Inhoud blog
  • 1L: Lieve knuffels in onze klas!
  • 6L: Wie ben ik ?!?!
  • 4L Fair trade, eerlijke handel
  • 2L: Mensen, mensen wat een mensen!
  • 3L: Mijn hobby en vrije tijd
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    juf Marlies

    30-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5L: Idolen, helden en beroemdheden
    Met het 5de leerjaar hebben we het gehad over onze idolen en helden.
    De kinderen stelden hun idolen voor aan elkaar.
    We hebben een groepsgesprek gehad over de voor - en nadelen van beroemd zijn. Ethel, Quillian en Mette kwamen tot de conclusie dat ze helemaal niet zelf beroemd willen zijn.

    Sommige mensen kijken zodanig op naar hun idool dat ze het voorbeeld van hun idool volgen en hun idool willen zijn.
    Maar het is niet omdat je idool iets slechts doet dat jij hem/haar moet volgen. Je hebt nog altijd zelf de vrijheid om zelf te kiezen wie je bent en wat je doet!

    We hebben ook het verschil geleerd tussen een idool en een held.
    Iedereen vond hun ouders echte helden omdat ze zo goed voor hen zorgen en zo lief voor hen zijn! Dikke pluim voor de ouders dus! Very Happy

    Dit zijn de idolen van het 5de leerjaar:



    Quillian's idool: Dries Mertens. Omdat hij zo goed kan voetballen en een toffe, sympathieke speler is.

    Mette's idool: Michael Jordan. Omdat hij zo'n goede basketballer is en Mette ook zo goed wil spelen.
    Ethel's idool: Maddie Ziegler, bekend uit het programma Dance Moms. Omdat ze zo goed kan dansen.

    30-10-2014 om 11:29 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: Er is genoeg voor iedereen!
    Wanneer we al het voedsel op aarde op één hoop leggen, kan je alle magen in de wereld meer dan voldoende vullen.
    16 oktober was het Wereldvoedseldag, op die dag staan we stil bij de ongelijke verdeling van voedsel in de wereld.

    We startten het thema met een ongelijke verdeling van voedsel: de grootste groep van de klas kreeg 2 M&M's, de kleinste groep kreeg er 4.
    Voor mij was het bijzonder spannend om te wachten op reactie: 'Hé, dat is niet eerlijk, die heeft er meer!' Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik in beide klassen geen reactie!
    Als ik dan vroeg wat hen opgevallen was zeiden ze wel dat de één er meer had gekregen dan de ander, maar dat ze dat eigenlijk niet erg vonden omdat ze al blij waren dat ze iets kregen. Wat een goede leerlingen heb ik toch !Very Happy

    We bekeken foto's van gezinnen overal ter wereld wat zij in 1 week eten. We bespraken de gelijkenissen en de verschillen en bij wie we wel een weekje wilden gaan logeren. De meesten wilden bij het gezin in de Verenigde Staten logeren. Julián wilde het liefste bij het gezin in Ecuador logeren, natuuuuurlijk want hij is tenslotte geboren in Ecuador!

    We kregen ook een brief van Zena, een meisje uit Ethiopië. Het gaat niet goed met haar familie. De grote bazen van haar land hebben hun landbouwgebied opgekocht om er een boontjesbedrijf te plaatsen om boontjes te telen voor België en Nederland. Daardoor hebben zij geen eten meer.
    De papa van Zena pikt het niet langer en voert actie! Wij hebben ook slogans bedacht die de papa van Zena kan gebruiken. Want dit is helemaal niet eerlijk! Zo worden de rijken alleen maar rijker en de armen alleen maar armer.
    Dit moet stoppen!
    Hoe kunnen wij Zena's probleem oplossen?
    • Door zelf minder, gezonder en seizoensgebonden te eten en geen eten te verspillen.
    • Door producten te kopen met 'Fairtrade' logo
    Daarna hebben we geleerd wat Fairtrade is. Via de filmpjes van 'Eerlijk waar' leerden we wat Fairtrade is. Dit is de link, want er zijn meerdere afleveringen van : www.vtmkzoom.be/eerlijk-waar
    We hebben ook kennis gemaakt met enkele Fairtradeproducten.
















    Fairtradeproducten uit de Oxfamwereldwinkel

    Oona's favoriet: quinoakoekjes met chocolade






    De Yucachips waren de absolute favoriet van Aaron, Julián, Allison en Rune!

