
De veelbesproken nieuwe tv-serie The Newsroom
blijkt een schot in de roos voor het betaalkanaal HBO. De serie wordt gekraakt
door de meeste recensenten, maar het publiek heeft daar duidelijk geen boodschap
aan. De 'buzz' die dat vervolgens weer opleverde, deed de zender besluiten om nu
alvast een tweede seizoen te bestellen.
Vorige week was de eerste aflevering van de serie met in de hoofdrol Jeff
Daniels in de VS te zien. Met 2,1 miljoen kijkers behoort het tot één van de
drie best debuterende series bij HBO. In de afgelopen vier jaar scoorden alleen
Game of Thrones (2,2 miljoen) en Boardwalk Empire (4,8 miljoen) nog beter bij
hun debuut.
Maar waar deze series konden rekenen op lovende recensies,
was dat bij The Newsroom wel anders. De reeks die zich afspeelt op de redactie
van News Night, een fictief programma van newsanchor McAvoy (Jeff Daniels), zou
ongeloofwaardig zijn en bovendien minder van kwaliteit dan andere HBO-series, zo
klonk het in Amerikaanse media.
Aaron Sorkin The
Newsroom is anders dan andere series, vooral door de stempel van bedenker en
scenarioschrijver Aaron Sorkin, bekend van het veelbekroonde The West Wing en de
film The Social Network. Hij staat bekend om zijn idealistische - linkse -
scenario's en dialogen op het scherpst van de snede. De slapstick en overacting
die deze stijl opleveren, kwam hem op veel kritiek te staan. Maar de serie wordt
niet alleen door Sorkin-liefhebbers zeer gewaardeerd. Op Twitter zijn bijna alle
reacties van Amerikaanse kijkers, overwegend positief. Kijkers leggen de
negatieve recensies naast zich neer en wijzen op de journalisten die het
blijkbaar slecht trekken dat hun beroepsgroep op een overdreven en (te)
romantische manier wordt weergegeven.
De mediabuzz die dit allemaal
oplevert, komt HBO goed uit. De zender, die het wereldwijd al zo goed doet met
Game of Thrones, bestelde gisteren bij Sorkin alvast een tweede seizoen. Want
hoewel de serie uit de toon valt bij andere, meer serieuze en langdradiger
series van het betaalkanaal, zegt het natuurlijk geen nee tegen zoveel aandacht
en goede kijkcijfers. Bovendien; de kijker heeft altijd gelijk. http://www.demorgen.be/dm/nl/2909/tv/article/detail/1464143/2012/07/03/Kijkers-smullen-van-neergesabeld-The-Newsroom.dhtml
|