INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
08-11-2011
NATIVE AMERICAN SPREEKT OVER THANKSGIVING
Bron: The Gustavian Weekly door Zach Van Ordsel ,Staff writer
Gwen Westerman,Ph.D., spreekt in de Courtyard Café over " Wat zou Thanksgiving zijn zonder de Indianen". Een goede gelegenheid voor de Gustavus studenten om wat meer te leren over de manier waarop Thanksgiving wordt voorgesteld. Westerman wil de aandacht vestigen op de impact die het oorspronkelijke volk had op de viering van Thanksgiving in de US., en hoe de Amerikanen die dag de "ontdekking"vieren, terwijl het voor de Indianen het begin van de "onderdrukking" was. Het doel van Westerman's bezoek aan Gustavus is om "de studenten te onderwijzen, niet om hen een schuldgevoel te geven of aangevallen te voelen, en om hen de informatie te bieden die zij niet gekregen hebben in de middelbare- en hogescholen. Ik hoop dat het de studenten hun idee over het Indiaanse ras zal veranderen. Er is een heel groot deel geschiedenis dat gewoon genegeeerd werd. Native American studies maakt maar een klein deel uit in de Amerikaanse geschiedenis boeken." zegt Irma Marquez die Westerman uitnodigde. Gwen Westerman is een Sisseton-Wahpeton Sioux.
7 november 1519 Volgens sommige bronnen zien de Spanjaarden voor het eerst Tenochtitlàn. (Het tegenwoordige Mexico City)
1794 Na een jaar van aanvallen ,van zowel de Amerikanen als de Chickamauga worden deze laatsten neergeslagen. Goeverneur Willam Blount ontmoet Cherokee en een zijtak van de Chickamauga chiefs bij het Tellico Blockhouse nabij de grens van Tennessee met North Carolina. Veertig chiefs zijn aanwezig waaronder ook : John Watts (Young Tassel), Hanging Maw en Bloody Fellow. Zij sluiten een vredesverdrag en komen overeen om gevangenen uit te wisselen op 31 december 1794.
2009 Buffy Sainte Marie ontving een levenslange - prestatie- prijs en een 'special tribute' op de Aboriginal Peoples' Choice Music Awards, in Winnipeg.
TAR SANDS PROTEST BIJ HET WITTE HUIS IN WASHINGTON
Bron: The Narcosphere Door: Brenda Norrell Foto : Clayton Thomas Muller - Native American en First Nations delegatie bij het Witte Huis op zondag 6 november 2011 Op foto: Clayton Thomas Muller (Cree)- Debra White Plume (Lakota) en andere Native Americans.
Het gevecht over de "Keystone XL tar sands pipeline" zal vandaag, zondag 6 november , zijn hoogtepunt bereiken wanneer bijna 10.000 mensen elkaar de hand zullen reiken rond het Witte Huis om president Obama te tonen dat hij de steun krijgt die hij nodig heeft om zich te verzetten tegen Big Oil en de pijplijn te stoppen. Debra White Plume, Lakota van Pine Ridge, Zuid Dakota heeft een sterke boodschap gezonden naar Obama en TransCanada om de Keystone XL pipeline dat de Oglala Aquifer en waterbevoorrading in Indian Country bedreigt te stoppen.
In de resolutie van de Oglala Sioux Executive Committee zeggen de Oglala Lakota duidelijk: "Blijf weg van ons water"! In de resolutie eisen ze het onmiddelijke stopzetten van onderhandelingen en plannen voor de constructie van de pijplijn door het Mni Wiconi Water Pipeline servituut. White Plume moedigt acties doorheen Noord Amerika aan, zoals de samenkomst in de San Francisco Bay in Oakland ,om zich te verzetten tegen de teerzanden. "Ik denk aan jullie in solidariteit wanneer we samen met duizenden anderen het Witte Huis omsingelen om Obama te laten weten dat hij zijn akkoord niet mag geven aan deze ramp"
6 november 1864 Kolonel Kit Carson verlaat met zijn mannen Fort Bascom in het westen van New Mexico. Zij zijn op weg naar de Texas Panhandle om Comanches en Kiowas af te straffen.
