Daarom hebben we met het 3de leerjaar geleerd over dierenrechten.
Via de website van Gaiakids hebben we gezien dat er niet voor alle dieren even goed wordt gezorgd.
Veel dieren worden mishandeld.
De kinderen mochten elk een actie kiezen die zij wilden steunen. Ze ontwierpen zelf een affiche en verzamelden handtekeningen.
Die handtekeningen sturen we dan op naar Gaia.
Zie hieronder de prachtige affiches van hun acties.
Goed gedaan, dierenvriendjes!
Het 3de leerjaar van de Hoogstraat was zoals altijd superenthousiast! Ze stelden zelf voor om zich als dieren te verkleden en op straat handtekeningen te verzamelen! In het begin waren ze nog wat onwennig, maar na een paar handtekeningen te hebben verzameld waren ze helemaal in form en ze deden hun uiterste best om zoveel mogelijk handtekeningen te hebben. Ze legden ook telkens uit aan de mensen waarom hun actie zo belangrijk is. Goed gedaan, jongens en meisjes !
In het 1ste leerjaar hebben we een klasmascotte, Knubbe. We hebben een Knubbeboek en daaruit vertel ik allemaal verhaaltjes over de thema's: vriendschap, uitsluiten, gevoelens, weerbaarheid,...
In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islam, wat is dat allemaal?
Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover.
Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen.
De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
Daarna keren de beren terug naar de klas.
Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!
Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe:
In het 4de leerjaar hebben we kennis gemaakt met andere culturen.
We begonnen met het verhaal 'Max op ontdekkingsreis'. Een boek met 2 eindes: een goed en een slecht.
In het slechte gedeelte waren de muizen onverdraagzaam, zonder respect voor de andere cultuur en deden ze geen moeite voor elkaar.
In de goede afloop zagen we hoe je kan bijleren over een andere cultuur. Door verdraagzaam te zijn en door respect te hebben en open te staan voor elkaar.
We leerden ook bij over de verschillen en de gelijkenissen uit onze cultuur en andere culturen.
Als afsluit mochten de kinderen iets meenemen uit een ander land.
3L: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
We hebben geleerd over gezonde voeding en een gezonde levensstijl.
Via een verhaaltje over koning Ollebolle zagen we dat snoepen echt niet zo gezond is.
Maar we hebben ook geleerd dat er in alle verschillende landen en godsdiensten feest wordt gevierd met zoetigheid.
We leerden over het Suikerfeest, Rosh Hasjana ( hoe joden nieuwjaar vieren), Mesa Blanca ( een feest waar indianen wensen vervullen met vierkanten koekjes),...
Daarna hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld. Een spel met denkopdrachtjes over een gezonde levensstijl, raadseltjes over voeding en beweegopdrachtjes.
We hebben ook nog een lekker gezonde smoothie gemaakt!
Magere yoghurt, banaan, kiwi, appelsien en appel in de blender, mixen maar, en de smoothie was klaar -> SMULLEN MAAR !
Je naam schrijven met je voet !
Om appelsienen te persen moet je sterke spieren hebben !
In het 5de leerjaar hebben we het gehad over privacy.
Ieder kind heeft recht op privacy, dat is een kinderrecht.
Maar veel kinderen weten eigenlijk niet zo goed wat privacy is.
Daarom hebben we dit eventjes samen onderzocht
Wat is privacy?
Heb jij nood aan privacy?
Heb je voldoende privacy thuis?
Het je voldoende privacy op school?
We hebben het ook gehad over privacy op het internet.
Tegenwoordig zitten kinderen al van erg jonge leeftijd op het internet. Spelletjes spelen, mailtjes verzenden, naar de klasblog surfen, webcamfoto's maken, Facebook,...
Allemaal dingen die niet altijd onschuldig zijn.
Er wordt veel aan cyberpesten gedaan.
We hebben filmpjes bekeken waarin aangetoond is hoe belangrijk je privacy op het internet is.
Post niet zomaar foto's van jezelf overal op het internet, je zou een gekke foto van jezelf ook niet gaan uitdelen op straat aan wildvreemden.
Voeg niet zomaar mensen toe die je niet kent, enkel en alleen om meer vrienden te hebben online. Voeg enkel mensen toe die je in het echte leven ook kent.
We hebben ook naar de filmpjes van Karrewiet plus gekeken over veilig op internet en cyberpesten.
Volgend jaar ga ik hier nog wat dieper op ingaan, omdat ik dit een erg belangrijk thema vind.
Ik hoop dat de leerlingen veel van het thema hebben bijgeleerd en inzien dat hun privacy op het internet wel erg belangrijk is.
Als afsluiter hebben de leerlingen nog een deurhanger gemaakt om aan de klink van hun kamer te hangen.
In een nieuw avontuur met Knubbe ging het over ruzies oplossen met je beste vriend.
Knubbe en Froezel vervelen zich en besluiten om samen een luchtballon te maken om op reis te gaan.
Maar Froezel wil graag een gele luchtballon, terwijl Knubbe's lievelingskleur blauw is. Er ontstaat ruzie.
Knubbe wil de gele pot verf wegnemen, maar valt hierbij over zijn eigen pot verf. Gele en blauwe verf vloeien door elkaar en wordt ... groene verf!
De vriendjes besluiten dan maar om de luchtballon in allemaal verschillende kleuren te schilderen, dan vindt iedereen iets moois aan de luchtballon.
Knubbe ziet liever blauw en Froezel houdt meer van geel, ze hebben elk een andere smaak en toch zijn ze vriendjes.
En het belangrijkste is dat hun ruzie uiteindelijk is opgelost geraakt.
Ruzie kan altijd eens gebeuren, zelfs met je beste vriend(in), zolang je het maar goed kan oplossen!
Waar de vriendjes naartoe vliegen met hun luchtballon, is voor de volgende keer!
Sssssspannend!
Wij hebben ook een kleurenkunstwerk gemaakt. En we kunnen toveren, want met de 3 hoofdkleuren geel, rood en blauw mengden we met onze vingers (en sommigen met hun hele handen) de andere kleuren!
Met het 3de leerjaar hebben we het gehad over liefde.
Ik las het verhaal 'Spongebob en de geheime liefde' voor.
Een verhaal over liefde, waarin Spongebob en Patrick zich afvragen wat er gebeurt als je koppeltje bent. Moet je dan voortdurend bij elkaar zijn? Mag je dan nooit meer bij je vrienden zijn?
De kinderen hebben zelf gekozen naar wie zij wel een Valentijnskaart zouden schrijven.
We hebben ons ook afgevraagd of dieren ook verliefd kunnen zijn.
Het blijkt dat dieren zeker ook verliefd kunnen zijn, want verliefdheid zit in de hersenen!
We hebben 'Liefde is ...' prentjes bekeken en dan zelf ons eigen 'Liefde is ...' kaartje gemaakt.
Als afsluiting hebben we 'Het Grote Valentijnsspel' gespeeld. Een spel met vraagjes over liefde, liefdesliedjes, -gedichtjes en spelletjes. Wie de meeste hartjes had verzameld, was de winnaar.
Volgens Timau is liefde samen zwemmen. Maaike vindt dat liefde een hartje in de lucht tekenen is voor elkaar. Liefde is samen zoenen, vindt Oona. Volgens Lowie is liefde geluk hebben. Liefde is samen op reis gaan, zegt Daan Liefde is samen voor een dier zorgen, volgens Rune. Julián zegt dat liefde samen naar de zoo gaan is. Aaron vindt dat liefde samen vliegen is. Volgens Maxime is liefde samen vliegen.