Mijne Moto
Sinds april 2012 ben ik ( eindelijk ) de fiere bezitter van een moto. Mijne moto, mijnen Bandit, mijne Soes. Op deze blog hou ik bij wat er zoal mee doe : georganiseerde ritten, met vrienden wat toeren, ... Niks voor jou ? No problem, er zijn andere blogs genoeg.
Over mijzelf
Ik ben Bart M
Ik ben een man en woon in Cackingeheim (Belgie) en mijn beroep is niet van belang.
Ik ben geboren op 14/05/1960 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijne moto, wat fietsen, familie & vrienden, skien..
Inhoud blog
  • Laatste blog
  • Voor mij hoeft het niet meer
  • Het einde van mijn wereld
  • Drago
  • Gapers & Skulls
  • De afrekening
  • Molenheide + grote flits
  • Brommeren in mei ? Ik vrees ervoor ...
  • !!! Doeverentreffen !!!
  • Tapje
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    23-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Map update
    Zaterdagmorgen en al vroeg wakker. Om de anderen niet te storen ben ik stilletjes naar beneden gegaan en heb een bakje koffie gezet. In de stilte van het nog slapende huis mijn nota's van gisterenavond genomen en aan de slag gegaan : map-updater gedownload en geïnstalleerd, idem voor BaseCamp en de laatste versie van de kaart van Europa. Dat laatste riskeert wel even te duren. De download is al 50 minuten bezig en nog 10 minuten te gaan. Dan nog een geschatte installatie-tijd van 1 1/2 uur.
    Ben benieuwd.

    Morgenvroeg afspraak om 8 uur met Mario en waarschijnlijk nog een paar andere mannen uit de straat voor het Lindewijktreffen hier vlak in de buurt. Ik neem in alle geval mijn Zumo met verse kaart mee.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdagavond : GPS training, the real stuff
    Vrijdagavond 22.06 om 20 uur, Peter's moto shop. We zijn met een 10-tal mannen om de cursus te volgen. Sommigen redelijk doorwinterd, ze spreken van vorige en vorige vorige versies van de programma's en maken trips van een week of meer naar de Pyreneen. Anderen groen en groener, zoals ik. Mijn buurman heeft zijn Zumo nog maar drie weken, ik de mijne iets langer maar nog nooit gebruikt.

    Ik had mijn Garmin meegenomen, maar dat bleek helemaal niet nodig te zijn. De ganse avond draaide rond het updaten van de software en kaarten en het gebruik van BaseCamp, een programma van Garmin dat toelaat om trips aan te maken op je PC en ze vervolgens over te zetten naar de GPS.

    Omwille van het feit dat er oude rotten en groentjes door elkaar aanwezig waren en het stellen van vragen aangemoedigd werd, was het een heel boeiende en leerijke sessie. Veel vragen recht uit de praktijk, problemen die sommigen hadden, ... Voor mij, als informaticus, was de materie nieuw maar best verstaanbaar. Voor een aantal anderen was het up- en download, import- en export-, knip- en plak-verhaal van de avond een stuk moeilijker te verteren.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    07-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GPS trraining
    Heb me ingeschreven voor een GPS-training bij Peter op 22.06. Zal me een stuk op weg helpen om dat ding te gebruiken.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GPS install
    Morgenavond heb ik een afspraak met Peter ( http://www.petersmotoshop.be ) om mijne GPS te laten installeren. Woensdagnamiddag kan ik hem gaan oppikken.

    Jammer dat het weer de komende dagen weer op niks trekt en dat de weekends volledig vol zitten. Van zodra ik kan trek ik er op een avond een uurke op uit om de GPS uit te proberen, zodat ik daar niet sta te sukkelen de eerste keer dat ik hem écht nodig heb.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    26-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vetpompe
    Echt een zware dag gehad op het werk, maar wel op tijd kunnen stoppen. Ik had half half met Mario afgesproken om samen een toerke te doen 's avonds en dat zal nu lukken.

    Mario is deze avond niet alleen, zijn schoonvader Roger rijdt ook mee. Een ritje met een oudere man, dat zal wel meevallen denk ik.
    Het weer is prachtig : een stralende hemel en lekker warm. Gelukkig heb ik nog snel mijn binnenvest uit mijn pak gehaald, anders was ik waarschijnlijk onderweg gesmolten ...

