mijn leven in een blog
Over mijzelf
Ik ben moni
Ik ben een vrouw en woon in herentals (belgie) en mijn beroep is schoonmaakster.
Ik ben geboren op 18/09/1960 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lopen , wandelen , fietsen en zwemmen .


Inhoud blog
  • Het hoedje...
  • Opgeroepen....
  • De Schorre...
  • Gekleed...
  • Buitengesloten...




    dagdagelijkse belevenissen
    11-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.50 tinten grijs ...
    Ik zag de film 50 tinten grijs ...ik denk dat de helft Vlamingen gisteren de film 50 tinten grijs zagen ....De boek las ik een paar jaar geleden ook en die vond ik persoonlijk intenser maar dat zal wel aan mij liggen , als ik lees kruip ik in mijne boek en valt de wereld rondom mij weg en dat heb ik niet zo met ne film . Ieder zijn ding wat seksualiteit betreft , het is niet aan mij om te oordelen of te veroordelen en iedereen moet dat doen wat hem of haar gelukkig maakt . Pijn is niet mijn ding , niet geestelijk en ook niet lichamelijk en ik probeer de film nieuwsgierig maar zonder vooroordeel te zien . Het valt me op dat Anastatia als sub erg veel aandacht krijgt en dat de hele seksuele belevenis puur rond haar en haar lichaam draait ....en ik bedenk me dat er maar weinig partners zijn van de (normale) relaties die zoveel aandacht schenken aan hun vrouw als ze de liefde bedrijven ....andersom denk ik dat er maar weinig vrouwen zich zo vol vertrouwen en zonder gene zich aan hunne partner kunnen geven zoals Anastatia aan Mr Grey hare Dom kan geven ... Nadat ik de film heb gezien denk ik persoonlijk dat er veel vrouwen gaan overstappen naar een lichte SM en dat de erotische winkels massaal overstelpt zullen worden voor bepaalde attributen . Ik verwacht dan ook nen babyboom eind november  

    11-02-2018, 11:27 geschreven door moni  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug vertrokken ...
    De dokter had groen licht gegeven voor mijn sporten en ik neem al direct de koe bij de horens ! T is vrijdag ! zwemdag in een dorpke dat ong 40 km van bij mij thuis af ligt . Ik ga daar zwemmen met 2 vriendinnen dus ik heb een doel om naar toe te fietsen . Er word gezegd dat het slecht weer gaat worden maar de lucht is helder en de zon schijnt en ik denk bij mezelf dat de weergoden vast wel wachten met de sneeuw tot ik terug thuis ben .Stoer trek ik mijn handschoenen aan , het zijn mijn motorhandschoenen en dat  gevoel als je die aantrekt dat blijft ook al rijd je dan maar met de fiets , en ik ga op weg ... Thuis had ik me niet te dik aangekleed , mijn ervaring leerde me dat je na een tijdje warm gefietst bent en nog later zelfs gaat zweten ondanks de kou .Onderweg op het ritme van mijn pedalen droom ik weg denkend aan van alles en nog wat en voor ik het weet fiets ik de parking op van het zwembad . Mijn vriendinnetjes zijn ook net aangekomen en we gaan er voor ! Ik heb er zin in , mijn voeten zijn toch ijskoud en ik hoop dat het warme water ze snel ontdooid .We zwemmen met happy hour  dat betekend dat je aan een verlaagd tarief 1 uurtje mag zwemmen daarna komen de schoolkinderen en moeten wij het bad verlaten . In dat uurke zwemmen we zij aan zij druk pratend , soms serieus maar meestal lachend en de tijd vliegt ....nog even gezellig met z'n drieëen het bubbelbadje in  en 't is weer voorbij ...Buiten sneeuwt het ondertussen maar ik trek het me niet aan en ga terug op weg richting Herentals waar ik om 16 u mijn kleindochterke van 't school mag halen , een lief en braaf meiske van 6 dat nog nooit één keer stout was bij me .Als later mijn schoondochter haar komt ophalen zak ik moe maar voldaan in mijne zetel . Ik fietste 79,800 km goed voor 3,5 fietsen en zwom 1 uur en denk glimlachend aan toen ik de vriendin vertelde dat ik groen licht gekregen had dat ze uitriep : dat wil niet zeggen dat ge alles in éne keer moet doen !!!

    10-02-2018, 09:27 geschreven door moni  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.er komt een eind aan !
    Ik werd in't ziekenhuis verwacht voor een controle na mijn operatie . Mijn heup voelt goe en mijn schouder is fel verbeterd dus ga ik te voet op weg ,'t zal mijn koppeke wat verzetten van de dag daarvoor want die wijn van afgelopen avond maakt dat ik me loom en lui voel . De kou maakt me wakker en wat helder , ik ben een uur te vroeg in't ziekenhuis , dat hadden ze gevraagd zodat ze eerst ne fotoschoot van mijn schouder konden doen en gelaten onderga ik de verschillende poses  om de goeie foto's te nemen . Weer wat later zit ik in de wachtzaal en overloop bij mezelf de avond voordien op de tonen van "aprés toi " een mooi liedje , een oud al maar dat blijft mooi . En dan is het zover ! Mijn nummer verschijnt op het scherm ! de nummer van de cabine waar ik mag binnen gaan ook en ik ben klaar voor het verdict ....Als ik de deur open van de cabine verwachtte ik niet dat er al iemand aan de bureau zou zitten maar 't is een aangename verrassing dat het wel zo is . Een lief en jong ding verwelkomt me en verteld me dat ze stage loopt en mij eerst zal onderzoeken voor de dokter komt . De pc staat op die manier dat ik kan zien wat er weergegeven word en ik stel vast dat de foto's mooi gelukt zijn . Ondanks dat ze zwart wit zijn springt het plaatje en de schroeven duidelijk naar voren  en beheersen daardoor de ganse foto zodat uwe blik op het plaatje en de schroeven blijft hangen . Alsof ze me al jaren kent  vraagt de stage-juffrouw  hoe het met me gaat en ze luistert "echt" als ik haar vertel hoe ik me de afgelopen weken voelde en wat er allemaal door me heen ging . Ze knikt begrijpend , staat op en komt naar me toe terwijl ze me troost met de woorden dat alles wel in orde komt . Daarna onderzoekt ze mijn schouder en draait wat met mijn arm en bewonderd mijn litteken dat ze erg mooi vind !  Ik vertel haar trots dat het litteken op mijn heup al bijna niet meer te zien is ! Ik voel me geliefd want de dokter wil me ook nog eens ne goeiedag komen zeggen voor ik doorga en daar is hij dan . Ne jonge gast nog die kop en nek groter is dan ik , ik denk dat ik tot aan zijne oksel kom ...ik val niet op jonge mannen maar 't is wel nen hele knappe ! Terwijl hij mijn schouder betast  kijk hem vol vertrouwen aan en luister naar zijn dialect dat puur kempisch is , hij me verteld hoe ik er voor sta en dan is het tijd om over mijn sporten te praten...en dan ....krijg ik groen licht om al mijn sporten terug aan te vatten ....ik word euforisch en neem snel afscheid . Blij en goe gezind stap ik terug de straat op en besluit naar de lidl te gaan ipv de colroyt enkel omdat de lidl wat verder stappen is . Ik neem me voor om te beginnen met alle dagen 10000 stappen te doen en bedenk me dat ik contact moet opnemen met Jo zodat we samen kunnen beginnen trainen voor de dodentocht .In de lidl probeer ik zoveel mogelijk met mijn linkse hand de producten te nemen zodat mijn schouder wat getraind word .Op de weg naar huis toe neem ik na een tijdje mijn boodschappentasje in mijn rechterhand mezelf berispend dat ik niet moet overdrijven en het rustig aan moet doen . Dan hoor ik de dokter zijn woorden weer als ik hem vraag of ik terug kan fietsen , je mag terug fietsen dat kan geen kwaad , ook één uur aan een stuk ? ook één uur aan een stuk ! Dat brengt me op het idee dat ik vrijdag naar het zwembad kan fietsen waar ook mijn vriendinnen zwemmen dat is ong 2 uur fietsen , het weer is d'r ideaal voor ...Thuisgekomen zie ik de loopband staan en vermanend denk ik wacht nog maar een weekje voordat ge terug begint te lopen alles een beetje op zijne tijd ...Bij het koken overdenk ik mijne dag en voel me nog steeds vrolijk en blij  , ik gooi mijn vlees in de pan en begin vals zo vals als een kat en zelfs nog valser een deuntje te fluiten spijtig denk ik dat ik net zo goed en zo mooi zou willen fluiten als mijn moeder en schoondochter Natascha waarvan je elk liedje herkent dat zij fluiten ...zo heeft iedereen toch iets waar hij of zij goed in is ...

    09-02-2018, 09:58 geschreven door moni  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 vliegen in éne klap ...
    Op woensdag heb ik zo mijne vaste stek om bij enkele mensen langs te gaan , Te beginnen bij Gerry , dat is een toffe madam die sinds kort een nieuwe relatie heeft waarbij dat ze op het dak van de wereld zit . Hij ook trouwens , en 't is een plezier om die 2 bezig te zien , die blikken vol liefde naar mekaar toe spreken boekdelen Maar op woensdag heb ik Gerry voor mij alleen en we hebben veel te vertellen , altijd ,maar deze keer nog meer want ze was pas op reis geweest en had hele verhalen bij . Na een tijdje neem ik afscheid en ga ik langs bij Paul , een klantje van mij van mijn poetswerk . Hij is mijn zorgenklantje een beetje autist , we hebben dat allemaal wel een beetje in ons maar hij heeft dat redelijk hard . Hij liet mij weten dat hij bepaalde wc blokjes niet meer vond in de winkel , hij zag er wel hangen maar niet in de lavendel , en hij was overstuur want het moet perse lavendel zijn ! Ik was naar ne grote Carrefour geweest en had daar 3 pakjes gekocht samen goed voor 12 blokjes en dus was ik Paul gelukkig gaan maken met de blokjes . Hij was heel verwonderd dat ik ze gevonden had en buigt zich nu waarschijnlijk een paar dagen over het raadsel waarom wel in de grote Carrefour en niet in de kleine ? Toen ik doorging vroeg hij me om nog 3 pakjes te halen wanneer ik er passeerde , kwestie van niet zonder te vallen ....ik ga dat ook doen want Paul is mijne grote dikke vriend en als ik die gelukkig kan maken waarom niet dan ? Na Paul staat mijne goeie vriend Philip op het programma , we gaan geregeld op woensdag samen iets eten , de ene keer betaald hij , de andere keer ik .Nu was het zijne toer en hij vraagt me met een schalks lachje waar ik zin in heb om gaan te eten , schalks want het is tegenwoordig een spelletje tussen ons toen ik over een tijdje terug hem zei dat hij mocht kiezen wat we zouden eten maar dat ik wel goesting had in Quick . Nu is Philip op dat punt gene moeilijke en meestal eten we wel waar ik zin in heb . Gisteren kozen we ( ik)voor gemarineerde ribbekes , we hadden thuis al aperitief genomen en Philip zat op zijne praatstoel . Ik vond dat niet erg , ik vond dat zelfs heel plezant en na de ribbekes en de wijn keerde we terug huiswaarts , mijn harde schijf zat vol van het geboeid  luisteren en de wijn en de ribbekes zorgden voor een voldaan gevoel .Vandaag voelt mijn heup voor de eerste keer zonder pijn en ook mijn schouder is fel verbeterd en ik besluit daaruit dat de wijn gisteren waarschijnlijk van een goei jaar was vandaag word een rustig dagje , ik ga met ne glimlach mijn harde schijf in mijne kop defragmenteren en vervolgens klasseren , het was een leuk dagje gisteren , zeker voor herhaling vatbaar ... 

    08-02-2018, 09:18 geschreven door moni  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    06-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jeugdherrinneringen
    Gisteren was ik op bezoek bij Maria , Maria is een jeugdvriendin die ik ondertussen al 43 jaar ken . Hoewel Maria maar 7 dagen ouder is als ik en onze horoscopen dan toch wel dicht tegen elkaar liggen kon je bij onze kennismaking geen grotere tegenpolen hebben . Maria had een moeilijke jeugd en had zich op 15 jarige leeftijd helemaal vrijgevochten , ze had stoere praat bij en nam absoluut geen blad voor de mond ! Ikzelf had eveneens een moeilijke jeugd met een autoritaire vader en een vrij dominante moeder was ik timide en durfde ik geen 2 woorden zeggen . Ooit kwam ik iemand tegen op een feestje toen ik al rond de 50 was en die me gekend had toen ik 15 was , hij vertelde me ; ik dacht vroeger dat jij niet kon praten , je knikte wel vriendelijk goeiedag en zo maar ik heb jou toen nooit horen of zien praten en dacht echt dat jij niet kon praten ... Dit geeft aan hoe stil ik was toen ik Maria leerde kennen . De eerste keer dat ik haar zag zie ik nog steeds voor mijn ogen , we waren in een dancing op zondagnamiddag en ik zag haar gebogen staan naar een meisje dat veel te veel gedronken had en ze vroeg op nogal een botte manier aan dat meisje dat later een vriendin bleek te zijn hoe ze dacht van thuis te komen  Om de één of andere reden ben ik dat tafereel nooit vergeten ..We kwamen elkaar steeds weer tegen in die dancing en na een tijdje werden we vriendinnen , toen mijn ouders scheiden kwam ik met mijn moeder dichter bij Maria haar buurt te wonen en toen werden we echt heel close en zagen elkaar dagelijks . Meestal hingen we wat rond in cafés en dancings maar dat koste geld en dat hadden we niet genoeg om alle dagen op stap te gaan , maar daar hadden we iets op gevonden ! We waren erg goed op de sjotters , Maria stond van voor en hield zich bezig met de verdediging en ik stond vanachter en hield de ballen uit de goal . Het gebeurde niet dikwijls want Maria liet niet veel door maar als ik de bal achteraan kreeg vond ik dat super om hem van vanachter in de goal te knallen van de tegenstanders Ze keken dan op met zo'n verwonderde blik van wat gebeurt hier ? en keken dan vol ontzag naar me zo van wow ...de kunst was dan om mijn gezicht op normaal te zetten en te doen of dat niks in zijn eigen was ....Na 2 of 3 goals al dan niet van Maria of mij werden de tegenstanders zenuwachtig en hoe harden ze hun best deden om de ballen tegen te houden hoe beter ze er in gingen . De verliezer betaald , we werden ook steeds afgeklopt door anderen die het tegen ons wilde opnemen en zo gebeurde het dat wij de ganse avond gratis dronken en ons amuseerden .Als we niet konden volgen met drinken was het gebruikelijk dat je een pakje stimerol kreeg dat je dan later kon inwisselen voor een consumptie of snoep of een soepke , het gebeurde wel meer dat we doorgingen met allemaal pakjes soep en snoep onder onze arm . In de dancing werd Maria spontaan mijne bodygard , als er mannen te dichtbij kwamen voor mij dan jaagde zij die weg zodat ik weer gerust was , we hadden veel plezier samen en doordat zij zo rechtdoor was was het ook niet moeilijk om tegen haar te praten en werd ik meer open naar anderen toe . We hadden ook geregeld een vriendje , dikwijls heel onschuldig nog en het gebeurde dat het vriendje dat ik wilde voor Maria koos ofwel andersom , geen nood ...we spraken af dat wanneer wij een vriendje wilden dat de andere had ingepikt we die mochten afpakken van elkaar , we zouden er eerlijk over zijn tegen elkaar en er zeker nooit ruzie over maken . Maria heeft meerdere vriendjes van mij afgepakt , ik soms ook van haar maar als dat gelukt was kozen we steeds weer voor elkaar , lieten de jongen allebei vallen want die was niet te vertrouwen en gingen samen weer vrolijk verder . Om in de dancings en cafés te raken gingen we meestal liften ook s' nachts hebben we vaak gelift en toch is er nooit iets ernstig gebeurt ...één keer zaten we in een wagen allebei achteraan en die man die reed zette de verwarming erg hoog , Maria vroeg hem om die lager te zetten en draaide daarbij haar raampje open want het was echt wel warm ! In antwoord op Maria haar vraag legde die man zijn hand op haar knie ....en toen barste er nen hoop lawaai uit Maria hare mond waarbij dat ze riep dat hij onmiddellijk moest stoppen , die man was waarschijnlijk zo geschrokken dat hij dat ook deed en toen kreeg ik ne snauw van uitstappen !! nu !!! en stonden we samen terug op straat verontwaardigd om dat wat er gebeurt was ...Gisteren hadden we het er over en dat we eigenlijk toch wel geluk hadden dat er nooit meer gebeurt was en zoals 2 oude besjes zeiden we dat de tijden toch wel verandert waren , dat vroeger toch alles anders was dat je dan veel geruster over straat kon stappen en zo . Als je nu die dingen zou doen die wij vroeger deden dat het niet goed zou komen ...Vanuit die gesprekken kwamen we op de jeugd van nu en op de leeftijd van mijn kinderen (Maria wilde geen kinderen ) over hoe je soms in de winkel ziet dat kinderen overal aanzitten en ouders dat zo maar toelaten en toen zomaar uit het niets zei Maria : ik bewonderde je vroeger omdat jouw kinderen altijd beleefd en vriendelijk waren , je kon er overal mee komen en ik weet nog dat we in een winkel stonden dat je kinderen je kwamen vragen hoeveel iets koste , en toen bleek dat het veel koste er dan werd uitgerekend hoe lang ze nog moesten sparen voor ze dat konden kopen . Ze zei ik vond dat fantastisch van jouw kinderen dat ze zo bewust met geld omgingen en leerden om het pas uit te geven  als ze voldoende hadden om iets te kopen . Mijn hartje zwelde van trots om mijn 3 kinderen want ik weet dat een complimentje van Maria over kinderen heel veel waard is ...Na mijn bezoek bij Maria stap ik terug in de wagen en rij naar huis toe , met een glimlach op mijn lippen en nog steeds een gezwollen hartje en bedenk ik me dat mijn kinderen nog steeds verantwoordelijk omgaan met centen , ze hebben allen op hunne leeftijd al veel meer bereikt dan ik deed op die leeftijd en zijn goe bezig elk op hun eigen manier ,mijn hartje word warm zwelt nog meer ....

    06-02-2018, 11:48 geschreven door moni  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn spiegelbeeld
    Toen ik voor het eerst in dit appartement kwam was ik vooral weg van de badkamer , naast een bad/douche en een toilet waren er 2 schuifdeuren van plafond tot de vloer die legplanken, mijn wasmachine en eventueel de lavabo verborgen . Die schuifdeuren die zijn volledig in spiegelglas en dat vond ik de max ! Vond want toen ik voor de eerste keer in de douche stond (ik heb een douche in mijn bad ) keek ik opzij en zag ik mezelf in volle glorie staan en dat was best wel confronterend .....Mijn lichaam verteld verschillende verhalen , mijne voorkant verteld over 3 zwangerschappen waaruit 3 prachtige kinderen groeiden , mijne achterkant en heupen vertellen over te veel suiker en zo ook mijn billekens want hoewel ik stevige fietsspieren heb moet ik eerlijk toegeven dat naast mijn fietsspieren ook nog een beetje veel extra vlees zich  samen met  cellulite broederlijk op mijn billen gevestigd heeft . Mijn kuiten vertellen mij de kms die ik liep en over dat stukske van mijn lichaam ben ik heel tevreden . Mijn armen hebben het dan weer over teveel aan vetten en heel dat plaatje deed mij discreet wegkijken van mijn spiegelbeeld ....Vermits ik de laatste maanden nog enkele kilo's bijkwam schoof ik voor het douchen de schuifdeur weg zodat ik op de wasmachine keek die stilzwijgend mijn lichaam nam zoals het was . Nu weet ik wel dat ik met mijn 8 kilo overgewicht echt niet te klagen heb maar ze zitten wel wat in de weg , ik zou willen dat mijn velleke even strak zat als mijn kleding die alsmaar meer spant rond mijn lichaam en me daar een ongemakkelijk gevoel bij geeft . Ik hou mijn gewicht in de gaten , ga alle dagen op de weegschaal staan maar dat helpt niet want machteloos kijk ik toe dat er eerder gewicht bij komt dan dat het er af gaat ....De waarheid dient zich aan , elk pondje gaat door het mondje , een spreekwoord dat maar al te waar is , zo ook bij mij . Ge moet een kat een kat noemen , ik heb een eetprobleem , ik eet graag en ik eet graag veel en als ik snoep koop moet dat perse op alsof dat het de ganse tijd ligt te roepen van : eet mij... eet mij ...zo ook met chips of andere snacks . Het feit dat mijn maagske vol zit doet er niet toe het moet op ! Nu probeer ik al een tijdje om de snoepgangen in de winkels te mijden , uw lichaam heeft dat niet nodig en je spaart er geld mee uit . S avonds is dat wel een beetje moeilijk en als ik naar tv kijk denk ik spijtig een koekske zou niet slecht zijn maar ik weet dat ik dat overleef . Gezond eten is een alternatief , ik weet dat ik van brood en vlees bijkom maar de stap is nog te groot om die dingen te laten ...Een vriendin vertelde me dat elke dag een halve citroen in een glas water wonderen deed ! Het zou het vet verbranden en uw velleke strak trekken ! Wow !!! dat is't !!! Dat moet ik hebben !! En dus kocht ik mij vanmorgen 5 citroenen , grote want dat zal best wel meer effect geven dan een kleine . Thuisgekomen ga ik druk aan het uitpersen en neem geen halve maar een hele citroen onder het motto het kan hier niet snel genoeg gaan . Terwijl ik mijn glas opzij zet spoel ik de citruspers proper onder de kraan en denk ik spijtig dat één druppeltje dreft een hele afwas vetvrij maakt waarom vinden ze zo is niet iets uit ? het zou veel vrouwen en ook mannen veel leed besparen , één druppeltje in een glaske en uw vet smelt gewoon weg ...makkelijk toch ? Ik zucht en drink mijn glas leeg ...met een ritje want het zuur van de citroen zou dan weer schadelijk zijn voor de tanden .

    05-02-2018, 11:11 geschreven door moni  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Categorieën

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    axel_buitengewoon
    www.bloggen.be/axel_bu

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    nabor
    www.bloggen.be/nabor

    Zoeken in blog


    Een interessant adres?

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist. moni_snoepke@hotmail.com




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs