2 Januari 2011, Plaatselijk.
Om de nieuwjaarskater uit het lijf te rijden stelt Rudy
een plaatselijk ritje voor, start om 9.00u aan de kerk. Het iets latere vertrekuur valt blijkbaar in
de smaak, want er komen 18 kandidaten op af.
Carla en Annemie vertegenwoordigen de dames en kiezen voor een
modderloos ritje op de weg. Guy R en
Andre DC bieden zich spontaan aan om hen te begeleiden en uit de wind te
zetten. Achteraf hoor ik van ons
Carlaatje dat het net andersom was, maar dat zij en Amie toch niet teveel
hebben moeten wachten. Wij starten met
14 voor een ritje naar de verre kapel in Eksaarde. De 3 Rudys, Jan W, Frank VDS, Geert S, Dirk
H, Dirk DB, Davy P, Danny F, Luc K, Steven DM,
( die ik vorige keer verkeerdelijk VD noemde, waarvoor mijn excuses ),
Tim VD ( met wie ik DM verwarde ) en ikzelf.
De sneeuw van de voorbije weken, is zogoed als weg. Zogoed als, want hier en daar ligt nog een verraderlijk
stuk op ons te wachten, en dat mag Frank ondervinden. Bij het indraaien van een straatje gaat hij
op een ijsplek onderuit. Gelukkig zonder
veel erg, want zon lichtgewicht valt niet, maar dwarrelt naar beneden. Ons ander lichtgewichtje, Dirk DB blijft
zelfs zweven (op uitzondering van een voetje aan de grond) We vervolgen onze weg, en krijgen even
voorbij Doorselaar, na het kruisen van de Persijzerstraat het bij de meeste
Modderfokkers gekende keuzemoment. De
echte rijden links van de beek door een lang stuk boerenslag, de rest blijft
rechts op 2 paadjes in beton. Het was
stil aan de overkant, want niemand zag het zitten om dit ploeterstuk te
trotseren. Aangekomen aan de Kruiskapel
houden we een korte rustpauze voor een hapje en een drankje, en voor degene die
het nodig achtten, een schietgebedje te plaatsen voor een pechvrij jaar. Mijn schietgebedje had blijkbaar wat
vertraging, want we zijn nog maar net vertrokken als mijn ketting
doorbreekt. Ja, dat komt ervan als je
teveel macht hebt hé. Tijdens de herstelling
weet Rudy mij te vertellen dat er al redelijk wa sleet op mijn ketting zat, en
dat dit wel de reden van de breuk zou kunnen zijn. Weeral een illusie armer. En dan krijgen we nog een bui van ijsregen
over onze kop ook. Nog geen 2 km verder
mag Frank aan de kant met een platte band.
Zoveel pech op zon korte tijd, dat belooft niet veel goeds. Misschien volgend keer toch maar een Euroken
in den offerblok steken. We hervatten
onze rit, maar besluiten het lastig stuk Durmedijk links te laten liggen en
kiezen voor de oude spoorwegbedding richting Lokeren. Net voor we over de Durme rijden, kruisen we
een andere groep Mtb-ers, die wel stoer willen doen, en van de zijflank naar
beneden rijden. Normaal geen probleem,
maar nu ligt er wel erg veel ijs daar beneden, en de ene na de andere gaat dan
ook onderuit. En passant, waarschuw ik
hen nog dat het ginds beneden wel eens glad zou kunnen liggen, maar de meeste
zijn ondertussen al terug rechtgekrabbeld.
Verder richting Heiende begin ik mijne stal te rieken, en krijg zowaar
courrage, maar die wordt als snel getemperd als men besluit via de Vogelenzang
naar huis te dokkeren. Nog even afzien
dus, en aan het einde van de kasseistrook zeg ik dat het nog een chanche is,
dat we nu geen brug over moeten. RIJDEN ZE
TOCH WEL NAAR LINKS ZEKER!!! Gelukkig is
de brug van de Bontinckstraat de laatste hindernis, en wordt deze al bij al nog
goed verteerd. De laatste kilometers
richting Kalken zet Danny zich op kop, en jaagt het tempo op tot zon 33 34
per uur. Als Rudy V zijn eindrush inzet
met alle rappe mannen in het wiel gaat het zelfs richting 40. Ik kan nog net mijn wagonnetje aanpikken en zie dat hij zijn
koppositie behoudt en als eerste aan De Beize aankomt. Het moet gezegd worden, Rudy V is toch ne
rappe gast, zeker alst is om zo rap mogelijk op cafe te zitten.
Ivan.
|