Inhoud blog
  • 1L: Lieve knuffels in onze klas!
  • 6L: Wie ben ik ?!?!
  • 4L Fair trade, eerlijke handel
  • 2L: Mensen, mensen wat een mensen!
  • 3L: Mijn hobby en vrije tijd
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    juf Marlies

    13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5L: Suprise party !
    Vandaag werd ik op een hele leuke manier verrast.
    De kinderen van het 5de leerjaar hadden zomaar uit het niets een verrassingsfeestje voor me georganiseerd.
    Reden voor dit feestje : 'Omdat jij altijd zoveel voor ons doet.'
    Wat zijn ze toch zooooooo lief !
    SUPERDIKKE DANKJEWEL lieve meisjes Very Happy





    13-06-2013 om 17:19 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Jongens en meisjes op gelijke voet!
    In het eerste leerjaar hebben we het gehad over de verschillen en de gelijkenissen tussen jongens en meisjes.
    Ik heb het verhaal 'Grietje heeft geen pietje' voorgelezen. Grietje wordt uitgesloten door de jongens in haar straat omdat ze geen pietje heeft. Ze gaat op zoek naar een pietje, maar weet niet wat dat is. Dat zorgt voor een grappige zoektocht. 
    Tot het moment dat Grietje een broertje krijgt, dan schrikt Grietje zich een hoedje. Want haar broertje heeft een pietje! Zo heeft ze dus toch ontdekt wat een pietje eigenlijk is. Op het einde wordt ze niet meer uitgesloten omdat de jongens nu wel inzien dat meisjes ook best dapper kunnen zijn.

    We hebben ook een spelletje gespeeld over 'mamataken en papataken'.

    In tijdschriften hebben we prentjes gezocht die bij jongens en bij meisjes passen.
    Maar we zijn toch tot de conclusie gekomen dat jongens ook van meisjesspullen kunnen houden en meisjes ook met jongensspeelgoed mogen spelen.


















    13-06-2013 om 17:12 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: Max op ontdekkingsreis
    In het 4de leerjaar heb ik een nieuw verhaal verteld over Max. De leerlingen maakten in het 3de leerjaar al kennis met Max met het verhaal: Max en de toverstenen. Het verhaal nu is een soort vervolg op het eerste verhaal.
    De leerlingen waren dan ook erg benieuwd.

    In het nieuwe avontuur vertrok Max met enkele andere rotsmuizen op ontdekkingsreis.
    Plots kwamen ze aan op een volledig nieuw eiland. Een palmeneiland met groengestreepte muizen!
    Ook in dit verhaal is er een slecht einde en een goed einde.

    In het slechte einde hebben de muizen allemaal geen respect voor elkaar. Ze dringen zich op, vertrouwen elkaar niet en gaan al snel roddelen over elkaar. Max weet wel beter, hij kijkt aandachtig toe.
    Maar dan denken de rotsmuizen plots dat de groene muizen hen vergiftigd hebben. Zonder zich meer vragen te stellen, lopen ze naar de slaapplek van de groene muizen en vernietigen alles. Daarna nemen ze snel nog enkele lekkere vruchten van het eiland en laden alles op hun vlot. Maar het vlot is ondertussen al een beetje versleten. Max probeert dit de rotsmuizen duidelijk te maken, maar tevergeefs. Het vlot vertrekt, maar als snel gaat het vlot kapot en verdrinken alle muizen.

    In de goede afloop voelen de rotsmuizen zich al snel welkom op het eiland. Ze leren elkaars taal en gewoontes kennen. Ze vertrouwen elkaar en zijn bereid om iets van elkaar te leren. Op die manier leren ze heel wat nieuwe dingen kennen.
    De muizen worden al snel vrienden. De rotsmuizen gaan terug naar hun eiland en de groene muizen beloven om eens op bezoek te komen bij hen.
    De muizen hebben uit dit avontuur geleerd dat elke cultuur mooi en waardevol is.

    Dat is in het echte leven ook zo. Iets of iemand dat we niet kennen vinden we in het begin misschien wat raar, maar als we het leren kennen vind je het al snel heel normaal. Zo is het belangrijk dat we niet direct oordelen over iets of iemand!

    In de klas hebben we ook kennis gemaakt met verschillende culturen.
    Via het boek 'Proef de wereld' hebben we de verschillende landen en hun klederdracht, eten, gewoontes,... gezien
    We hebben zelf ook enkele dingen uit andere landen leren kennen.
    Zo hebben de leerlingen échte Japanse kimono's mogen dragen. De jongens voelden zich toch niet zo op hun gemak in een kimono.  'Neen juffrouw, je gaat die foto's toch niet op blog zetten?' Very Happy Maar de meisjes vonden ze wel zeer mooi.
    Ze hebben ook leren eten met stokjes. Al snel waren ze echte professionele 'stokjeseters'.
    We hebben geproefd van verschillende dingen uit andere landen. Maar de regel was: alles wat je proeft eet je ook op.
    Japanse gembersnoepjes ( héél pikant volgens sommige), Chinese koekjes, Turks fruit, geroosterde maïs, bananenchips en dadels.

    De leerlingen vonden het erg interessant om die verschillende gewoontes, kleren en eten te leren kennen.
    Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen elke cultuur respecteren, want van iedere cultuur kunnen we wel iets bijleren en zo groeien we op tot wereldburgers.

























    12-06-2013 om 16:43 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Wat is NC Zedenleer?


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 16/11-22/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs