In het eerste leerjaar hebben we in zedenleer een klasmascotte: Knubbe.
In het Knubbeboek lees ik verhalen voor met als thema's: vriendschap, uitsluiten, respect, gevoelens, weerbaarheid,...
In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islamitische godsdienst, wat is dat allemaal?
Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover.
Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen.
De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
Daarna keren de beren terug naar de klas.
Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!
Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe:
Kobe Thomas Kittiwin Mathieu Oona Floor Mathis Thor Basil Iele
1,2,3 ... START, we zijn er weer helemaal klaar voor!
Welkom terug op onze zedenleerblog!
Na twee maanden vakantie sta ik alweer te popelen om er samen met de kinderen een heel leuk schooljaar van te maken.
Het was dan ook een blij wederzien met mijn leerlingen en ook een heel leuke kennismaking met heel wat nieuwe gezichtjes.
Wat is nc-zedenleer?
Niet-confessionele zedenleer is een levensbeschouwing die niet steunt op een godsdienst. We hebben geen heilig boek waarin staat hoe we ons moeten gedragen. We gaan zelf op zoek naar waarden en normen zoals: eerlijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, creativiteit, gelijkwaardigheid,.. Een eigen mening is hierbij heel belangrijk, zonder een ander hiermee te kwetsen!
We vertrekken niet vanuit een verhaal uit de bijbel, maar vanuit bijvoorbeeld: een krantenartikel, een inleefspel of rollenspel, een prentenboek, een videofragment,..
Het allerbelangrijkste is dat de kinderen helemaal zichzelf kunnen zijn tijdens de 2 uurtjes zedenleer. We bespreken heel wat persoonlijke thema's, waardoor we echt wel een band opbouwen. De kinderen zijn met al hun kleine en grote problemen welkom bij mij. Samen proberen we zoveel mogelijk te helpen, zodat alle kinderen zich kunnen ontplooien en zich helemaal goed in hun vel kunnen voelen.
Hier zijn ze dan: de
FANTASTISCHE,
COOLE,
TOFFE,
LEUKE,
FLINKE,
sterren die jullie op deze blog zullen kunnen bewonderen!