    Rond 18u30 vertrekken we richting café De Vetpompe ( http://www.vetpompe.be/ ) in Wingene. Het valt me al direct op dat Roger niet bang is om het gas eens stevig open te trekken, maar ik kan nog volgen. In De Vetpompe schrijven we ons in voor de 1ste Avondrit Wingene 2012. Een totaal van 120 km volledig bepijld met tussenstop in De Perseput in Wenduine. Roger laat voor de zekerheid de rit op zijn GPS zetten, in het geval er pijltjes zouden ontbreken.

    Het wordt een mooie rit door de polders richting kust. Roger geeft goed gas op de kleine kronkelende baantjes en zijn ervaring laat zich voelen, nu en dan moet ik toch even de rol lossen. Op rechte stukken kom ik er wel weer terug bij zodat Mario en Roger uiteindelijk bijna niet op mij moeten wachten. Het is nog altijd heel warm en de stop in de Perseput, goed verscholen in de duinen, komt goed van pas. Een koffie en een colatje om de dorst wat door te spoelen en we kunnen terug de baan op.  Opnieuw het zelfde scenario : Roger voorop aan een deftig tempo. Nu en dan stuurt zijn GPS hem een verkeerd baantje in, rechtsomkeer maken en dan mij en Mario terug voorbijsteken om zijn plaats aan de kop terug in te nemen. Naar het einde toe geraak ik niet voorbij een groepje duo-rijders en scooters waardoor ik Mario en Roger kwijtspeel. Wanneer ons groepje dan nog vastraakt achter een boer met een mestkar ( en die mannen gaan nooit aan de kant ) weet ik dat ik mijn kompanen niet meer zal terugzien voor we in Wingene zijn. Erg is dat niet, we rijden toch allemaal naar hetzelfde eindpunt.

    Wanneer ik in De Vetpompe aankom staat Mario me al op te wachten met een cola, Roger zit op het achterterras ( of zoiets ) wat te babbelen met oude gekenden. Na nog een uurtje kletsen rijden we naar huis, de laatste kilometers volledig in de duisternis, het zal ergens rond 22u30 zijn. Ik ben moe.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    26-05-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    17-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er effe tussenuit naar De Pinte
    De schilderwerken zijn nog altijd niet gedaan, maar met een lang weekend voor de boeg moet dit lukken. Mieke gaat het houtwerk doen, zegt ze.

    Vanmorgen een uurke of 2 naar het werk om een aantal dingen te doen die ik liever doe als ik alleen ben ( servers patchen ). Daarna gras afgereden, iets gegeten en Mie op weg gezet om grondlagen te zetten op de ramen.

    Ik moest naar De Pinte om daar iets af te zetten bij een ex collega en heb ervan gebruik gemaakt om Bandit nog eens uit te halen. Het pakje ben ik kwijtgeraakt in een soort zak op mijn rug in mijn moto-vest, een beetje zoals wielrenners die ook hebben. Dan de baan op via Ardooie, Tielt en Deinze naar St Martens Latem. Op het einde lag de weg open en ik heb een omweg via Bachte Maria Leerne moeten maken. Ik ken dat baantje wel, ik heb daar 13 jaar in de buurt gewerkt. Het adres vinden in De Pinte was niet zo simpel, alhoewel ik thuis al eens op Google Maps had gekeken. Later, als de Zumo werkt, zal dit allemaal beter gaan, maar nu heeft het toch wat tijd gekost om mijn bestemming te vinden.

    Bij Bart wat bijgebabbeld over vroeger, koekje gegeten en fruitsapje gedronken.

    De terugweg ging ook niet al te vlot. De E17 genomen tot in Deinze, dan opnieuw richting Tielt maar vrij snel de grote baan verlaten om via binnenwegen naar huis te rijden. De bedoeling was via Dentergem, Wakken, Oostrozebeke en Ingelmunster naar huis te rijden, maar lokale wielerwedstrijden hebben er anders over beslist. Op een zeker moment zat ik in Waregem. Ik wilde dan via Wielsbeke naar Ingelmunster rijden, maar ook daar werd er gefietst.

