Een regenachtige dag, geen zin om de koersmoto gereed te zetten noch om met regenbanden te rijden op Lezennes... twijfelen twijfelen... Plotseling hoor ik een stem (neen niet van God) maar van Michel Follet in de radio die zegt dat je gratis moto's kan testen in Handzame. "Tien:" denk ik dat is nog eens interessant! Na een telefoontje naar de dealer en de moto staat al gereserveerd. Kan me nu een beetje voorstellen hoe de testrijders zich moeten voelen , motokledij inladen en richting Handzame. In feite heb ik de Mv Augusta F3 gereserveerd, maar er is al een motorrijder voor mij ter plaatse en die staat al op het blad op dit uur. Vermits ik hier nu toch ben, kijk ik eens verder rond of ik toch niet een testrit kan versieren en dan sta ik naar een sexy witte kont te kijken. en die heeft me verleid. Neen, het is geen vrouw, maar de Nuda 900 R. Nuda betekend naakt in het Italiaans en dat is te zien ook! Je ziet het prachtige 2 - cylinder BMW blok zitten ( is afgeleid van het blok van de F800, maar wel met meer pk erin). Een Ohlins schokbreker, Brembo remklauwen met dubbele schijfremmen. Brembo rempomp. De uitlaat is een 2 in één systeem met een demper die (op het zicht) op een Akrapovic demper gelijkt. Met een prachtige klank! Dat alles is verpakt in supermotard achtig design, maar dan mooier en afgewerkt. Speels, agressief, verleidelijk in één ! Het moment dat je haar doet draaien weet je dat het een fun moto zal zijn. Ze klimt gretig in toeren (aan 8000 tr/min zit ze in rode zone). Het moment dat je weg rijdt, voel je al dat het goed zit. De moto stuurt bliksemsnel en je hebt direct vertrouwen in het gehéél. Ze voelt goed aan. De achterkant is enorm stabiel en de voorkant zou wel eens de lucht in willen, maar het is niet zo dat je beide wielen niet op de grond kan houden als je wilt. Je hebt het allemaal zelf in de hand. Traag toeren en genieten, schakellui rijden? Ze laat het allemaal zonder morren toe. Maar ga je er eens echt voor zitten en wil je sportief rijden, een circuitdagje meepikken... Ze kan het allemaal! Zelfs bij het snellere werk blijft ze schoon op haar lijn, wel voel je de voorkant beetje meer zoeken dan bvb een supersport, maar ze is dan ook zachter afgeveerd ( en ik denk dat met een hardere instelling... juist). De moto voelt met zijn 195 kg licht aan. Het is een moto die volgens mij allemansvriend zou kunnen worden. Wil je hard op een (klein) circuit rijden? Wel volgens mij ga je véél supersports achter jou laten. Wil je schakellui rijden? Ze laat het zich allemaal welgevallen. Wil je ritje in de Ardennen doen? Ze zal zich als een vis in het water voelen. En de verbindingsrit dan? Vond het op autoweg goed uit te houden kwestie van windbescherming. Wat moet je nog meer hebben zou je zeggen?
Mss een vrouw die deze Italiaanse/Duitse schone wil aanvaarden? Let op, eens je er mee gereden hebt, zal je véél tijd aan deze prachtige, alleskunnende "Naakte" hangen. Zou kunnen dat je vrouw zegt dat het je maîtresse is. Wees gewaarschuwd!