Als inleiding heb ik het verhaal van Eefje Donkerblauw voorgelezen. Dat is een boek dat gaat over vooroordelen. We hebben geleerd dat we niet mogen oordelen over iets of iemand zonder het echt beter te leren kennen.
We hebben het gehad over hoe het komt dat iedereen een ander lievelingskleur heeft en we hebben ook kleuren geassocieerd met dingen.
Als afsluiter hebben de kinderen een kleurencollage gemaakt in hun lievelingskleur.
Via verschillende verhalen maakten we kennis met onze gevoelens.
Wanneer zijn we blij, bang, boos of verdrietig? Wat doen we als we ons zo voelen? Hoe voel je dat?
We hebben een gevoelsmeter geknutseld. Nu kunnen we kinderen iedere keer voor de zedenleerles begint aanduiden hoe ze zich voelen en vertellen ook waarom. Op die manier leren ze hun gevoelens steeds beter kennen.
We hebben ook een gevoelenskunstwerk geschilderd. Op verschillende soorten vrolijke, bange, droevige en agressieve muziek schilderden de kinderen hoe ze zich daarbij voelden. Het moest een abstract kunstwerk worden, dus het was erg belangrijk dat de kinderen goed nadachten welke soort lijnen en kleuren ze gebruikten bij welk gevoel.