    Soit, dit is van geen belang. Ik heb er een dik uur over gedaan om thuis te geraken, maar het weer was goed en de weggetjes smal en kronkelend.

    Eénmaal thuis heb ik die éne muur nog eens oranje geschilderd. Het zal nu de 4de keer zijn, denk ik. Nog steeds staan er vertikale lijnen in, nog steeds zie je het wit van de primer van het plafond er door schijnen. Hopelijk is Vibol morgen open want de verf is op en ik wil nu, na 4 lagen, echt niet met een andere verf verder gaan.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    13-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontspanning na het zwoegen
    De ganse week van 7 tem. 11 mei ben ik met een vriend in de weer geweest in huis : muren en plafond van bureau, living en keuken effen zetten,  alles een grondlaag geven, muren en plafond behangen met vliespapier om het zo egaal mogelijk te maken. De planning was om in die 5 dagen alles behangen én geschilderd te hebben, maar zoals je ziet zijn we nog niet aan verven toe. Op 12 mei heb ik de ganse dag de plafond geschilderd, ik ben er mee bezig geweest van 9 tot 19 uur en kon op het einde van de dag geen verf meer zien. Bovendien nog een stijve nek van de ganse tijd naar boven te kijken.

    Vandaag moest Mieke volleyballen in de voormiddag. Het weer was prima : zonnig en fris. Ik heb ervan geprofiteerd om de Bandit van stal te halen en 1 1/2 uur rond te toeren in de omgeving. Geen plan, juist bollen en eens goed ontspannen. Waar ik precies gezeten heb weet ik niet meer, maar in alle geval veel kleine baantjes gezien in en rond Ardooie, Lichtervelde, Koolskamp, Zwevezele, Torhout. Rond 11 uur 45 was ik in de sporthal van Ingelmunster, maar de volleybalmatch was juist gedaan.

    Dan naar huis om op te frissen. Rond een uur of één waren we in een Thais restaurant in Izegem om mijn verjaardag te vieren met met Miekes familie. Aangezien de living nog een werf is kon het moeilijk thuis, vandaar het resturant. Voor mijn verjaardag heb ik een GPS voor op mijn Bandit gekregen. Dat wordt fun. Eerst het ding ( laten ) installeren, dan de handleiding eens goed doornemen en dan een uittesten hoe dat werkt.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    13-05-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    01-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste treffen : Doeverentreffen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor alles is een eerste keer, ook voor een treffen.

    Buurman en vriend motard Mario is lid van een moto-club en zij organiseren jaarlijks een treffen : het Doeverentreffen. Volgens Mario niet te missen.

    Ik moet toegeven dat ik er niet helemaal gerust in was. Met mijn nieuwe aanwinst en beperkte ervaring tussen een meute door de wol geverfde motards rondtoeren door Bachten de Kupe en Noord Frankrijk.

    De dagen ervoor kondigden zich niet goed aan : regen, regen en nog eens regen. Dindsg 1 mei daarentegen : de zon. Vroeg uit de veren, ontbijt met de lieve schat en de kindjes ( de oudste moest gaan voetballen ) en de moto op. Eerst half uurke opwarmen om van Kachtem tot in Koekelare te geraken. Bij de aankomst werd ik verwelkomd door Mario die daar in een prachtig geel fluo-hesje de toekomende motards stond te verwelkomen.
    Het eerste wat me opviel was dat de meeste van die mannen en vrouwen niet meer van de jongste zijn; ik schat de gemiddelde leeftijd ergens tussen de 50 en de 55. Tweede wat me opviel was het groot aantal duo-rijders en het bijna volledig ontbreken van vrouwen alleen op een moto.
    Er is keuze tussen 2 ritten : de kleine ( 195 ) en de grote ( 285 ). Voor een eerste kennismaking zal de kleine volstaan, denk ik. Aangezien ik geen GPS heb moet ik de wegwijzers volgen. Na enkele kilometers valt het me op dat ik geen enkele andere motard zie. Terugkeren dan maar en ja, ik had het eerste pijltje al gemist. Uit gemakzucht heb ik me dan achteraan aangesloten bij een groepje van 3, wat me de zorg om het pijltjeslezen al ontnam. Bij de eerste stop kennis gemaakt met de rijder + duo die voor me reden, een heel sympathiek koppel uit Poperinge met jaren moto-ervaring. Ze hebben me de rest van de dag aan een gezapig tempo op sleeptouw genomen, waarvoor dank. Onderweg ben ik nog tot tweemaal toe buren tegen gekomen die ook van een vrije dag profiteerden om eens een toertje te maken.

    De rit zelf viel heel goed mee. Kleine, rustige wegen in de Westhoek en Noord Frankrijk. Al bij al hebben we er een 4-tal uur over gereden, 2 stops voor koffie en een hot-dog inbegrepen. Voor mij had het iets sneller gemogen, maar anderzijds was het misschien niet slecht om de eerste keer niets te forceren.

    Aangezien dit mijn eerste treffen was, is het onmogelijk te vergelijken, maar als de volgende treffens even goed georganiseerd zijn als Doeveren dan gaan ze mij daar regelmatig tegenkomen.

    Na het treffen hurry hurry naar huis, omkleden en dan naar Kortrijk om daar de laatste 10 minuten van mijn dochter's voetbaltoernooi mee te maken. Ik weet het, ik was wat te laat, maar volgende keer zal ik er wel zijn. Beloofd.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste ritje, met Frank
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vriend Frank ( zie foto ) rijdt al jaren met de moto, momenteel met een Honda CBR 1100 Super Blackbird PGM-F1 . Hij had horen waaien, de wereld is toch zo klein meneer, dat ik iets ging kopen of gekocht had.

    Afspraak op 22 april bij hem thuis om eens een toerke te doen. Ondanks de slechte weersvoorspelling voor zondagmorgen was het weer goed en om 9u30 stond ik aan zijn deur. Koffietje gedronken, nog een koffietje, en dan weg. Ondanks het feit dat hij met een superkoersmachien rijdt kan je Frank dus niet opjagen. Alles op het gemakske. We hebben samen een uur of twee getoerd in de omgeving van Anzegem, de Kluisberg, Avelgem. Berg op, berg af langs soms toch wel heel kleine  en smalle wegeltjes. Het zonnetje scheen en de wereld was mooi.

    Rond 12 uur was ik aan de sporthal van Ingelmunster om goeiendag te zeggen aan mijn lieve schat en haar vriendinnen, die daar juist een vollebal-match hadden gespeeld tegen in ben vergeten wie. Toen de wolken kwamen opzetten en het toch wel heel donker en dreigend begon te worden ben ik naar huis gesjeesd. De moto stond nog geen 5 minuten binnen of de eerste regendruppels kwamen naar beneden. Het heeft de rest van de dag geregend

    Een perfecte timing.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotos & link
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fotos toevoegen gaat nog gemakkelijker dan gedacht.
    Deze werd door de vorige eigenaar genomen. Omdat het weer niet echt goed was de laatste dagen, heb ik er zelf nog geen.
    Het geeft toch al een idee.

    Hier ook een link : http://www.demotorsite.be/content/wow-suzuki-bandit-1200-s

    Bijlagen:
    Kader_001.jpg (34 KB)   
    Kader_004.jpg (244 KB)   
    Kader_005.jpg (207.7 KB)   
    Kader_006.jpg (243.2 KB)   
    Kader_007.jpg (239.1 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    14-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen chance ...
    Als je van pech spreekt.
    Mijne moto staat nu al een week in het tuinhuis te blinken zonder dat ik er een meter mee gereden heb. Tweede week paasvakantie, verlof genomen ( zoals meestal de 2° week van paasvakantie ) en het regent nu al dagen aan een stuk. Het was zeker niet de bedoeling en constant mee de baan op te gaan, maar nu en dan eens een ritje kunnen maken ware toch fijn geweest.
    Niks aan te doen, de lente staat voor de deur en er komen ongetwijfeld nog vele mooie dagen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-04-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    08-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitrusting kopen
    Zonder deftig uitgerust op een moto stappen is gekkenwerk. Vandaar : aangepaste kleren kopen.

    In onze straat woont een sympathiek koppel dat mee een winkel voor moto-acessoires uitbaat en dit weekend is open deur. Allen daarheen, dus.
    Even van de gelegenheid gebruik maken, dit is het adres : http://www.motoreflex.com .

    Een helm en buff had ik al en mijn oude legerbotten ( jaja, ik behoor tot diegenen die nog wel het genoegen hebben gekend om het vaderland te mogen dienen ) kunnen ook nog dienst doen. Het paar dat ik totnutoe gebruikte om in de tuin te werken ( nu ja, zoveel is dat ook niet ) werd opgepoetst en het paar dat op de zolder lag te beschimmelen werd naar beneden gehaald, deftig gekuist en doet nu dienst als tuin-botten. 

    Mijn eerste gedacht voor een moto-pak was iets met fluo, kwestie van gezien te worden. Ik kan nu wel iets verdragen, maar die fluo was toch wat té. Het is dan maar een pak in lichtgrijs met zwart en rood geworden : het evenaart de fluo niet maar is toch veel zichtbaarder dan de courante zwarte outfits die de meeste van mijn collega's dragen. Verstevigingen voor ellebogen en knieen, idem over de ganse ruggengraat en op de schouders. Het is zeker niet de bedoeling regelmatig te vallen, maar als het gebeurt kan je maar best optimaal beschermd zijn. Een paar zomerhandschoenen om het geheel af te werken en we kunnen de baan op, binnenkort.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-04-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    07-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ervaring
    Ik hoor je al denken : oeioei, nen 1200, als dat maar goed afloopt.
    Het is juist dat dit mijn eerste moto is en dat een 1200 van meer dan 100 pk al direkt redelijk veel is, maar anderzijds heb ik al wel wat ( = een beetje ) ervaring. Al jaren aan een stuk huurde ik regelmatig eens een moto links of rechts, de laatste jaren steeds bij Hautekiet in Ruddervoorde. In die tijd bolde ik al eens met een Honda Shadow en Transalp, BMW K75, Aprilia Mana en een Kawasaki Versys.
    Toegegeven, superzwaar zijn ze niet, maar het geeft toch al een beetje ervaring en heel veel goesting naar meer.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-04-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    06-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk is het zover
    D-day.

    Ik heb er lang over gedaan, maar eindelijk is het zover. In het verleden was er altijd wel een reden om die moto niet te kopen, nog even te wachten, misschien volgende lente, ...
    Een aantal maanden geleden heb ik, na de goedkeuring van mijn lieve schat te hebben gekregen, de knoop doorgehakt en ben aktief beginnen zoeken naar een nieuwe of tweedehands moto. Eerst had ik aan een 650-achtig ding gedacht, maar zoals mijn lieve schat terecht opmerkte was de kans groot dat ik die binnen 1 of 2 jaar te licht zou vinden en dan toch overstappen naar iets zwaarders. Eind maart 2012 is mijn oog gevallen op een zoekertje dat me wat meer deed dan de rest. Het heette 'Suzuki Bandit 1200 antraciet met bordeaux kader'. Vanaf het moment dat ik de fotos zag wist ik het : dit wordt de mijne ...  
    Als ik weet hoe dit ding werkt plaats ik er wel enkele foto's bij, maar dit kan ik er al over kwijt : 'Mijne Moto' is een zwarte Suzuki GSF 1200 S Bandit, 5 jaar oud, nog geen 8.000 km op de teller, perfekt onderhouden.

    Mijn buurman Mario heeft met veel plezier toegestemd om mijn machine mee op te halen in Brugge. Kort na de middag stappen we in zijn auto ( hij heeft een aanhangwagen ). Enkele uren later staan we terug voor de deur, ditmaal met mijne moto.

    Het is mooi weer, het zonnetje schjnt, een aantal andere buren staat buiten wat te keuvelen. Dit zorgt ervoor dat onze aankomst niet ongemerkt voorbij gaat. 

    Nu nog het lange paasweekend wachten tot ik een nummerplaat en verzekering heb en ik kan de baan op. Een weekend is niet lang, dat weet ik, maar als je wacht om je speeltje eindelijk eens mee te kunnen nemen voor een ritje dan lijkt dit wel een jaar te duren.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Tags:suzuki bandit 1200 s gsf
    06-04-2012, 00:00 geschreven door Bart M  
    Archief per maand
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 02-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs