Ik zag het goed zitten! Enorm ontspannen, maar wel moe van het werk dat ik moeten doen heb deze week (lichamelijk vermoeid). Mss was ik wel tevéél ontspannen want na de trainingen stond ik op de ... laatste plaats. "Niets verloren" dacht ik "de wedstrijd moet nog verreden worden" De eerste twee rondes kon ik nog aanklampen met de mensen voor mij en kon er zelfs twee voorbijgaan doordat ze aan elkaar haperden. Ik probeerde dan ook zo zuiver mogelijk te rijden, maar ik zag toch in mijn ooghoeken dat ze sneller waren dan mij en weer dichterbij kwamen! Potseling kwamen de snellere mannen me dubbelen, wat in de vorige wedstrijd maar enkelen gelukt was (dan had ik al een vermoeden van mijn slechte tijden moeten hebben) en één van diegene die me dubbelde tikte me aan achteraan waardoor ik gedraaid stond. Ja zo vlogen die twee me terug voorbij en was mijn wedstrijd over! Enorm teleurgesteld ben ik wel na vandaag! Niet alléén omdat ik de laatste was, maar vooral omdat ik mijn tijden van de vorige wedstrijd (onder slechtere omstandigheden) niet gehaald heb! Een uurke om snel te vergeten! Hopelijk kan ik me volgende wedstrijd beter weren!
Circuitrijden... is dat dan Crossen dat je doet? Eén van de meest gestelde vragen. Neen! Het is géén cross, het is op asfalt.
Nog zo'n misverstand is dat circuitmoto's minder onderhouden zouden zijn. Zoals er iemand eens van mijn werk zei: "mijn man is véél te zindelijk op zijn moto, mocht hij ook zo'n wrak hebben, dan zou hij dat ook doen!" Wrak... dat woord sloeg me in mijn oren. Ik rij nu al 9 jaar op circuit en de "wrakken" die je ziet rijden zijn op één hand te tellen. De meeste circuitmoto's zijn netter, beter onderhouden dan de straatmoto's. Als ik bvb mijn wielen uithaal, wordt mijn achterbrug ontvet, wielen ontvet, fourche afgekuist, hier en daar een drupje olie waar nodig, ketting ingevet ... etc. en altijd de volledige moto gecontroleerd. En volgens mij is dat van de meeste circuitrijders zo, want die mensen weten waar ze mee bezig zijn. Ze weten ook dat één foutje een enorm risico met zich meebrengt! Het is niet alléén prettig om met een propere moto te rijden, het is ook prettiger om eraan te werken en het is veiliger! Dus die woorden zijn uit het Niets gegrepen van mensen die er eigenlijk niks van kennen.
Wat ook nog zo'n misverstand is (vind ik) is als iemand zegt: "ik ga niet op circuit, want ik ken mezelf! Ik ga mezelf niet in bedwang kunnen houden" Hmmm ... daar moet ik persoonlijk mee lachen. Volgens mij wilt dat zeggen: "ik zou het wel eens willen doen, maar ik ben er eigenlijk een beetje bang voor." Ik weet uit ervaring (en andere mensen hun ervaringen) dat je de ene dag de rapste kan zijn (alhoewel dat voor mij niet veel gebeurd) en de andere dag de traagste en als je die dag daarbij niet neerlegt je onherroepelijk het decor in gaat (zoals wij dat noemen). Dat wil eigenlijk zeggen dat als je niet je eigen tempo rijdt, dat je crasht en geloof me als je dat een paar keer gedaan hebt, zal je jezelf wel in bedwang kunnen houden. Het kostenplaatje alléén al van zo'n crash.
Een ander misverstand is: "als ik zo'n machine had, dan ging ik sneller rond." Ja... mss wel, maar op een bepaald moment komt er daar een of andere man/vrouw toe met een standaard motor en die laat je met je speciale vering, remmen zijn uitlaat ruiken. Dan sta je wel vlug terug met je voetjes op de grond. Gedaan met zweven! Het gaat niet om de machine! Het gaat om die man/vrouw die erop zit. Aan de andere kant... neem 2 evenwaardige piloten en zet de ene op de straat moto en de andere op de echte koersmachine gaat het toch weer een groot verschil zijn.
over circuitrijden wordt er véél gebabbeld, vooral langs het circuit... en ze kunnen altijd harder...