Inhoud blog
  • Gent, progressieve stad! Groen doet niet enkel de Gentenaars de das om maar iedereen.
  • Gent en de verkiezingen
  • op zoek naar een Vlaamse Liberale partij !
  • Allah Akbar... verwonderd???
  • In het land van de stakers !!!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    maandelijkse actua
    mijn mening
    27-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'energie... milieu... maar eerste een andere vaststelling'

    Energie…   en milieu … maar eerst een vaststelling !

    Voorwoord :  Onze planeet telde in het jaar 1800   1 miljard bewoners, in 1927  2 miljard, in 1977 

    5 miljard, in 1999  6 miljard en in 2011   7 miljard.    Men verwacht een saturatie rond 11 miljard.

    Tussen 1950 en het jaar 2000 steeg de bevolking van 2.5 naar 6.1 miljard mensen.

    Daarbij komt de bevolking zich in 1950 zich weinig verplaatste, geen gsm had.  Vliegen was een privilege voor de happy few en een autobezit was niet voor iedereen evident.  De meesten hadden geen TV, wasmachine of koelkast. De boontjes kwamen niet uit Kenia en de rozen niet uit Zuid Afrika. 

    Toch even wat ontnuchterend. 

    In navolging van de 15 jarig Zweedse Greta Thunberg nam Anuna De Wever eenzelfde initiatief in België.    Greta haalde de wereldpers op Davoz waar, naar ik vernam, grote belangstelling bestond voor haar strijd.  Milieu kwam dan ook  hoog op de agenda van de wereldleiders op dit economisch forum.  Toch even vermelden dat er ongeveer 1500 privé jets binnen vlogen in Davoz voor deze meeting.  We moeten deze ecologische show dan ook niet al te serieux nemen.

    Via sociale media organiseerde de Wever de wekelijkse brosdagen om te betogen voor een beter milieu.  Ergens goed dat de jeugd hun stem laten horen.   Hoe goed de bedoelingen ook zijn, dit zal niet tot een oplossing leiden. Zij kunnen enkel hun bezorgdheid uitdrukken en dat is ook goed.   Het statement is gezet, nu terug naar de schoolbanken zou ik zeggen.  Iedere donderdag geen school en plezier maken, wie wil zoiets missen?   Als student was ik er zeker bij geweest maar de stem is gehoord.  Maar, de wekelijkse donderdagbetoging gaat door tot het resultaat bereikt wordt.  Dat is dus nog voor vele jaren.

    Net vandaag werd een rapport bekend gemaakt dat de CO2 uitstoot, en daar is het hem vooral om te doen, in Vlaanderen behoorlijk verminderd was.  Er zijn inderdaad  heel wat initiatieven en het onderwerp leeft bij iedereen.

    De transitie van energieopwekking is volop bezig en het mag sneller.   Maar dat er niets gebeurd is onzin.   Er zijn heel veel maatregelen genomen en er komen er steeds nog bij.

    Er zijn zoveel conclusies als er onderzoeken zijn en iedereen kan dus voor elke stelling een gunstig rapport voorleggen.    Twintig jaar geleden kregen bedrijven en particulieren subsidies om een ‘propere’ dieselwagen aan te kopen en nu is de dieselwagen verdoemd.  Nu staan de elektrische voertuigen in de spotlights.  Een wetenschappelijk onderzoek wees uit dat de vervuiling en belasting voor het milieu van de productie van 1 elektrische wagen gelijk staat aan ongeveer 12 jaar gebruik van een wagen met verbrandingsmotor.  Dit nog voor de elektrische wagen 1 km gereden heeft.    Ik weet het wel, iedereen stuurt maar rapporten en resultaten van onderzoeken uit.   Wat er van aan is blijft gissen maar men mag bij zo’n bevindingen toch even stil staan en uitzoeken of daar iets van aan is. Straks is de elektrische wagen de grote vervuiler.

    Vast staat dat milieu vervuiling niet enkel bestaat uit CO2 maar ook uit de vervuilingsfactor voor de productie van batterijen.   Deze twee dienen samen geteld te worden.   China en zuid Amerika beschadigen het milieu enorm voor de productie ervan en geen haan kraait over het fenomeen van de ontmanteling en de recyclage van batterijen.  Probleemke voor later zeker?  Zero Emission staat er op de auto’s te lezen…. Laat me niet lachen.  In vele landen wordt elektriciteit opgewekt met bruinkool en steenkoolmijnen die enorm milieu vervuilend zijn en die de CO2 met bakken de lucht instuurt.

    Ik geef toe dat mijn ecologische voetafdruk er een is van de grote Jeti maar ook ik rij met een hybride auto.  Een echte, een met een klein motorke en een grote batterij.   Ik mag me nu de vraag stellen of ik met deze aankoop geen zware aanslag op  het milieu pleegde. Een grotere dan een zware benzinewagen.  Ik weet het niet.

    Nu het gaat niet enkel om autogebruik. De industrie is nog steeds de grootproducent van CO2, de schepen op de oceanen stoten sloten CO2 de lucht in. Vliegverkeer staat voor 2 % maar staat ondanks dat  hoog in de ranking (omdat de particulier er gebruik van maakt).  De particulier met zijn autootje en huisje staat voor een heel klein deel van de vervuiling.   Spreken we ook eens over de rest ??? of niet?

    Er is veel om te zeggen….   Maar een ding staat vast. Het speelt helemaal in de kaart van Groen en het onderwerp krijgt een geprivilegieerd karakter die andere elementen van de samenleving flink in de schaduw stelt.  Laten we de rest niet vergeten.   Op de kap van het milieu worden stemmen geronseld.   Straks gaat de welbespraakte en goeduitziende Anuna in de politiek en wordt ze een stemmencanon voor Groen.    Na Vera Dua, Margriet Hermans, Mieke Volgels.. en andere draken zou een fris gezicht de partij geen kwaad doen.

    We voelen het wel, heel wat krachten in de politiek willen iedereen in de pas laten lopen.   Vrijheden worden in vraag gesteld.     In vele natuurdomeinen mogen we enkel het pad nog betreden mits het gezelschap van een groene gids.  We moeten onze snelheid op de weg inperken en wie tegenwoordig het vliegtuig neemt wordt al scheef bekeken.

    Taksen en belasten… dat horen we telkens weer opduiken.     Wie denkt dat er een vliegtuig minder zal vliegen, dat een auto minder zal rijden omdat de prijs van de brandstof verdrievoudigd heeft het fout.   Het enige verschil zal erin bestaan dat enkel kapitaalkrachtige mensen in half lege toestellen het luchtruim zullen vullen en dat de gewone man de broeksriem mag aanspannen als hij zijn auto tankt.   Maar ja… de fiets en het openbaar vervoer is toch ook goed he?  Allen de trein op als ze niet staken.   

    Hoe dom kan men zijn om hogere taksen aan te wenden om zo’n probleem op te lossen.   Nee…de oplossing ligt in milieu betere toestellen en in productie van veilige ecologische energie. 

    Mazout, benzine, gas…. Is verdoemd.   Elektriciteit is de toekomst.   Waterstof??? Komt niet meer ter sprake?    Windenergie en zonne-energie zijn aanvullingen op de  noden maar nuttig. Hydro elektriciteit is ok maar niet voor onze contreien bestemd.   Stemmen gaan nu op om zich weer op kernenergie te concentreren en dit lijkt een goed voorstel.

    Geen CO2 – geen opwarmingsgas – grote rendabiliteit en  grote productiecapaciteit.     De oude kerncentrales moeten zo snel mogelijk dicht maar toch operationeel blijven tot de nieuwe moderne en veilige plants van start kunnen.    De politiek kan dat scenario niet promoten omdat kern energie niet hip is.  Dit kost stemmen.  Toch is de afvalberg van een moderne centrale beperkt en beheersbaar.  Dit heeft geen uitstaans meer met het kernafval van oude kerncentrales.   We schieten het desnoods Mars voorbij!(en dat is en grapje).  Op lange termijn volgens mijn visie, meest ecologisch en betrouwbaar.    Met nieuwe centrales kunnen we volop voor elektriciteit gaan hoewel de batterij problematiek daarmee niet van de baan is.

    In het hele debat van ecologie en energie moet men realistisch blijven.   Nu geraakt men door de furie en emotionaliteit de pedalen kwijt.   Een goed bestudeerd plan moet er dringend komen.  Eentje die dan ook ten uitvoer gebracht moet worden.  

    DIT is werk voor Europa maar  die kwibussen  houden zich liever bezig met het wel of niet behoud van het winteruur.

    Anuna De Wever gaf enkele rake antwoorden in haar betoog.   De ommezwaai in de energietransitie zal handen vol geld kosten. Wie zal die dure energie betalen???   Haar antwoord :  ‘druk gewoon extra geld, dat is toch maar papier met inkt op’.     Economisch onzin natuurlijk maar ergens om over te na te denken. 

    Verhoging van accijnzen en taksen op energie en brandstof gaat naar de staatskas die daarmee algemene zaken bekostigd.  De 12 miljard Vlaams geld als subsidie per jaar aan Wallonië bijvoorbeeld.   Geld tijdelijk bijdrukken voor enkel expliciet dat ene doel, het aanmaken van ecologische energieopwekking, kan iets zijn om over na te denken.

    Ja, ik heb naast sympathie mijn bedenkingen en kritiek op het jonge wicht die de boel op stelten zet maar het kan nuttig zijn om ook eens naïef te denken.

    Energie en consumptie blijft hoe dan ook een geweldige uitdaging waar momenteel veel te oppervlakkig mee omgesprongen wordt.   Het is een probleem voor de hele wereld maar het begint voor ieders eigen deur.   Enkel onbegonnen werk en zinloos als de rest niet mee wil.

    Het is werk voor de wereldpolitiek en die zijn daar haast niet mee bezig.   Europa is te lui en niet capabel.  De inspanningen zijn individueel per land en vrijblijvend.  De USA is ver vooruit op ecologische hervorming hoewel daar ook alles nog in experimentele fase is.  Azie sluit zich stilletjes aan maar enkel door economische redenen. Afrika zullen we niet vernoemen.

    Oef… dat was een moeilijke…..  er valt zoveel over te zeggen.

     

     

    27-01-2019 om 17:59 geschreven door stefaan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkiezingen 2019

    Verkiezingen 2019

    Wat een rare bedoening….  De welgeparfumeerde vlinderdas, Elio Di Rupo is weer op het toneel verschenen.  Met zijn mooiste glimlach ziet  hij de toekomst vol vertrouwen tegemoet.    Hij spreekt over zijn nakende overwinning en de drang om de macht te  heroveren.    

    Dat de PS in Wallonië zal klimmen in de linkse parade lijkt evident.  De PS lag er met al zijn schandalen als een platgereden konijn bij.    De PS kan niet anders dan weer wat winnen hoewel de communisten op de loer liggen om ook flink winst te boeken.

    Di Rupo gaf een duidelijke boodschap.  We gaan alles weer ‘gratis’ aanbieden en de rijken zullen betalen.  Wie in ons land durft te roeren aan de sociale solidariteit mag rekenen op een opsplitsing van België en dat kan dus niet.  ‘ce serait la fin de la Belgique’ zo schreeuwde hij het uit zoals een baby die zijn noodzakelijk fopspeen dreigt te verliezen.

    De reactie uit Vlaanderen bleef niet lang uit.    NVA greep meteen de kans om de puntjes vanuit ons landsdeel op de I te zetten.    De grote lijnen en strategie werden meteen medegedeeld zodat de Vlaming rustig tijd  heeft om over zijn toekomst te denken. 

    Na het flauwe vertoon over het Marrakesh akkoord en de zielige reacties van de andere partijen heeft de NVA weinig meer te verliezen.  Het lijkt een tegen allen te worden.   Dat de grootste partij van Vlaanderen verketterd wordt is niet nieuw.   De CD&V heeft het afstaan van hun leidersplek nooit kunnen verkroppen en reageren dan ook kinderlijk en naïef.   Ook de liberale partij ontgoocheld sterk.   Plagerijen, verwijten zenden, zaken verkeerd voorstellen…   Er is duidelijk op voorhand wat in de maak om NVA uit de boot te  houden.

    NVA daarentegen stelt het duidelijk.   Ofwel is de partij na de verkiezingen onmisbaar en daar gaat men vanuit, of de verliezende partijen gaan een monstercoalitie vormen of noem het een coalitie van de loozers.   De kiezer zal dit uitmaken.

    Komt daarop het godsgeschenk van een waarschijnlijk Turks/Belgische corrupte NVA politieker waar alles erop wijst dat er een gesjoemel was met de humanitaire visa en de gewezen staatssecretaris wordt kop van jut.     De media staat er bol van.   Hoewel de man noch zijn cabinet niks verweten kan worden  wordt de citroen uitgeperst om hem aan de schandpaal te nagelen.   Ze doen er allemaal graag aan mee.

    Ik stel me de vraag of het systeem van selectie gewijzigd had geworden mocht er geen rotte appel in deze mand zich gemanifesteerd hebben?    Zou Maggie het systeem gewijzigd hebben???  

    Ik stel me ook de vraag waarom Maggie De Block niet verantwoordelijk gesteld werd voor het feit dat een medicatie van een Italiaanse fabrikant voor de patiënt van 30 euro per maand steeg naar 1400 euro?   Is Maggie daar dan niet aanspreekbaar en verantwoordelijk voor?  Had zij dat niet moeten voorkomen???  Daar horen we niets van.

    Op ieder kabinet gebeurd in de vele schakels wel eens wat verkeerd of is er  een medewerker die met minder goeie intenties zijn taak uitoefend.    Moet die minister of staatssecretaris dan dag in, dag uit in zijn glazen bol gissen wie wel of niet zijn taak naar behoren vervuld?     

    Dat voor de komende verkiezingen duidelijk zal zijn is reeds een uitgemaakte zaak.   Meer dan 500 dagen zoeken en onderhandelen heeft het geduurd om de vorige regering te vormen.   Met de meer uitgesproken meningen over hoe dit landje geleid moet worden en met de verschillen in meningen van hoe dit land verder moet lijkt het straks onmogelijk om Vlaanderen met Wallonië te verenigen.   Dit werkt niet meer.

    Di Rupo en zijn clan berust in de jaarlijkse transfer vanuit Vlaanderen van 12 miljard per jaar (ik dacht aan 6 miljard) en acht dit doodnormaal.     Wel, wij hebben die centen zelf nodig voor onze sociale zekerheid, onze pensioenen en ziekteverzekeringen enz…  .   De solidariteit kent zijn grenzen en bereikt zijn einde.  Wallonië teert op de subsidies van Vlaanderen, Europa en op enkele private Vlaamse investeerders.  Kijk  naar het nieuwe Durbuy en Paridaiza, de luchthaven van Charleroi, om er maar enkele te noemen.   

    Vlaanderen komt met een begroting voor de proppen in evenwicht en met een klein overschot terwijl de anderen weer eens met een tekort voor de dag komen.    Dit kan zo niet meer.

    Wie dat niet begrepen heeft is de CD&V, de liberalen, de socialisten en natuurlijk de Waalse partijen.

    Vanuit Davoz waarschuwt Michel om  niet voor de NVA te stemmen noch voor de PS want anders wordt het land niet meer bestuurbaar.   Wel het zij zo.   Het zal de wil van de kiezer zijn om dit nog te pikken.

    Alle inspanningen waar iedere Vlaming zich voor te pletter werkt gaat verloren in het profiteurschap van de Walen en een beperkte groep Vlamingen die geen verantwoord gedrag vertonen.

    Hoe meer Peters en Michel zich afgeven op de NVA, hoe dieper ze in hun eigen voet schieten.   Hebben die dit dan niet begrepen dat dit een anti houding is die hen aangerekend zal worden.   En ik die dacht dat toppolitici diplomatisch en strategisch zijn.  

    Ik merk dit enkel bij de NVA.  Duidelijke taal, eerlijke doelstellingen, geen verborgen agenda.  Een fout wordt erkent, een stelling wordt in begrijpelijke taal over gebracht.   De  kiezer weet waar hij aan toe is. De beslissingen houden soms een zware inspanning in, een stap achteruit maar met een duidelijke visie voor een beter resultaat in de toekomst en voor de komende generatie.

    Bij de overige partijen heerst een brij van geheimdoenerij, compromissen en besloten afspraakjes, beloftes die men sneller vergeet dan beloofd.   Gaan we straks de PS terug aan boord nemen, dan stappen we terug in de tijd en boeren we opnieuw achteruit.   

    Hopelijk beseft de kiezer straks dat duidelijke taal, ook al is die niet altijd sympathiek en aangenaam, de enige weg is naar beterschap en dat we balast best van onze schouders schuiven.  We  hebben al genoeg bij gedragen en hebben met de vele uitdagingen die voor ons liggen al onze energie zelf nodig.

    Tijd voor een verantwoordelijk en realistisch beleid!

     

     

     

    24-01-2019 om 10:05 geschreven door stefaan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/11-17/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 16/10-22/10 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 07/06-13/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 02/11-08/11 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs