Originele taal : Engels |
Kinderen toegelaten HET VERHAALGeliefden Neil (Ben Affleck) en Marina (Olga Kurylenko) hebben zich teruggetrokken op een Frans eiland waar ze genieten van elkaar en hun ongelukkige verleden achter zich proberen te laten. Neil denkt met Marina de vrouw van zijn dromen te hebben gevonden, en belooft haar eeuwige trouw. Als twee jaar later de liefde wat verwatert, ontmoet Neil zijn oude vlam Jane (Rachel McAdams). De twee worden hopeloos verliefd en dat brengt Neil in een lastige positie. Marina twijfelt ondertussen aan haar liefde voor Neil en vraagt priester Father Quintana (Javier Bardem) om advies. Father Quintana is zelf in conflict met zijn geloofsovertuiging, hij voelt niet meer de toewijding die hij in de begindagen had. Neil's tweestrijd met de twee vrouwen en Father Quintana's strubbelingen met het geloof zorgen ervoor dat beide met verschillende vormen van liefde leven. Hoe verandert, tergt of verrijkt de toewijding aan je geliefde of je geloof je leven?
DE BESPREKING'Terrence Malick heeft een nieuwe film uit!': ooit was het een vreugdekreet die cinefielen aller landen maar zelden konden laten. Tussen pareltjes als 'Badlands', 'Days of Heaven' en 'The Thin Red Line' zat steevast een pauze van enkele jaren. Nu de meester-cineast steeds frequenter films op het publiek loslaat, begint zijn werk iets aan magie in te boeten.
Twee jaar na Gouden Palm-winnaar 'The Tree of Life' komt met zijn meest persoonlijke prent de filmmaker op de proppen. Het verhaal zoemt niet alleen in op de liefdesperikelen van een Amerikaanse man (Ben Affleck) en twee vrouwen (Olga Kurylenko en Rachel MacAdams), maar ook op de geloofscrisis van een priester (Javier Bardem).
Het is de eerste maal dat Malick een hedendaags verhaal vertelt, wat zowel voor- als nadelen heeft. Enerzijds confronteert hij je met hoogst herkenbare emoties die je nog maar zelden in de bioscoopzaal bent tegengekomen. Anderzijds voelt zijn weergave van het hier en nu soms net iets te geforceerd aan. De historische afstand van zijn vorige films deed je in een soort van filmdroom belanden, wat ditmaal niet helemaal lukt - sterker nog: bepaalde Malick-tovertrucs voelen plots ietwat clichématig aan.
Kortom, geen meesterwerk maar wel een bewijs dat Malick een van de eigenzinnigste cineasten van deze tijd blijft.
Cinenews.be