Circuitrijden... is dat dan Crossen dat je doet? Eén van de meest gestelde vragen. Neen! Het is géén cross, het is op asfalt.
Nog zo'n misverstand is dat circuitmoto's minder onderhouden zouden zijn. Zoals er iemand eens van mijn werk zei: "mijn man is véél te zindelijk op zijn moto, mocht hij ook zo'n wrak hebben, dan zou hij dat ook doen!" Wrak... dat woord sloeg me in mijn oren. Ik rij nu al 9 jaar op circuit en de "wrakken" die je ziet rijden zijn op één hand te tellen. De meeste circuitmoto's zijn netter, beter onderhouden dan de straatmoto's. Als ik bvb mijn wielen uithaal, wordt mijn achterbrug ontvet, wielen ontvet, fourche afgekuist, hier en daar een drupje olie waar nodig, ketting ingevet ... etc. en altijd de volledige moto gecontroleerd. En volgens mij is dat van de meeste circuitrijders zo, want die mensen weten waar ze mee bezig zijn. Ze weten ook dat één foutje een enorm risico met zich meebrengt! Het is niet alléén prettig om met een propere moto te rijden, het is ook prettiger om eraan te werken en het is veiliger! Dus die woorden zijn uit het Niets gegrepen van mensen die er eigenlijk niks van kennen.
Wat ook nog zo'n misverstand is (vind ik) is als iemand zegt: "ik ga niet op circuit, want ik ken mezelf! Ik ga mezelf niet in bedwang kunnen houden" Hmmm ... daar moet ik persoonlijk mee lachen. Volgens mij wilt dat zeggen: "ik zou het wel eens willen doen, maar ik ben er eigenlijk een beetje bang voor." Ik weet uit ervaring (en andere mensen hun ervaringen) dat je de ene dag de rapste kan zijn (alhoewel dat voor mij niet veel gebeurd) en de andere dag de traagste en als je die dag daarbij niet neerlegt je onherroepelijk het decor in gaat (zoals wij dat noemen). Dat wil eigenlijk zeggen dat als je niet je eigen tempo rijdt, dat je crasht en geloof me als je dat een paar keer gedaan hebt, zal je jezelf wel in bedwang kunnen houden. Het kostenplaatje alléén al van zo'n crash.
Een ander misverstand is: "als ik zo'n machine had, dan ging ik sneller rond." Ja... mss wel, maar op een bepaald moment komt er daar een of andere man/vrouw toe met een standaard motor en die laat je met je speciale vering, remmen zijn uitlaat ruiken. Dan sta je wel vlug terug met je voetjes op de grond. Gedaan met zweven! Het gaat niet om de machine! Het gaat om die man/vrouw die erop zit. Aan de andere kant... neem 2 evenwaardige piloten en zet de ene op de straat moto en de andere op de echte koersmachine gaat het toch weer een groot verschil zijn.
over circuitrijden wordt er véél gebabbeld, vooral langs het circuit... en ze kunnen altijd harder...
Het Australië Open is gewonnen door Kim Clijsters!!! Het was David (België) tegen Goliath (China). Ik ben superfier dat ik Belg ben! Kim Clijsters heeft een prachtmatch gespeeld in een fantastische outfit (toch voor mij). Ze speelde in het groen en voor mij was het alsof ze in Kawagroen speelde. Voor iedere bal heeft ze moeten knokken en Li heeft het haar enorm moeilijk gemaakt. Ze vochten allebei als leeuwinnen! Ik ben géén expert in tennis maar volgens mij heeft Kim het beste van zich moeten geven om deze overwinning te halen! Waarom David tegen Goliath is duidelijk, België met zijn 11 m iljoen inwoners tegen China met miljarden inwoners. Kim heeft het toch maar weer gedaan! Ze heeft België weer op de kaart gezet, na alle negatieve dingen die hier in België gebeuren. Ik moet ook zeggen dat ik enorm véél respect heb voor de Chinese Lina die een enorm vriendelijke vrouw lijkt, maar haar tennis is fenomenaal. Zo'n vechter! Maar Kim... dat is een verhaal apart... ondanks de tegenstand vond ze een manier om Lina te verslaan, kwam ze terug en won!!! Prachtige vrouw en een echte gladiator en enorm sympathiek! Wat een uitstraling! Ik ben enorm trots (nogmaals) vandaag en gelukkig dat ik een Belg ben! Wat heeft dit nu te maken met moto's niks en alles, ik hoop dat België dit ook kan waarmaken op motorsport, vooral dacht ik dat omdat Kim in het kawagroen speelde. Zal wel niets ermee te maken hebben, maar ik ben er toch enorm blij mee! Ik zou zeggen: Kim speel verder in deze kleur en laat je oom met je groene broek verder dragen! Kawagroen!!! Prachtig!!!
Regen, koude... ja het is Januari, de weergoden zijn ons motorrijders niet gunstig gezind. Na de opflakkering van vorige week ziet het er voor de volgende twee weken niet goed uit. Deze namiddag heb ik dan maar andere wielen gemonteerd, zodanig mocht het toch nog een droge dag komen dat de zx6r gereed staat. Het blijft nog altijd een jobke dat ik niet zo graag doe. Let op, ik heb er achteraf voldoening door, maar het moment zelf is het zweet, bloed en tranen (alé toch figuurlijk). Maar enfin uiteindelijk is het toch weer gelukt en staat de zx6 weer te blinken in z'n vel. Hopelijk komt er nu vlug nog eens een droge, warmere dag! Of een warmere regendag, maar dan moet ik weer andere wielen steken en dat vermijd ik liever dus... graag een warmere droge dag! Als ik ooit eens wielen zal moeten wisselen op een trackday, wel dan is mijn sessie zeker en vast al voorbij voor ik dat gedaan heb! Ja soms droom ik er wel van om zo op het circuit toe te komen en dat alles al gereed staat, reservewielen met verse banden erop, moto vertrekkensklaar, mecanieker erbij voor het geval er aan de moto iets gedaan moet worden! Dat moet wel machtig zijn! Alléén moto eens nakijken en rijden! Ik kan het wel allemaal, maar het gaat allemaal iets trager en moeilijker en hoe méér ik aan mijn motor moet werken, hoe minder graag ik ermee rij. En het rijden is toch hoogste prioriteit! Daar is het hem allemaal om te doen!
Aan de ene kant was het wel weer héél tof om weer eens een circuitdagje te rijden en ik heb me ferm geamuseerd. Maar ik moest mezelf toch verplichten om te rijden, omdat het enorm belastend was. Ik ontdekte vlug dat ik enorm verkrampt en verroest op mijn moto zat! En met het feit dat het aan de achterkant vochtig lag deed er ook niet veel goeds aan. Ik was zelfs zo voorzichtig dat ik afgekuist werd door een enduro ktm. Je moest als het ware in 2 modussen rijden (voor jezelf dan): de voorzichtige natte wegdek modus (zo soepel mogelijk) en dan kon je agressiever rijden op het droge gedeelte. Maar iedere keer moest je na het rechte eind (en het snelste gedeelte van het circuit) weer voorzichtiger rijden! Was wel spannend moet ik zeggen! Ja ontspannen op mijn moto zitten, ik moest het iedere maal tegen mezelf zeggen! Zoals ik gelezen had in een boek over circuitvaardigheden, probeerde ik zo soepel mogelijk te rijden. Ik denk niet dat mijn rondetijden zo spectaculair waren. Maar blijkbaar werd ik toch opgemerkt, vermits er een man kwam zeggen dat ik goed bezig was. (en ook kwam vragen hoe snel ik reed ) Van dat eerste kan ik alléén zeggen dat dat héél relatief is (moet zijn dat er niet véél snellere die dag op zaten dan ik) en van hoe snel ik reed: daar kijk ik nooit naar, heb er eigenlijk geen tijd voor. Maar aan de andere kant was ik toch in mijn nopjes met de belangstelling. Want het is altijd zo dat ze naar de piloten kijken die het snelst rondgaan en toevallig waren de andere snellere piloten dan ik er niet aanwezig, maar dat zal wel nog komen dit jaar en dan... zal ik zo snel niet meer lijken.
Verleidelijk staan ze opgesteld, in al hun pracht en glorie. Glimmend opgekuist als een spiegel en het rare is, ze weten altijd een gevoelige snaar te bespelen. Hier en daar een klein detail verandert en zelfs héle nieuwe modellen. Overweldigend is ook een woord als je er binnenkomt! Al dat moois dat je ziet staan! Ik kijk mijn ogen uit, weet eigenlijk niet goed naar waar eerst gekeken. Zal ik eerst naar Honda gaan? Neen, Ducati staat dichter en mss dat Rossi's moto daar wel staat. (maar die stond er niet) Nog overweldigd sta ik naar een scherm te kijken en ik denk dat ik de garage van Rossi aan het kijken ben, tot een vrouwenstem me tot de werkelijkheid brengt en me vraagt of ik mee wil spelen? "Meespelen?" denk ik. Oh ja het is een ps 3 superbike spel! Zo Echt die beelden man man! Ik stem toe en rijd direkt de snelste tijd van de dag. "hmmm..." denk ik "mss zit dat setje banden er nog in!" Maar na mijn bezichtiging is mijn droom al aan flarden want een jongeman verpulvert mijn "record" met zo maar effekes 10 seconden en het salon is nog niet afgelopen. Was toch een enorm prettige ervaring. Vooral door de aanmoedigingen van de (jonge) vrouw zelf die me als het ware vooruit wilde stuwen! Merci daarvoor! Hoe die motorfabrikanten het altijd doen, ik weet het niet maar ze weten me altijd te verleiden met iets nieuws! Nu bvb een Ducati Monster (voor mij onbetaalbaar omdat ik mijn geld ergens ander in steek), maar het is een crème van een moto! Vooral in het Rode kleur vind ik hem machtig, waar anderen hem dan weer subliem vinden (en dat was het woord) in het matte zwart. Bij Honda vond ik dan weer de nieuwe cbr600 f héél geslaagd en bij Kawasaki vanzelfsprekend de zx6r en de Z1000SX. Ik ben gisteren zelfs niet bij de auto's geraakt, zo was ik in beslag genomen van de schoonheid van de motoren !
Pas Januari pfff ... ik weet het, we moeten iedere dag van ons leven genieten dag per dag, seconde per seconde. Maar ik verlang er zo naar om weer een keer op circuit te rijden! Iedere week-end kijk ik uit naar het weerbericht om toch maar droog weer te hebben, maar weeral laat Koning Winter het niet toe. Het alternatief (in Spanje) rijden, is niet voor me weggelegd. Vermits sponsering nog altijd niet binnenkomt. Dus het is afwachten... tot er eens een schone dag komt. En dan... zullen we de kawa weer in de camionette steken, richting Lezennes... en kunnen we Genieten! Voorlopig kunnen we alléén maar Dromen ervan... maar het moment dat het wéér gebeurd zal het als een droom zijn! De geur van rubber, benzine, uitlaten... de vriendschap van de mensen op Lezennes. Het nakaarten na de sessies over hoe we nu juist weer die bocht aansnijden of in welke versnelling nemen we die andere bocht ook weer? En dan achteraf met een grote glimlach terug naar België! Dat is Leven!
Toen ik vorig jaar mijn zx6r van 2008 crashte dacht ik: "nu is het gedaan!" Gelukkig heb ik haar op haar gehéél kunnen verkopen en was mijn vrouwke (waarvoor dank) meegaand en kon ik achter een andere gaan! Nu prijkt er een Kawasaki zx6r model 2009 in mijn garage sinds vorig jaar. De eerste keer en de laatste keer in 2010 dat ik met de kawa reed was de 20e november. Ik dacht van tussen kerst- en nieuwjaar nog enkele malen het circuit te kunnen bezoeken, maar dat was buiten Koning Winter gerekend! Besneeuwde, geijzelde banen ... niet echt ideaal om vertrouwen te kweken met een toch relatieve nieuwe moto! Wat ik ervan onthouden heb is dat ze enorm rap stuurt, héél gevoelig op het gas gaat en toch (voor een 600cc) véél power heeft! De man van go-racing (waar ik de motor gekocht heb en instructeur bij motorsportschool nederland) beweert dat hij 131pk heeft. Dat is al een waarde waar vroeger 1000cc's maar konden van dromen! Nu zijn we al een week verder in 2011 en het begint sirieus te kriebelen! De motor staat gereed op droogweerbanden (dat zijn banden die - zoals het woord zegt - het best uitkomen op droge banen) en zou alweer eens een testdagje kunnen verdragen. De piloot (ik) ook trouwens, want het begint een beetje roestig te komen! Het zal weer een tijdje duren voor ik weer op niveau geraak, maar dat deert niet want het is zo'n FUN.
Het is eigenlijk al jaren een stiekeme droom van mij om te schrijven over motoren, motoren te testen zodanig dat je het verschil kan aanvoelen tussen de ene en de andere motor. Het moet machtig zijn om telkens maar weer op dat gloednieuw materiaal, met de nieuwste innovaties, te kunnen stappen en die op je eigen limiet te kunnen rijden. Want een hedendaagse moto op Haar limiet rijden is niet iets dat voor iedereen weggelegd is. Ik vergelijk altijd een motor met een vrouw. Als je er goed voor bent, is ze goed voor jou! Ik kan er enorm van genieten om er gewoon te staan naar kijken, naar de vorm, kleur, de uitlaat die erop zit. En het geluid... sommige gaan gewoon door merg en been, krijg je echt koude rillingen van zoals van een goed muziekstuk. Het moment dat je zo een motor met hoge toeren hoort passeren zoals een kawasaki zx6 of één van die nieuwste R1's dan is dat fenomenaal! Het is moeilijk te beschrijven, maar zo'n huilende kawa of die r1 die op een Ducati geluid lijkt is prachtig!
Wat is de pret van met een kart rond te rijden die maar 40km/uur rijdt?
Het is vooral omdat de kartings zo klein aangelegd zijn en dat je zo laag bij de grond zit dat je een gevoel hebt van "snel" rond te gaan. Maar de echte fun zit - ja zoals bij het motorrijden - in het zuivere rijden. Perfekt remmen, insturen en gas geven. Indien je teveel remt, dan moet de kart zich weer op gang trekken, waardoor je enorm véél snelheid verliest. Zelfde verhaal over het insturen, stuur je te bruut in, dan glijdt je kart tevéél en verlies je weer snelheid... idem dito voor het gas geven. Waarom deze technische uitleg? Wel (jullie hebben het al door), ik heb onlangs gaan karten, vermits ik niet kan op circuit rijden (door de weersomstandigheden hier in België). Ik deed dit al af en toe, maar nu begin ik me er meer en meer op toe te leggen. Eergisteren heb ik zelfs eventjes de rapste tijd van de dag gereden! Totdat één of andere jonge (lichtere) piloot me naar de 3e plaats verwees. Juist zoals met motorrijden moet je ronde na ronde de perfektie evenaren. Eén met jezelf en met je kart! Toen ik mijn rapste ronde van de dag neerzette had ik er geen flauw vermoeden van! Ik was achteraan gestart en had vrije baan, het reed goed en vooral: het ging alsof het niks inhoud. Na 3 sessies was het alweer afgelopen. Het is een proevertje... en zoals het altijd is voor deze belevenissen zijn ze wel redelijk kostelijk... Maar de fun faktor die is enorm hoog! De competitie, de beheersing die je moet hebben, het is een gevecht met jezelf, anderen... (figuurlijk gezien dan) en... tegen het circuit. Als je het circuit verslaat ben je de snelste!
20 mei... een datum waar ik al maanden naar uitkijk.
Vrij rijden heb ik al 100 den keren gedaan, maar dit is toch iets van een ander kaliber! Mijn zx6 wordt perfect gezet: verse olie/ nieuwe dichtingen in voorvork + olie/ nieuwe banden/ nieuwe remblokken/ alles mooi geborgd.
We zijn er klaar voor!!!
19 mei laden we alles op en vertrekken we (Annelore en ik) met ons caravan richting Zolder, dan vermijden we tenminste files op de 20e en kan ik rustig uitslapen en zonder de file stress aan mijn sprintkoers beginnen.
20 mei:
6.00 u: ben ik al wakker, hoor ik de vogels fluiten en moet ik mijn eerste plasje doen. Ik kruip nog even terug onder de wol, maar besef dat van slapen niet veel meer in huis zal komen en sta op. Gelukkig moet ik niet te stil zijn, want Annelore is ook wakker en we kunnen ons klaar maken. Gezellig ontbijten we samen in de caravan terwijl we rond ons het leven op gang zien komen. Wel tof!
6.30: Al op wandel, even kijken of de pitbox al open is. Negatief. We hebben afgesproken met Jan om samen te staan.
Goed dan maar moto al uitladen, bandenspanning nakijken...
7.00 Jan komt toe als een wervelwind, ferme handdruk en ik ga al naar de voorkant van de pitbox om uit te laden! Ik ga ondertussen met mijn zx6 naar de technische controle, waar alles nagekeken wordt: borgingen/ remblokken/ banden...
Nu kunnen we ons installeren in de box.
We laden nu alles uit de camionette (omdat we aan de achterkant geparkeerd staan) in de box. Mijn eerste training is om 10.00 u. Dus heb ik tijd zat. De bandenwarmers liggen erop, er is benzine in, moto staat perfekt dus heb ik tijd om beetje rond te lummelen, nog iets te eten. Zenuwen??? Neen ik ben merkwaardig redelijk kalm.
Groep A vertrekt voor hun training en ik besluit om ook mijn pak aan te trekken.
Nu begint het toch wel al een beetje te kriebelen.
Plotseling is het 9.55 uur ... toch nog een paar minuutjes wachten mss? denk ik, zodanig dat de bandenwarmers meer warmte in mijn (toch koude) banden kunnen steken. Ik zie Vilard vertrekken en besluit om te volgen.
10.00 u vermits ik in een box stond dacht ik van de eerste keer te mogen doorrijden via de pitstraat naar het circuit, maar ik moet nog eerst door box 36 passeren. aiai denk ik... nu ik moet wachten koelen m'n banden terug af!
eerste stress... en de eerste sessie komt het niet echt goed met die stress. Normaal achter 2 rondjes kan ik volledig ontspannen rijden, maar dit is het geval niet! Ik zit verkrampt op mijn moto! Wat ik ook probeer, ik kan niet ontspannen! Na 5 toerkes kom ik binnen, drink iets en hoop van zo meer ontspannen te rijden, maar de eerste kwalificatie herinner ik me dat ik een stress kieken was. En toch... een 28e plaats op de 55 en een 1'50.6
10.30 Vermits ik toch een deftige tijd gezet heb, kom ik tot rust. Moto marcheert goed... ik heb er vertrouwen in.
11u20 Tweede training. Ik besluit van niet binnen te komen tussenin en de volledige training te rijden. Nu voelt het aan zoals het moet! Ontspannen rijden! Ik heb er weer plezier in! En dat zie je ook aan mijn resultaat! Ik rij besttijd 1'49.9! Jammer genoeg rijdt de concurrentie ook iets rapper en zak ik naar de 32e plaats.
Toch content!
12u15 briefing + startgrid opstelling.
Het is zo dat de tragere piloten van groep A die niet onder de 1'46 geraken bij groep B ingedeeld worden en omgekeerd. Zo beland ik op de 33 e plaats op het start grid, 9de rij... Eén positieve nood ik sta aan de juiste kant! De kant van de polepositie. Ik maak er dan ook grappen over dat ik de pole-positie heb van mijn rij.
14u20 startopstelling in de pitlane. We stellen ons op op dezelfde positie die we straks op het circuit zullen innemen. Annelore komt nog mee met de steun om mijn moto op te zetten, maar ik maak er niet echt gebruik van. Ben ik nerveus, wel het valt goed mee.
14u30 Vertrek van 2 opwarmrondes. Inhalen is verboden nu. We passeren één keer start/finisch en vervolgens nemen we onze plaatsen in.
In de opwarmronde voel ik dat het goed zit, goed geconcentreerd bezig!
Dus zoals een ervaren racer me aanraadde geef ik gas en rem om de banden op temperatuur te houden. Ook zet ik de moto zo lang mogelijk in neutraal voor mijn start en... dit was mis! Ik zie de lopende vlaggeman afkomen en moet nog een tikske op mijn pook bijgeven waardoor ik iets van de start mis.
Toch kan ik aansluiten, maar maak dan een beginnersfout om me achter een tragere groep te nestelen. Plotseling zag ik nog 1 ronde staan en ik dacht: Verdorie, ik ben toch wel sneller dan die mannen! Maar het was te laat om de aanval nog in te zetten. Heb het nog geprobeerd, één uitgeremd, maar mijn volgende bocht ietske trager en hij was daar terug!
Toch een welverdiende 28e plaats!
Toen ik mijn tijden analyseerde in de pits zag ik dat ik zelfs mijn beste tijd niet gereden had! Daarmee wist ik dat ik de fout gemaakt had van achter die tragere jongens te hangen en ik besloot om in de volgende race dit anders te doen.
16.10 tweede en laatste race!
Ik ben kalm! Echt! De opwarmronde rij ik super geconcentreerd en ik zie dat ik in de opwarmronde gemakkelijk naar die voor me rij! Dat gaat hier beter gaan denk ik.
De start: Nu weet ik hoe ik het moet doen, maar laat nu iets te rap de koppeling komen en de zx6 gaat de lucht in waardoor ik weer gas los en zo toch niet voor die aprillia ben die naast me stond.
Geen probleem ik ga erover in de kanaalbocht. En zo ga ik vlot over een aantal piloten. Tot ik me laat vangen... Ik haal een gsxr in en richt me op de volgende groep, maar denk helemaal niet meer aan die gsxr en die remt me uit voor de sacramentsheuvel.
Ik weet dat ik rapper ben en zie die andere groep verdwijnen, waar ik zeker van ben dat ik ook erover zou kunnen. Het duurt enkele rondes om hem voorbij te komen (te lang: de andere zijn gaan vliegen). Ik maak dat ik in de kanaalbocht in zijn wiel zit en net voor de bianchi kan ik mijn moto ernaast zetten. Gelukt! Ik weet dat ik in deze sector ietske rapper ben en ik maak niet tweemaal dezelfde fout en dek mijn rijlijn af voor deChicane voor de sacramentsheuvel. Erachter is hij trager dan mij (dat weet ik doordat ik hem bestudeerd heb in die 2 rondes). Nu op weg naar de volgende groep, maar die is al enorm uitgelopen! En tot mijn verwondering (nooit op gelet), zie ik de finisch vlag.
Ik ben dolgelukkig en kom met gebalde vuist over de finisch net zoals ik gewonnen zou hebben, gewoon door dat gevecht dat ik gewonnen heb. En...! Ik ben van plaats 33 naar 23 gereden! Besttijd: 1'49.2 . Content? Ja... al wil je altijd iets beter resultaat!
Maar ik heb me super geamuseerd en vooral kalm en geconcentreerd gereden, moto terug mee naar huis! Dat (en dat kan iedere circuitrijder beamen) is het belangrijkste! Fun fun fun! Zal ik het nog doen? Graag, maar dat hangt van mijn budget af in de loop van het jaar. Tijd voor sponsering zou ik zeggen. Wordt mss vervolgd.
Jullie vragen je waarschijnlijk af waarom het de moeite is om zovéél risico te nemen om toch maar weer op die moto te kruipen Waarschijnlijk denken jullie dat ik (als motorrijder) constant aan het poetsen en mijn motor aan het bewonderen ben. Dat gebeurd idd. Het is enorm belangrijk dat een circuitmoto in perfekte staat is en daarmee wordt hij zo goed onderhouden! Tijdens een poetsbeurt zie je ook eventuele technische mankementen. En ... het is altijd aangenaam om op een mooie, nette moto te stappen.
Dan... dan gebeurd de "omschakeling", het moment dat je op je moto stapt en richting "start" van het circuit rijdt! Ik zal proberen het gevoel weer te geven. Je ziet niet meer het uiterlijk van je motor, je ziet je toerenteller, voelt je remhendel, je voetsteunen, je koppelingshendel, de trillingen in de motor zelf. Op het moment dat je toelating krijgt om het circuit op te gaan zet je hem in z'n eerste en wordt één met de moto. Je kent het circuit en kan bocht per bocht dieper en dieper geconcentreerd rijden. Je wéét dat je die bocht in die versnelling gaat insteken, je voelt je achterband grip zoeken bij het uitaccelleren. En als je echt de perfecte ronde gereden hebt, volledig één met je moto, voel je wat je moto onder je gaat doen. Voel je insinctief waar je moet remmen, gas geven, iemand voorbijgaan. En dat gebeurd met zo'n hoge concentratie dat het als vanzelf gaat! Eén met de moto!
Ja zwart, zo kan ik best het moment van mijn crash omschrijven. Ik weet nog dat ik instuurde in die eerste rechtse op Lezennes, zoals ik al DUIZEND maal ingestuurd heb, en dan... niks meer... zwart... schrapende helm langs het asfalt... zwart... op buik in het gras. What the fuck is er gebeurd? flitst er door mijn hoofd. Zou ik blijven liggen en het kan weer niet waar zijn! is een andere gedachte. Ik besluit om op handen en voeten voorzichtjes recht te komen. Dat gaat... Verdwaasd zie ik de moto's vlak naast me passeren. Hoe kan dat? denk ik nog hebben ze niet stilgelegd? Had nog niet door dat alles zo snel gebeurd was en dat het de laatsten waren die passeerden. Ik sta recht, maar weet niet of ik van Mars of van de Aarde ben. Ik herken me niet waar ik ben op circuit. Plots zie ik een andere gevallen piloot 20 meter verder en ik denk dat hij me aangetikt heeft (wat later blijkt dat dat niet waar is) en ik doe teken van: Heb jij tegen mij gereden? Maar hij denkt dat ik hem vraag om te helpen en hij komt spontaan mijn motor recht zetten.
Hiermede zie ik mijn gedachte dat hij me omver gereden heeft,bevestigd. Achteraf bekeken, was ik verkeerd gedacht. Ik verdwaasd zoals ik nog ben, rij gewoon weg naar de paddock en laat hem staan met zijn moto. Omdat ik van mening was... juist.
Nu zit ik hier dagen later thuis en ik weet nog altijd niet wat er dat moment gebeurd is. Het is nog altijd een zwart moment (letterlijk en figuurlijk) uit mijn leven. Het bewijs dat het gebeurd is (mijn geliefde zx6r) staat hier in de garage en hij zal waarschijnlijk het licht niet meer zien... zwart...
het gaat hem hier niet alléén over motorrijden, maar meer het gevoel dat je hebt met dit te doen. Na 14 jaar kan ik hier en daar al iets over neerpennen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!