...
Pittenzak zo hoog mogelijk gooien, wie kan ver gooien?
Tot slot lekker relaxen met hoofd op pittenzak totdat juf Carla je komt kriebelen, hihihihih,
De juf helpen opruimen, dankjewel lieve schatten!
Namiddag spelen in de hoekjes samen met enkele kindjes van juf Wendy want zij moest eventjes vergaderen.
Samen water drinken.
Na de laatste speeltijd verhaaltjestijd. Jules gaat naar school. Zelfs op het einde van de dag krijgt juf Carla nog steeds volledige concentratie van haar kapoentjes, zo mooi om te zien.
Nog even samen zingen : Hansje en Grietje, die gingen naar de school het was er zo fijn, het was er zo mooi!
Onze laatste schooldag van 2014 maken we een hele gezellige dag van! Voor 9 vriendjes ook de laatste dag in het perenklasje want zij mogen na de kerstvakantie naar de splinternieuwe "Eendjesklas" van juf Davina. Daarom krijgen zij vandaag hun werkjes mee haar huis. De foto's hebben jullie nog tegoed die zullen na de vakantie klaar zijn.
Juf Carla kreeg heel wat lieve kaartjes Samen hebben wij ze gelezen en natuurlijk ook kusjes uitgedeeld. Dankjewel iedereen!
Maar nu eerst nog fijn spelen in onze perenklashoekjes. Mijn kapoentjes mogen hun favoriete speelgoed kiezen. We kunnen ook al van 's morgens in de zaal vermits de andere klasjes naar de film zijn en dus hebben wij het rijk voor ons alleen. Tijdens het wc-bezoek zet juf Els de feesttafel klaar, het is een verrassing voor de kapoentjes van juf Carla.
Kerstmuziek, kaarsjes, kerstmutsen, een goed humeur, chips en frisdrank, we hebben al het nodige om het gezellig te maken.
Zo, nu wensen wij jullie : Fijne feestdagen! dikke zoenen.
Goedemorgen zingen en onze kentekens omdraaien, zo beginnen wij aan onze schooldag. Eén vriendje mag vertellen welke kentekens niet ophangen en van wie ze zijn. Nu nog tellen : 1-2-3 kindjes zijn er niet.
Wie wil mag dan iets vertellen of iets laten zien . Vandaag bracht Enora een eendje mee! Zo leuk want het kwaakte ook nog zo grappig Ze bracht het zeker mee omdat ze na de vakantie naar de "Eendjesklas" mag. Oeps, terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat we het eendje in de kerstboom hebben gezet. Morgen even controleren of ze daar nog zit.
Onze nieuwjaarsbrief inoefenen! Het gaat goed komen
Vandaag zijn we weer heel sportief geweest bij meester Koen. Klimmen over, kruipen onder, we doen niets liever.
Na de speeltijd in de hoekjes :
Namiddag heeft de juf helaas geen tijd gehad om foto's te maken want er moesten Nieuwjaarsbrieven ingepakt worden! Vandaag zou Bo beginnen met het schilderen van de "Eendjesklas" Dus juf Carla en Juf Davina dachten wat zou het leuk zijn als de kapoentjes Bo helpen met schilderen. Dus schorten aan, rolborstel in de hand en daar gingen ze op pad. In de klas wachten op Bo, helaas, Bo kwam niet want hij was ziek. Oei dacht juf Davina! Dan maar plan B Hij heeft wel al de kleur eventjes getest op de muur.
Zullen wij de muren dan maar afwassen dan moet Bo dat niet meer doen en kan hij meteen beginnen met schilderen. Ja, alle borstels in de aanslag ...
Oef, de kapoentjes vinden het een goed idee. Rollen maar die verf- euh! waterborstel!
Morgen nog één keer allemaal samen we gaan er iets leuks van maken. De juf trakteert met lekkers Slaaplekker!
Vandaag blije gezichtjes in onze kring want 2 vriendjes die ziek waren zijn weer terug. Wat hebben wij ze gemist en volgens de mama's zij ons ook dus iedereen weer "HAPPY"
Maar er is nog een reden om blij te zijn want vandaag ook weer nieuwe gezichtjes. Het zijn Juul en Lander. Zie eens hoe flink zij reeds bij ons zitten om samen "Goedemorgen te zingen" Lieve Juul en Lander, we zijn reuzeblij met 2 stoere jongens zoals jullie erbij!
Juf Carla heeft vandaag ook belangrijk nieuws te vertellen Ze legt uit aan haar kapoentjes dat het bijna vakantie is en dat het klasje dan 2 weekjes gesloten is. En na de vakantie komen er nieuwe vriendjes bij en zo raakt het perenklasje goed gevuld. Daarom mogen mijn eerste instappertjes, van september, na de vakantie naar een nieuw klasje gaan. Welk klasje? Wel jullie mogen naar de "Eendjesklas" van juf Davina. Willen jullie het klasje eens zien? Ja, ja!!! Goed, straks voor we naar huisgaan komt juf Davina jullie halen om eens te gaan kijken.
Heel belangrijk onze Nieuwjaarsbrief oefenen. Daar beginnen wij dus mee :... (eventjes piepen mag, luisteren niet )
Enora en Mats mogen nog een rolletje schilderen omdat zij ziek waren. Terwijl spelen mijn andere kapoenen in de hoekjes.
Tutti-Frutti-dag vandaag dus samen fruit eten. Eigenlijk was het geen fruit want het waren kerstomaatjes! Sommige kindjes vonden het heel lekker, anderen wilden zelfs niet proeven
Gelukkig had juf Carla nog veel mandarijntjes dus hebben we deze maar opgegeten. Veel beter!!
Na de speeltijd mochten de kindjes van de "Eendjesklas" mee met juf Davina en de andere kindjes bleven bij juf Carla in de hoekjes spelen of in de zaal.
Samen het nieuwe materiaal uitpakken!
Oei, Jules in een zakje, slik!
De stoelen uitproberen...
Zoals jullie kunnen zien is de klas nog leeg want onze "Bo" en juf Davina gaan in de kerstvakantie het klasje een nieuw kleurtje geven. En er komen ook nieuwe meubeltjes in. Zelfgemaakt door onze "Bo De Bouwer" We gaan in de kelder eens een kijkje nemen. Waw! een winkel en een experimenteertafel, een puzzelkast en nog veel meer.
Ja hoor het komt helemaal goed! Dankjewel, lieve Bo, voor alles wat je voor ons doet!
En mama's en papa's nog belangrijk nieuws juf Davina zal ook een blog maken van de eendjesklas. Dus jullie kunnen je kleine spruitjes blijven volgen. Meer info krijgen jullie nog op een briefje deze week want reeds in de vakantie zal juf Davina foto's plaatsen van de nieuwe klas.
Deze morgen merkten we een nieuw vriendje op : " Giel" Eerst voelde hij zich nog een beetje onzeker maar al snel deed hij met al onze activiteiten mee. Flink hoor, Giel! Wij zijn blij met jou erbij!
Lyna vertelde dat mama's auto een platte band had en dat opa haar naar school bracht. Gelukkig hebben we onze opa's en oma's in tijden van nood! Dank aan opa
Het is nu hoogtijd om ons nieuwjaarsgedicht te oefenen. De juf heeft het nieuwjaarsversje met bijpassend attribuut opgezegd. We gaan natuurlijk niet vertellen welk attribuut het is. En dit was de reactie van mijn kleutertjes :
Nu zijn jullie zeker nieuwsgierig, niet? Maar we verklappen nog lekker niets! Nu samen oefenen : Het is piep piep piep het is piep piep piep piep piep piep piep piep piep censuur
Nu ijverig aan onze nieuwjaarsbrief werken :
Of in de hoekjes spelen ...
Oh! Ja, vandaag kregen we frietjes met hamburger, mayonaise en ketchup. Maar ook cola of limonade om te drinken. Voor één keertje mag het wel, niet?
Namiddag starten wij met een verhaal van Rikki. "Rikki wil een kerstboom."
Het is bijna Kerstmis, maar bij Rikki thuis staat nog altijd geen kerstboom. Papa heeft het veel te druk om er een te halen. Maar vandaag moeten ze gewoon samen naar de kerstbomenmarkt, vindt Rikki. Papa heeft er eerst niet veel zin in, maar dankzij Rikkis enthousiasme ontdooit hij algauw helemaal.
Nu fijn samen spelen in de hoekjes of in de zaal.
Terwijl de juf de boekentassen klaarmaakt kijken wij naar Bumba en de dag is weer om.
Na onze kalenders hebben we een gezellig babbeltje gehouden over de vertelprent van Jules ivm kerstmis.
Helaas geen sport vandaag want meester Leroy was er niet. Maar we zullen ons niet vervelen want we moeten onze nieuwjaarsbrief nog maken. Juf Carla leert ons zelf vuurwerk maken : 1-2-3 psjjjt 1-2-3 psjjjt 1-2-3 psjjjt 1-2-3- psjjjt 1-2-3 psjjt, psjjjt, psjjjt, BOEM, OOOOOH!!!
Nu we vuurwerk kunnen maken gaan we dat ook op papier doen met mooie kleurtjes en knikkers.
Nu kunnen we zelf aan de slag :
Na middag even ons kerstliedje inoefenen : "Kerstmis vieren, boom versieren!"
Dan verder werken in de hoekjes :
2 vriendinnetjes klaar om te gaan shoppen en naar de markt te gaan.
en zoals dat met echte vriendinnen gaat : ruilen ze al eens van sjaaltje.
Na de speeltijd hebben we enkele begrippen geoefend. Daarvoor gebruikten we een kerstbeertje en een pakje. Eerst een foto bekijken en proberen om te verwoorden waar het beertje zit : voor, op, achter, in of naast het pakje.
Oeps! Dat was moeilijker dan de juf dacht. Dat moeten we zeker nog eens herhalen maar dan in de voormiddag als mijn kerstmannetjes nog helder zijn. Tot morgen!
Bij het binnenkomen zag juf Carla meteen 2 tevreden gezichtjes, nl. dat van Jules en van Matteo. Na het zingen van ons goedemorgenlied mochten de twee kapoenen dan ook vertellen over hun belevenissen.
Dan was het de beurt van de juf want zij wilde een verhaal van Jules vertellen.
Ook al was het de laatste schooldag van deze week toch luisterden mijn kapoentjes zeer aandachtig.
Na het verhaal kwamen de tongen dan ook zonder moeite los. Iedereen had wel iets te vertellen over het versieren van de kerstboom bij hun thuis. In het verhaal versieren Jules en zus de top van de boom met een ster en vermits in onze boom een piek ontbreekt leek het ons een goed idee om zelf een ster te stempelen voor onze boom. Aan het werk dan maar :
Mijn kapoentjes konden ook kiezen om met plasticine kerstballen en slingers te boetseren of een lottospel te spelen.
Er werden ook ijverig kerststukjes ontworpen in de zandtafel.
Na de speeltijd riep Jules ons naar de kring want hij was heel fier om ons zijn kerstprentjes te tonen.
We vertelden wat er op de foto's stond en stelden vast dat er van elke foto 2 dezelfde waren.
De juf draaide de prenten om en toen konden we memory spelen.
Verder werken in de hoekjes :
Zelf een spelletje bedenken ... dubbel zoveel plezier!!!
Na de laatste pauze speelden we met juf Davina het spelletje : "Wat is er weg?" Terwijl gaf juf Carla "Lio" en zijn ouders en kleine broer een rondleiding in onze school want in februari mag Lio naar het perenklasje komen. En dan is het weekend...have fun en tot maandag!
Hieperdepiep, Hoera! We vieren de verjaardag van Matteo.
Vandaag mochten wij feesten want wij vierden de verjaardag van Matteo. Zijn ogen blonken en ook zijn haren want papa heeft er speciaal voor vandaag gel in gedaan.
Alle kleuters waren nieuwsgierig naar wat Matteo meebracht. Het zou nog even een verrassing blijven want eerst mocht hij zijn kroon passen en zichzelf bewonderen in de spiegel. Aan zijn glimlach te zien is het ok!
Juf Carla mocht de kaarsjes op lekkere zelfgebakken wafels van "Omi" zetten.
We hebben dan maar meteen gezongen van : "Kaarsjes, kaarsjes op de taart, want het is feest vandaag!"
Het uitblazen van de kaarsjes en het openmaken van het pakje ging supervlot! Zou Matteo misschien stiekem geoefend hebben?
Oh! We kregen een boekje over "Kerstmis met Fien en Milo." Alle vriendjes wilden er dadelijk in kijken. Ze waren allemaal aandachtig toen de juf het verhaal voorlas. Hoe kan het anders met allemaal flinke jongens en meisjes in de klas.
Dankjewel, Matteo, mama en papa voor het mooie boek!
Daarna mocht Matteo een cadeautje kiezen uit de geschenkendoos van de juf. Vooraleer de doos open was wist hij al wat hij zou kiezen : "Een auto!" Matteo probeerde meteen de wegligging van de 4x4.
Nu was het tijd om te dansen voor Matteo. We trokken allemaal de zaal in en maakten een kringetje van jongens en van meisjes. Oei, de kring moet toch rond de jarige ?
Ja, veel beter!
Lang zal hij leven, HOERA!
Na het dansen maakten alle vriendjes van de klas nog een mooie tekening voor ons fuifnummer. Hopelijk zal hij er later nog veel in kunnen bladeren en aan de leuke tijd in de perenklas terugdenken.
Joepie! Smultijd! Nu mochten we allemaal proeven van de wafels en een oasissapje. Ik moet er zeker niet bij vertellen dat het opeens muisstil werd in ons klasje, hmmm dat was lekker!
Matteo kreeg zijn album en een dikke kus van Enora. Jules kijkt er al naar uit om de rest van de dag met Matteo door te brengen.