1868 Vier "Ogallalah Sioux," waaronder Red Cloud, twee "Brule Sioux", achtien "Uncpapa Sioux", tien "Blackfeet Sioux" vijf "Cuthead Sioux", drie "Two Kettle Sioux", vier "Sans Arc Sioux", en zeven "Santee Sioux" ondertekenen de treaty van het fort van Laralmie (15 stat.635)
Het National Congres of American Indians (NCAI) heeft op hun jaarlijkse vergadering in Portland unaniem een resolutie voor steun aan de vrijlating van Leonard Peltier goedgekeurd. Native American activist Leonard Peltier werd onschuldig veroordeeld in verband met de schietpartij waarbij 2 FBI agenten gedood werden in 1977. Peltier die reeds 36 jaar opgesloten zit - momenteel in de federale gevangenis van Coleman in Florida -werd door Amnesty International erkend als politiek gevangene. Nelson Mandela, Desmond Tutu, 55 congresleden en anderen - inbegrepen een rechter die aanwezig was bij twee van Peltiers in beroep rechtzaken hebben allen gevraagd voor zijn onmiddellijke vrijlating. De NCAI wil met de Obama administratie werken voor de vrijlating van Leonard Peltier. De Peltier-zaak is onderzocht geweest door de bekende auteur Peter Matthiessen"In the Spirit of Crazy Horse" en "Incident at Oglala", een film die geproduceerd werd door Robert Redfort. Ondanks het gerecht het bewijs van wangedrag van de overheid erkend heeft werd Peltier een herziening van het proces geweigerd. De macht om Peltiers tweemaal levenslange straf ongedaan te maken ligt bij President Obama. "Mr.Peltier is 67 jaar oud en in zeer slechte gezondheid. De tijd is rijp voor hernieuwd engagement en eenheid voor Leonard Peltier." Toen Leonard Peltier de beslissing van NCAI vernam zei hij "Dit betekent veel voor me. Ik ben zeer dankbaar voor de steun van mijn volk, ik dank de NCAI voor hun inspanningen".
1768 De Iroquois verkopen land. Volgens sommig historici veroorzaakte de treaty van Fort Stanwix zoveel onrust bij de Indiaanse stammen dat het de aanleiding werd voor de oorlog van Dunsmore. Bij het ondertekenen van de treaty waren duizenden Indianen aanwezig.
1857 De Tonawanda Band van de Seneca ondertekenen een treaty (11stat.735) Foto: Cornell University
Dit is zo herkenbaar, Idaho heeft hetzelfde
gedaan in 2009. Montana wil de jacht op wolvenuitbreiden tot na de vooropgestelde
deadline van 31 december 2011 tot 31 januari 2012.
Zij vrezen dat het dodental van 220 niet kan
gehaald worden.Dus willen zij de trofee - jagers meer tijd
geven voor hun slachtpartij.Wanneer gaat deze nachtmerrie eindigen?Als
iedere wolf dood is? Moeten de verdedigers van de wolven blijven
toekijken terwijl de wolven worden kapotgemaakt worden door onwetendheid en
hebzucht?
Gisteren stond het dodental op 139, vandaag op
147 in de twee staten, en hierbij zijn de door Wildlife en stropers gedode
wolven niet inbegrepen.
Wanneer gaan we zeggen genoeg is genoeg! Wanneer er geen gerechtelijke stappen ondernomen
worden om de slachting een halt toe te roepen kan men de hele winter blijven
doorgaan met bloed verspillen. Zelfs tot in de lente in Idaho ,wanneer zwangere
wolvinnen nesten en welpen krijgen.
In Idaho mag men jagen tot 30 juni 2012 . Een 10
maanden durende jacht! Wolven moeten dan druk bezig zijn met hun welpen
te leren wolf zijn en niet om kogels
te leren ontwijken.
Wij moeten protesteren, protesteren en
boycotten.
TOERISTEN BLIJF WEG UIT YELLOWSTONE!
Dat zou misschien het enige middel kunnen zijn
om een verschil te maken. Dit zou een krachtige economische en psychologische
boodschap zijn.
1833 Luitentant Rains informeert Generaal George Gibson dat, sinds het begin van de herfst ongeveer 1/5 van de 3000 Choctaws nabij de Choctaw Agency in Indian Territory (het tegenwoordige Oklahoma), gestorven zijn door het klimaat, de vloed van de Arkansas rivier en gebrek aan degelijke medicatie.
1879 Will Rogers, amerikaans humorist en Cherokee is vandaag geboren.
2010 The Aboriginal People's Choice Music Awards Buffy Sainte Marie kreeg de prijs voor de beste muziek-video voor haar politiek geladen lied "NoNo Keshagesh".
RACISTISCHE KOSTUUMS ONDERMIJNEN NATIVE AMERICAN CULTUUR
Bron: The Rocky Mountain Collegian Door Lydia Jorden/RMSMC
Ik heb me nooit aangetrokken gevoeld tot Halloween. Maar toen mijn vrienden mij persé mee wilden nemen kon ik niet anders dan mij onderwerpen aan het Halloween- ritueel van zoeken tussen sletterige kostuums en advies geven aan anderen welke outfit het beste bij hen past. Dat was een allesbehalve prettige ervaring. Mijn sterke band met de Native Amerikaanse cultuur maakte deze kostuum-shopping trip een ware nachtmerrie door wat ik daar zag. In de eerste winkel liet ik mijn ogen dwalen over de muur waar al de kostuums hingen die zowat de zeer bekende sletten -look van Halloween uitmaakten. Sletterige piloot outfits ,sletterige politie pakjes,sletterige Lady Gaga, sletterige Native American, sletterige.......hé wacht,wat?
Terwijl ik terugliep naar de kleedkamers zag ik dat "de Indiaanse prinses" reeds door vele volwassenen en kinderen uitgekozen was. Het kostuum bestaat uit een superkort rokje, diep uitgesneden topje, franjes en natuurlijk de pluimen-bonnet. Ik vraag me af of deze mensen iets weten over de Indiaanse cultuur en of zij beseffen wat het 'sacred' hoofddeksel betekend voor een Indiaanse gemeenschap. Zijn diegenen die zulke outfit dragen te naïef om te begrijpen dat verkleedpartijen zoals deze beledigend zijn omdat de 'sacred' voorwerpen van een cultuur belachelijk gemaakt worden of beseffen ze het en trekken ze het zich niet aan? De Universiteit van Ohio heeft onlangs een campagne gestart om een halt toe te roepen aan het verkleden in andere volkeren onder het motto "Wij zijn een cultuur, geen kostuum" .
1.338 Halloween feestvierders werden ondervraagt en hier volgt het droevige resultaat:
222 stemden: Ja, een kostuum dat een etnische groep uitbeeld is beslist beledigend. 282 stemden: Ja, soms. Het is verkeerd om kostuums te dragen die negatieve stereotypes bevestigen, maar sommige kostuums zijn niet negatief.
398 stemden: nee, mensen zijn gewoon overgevoelig , een zwart gelaat schilderen, dat gaat te ver, maar ik maak geen probleem van die kostuums.
436 stemden: Nee, Halloween is een tijd om lol te maken, alles kan en mag.
Misschien hebben die 436 mensen die vonden dat "alles kan en mag "geen enkel benul van het religieuze aspect van de pluimentooi wanneer zij zich verkleden en een volk imiteren.
De Indiaanse pluimenbonnet sluit nauw aan bij de Indiaanse cultuur. De veren werden door de krijgers als eretekens voor hun dapperheid verworven en soms gedragen als teken van volwassenheid. Het ontvangen van een veder was een lang proces. De krijger moest vasten en mediteren om zich klaar te maken voor de ceremonie. De arendsveer was het heiligst en moeilijkst te verdienen. De Indianen zagen de arend als de boodschapper van de schepper en daarom was het verdienen van zulke veder enkel mogelijk in harde tijden van ontbering en strijd. Sommige mensen beweren dat zij zich verkleden om de Indianen te eren. Maar gillend rondrennen en met aapachtige bewegingen op de borst kloppen is niet bepaald een manier om een volk te eren. De tijd is nu stilaan gekomen voor het menselijke ras om elkaars verschillen te aanvaarden en te respecteren. En dit gaat niet over "overgevoeligheid" maar het is simpel "the right thing to do".
1762 Als onderdeel van de Treaty of Fontainebleau krijgen de spanjaarden alle land van Frans Louisiana ten westen van de Mississippi rivier omdat zij Frankrijk geholpen hadden tijdens de zevenjarige oorlog ook de Frans - Indiaanse oorlog genoemd Sommige bronnen zeggen dat dit gebeurde op 8 november.
1972 500 Indianen be-eindigen de "Trail of Broken Treaties"mars in Washington DC. Zij bezetten een deel van het Bureau of Indian Affairs gebouw tot 8 november.
Deze documentaire, van Robin Davey en Yellow Thunder Woman, over de behandeling van het Native Amerikaanse volk door de US regering werd getoond op het 2006 Tribeca Film Festival. De film raakt verschillende problemen aan waaronder: de kostscholen, zelfmoordcijfers, werkloosheid en alcoholisme. De film spreekt over een zelfmoordpact van 10 jongens van het Cheyenne River Reservaat. De jongens trokken een nummer en een voor een hingen ze zich op. Dit voorval heeft het nationale nieuws niet gehaald. De film stelt de vraag : "Wat als het blanke jongens waren?" De regisseur zegt waarom ze deze film gemaakt hebben.
" Bij het maken van "The Canary Effect" hadden wij als doel voor ogen om een toegankelijke en makkelijk verteerbare verklaring te geven voor een complex en verkeerd begrepen onderwerp. Wij kozen ervoor om het verhaal van de overlevingsstrijd van het oorspronkelijke volk van Amerika te vertellen op een manier dat in verband staat met de tegenwoordige tijd in stijl en inhoud. Wij willen een niet-geforceerde opinie en informatie bieden op een manier dat kijkers zal inspireren tot debatteren en hen zal toelaten om hun eigen conclusies te trekken. Voor ons was het zeer belangrijk om de film menselijk te maken en te tonen dat, op welk niveau je ook betrokken bent - zij het politiek, wetenschappelijk of in het dagdagelijkse leven- de situatie voor iedereen frustrerend,woedend makend en hartbrekend is." (Film in bijlage)
Het blog zal van 28 oktober tot en met 2 november even stil liggen. NAIS trekt voor enkele dagen naar hun oude vertrouwde Keet in Beveren. Op het programma staat een "Indianen-film marathon." Op de lijst van de films die we zeker gaan zien staat alvast:
Older than America
Skins
Bury My Heart at Wounded Knee
Sioux city
Comanche Moon
Fancy Dancing
PowWow Highway
Spirit Ryder
Het boek The Unquiet Grave , The FBI and the struggle for the soul of Indian Country van Steve Hendricks zal besproken worden.
Voorstelling The Spirit Sings,Laura Vinson & Free Spirit (gisteren) in Leopoldsburg. NAIS is gaan kijken en heeft het goed gevonden....... De krachtige diepe stem van Laura Vinson nam je mee op reis door de geschiedenis. Vooral het lied "Voices of the Wind" heeft indruk gemaakt. Ook de Schotse Maria Dunn heeft ons enkele kippenvel momenten bezorgd. Het enige grote en verschrikkelijk storende element was de purper-blauwe -rode- gele -dansende-felle disco-stijl belichting. Men had het best een beetje soberder gehouden. Goede wijn behoeft immers geen krans!
Na een onderzoek uitgevoerd door de National Public Radio is men tot de
bevinding gekomen dat 32 staten zich
niet houden aan de Indian Child WelfareAct.
Een wet die in 1978 gestemd werd door het congres om een einde te maken aan het
onder dwangweghalen van Indiaanse
kinderen bij hun familie om hen in kostscholen of op andere plaatsen onder te
brengen waar zij worden misbruikt.
Het NPR
rapport zegt dat hetprobleem het
meest voorkomt is in Zuid Dakota.
Neven verdwijnen, familieleden verdwijnen. Wij
noemen het kidnapping,aldus
Peter
Lengkeek, een lid van de Crow Creek Tribal Council.
Om en bij de 700 Indiaansekinderen in
Zuid Dakotazijn van hun
familie weggehaald, sommigen onder zeer dubieuze omstandigheden.
De meerderheid van hen wordt in pleegzorg
geplaatst of weggestopt in non-native homes of groepshomes ondanks dat de wet
zegt dat Native American kinderen moeten geplaatst worden bij familieleden en
in hun stam.
27 oktober 1795 San Lorenzo Treaty : Vandaag ondertekent Spanje een treaty met de Amerikanen. Amerikaanse boten zullen de Mississippi rivier in het Spaans gebied mogen gebruiken. De treaty bevestigd de noordgrens van het Spaanse gebied als de 31st parallel. De spanjaarden worden verzocht om alle forten en land ten noorden van die lijn te verlaten. Beide landen komen overeen om de Indianen onder controle te houden binnen hun grenzen.
1832 Vandag zullen de Peoria,Lahokia,Michigamea,Tamaroa en de Kaskaskia Indianen een treaty ondertekenen op Castor Hill, de thuis van William Clark Zij zullen hun Illinois landen ruilen voor land in Kansas.
1809 De WEA Indianen ondertekenen vandaag een treaty.
Nota: De Wea waren een Miami-Illinois sprekende stam die oorspronkelijk gelokaliseerd was in het westen van Indiana en gerelateerd aan de MIAMI. De naam Wea wordt gebruikt als afkorting voor de vele namen die hen toegeschreven werden. Zelf noemen ze zich in hun taal "Waayaahtanwa" wat een afleiding is van "Waayaahtanonki" wat "de plaats van de draaikolk" betekent.
Voor het derde jaar op een rij zal president Barack Obama gastheer zijn op de samenkomst van tribale leiders die zullen praten over de kwesties die de Amerikaanse Indianen aanbelangen. Het Witte Huis heeft gisteren aangekondigd dat de "White House Tribal Conference" zal door gaan op vrijdag, 2 december op het US departement van binnenlandse zaken. "Deze vergadering zal de leiders van de 565 federaal erkende stammen de gelegenheid bieden om rechtstreeks met de president en vertegenwoordigers uit de hoogste lagen van zijn regering te praten. Dit zal de de derde "White House Conference" zijn voor de Obama administratie en is bedoeld om de toewijding van de president voor de'nation to nation relatie' met Indian Country te verstevigen. " Aldus de verklaring van het Witte Huis. Zoals in het verleden wordt elke federaal erkende stam uitgenodigd om een vertgenwoordiger te zenden.
Nota: Ook dit jaar zal er een LPDOC vertegenwoordiger aanwezig zijn die de zaak Leonard Peltier op tafel zal leggen.
(Vervolg)........De Metis waren waardevolle werknemers
van beide pelshandel compagnies dankzij hun vaardigheden als voyageurs, bizon
jagers, vertalers en de kennis van het land. 19°eeuw In 1812 verhuisden vele immigranten (voornamelijk Schotse boeren) naar de Red River Valley in het tegenwoordige Manitoba. De Hudsons Bay Company die , in naam althans, eigenaar was van Ruperts Land droeg het land over aan de settlers. De toewijzing van het land zorgde voor conflicten met diegenen die reeds in het gebied woonden en met de North West Company wiens handelsroute in twee gesneden werd.Veel Métis werkten voor beide compagnies.
Anderen werkten als vrije traders, of bizon jagers die aan de pelshandel Pemmican
leverden. De Bizon populatie verminderde zienderogen en de
Métis
en First Nations moesten steeds maar verder westwaarts trekken om
te jagen. Ook de pelshandel maakte niet veel winsten meer
daar de HudsonsBay Company steeds verder weg van hun hoofd posts vellen
moesten gaan halen.
De Canadese regering liet zijn macht voelen aan het volk dat in Ruperts Land leefde nadat ze het gebied verworven hadden van
de Hudsons Bay Company. De Métis en de Anglo-Métis ( algemeen gekend als Countryborn kinderen van First
Nations vrouwen en Orcadian, Schotse
of Engelse mannen) organiseerden zich en kwamen op voor hun rechten en
om hun eeuwenoude manier van leven tegen een agressief en ver verwijderde Anglo-Saxon
regering en zijn lokale agenten. De regering oefende alsmaar druk uit op de aboriginals om overeenkomsten te ondertekenen (de Numbered Treaties) waarin zij de rechten op zowat de hele westelijke vlakten overdroegen aan de Canadese regering. In ruil voor hun handtekening beloofde de regering voedsel, onderwijs, medische hulp en andere ondersteuning. Louis Riel, een geleerd man,
trad in augustus 1869 op als leider van de Métis toen hij op de tappen
van de Saint-Boniface kathedraal een
toespraak hield waarin hij de regering openlijk bekritiseerde.
De Métis werden bang toen de regeringop 28 september 1869 de beruchte anti Franse William Mc Dougall als luitenant gouverneur van de Northwest Territories aanstelde Het gevolg daarvan was de ,over het algemeen succesvolle Red River Rebellion van 1869 die leidde naar de Manitoba Act en de intrede van die provincie in de Canadian
Confederation. Confederation. Maar het heeft ook tot de uitzetting naar de US van Luis Riel geleidt. In maart 1885 vernamen de Métis dat een contingent van 500 North-West bereden politie westwaarts trok. Zij riepen de nieuw gevormde coalitie ,de Métis voorlopige regering ,met Pierre Parenteau als president en Gabriel Dumont als adjudant generaal op om in actie te treden. Met de hulp van First Nations Chiefs Poundmaker en Big
Bear maakten zij de terugkeer van Louis Riel mogelijk .Dit leidde tot de weinig succesvolle conflicten , bekend als de Riel Rebellions of de North
West Rebellion. Gabriel Dumont vluchtte naar de US. Louis Riel, Poundmaker en Big Bear
gaven zich over aan de regering.
Big Bear en Poundmaker kregen elk
drie jaar gevangenis straf.
Riel werd beschuldigd van hoogverraad en veroordeeld
tot de strop.