Ik
ben nog maar halfweg de Schriekstraat als er al nen gast ik mijn wiel komt
hangen. Bij nader inzien heeft hij
hetzelfde truiken aan als ik en blijkt het buurman Rudy De Clerck te zijn, die
van een paar honderd meter verder kwam dan ik, en al meteen een gat mocht
dichtrijden. We rijden op t gemakske
richting Kalkendorp waar we op een verlaten kerkplein toekomen. Maar ja, wie komt er nu op tijd op de
afspraak, of zelfs een paar minuten te vroeg.
Toch komen er nog een paar voor de klokslag van half negen
aangereden: Peter Rottier, ook van t
Hussevelde, maar een beetje later vertrokken dan ons, Karel Verhoeven, Bijna
van t Hussevelde, Dirk De Boever kwam
van Laarne maar had meewind, Jo Roels maar die woont in t dorp, Axel Troch,
ook van nie ver, en Patje Roels ( ook meewind ). De rest kwam naar goede gewoonte op Kalkens
uur: Danny Fack 8.31u, Luc Krick en Stefan Imschoot 8.32u, en Rudy Rogiers
8.33u. Zelfs vroeger dan normaal, maar
dat komt door zijne nieuwen velo. 3 minuten
rapper op 3km, dat belooft voor straks.
Met zn twaalven in totaal voor een plaatselijk ritje richting
Waasmunster. Eigenlijk zouden we met 13
geweest zijn, want Mario had aan Karel beloofd ook zeker van de partij te
zullen zijn. Niet dus, waardoor er
eentje niet gelukkig was om zonder zijn boezemvriend op pad te moeten. Ik tracht Karel nog een beetje te troosten,
en zeg hem dat hij nog wel een paar nieuwe vriendjes kan bijmaken, maar
ontgoocheld als hij is gaat hij bij momenten van pure colleire keihard op kop
rijden. Tot zover de nieuwe
vriendjes. We zijn nog maar net aan de
windmolens van de Bontickstraat als Dirk te kennen geeft dat zijn voorband een
beetje te plat staat en een beetje moet bijgepompt worden. Danny, pomper van dienst, klaart de klus in
een wip en we kunnen verder vlammen. De Durme-dijk van Lokeren naar Waasmunster
is ook zon stukje waar naar goede gewoonte deftig wordt doorgevlamd met
snelheden tussen de 35 en 40km/u. Het stuk onverharde dijk dat daarop volgt
ligt er ook vrij goed bij, waardoor ook hier de teller tussen de 30 en 35/u
blijft schommelen. Gelukkig krijgen we
na dit lastig stuk een korte pauze voor een technische interventie. De band van Dirk blijft het blijkbaar toch
niet houden en moet hersteld worden, waarna Danny opnieuw zijn pomptechniek kan
laten bewonderen. Eens aangekomen in de
Waasmunsterse bossen is het weer genieten van de mooie wegeltjes waarvoor deze
rit garant staat. In groot contrast met
de massas water en modder van de vorige weken, krijgen we hier en daar zelfs
al een paar zandstroken voor de wielen.
Het ooit zo plezante golvend stukje langsheen de E17, ligt er door
boomvellingswerken niet zo goed bij, met hier en daar een paar uitstekende
stenen. Jo probeert deze stenen terug in
de grond te stampen, maar rijdt hierdoor wel zijn achterband lek. Tijd voor een volgende depannage, en voor
Danny wordt het nu bijna pompen of verzuipen.
Eigenlijk verdient die gast toch wel een dikke proficiat voor zijn
barmhartigheid, want vorige week hielp hij ook al een 80 jarige wielertoerist
uit de nood. Ook die had problemen met
zijn achterband, en Danny deed wat hij zo goed kan, pompen. En ook al is dat dan het enige wat hij zo
goed kan, toch een welgemeende chapeau. Via de Mira-brug rijden we eerst nog een
lusje naar het Pilleceinbos, waarna bij het terugkeren de liefhebbers het
gewijzigde BMX parcourtje kunnen verkennen.
Patrick laat zich toch verrassen door een van de aanpassingen en maakt
een kleine uitschuiver. Niet erg, maar
wel in t verslag. De terugweg naar
Kalken gaat via Hamme met wind op kop, dus is het kwestie van u zo goed
mogelijk weg te steken achter de tempobeulen op kop. Maar plotseling, ergens ter hoogte van Zele
is Axel het beu, en houdt hij de pedalen stil.
Teveel last in zijne rug. Nie
moeilijk, met al dat geduw. Het tempo
gaat 5 per uur naar omlaag, en zo kunnen we zowaar een babbelke slaan met de
gast naast ons. In mijn geval met
Peter. Als ik hem vraag of hij weet dat de
oorspronkelijk naam van Cafe De Beize, Den Hollander was, valt hij bijna van
zijn velo van t verschieten. En waren
dat dan ook echt Nederlanders die de zaak uitbaatten? vraagt hij. Nee,
antwoord ik, dat waren naar het schijnt sympathieke mensen. Bij aankomst in De Beize is het zoeken voor
een plaatsje want onze vaste stek blijkt ingenomen een paar sympathieke
lopers. Hierdoor moesten de
damesfietsers en begeleiders op de plaats van de kaarters gaan zitten, en wij
aan de hoge tafelkes van de zondagmiddag-aperitievers.
Bijgevolg
de volledige planning en tafelschikking overhoop. Volgende week toch misschien een beetje
vroeger afzakken, of vragen aan Koen dat hij reservaties aanvaard?
Ivan.
|