Toen ik vorig jaar mijn zx6r van 2008 crashte dacht ik: "nu is het gedaan!" Gelukkig heb ik haar op haar gehéél kunnen verkopen en was mijn vrouwke (waarvoor dank) meegaand en kon ik achter een andere gaan! Nu prijkt er een Kawasaki zx6r model 2009 in mijn garage sinds vorig jaar. De eerste keer en de laatste keer in 2010 dat ik met de kawa reed was de 20e november. Ik dacht van tussen kerst- en nieuwjaar nog enkele malen het circuit te kunnen bezoeken, maar dat was buiten Koning Winter gerekend! Besneeuwde, geijzelde banen ... niet echt ideaal om vertrouwen te kweken met een toch relatieve nieuwe moto! Wat ik ervan onthouden heb is dat ze enorm rap stuurt, héél gevoelig op het gas gaat en toch (voor een 600cc) véél power heeft! De man van go-racing (waar ik de motor gekocht heb en instructeur bij motorsportschool nederland) beweert dat hij 131pk heeft. Dat is al een waarde waar vroeger 1000cc's maar konden van dromen! Nu zijn we al een week verder in 2011 en het begint sirieus te kriebelen! De motor staat gereed op droogweerbanden (dat zijn banden die - zoals het woord zegt - het best uitkomen op droge banen) en zou alweer eens een testdagje kunnen verdragen. De piloot (ik) ook trouwens, want het begint een beetje roestig te komen! Het zal weer een tijdje duren voor ik weer op niveau geraak, maar dat deert niet want het is zo'n FUN.
Het is eigenlijk al jaren een stiekeme droom van mij om te schrijven over motoren, motoren te testen zodanig dat je het verschil kan aanvoelen tussen de ene en de andere motor. Het moet machtig zijn om telkens maar weer op dat gloednieuw materiaal, met de nieuwste innovaties, te kunnen stappen en die op je eigen limiet te kunnen rijden. Want een hedendaagse moto op Haar limiet rijden is niet iets dat voor iedereen weggelegd is. Ik vergelijk altijd een motor met een vrouw. Als je er goed voor bent, is ze goed voor jou! Ik kan er enorm van genieten om er gewoon te staan naar kijken, naar de vorm, kleur, de uitlaat die erop zit. En het geluid... sommige gaan gewoon door merg en been, krijg je echt koude rillingen van zoals van een goed muziekstuk. Het moment dat je zo een motor met hoge toeren hoort passeren zoals een kawasaki zx6 of één van die nieuwste R1's dan is dat fenomenaal! Het is moeilijk te beschrijven, maar zo'n huilende kawa of die r1 die op een Ducati geluid lijkt is prachtig!