    30-10-2014 om 11:18 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Dieren hebben ook rechten!
    4 oktober was het Werelddierendag.
    Daarom hebben we met het 3de leerjaar geleerd over dierenrechten.
    Via de website van Gaiakids hebben we gezien dat er niet voor alle dieren even goed wordt gezorgd.
    Veel dieren worden mishandeld.
    De kinderen mochten elk een actie kiezen die zij wilden steunen. Ze ontwierpen zelf een affiche en verzamelden handtekeningen.
    Die handtekeningen sturen we dan op naar Gaia.
    Zie hieronder de prachtige affiches van hun acties.
    Goed gedaan, dierenvriendjes!



    Het 3de leerjaar van de Hoogstraat was zoals altijd superenthousiast!

    Ze stelden zelf voor om zich als dieren te verkleden en op straat handtekeningen te verzamelen!

    In het begin waren ze nog wat onwennig, maar na een paar handtekeningen te hebben verzameld waren ze helemaal in form en ze deden hun uiterste best om zoveel mogelijk handtekeningen te hebben. Ze legden ook telkens uit aan de mensen waarom hun actie zo belangrijk is. Goed gedaan, jongens en meisjes !






    30-10-2014 om 11:10 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Knubbe is onze goede vriend!
    In het 1ste leerjaar hebben we een klasmascotte, Knubbe. We hebben een Knubbeboek en daaruit vertel ik allemaal verhaaltjes over de thema's: vriendschap, uitsluiten, gevoelens, weerbaarheid,...
    In het 1ste leerjaar vinden de leerlingen het altijd erg vreemd dat hun klasgroep in groepen wordt verdeeld en elk met een andere juf of meester mee moeten. Zedenleer, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst en islam, wat is dat allemaal? 
    Het eerste verhaal van Knubbe gaat hierover. 
    Knubbe heeft een allerbeste vriendin: Froezel. Ze doen alles samen want samen staan ze sterk en kunnen ze alles aan.
    Tot er plots op de deur wordt geklopt: 'Tijd voor godsdienst en zedenleer', zegt de juf. Godsdienst en zedenleer, wat is dat nu weer? De ene groep moet mee met een meester, de andere groep met een juf. Knubbe moet mee met de juf, maar Froezel, waar is Froezel? Froezel moet mee met de meester.
    Dat vindt Knubbe helemaal niet leuk, hij wil bij Froezel blijven. Dan legt de juf uit dat hun ouders kiezen of hun kinderen godsdienst of zedenleer volgen. 
    De juf van zedenleer heeft Knubbe een hand en hij mag naast de juf zitten. Het valt toch best nog mee zonder Froezel.
    Daarna keren de beren terug naar de klas.
    Froezel vond het ook leuk in godsdienst.
    Ze spreken af dat ze toch nog beste vrienden blijven, zelfs al zit Knubbe in zedenleer en Froezel in godsdienst!

    Hier zijn onze vriendjes samen met hun grote vriend Knubbe:
















    30-10-2014 om 10:41 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start nieuwe schooljaar: 2014 - 2015
    Het schooljaar is alweer goed van start gegaan!
    De lessen zedenleer zijn een ontdekkingstocht naar zichzelf, de andere(n) en de wereld rondom zich.
    Het allerbelangrijkste is dat de kinderen helemaal zichzelf kunnen zijn.
    Hierbij stel ik jullie mijn lieve,coole,flinke,toffe,leuke,grappige, kortom FANTASTISCHE STERREN voor:



    1ste leerjaar Goudenregenstraat

    2de leerjaar Goudenregenstraat

    3de leerjaar Goudenregenstraat

    4de leerjaar Goudenregenstraat

    5de leerjaar Goudenregenstraat

    1ste leerjaar Kweekstraat

    2de leerjaar Kweekstraat

    3de leerjaar Kweekstraat

    1ste leerjaar Hoogstraat

    3de leerjaar Hoogstraat

    4de leerjaar Hoogstraat
    6de leerjaar Hoogstraat

    29-10-2014 om 20:16 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: Andere culturen
    In het 4de leerjaar hebben we kennis gemaakt met andere culturen.
    We begonnen met het verhaal 'Max op ontdekkingsreis'. Een boek met 2 eindes: een goed en een slecht.
    In het slechte gedeelte waren de muizen onverdraagzaam, zonder respect voor de andere cultuur en deden ze geen moeite voor elkaar.
    In de goede afloop zagen we hoe je kan bijleren over een andere cultuur. Door verdraagzaam te zijn en door respect te hebben en open te staan voor elkaar.
    We leerden ook bij over de verschillen en de gelijkenissen uit onze cultuur en andere culturen.
    Als afsluit mochten de kinderen iets meenemen uit een ander land.
    Zelf had ik ook enkele spullen mee uit Japan.
















    20-06-2014 om 12:20 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Hoe koning Ollebolle het snoepen verleerde ...
    We hebben geleerd over gezonde voeding en een gezonde levensstijl.
    Via een verhaaltje over koning Ollebolle zagen we dat snoepen echt niet zo gezond is.
    Maar we hebben ook geleerd dat er in alle verschillende landen en godsdiensten feest wordt gevierd met zoetigheid. 
    We leerden over het Suikerfeest, Rosh Hasjana ( hoe joden nieuwjaar vieren), Mesa Blanca ( een feest waar indianen wensen vervullen met vierkanten koekjes),...

    Daarna hebben we het spel 'Eet je fit' gespeeld. Een spel met denkopdrachtjes over een gezonde levensstijl, raadseltjes over voeding en beweegopdrachtjes.

    We hebben ook nog een lekker gezonde smoothie gemaakt!
    Magere yoghurt, banaan, kiwi, appelsien en appel in de blender, mixen maar, en de smoothie was klaar -> SMULLEN MAAR !













    Je naam schrijven met je voet !













    Om appelsienen te persen moet je sterke spieren hebben ! Very Happy


    14-06-2014 om 14:29 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2L: Het mooiste ei van de wereld

    Het mooiste ei van de wereld.

    Stippeltje, Ragebol en Bonenstaak hebben ruzie om wie er het mooiste is.
    Ze gaan raad gaan vragen aan de koning.
    Die zegt dat echte schoonheid vanbinnen zit. Daarom moeten alle 3 de kippen een ei leggen.
    Stippeltje legt een mooi gestippeld ei.
    Bonenstaak legt een mooi groot ei.
    Ragebol legt een grappig vierkant ei.
    Ieder ei heeft zijn eigen specialiteit.
    Daarom beslist de koning dat alle 3 de kippen zijn prinses mogen worden.
    Want iedereen heeft zijn eigen talenten.

    De kinderen hebben het verhaal nagespeeld.
    Ze hebben ook goed nagedacht over hun eigen talenten en die van anderen!
    Ze moesten complimentjes schrijven over elkaar. Over hun buitenkant ( het uiterlijk) en over hun binnenkant (het innerlijk).
    Als creatieve afsluiter mochten de leerlingen zelf hun eigen talentenkip maken.

























    14-06-2014 om 14:05 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knubbe en Froezel zien het WK helemaal zitten!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hop, hop, hop, de Rode Duivels aan de top !

    10-06-2014 om 21:03 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag Egon
    Hoeraaaaaa!

    Egon is jarig !




    10-06-2014 om 20:59 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag Rune en Nicolas!
    Hoera !
    20 mei hadden we 2 jarigen in de klas : Nicolas uit het 1ste leerjaar en Rune uit het 3de leerjaar.
    Gefeliciteerd!








    26-05-2014 om 10:57 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L Goudenregen in Gekkebekkendorp!
    Ook het 1ste leerjaar van de Goudenregen ging op bezoek in Gekkebekkendorp en speelden het Gekkebekkenspel.Very Happy



    27-04-2014 om 19:09 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4L: Samen in zee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met het 4de leerjaar hebben we de ganse maand rond het boek 'Samen in zee' gewerkt.
    Dat is een boek speciaal gemaakt om er tijdens de lessen zedenleer mee aan de slag te gaan.
    In het boek gaat het over verschillende thema's:
    • Alleen zijn
    • Pesten/plagen
    • De jeugd van tegenwoordig
    • Gedachten: Kan je nergens aan denken? Welke gedachten bestaan er allemaal?
    • Vriendschap

    Het verhaal werd in stukjes voorgelezen en op het einde speelden we een spel met allemaal opdrachtkaartjes over de thema's in het verhaal.




    07-04-2014 om 13:32 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Gekkebekkenspel: Hoogstraat
    In het 1ste leerjaar hebben we het Gekkebekkenspel gespeeld.
    Dat is een knettergek spel waarin je knettergekke opdrachten moet doen.

    Op het einde zien alle kinderen er helemaal TE gek uit.
    Kijk maar:














    07-04-2014 om 13:23 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Mijn huis, mijn thuis
    In het 3de leerjaar hebben we het gehad over je huis, en je ergens thuis voelen.
    • Wat is je 'thuis voelen'?
    • Waar voel jij je thuis?
    • Voel je je thuis in je huis?
    Als creatieve afsluiter hebben de leerlingen hun eigen droomkamer mogen maken.
    Zie hier hun ontwerpen:
























    07-04-2014 om 13:18 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2l: Rikki en zijn vriendjes
    Met het 2de leerjaar hebben we het gehad over vriendschap.

    • Spelen jullie altijd met dezelfde kinderen?
    • Zijn er kinderen met wie je liever niet speelt?
    • Welke spelletjes speel je het liefst met je vrienden?
    • Wat vind je belangrijk aan vriendschap? Dat hij/zij rijk is? Mooi is? Het voor je opneemt? Het altijd met je eens is?
    Als afsluiter hebben we allemaal samen zelf een spel uitgevonden. 





    Het verhaal van 'Rikki en zijn vriendjes' naspelen.





    Het landenspel

    07-04-2014 om 13:14 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Lentefeest
    22 maart was het voor de leerlingen van het 1ste leerjaar een spannende dag...
    Het was hun lentefeest!
    Hier zijn enkele foto's van achter de schermen en ook van het feestje achteraf in de klas!















    De leerlingen kregen een rugzak vol leuke dingen. Maar het ALLERleukste pakje was wel de Knubbe die ze kregen!
    Nicolas was erg fier, want nu heeft hij Knubbe én Toppie helemaal voor zichzelf. Toppie is de knuffel van Knubbe.
    Nicolas was erg blij dat hij Toppie heel erg toevallig in de Action heeft kunnen bemachtigen! Very Happy

    07-04-2014 om 12:34 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3L: Verjaardag Maxime
    Hoera!
    Maxime is op 22 maart een tiener geworden!
    Gefeliciteerd, Maxime!




    25-03-2014 om 16:47 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1L: Voorbereiding Lentefeest
    Spannende tijden in het 1ste leerjaar.
    Zaterdag 22 maart is het hun Lentefeest!
    De kinderen staan alvast te popelen om te mogen optreden en om te feesten.
    Zaterdag 15 maart hebben we ons Lentefeest voorbereid.
    De kinderen hebben hun uiterste best gedaan.
    Deze week nog een beetje oefenen en het wordt een knalfeest op 22 maart in de Stadsschouwburg te Kortrijk.
    Hier alvast een foto van ons groepje op de voorbereidingsdag.





    16-03-2014 om 20:08 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    11-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5L: Privacy
    In het 5de leerjaar hebben we het gehad over privacy.
    Ieder kind heeft recht op privacy, dat is een kinderrecht.
    Maar veel kinderen weten eigenlijk niet zo goed wat privacy is.
    Daarom hebben we dit eventjes samen onderzocht
    • Wat is privacy?
    • Heb jij nood aan privacy?
    • Heb je voldoende privacy thuis?
    • Het je voldoende privacy op school?
    We hebben het ook gehad over privacy op het internet.
    Tegenwoordig zitten kinderen al van erg jonge leeftijd op het internet. Spelletjes spelen, mailtjes verzenden, naar de klasblog surfen, webcamfoto's maken, Facebook,...
    Allemaal dingen die niet altijd onschuldig zijn.
    Er wordt veel aan cyberpesten gedaan.
    We hebben filmpjes bekeken waarin aangetoond is hoe belangrijk je privacy op het internet is.
    Post niet zomaar foto's van jezelf overal op het internet, je zou een gekke foto van jezelf ook niet gaan uitdelen op straat aan wildvreemden.
    Voeg niet zomaar mensen toe die je niet kent, enkel en alleen om meer vrienden te hebben online. Voeg enkel mensen toe die je in het echte leven ook kent.
    We hebben ook naar de filmpjes van Karrewiet plus gekeken over veilig op internet en cyberpesten.
    Volgend jaar ga ik hier nog wat dieper op ingaan, omdat ik dit een erg belangrijk thema vind.
    Ik hoop dat de leerlingen veel van het thema hebben bijgeleerd en inzien dat hun privacy op het internet wel erg belangrijk is.

    Als afsluiter hebben de leerlingen nog een deurhanger gemaakt om aan de klink van hun kamer te hangen.
    Bekijk hier de resultaten:











    11-03-2014 om 17:40 geschreven door Juf Marlies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Wat is NC Zedenleer?


  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 16/11-22/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs