Ritverslag opgesplitst in 3 delen omdat het te lang is !
Jubileumrit, want exact 20 jaar geleden stonden we, onder initiatief van Rudy Rogiers en van KWB Kalken, voor de allereerste keer aan de kerk. Ik stond daar ook, met iets wat op een fiets geleek. Van degenen die er die allereerste rit bij waren, rijden er vijf nog altijd mee: Rudy R zelf natuurlijk, Rudy Vergeylen, Luc Krick, Danny Fack, en ondergetekende. Van die vijf rijden er vandaag zelfs vier mee, behalve Rudy V, die volgens de geruchten weeral ergens zit/ligt/fietst te genieten van zijn pensioen, met Danny zijn zus dan nog; Oeveel sjans kunt ge hebben?
Van de andere 7 die vandaag meerijden, lag Jeffrey twintig jaar geleden zijn pampers nog vol te, euh, nog te vullen. En Pieter, Cedric en Thomas hadden toen last van jeugdpuistjes en van ongewenste haargroei overal en ook voor het eerst - maar helaas, vanaf dan voor de rest van hun leven - van de meiskes. Rijden vandaag verder nog mee: Axel, Ivan en Jan, toch ook al oudgedienden, met de nadruk op oud, zeker bij Ivan, al zoudt ge dat (beter) niet zeggen. Zo zijn we met 11 voor deze jubileumrit, voor de zoveelste keer over droog en stoffig parkoers, en weeral zonder regen.
Toertocht te Lochristi, dan denk je aan wegels in Desteldonk en Zelzate, maar we rijden over Destelbergen naar deze kanten op: Wetteren ten Ede, Heusden, Laarne. Vooral Jan Willems, net terug van de Swiss Epic, legt er de pees op. We halen een gemiddelde van 27 induur, ondanks de vele kronkelige en stoffige wegels. Dan weet ge dat het heel dikwijls heel veel boven de 30 gaat. Maar vandaag zijn ze allemaal serieus in form. Met een bende van 11 gasten vol Grinta gaat het goed vooruit. Of gelijk Koen van de Beize en ikzelf het zouden zeggen: 11 hasten vol hrinta. Spijtig genoeg liggen er steeds meer en meer grintwegels, of zoals Rudy mij nadoet: hrintwehels.
Er moet onlangs een aannemer naar de gemeentes gestapt zijn met de vraag: Zeg, gemeentes, ik heb hier nog ik weet niet hoeveel grint liggen, kunt ge daar niets nuttigs mee doen? Waarop de gemeentes antwoordden: Wel ja, al die wegels die we nog niet gebetonneerd of geasfalteerd hebben of waar er nog geen plakkaatjes met Privaat zijn op gezet, we zouden die in grint kunnen leggen. Goed idee! Wat moet dat kosten voor de gemeentekas, mijn beste aannemer, en vooral, wat brengt dat voor ons, gemeentebestuurders, op? Binnenkort is het dus gedaan met het mountainbiken in onze streek en gaan we moeten gravel-biken of op de baan rijden: eentonig altijd hetzelfde.
|