3L: Gezond leven: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
Een gezonde levensstijl hebben, het is erg belangrijk voor je gezondheid.
Voldoende groenten en fruit en veel bewegen.
In dit thema hebben we ook gezien dat snoepen best wel eens mag! Zo hebben we allerlei feesten leren kennen van over de hele wereld waarin snoep ook altijd een grote rol speelt.
Verder hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld en we maakten een heerlijke én gezonde vruchtensmoothie!
We bekeken in stukje de film van Pettson en Findus: 'Vergetelingetjes'.
Ieder stukje ging over een ander thema: over wat je goed en niet goed kunt, over je gezin, over samenwerken, over ouder worden en over muziek.
In het stukje dat ging over samenwerken lag er een schat verstopt in de school. Per juist uitgevoerde opdracht kregen ze een puzzelstuk van een schatkaart.
Als de schatkaart compleet was moesten ze in school op zoek gaan naar de schatkist.
Het laatste jaartje dat ik deze kinderen als 'mijn zedenleerkindjes' kan noemen.
Ik heb hen meegemaakt in blije, verdrietige, boze, ontgoochelde, verliefde,... momenten.
En dan nu in hun puberteit. De leerlingen worden onzeker, gaan meer twijfelen aan zichzelf. Ze zijn op zoek naar een identiteit.
In hun laatste jaartje zedenleer van de lagere school hebben we het uitgebreid hierover.
In het begin van het jaar maakten de kinderen een 'ik-doos'.
Doorheen het hele schooljaar gaan we werken rond die ik-doos.
Om te beginnen maakten de leerlingen een selfie om in de doos de stoppen. Aan de achterkant schreven ze hun goede eigenschappen.
Nu zijn we bezig met deel 2 rond dit thema.
We hebben het over belangrijke momenten in hun leven om op terug te blikken.
Er gebeuren veel dingen in een mensenleven. Leuke momenten, triestige momenten. Momenten om nooit te vergeten, momenten die je zo vlug mogelijk wil vergeten.
Jij bent de locomotief, de trekker van je leven. Je neemt bagage mee, goede en minder goede momenten. Dit maakt deel uit van de hele trein, van wie je bent.
De leerlingen maakten hun levenstrein met wagonnetjes vol goede en minder goede momenten.
Als je trein in je leven ontspoort door een slecht moment, ben jij de locomotief om je leven terug op het juiste spoor te brengen. Dat is niet altijd gemakkelijk, daarvoor hebben we ook de steun van belangrijke mensen (familie en vrienden) die ook mee reizen met onze trein.
Op de foto's zie je de trein van de leerlingen. Die trein stopten ze ook in hun ik-doos.
In dit thema hebben we het ook nog over 'worden wie je wil zijn', 'hoe zie je jezelf?', 'plannen voor de toekomst' waar we onze eigen checklist gaan maken en 'positief in het leven staan'.
Overal lichtjes, de kerstboom, pakjes uitzoeken voor iedereen die je graag ziet, kerstliedjes in de straten, kerstmarkten en gewoon gezellig van elkaar genieten.
Kerstmis vind ik persoonlijk een erg leuke periode! Met een rendiertrui kerstkoekjes bakken op de melodietjes van melige kerstmuziek. Genieten!
Ik krijg als leerkracht zedenleer heel veel de vraag waarom ik kerstmis vier. Ook dit moet ik ieder jaar uitleggen aan de kinderen. Ze zien overal kerststalletjes: naast de kerk, soms in de klas of bij meme en pepe. En hoewel sommige het leuk vinden om kindje Jezus uit de kerststal te nemen en te verstoppen, weten vele kinderen eigenlijk niet waarom dat kerststalletje daar staat.
De kinderen van godsdienst vieren op die dag de geboorte van Jezus. Ik vind het belangrijk dat de kinderen hier ook van op de hoogte zijn. Maar wij zitten in zedenleer, en daar geloven wij niet in een god, dus waarom zouden wij de geboorte vieren van iemand die niet bestaat?!
Wel, de tradities van kerstmis, een kerstboom zetten, kaarsjes branden, pakjes geven, liedjes zingen, hebben niets met de geboorte van Jezus te maken...
Die tradities komen van heel lang geleden, toen wisten de mensen nog niet zoveel.
Plots werd het iedere dag een beetje vroeger donker. De mensen werden bang, ze dachten dat de zon zou verdwijnen en dat er nooit meer licht zou zijn.
De bomen verloren hun bladeren, alleen de den en de spar bleven nog groen. Dat gaf de mensen hoop. De mensen staken lichtjes aan uit hoop dat de zon terug zou komen en gingen bij elkaar op bezoek en gaven elkaar pakjes.
En inderdaad, op het eind van december werden langzaamaan de dagen terug een beetje langer.
En daarom beste mensen vieren wij als vrijzinnigen kerstmis! Het feest van de lichtjes, van de vrede, van gezellig samen zijn.
Maar wat je ook gelooft, kerstmis draait allemaal rond :
GEZELLIGHEID
LIEFDE
VREDE
VRIENDSCHAP
VERDRAAGZAAMHEID
Ik wil jullie allemaal prettige feestdagen toewensen en een heel gelukkig nieuwjaar!
Iedere speeltijd is het wel van dat: 'Juffrouw, Jefke heeft me pijn gedaan!', 'Juffrouw, Elsje zegt dat ik niet mag meespelen!'
Ruzie heeft verschillende oorzaken.
Een ruzie kan altijd eens gebeuren, zolang de kinderen maar zelf weten wanneer ze te ver gaan en hoe ze een ruzie correct moeten oplossen.
Kinderen, maar volwassen mensen ook, moeten allemaal een beetje verdraagzamer zijn en met respect omgaan met elkaar. Dit zou al een heel pak ruzies en oorlogen oplossen!
In de lessen zedenleer proberen we daar een beetje meer over te leren.
Ik heb het verhaal 'De mooiste vis sluit vrede' voorgelezen.
Een verhaal waarin er een ruzie ontstaat door een misverstand en een roddel. Gelukkig is de ruzie op een goede manier opgelost geraakt.
Ook wij hebben geleerd op welke manieren je een ruzie goed kan oplossen. Want het aan de juf of meester komen vertellen is altijd wel een goed idee, maar nog beter is dat kinderen het onderling zelf kunnen oplossen op een goede manier!
Ik heb ook een verhaal voorgelezen over een meisje die woont in een land waar het oorlog is.
De kinderen waren erg geschrokken van dit verhaal.
Daarom moeten we allemaal een tikje verdraagzamer zijn, het zou de wereld een stuk mooier maken!
Gelukkig zijn ... het is iets wat we allemaal willen zijn.
Gelukkig zijn is belangrijk. Het is een doel om naar de streven.
Het is niet altijd gemakkelijk om gelukkig te zijn. Soms gebeuren er dingen waardoor we ons niet meer gelukkig voelen. Maar ook dan is het erg belangrijk om de kracht te vinden om terug positief tegenover het leven aan te kijken.
Geluk is ook moeilijk meetbaar.
Sommige mensen denken dat ze geluk bereiken door erkend te worden of door hun dromen waar te maken; andere mensen verwachten geluk van vriendschap, vrede of vrijheid. Maar moet je geluk echt zoeken om het te verkrijgen?
Bestaan er niet evenveel soorten geluk als er mensen bestaan?
Stel jezelf dus deze vraag en maak voor jezelf uit wat geluk voor jou betekent en verwar het niet met het geluk van iemand anders.
Wees gelukkig met wat je hebt en wie je bent.
Om ons een geluk een duwtje in de rug te geven hebben we ook geluksbrengers gemaakt. Zie hier de resultaten:
In 1989 nam de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties het Verdrag inzake de Rechten van het Kind aan. Dit verdrag bundelt de rechten van alle kinderen over de hele wereld, zonder onderscheid op basis van huidskleur, religie of geslacht.
De kinderrechten bestaan dit jaar dus 25 jaar!
Met het 4de leerjaar hebben we meer geleerd over hun rechten.
Waarom is het zo belangrijk dat we deze rechten hebben? Worden die rechten overal ter wereld gerespecteerd?
De leerlingen maakten ook een collage en een toneeltje rond een kinderrecht.