Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze toekomst.
Ik begon met de toekomst van de leerlingen te voorspellen. Ze waren behoorlijk geschrokken, want sommige dingen klopten wel een beetje!
Toch hebben we gezien dat waarzeggerij allemaal bedrog is.
Wat er zal gebeuren in onze toekomst binnen 5 jaar, 10 jaar of binnen 50 jaar, kan niemand weten, en misschien maar goed ook!
In een brief naar hun '10-jaar-oudere-ik' hebben de leerlingen wel goed moeten nadenken waar ze willen staan in hun leven binnen 10 jaar. Wat wil ik bereiken? Wat wil ik allemaal gedaan hebben? Hoe wil ik zijn als persoon binnen 10 jaar?
Quillian wil heel graag autogaragist zijn, Ethel wil graag danslerares worden en Mette wil graag ober zijn in een restaurant dat ze samen met enkele klasgenoten zal hebben.
Hun brief mogen ze pas binnen 10 jaar terug openen. Goed bewaren dus!
Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze idolen en helden.
De kinderen stelden hun idolen voor aan elkaar.
We hebben een groepsgesprek gehad over de voor - en nadelen van beroemd zijn. Ethel, Quillian en Mette kwamen tot de conclusie dat ze helemaal niet zelf beroemd willen zijn.
Sommige mensen kijken zodanig op naar hun idool dat ze het voorbeeld van hun idool volgen en hun idool willen zijn.
Maar het is niet omdat je idool iets slechts doet dat jij hem/haar moet volgen. Je hebt nog altijd zelf de vrijheid om zelf te kiezen wie je bent en wat je doet!
We hebben ook het verschil geleerd tussen een idool en een held.
Iedereen vond hun ouders echte helden omdat ze zo goed voor hen zorgen en zo lief voor hen zijn! Dikke pluim voor de ouders dus!
Dit zijn de idolen van het 5de leerjaar:
Quillian's idool: Dries Mertens. Omdat hij zo goed kan voetballen en een toffe, sympathieke speler is. Mette's idool: Michael Jordan. Omdat hij zo'n goede basketballer is en Mette ook zo goed wil spelen.
Ethel's idool: Maddie Ziegler, bekend uit het programma Dance Moms. Omdat ze zo goed kan dansen.
Wanneer we al het voedsel op aarde op één hoop leggen, kan je alle magen in de wereld meer dan voldoende vullen.
16 oktober was het Wereldvoedseldag, op die dag staan we stil bij de ongelijke verdeling van voedsel in de wereld.
We startten het thema met een ongelijke verdeling van voedsel: de grootste groep van de klas kreeg 2 M&M's, de kleinste groep kreeg er 4.
Voor mij was het bijzonder spannend om te wachten op reactie: 'Hé, dat is niet eerlijk, die heeft er meer!' Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik in beide klassen geen reactie!
Als ik dan vroeg wat hen opgevallen was zeiden ze wel dat de één er meer had gekregen dan de ander, maar dat ze dat eigenlijk niet erg vonden omdat ze al blij waren dat ze iets kregen. Wat een goede leerlingen heb ik toch !
We bekeken foto's van gezinnen overal ter wereld wat zij in 1 week eten. We bespraken de gelijkenissen en de verschillen en bij wie we wel een weekje wilden gaan logeren. De meesten wilden bij het gezin in de Verenigde Staten logeren. Julián wilde het liefste bij het gezin in Ecuador logeren, natuuuuurlijk want hij is tenslotte geboren in Ecuador!
We kregen ook een brief van Zena, een meisje uit Ethiopië. Het gaat niet goed met haar familie. De grote bazen van haar land hebben hun landbouwgebied opgekocht om er een boontjesbedrijf te plaatsen om boontjes te telen voor België en Nederland. Daardoor hebben zij geen eten meer.
De papa van Zena pikt het niet langer en voert actie! Wij hebben ook slogans bedacht die de papa van Zena kan gebruiken. Want dit is helemaal niet eerlijk! Zo worden de rijken alleen maar rijker en de armen alleen maar armer.
Dit moet stoppen!
Hoe kunnen wij Zena's probleem oplossen?
Door zelf minder, gezonder en seizoensgebonden te eten en geen eten te verspillen.
Door producten te kopen met 'Fairtrade' logo
Daarna hebben we geleerd wat Fairtrade is. Via de filmpjes van 'Eerlijk waar' leerden we wat Fairtrade is. Dit is de link, want er zijn meerdere afleveringen van : www.vtmkzoom.be/eerlijk-waar
We hebben ook kennis gemaakt met enkele Fairtradeproducten.
Fairtradeproducten uit de Oxfamwereldwinkel Oona's favoriet: quinoakoekjes met chocolade
De Yucachips waren de absolute favoriet van Aaron, Julián, Allison en Rune!
Daarom hebben we met het 3de leerjaar geleerd over dierenrechten.
Via de website van Gaiakids hebben we gezien dat er niet voor alle dieren even goed wordt gezorgd.
Veel dieren worden mishandeld.
De kinderen mochten elk een actie kiezen die zij wilden steunen. Ze ontwierpen zelf een affiche en verzamelden handtekeningen.
Die handtekeningen sturen we dan op naar Gaia.
Zie hieronder de prachtige affiches van hun acties.
Goed gedaan, dierenvriendjes!
Het 3de leerjaar van de Hoogstraat was zoals altijd superenthousiast! Ze stelden zelf voor om zich als dieren te verkleden en op straat handtekeningen te verzamelen! In het begin waren ze nog wat onwennig, maar na een paar handtekeningen te hebben verzameld waren ze helemaal in form en ze deden hun uiterste best om zoveel mogelijk handtekeningen te hebben. Ze legden ook telkens uit aan de mensen waarom hun actie zo belangrijk is. Goed gedaan, jongens en meisjes !
In het 1ste leerjaar hebben we een klasmascotte, Knubbe. We hebben een Knubbeboek en daaruit vertel ik allemaal verhaaltjes over de thema's: vriendschap, uitsluiten, gevoelens, weerbaarheid,...
In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islam, wat is dat allemaal?
Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover.
Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen.
De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
Daarna keren de beren terug naar de klas.
Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!
Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe:
In het 4de leerjaar hebben we kennis gemaakt met andere culturen.
We begonnen met het verhaal 'Max op ontdekkingsreis'. Een boek met 2 eindes: een goed en een slecht.
In het slechte gedeelte waren de muizen onverdraagzaam, zonder respect voor de andere cultuur en deden ze geen moeite voor elkaar.
In de goede afloop zagen we hoe je kan bijleren over een andere cultuur. Door verdraagzaam te zijn en door respect te hebben en open te staan voor elkaar.
We leerden ook bij over de verschillen en de gelijkenissen uit onze cultuur en andere culturen.
Als afsluit mochten de kinderen iets meenemen uit een ander land.
3L: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
We hebben geleerd over gezonde voeding en een gezonde levensstijl.
Via een verhaaltje over koning Ollebolle zagen we dat snoepen echt niet zo gezond is.
Maar we hebben ook geleerd dat er in alle verschillende landen en godsdiensten feest wordt gevierd met zoetigheid.
We leerden over het Suikerfeest, Rosh Hasjana ( hoe joden nieuwjaar vieren), Mesa Blanca ( een feest waar indianen wensen vervullen met vierkanten koekjes),...
Daarna hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld. Een spel met denkopdrachtjes over een gezonde levensstijl, raadseltjes over voeding en beweegopdrachtjes.
We hebben ook nog een lekker gezonde smoothie gemaakt!
Magere yoghurt, banaan, kiwi, appelsien en appel in de blender, mixen maar, en de smoothie was klaar -> SMULLEN MAAR !
Je naam schrijven met je voet !
Om appelsienen te persen moet je sterke spieren hebben !