Energie
en milieu
maar eerst een vaststelling !
Voorwoord : Onze
planeet telde in het jaar 1800 1
miljard bewoners, in 1927 2 miljard, in
1977
5 miljard, in 1999 6
miljard en in 2011 7 miljard. Men verwacht een saturatie rond 11 miljard.
Tussen 1950 en het jaar 2000 steeg de bevolking van 2.5 naar
6.1 miljard mensen.
Daarbij komt de bevolking zich in 1950 zich weinig
verplaatste, geen gsm had. Vliegen was
een privilege voor de happy few en een autobezit was niet voor iedereen
evident. De meesten hadden geen TV,
wasmachine of koelkast. De boontjes kwamen niet uit Kenia en de rozen niet uit
Zuid Afrika.
Toch even wat ontnuchterend.
In navolging van de 15 jarig Zweedse Greta Thunberg nam
Anuna De Wever eenzelfde initiatief in België. Greta haalde de wereldpers op Davoz waar,
naar ik vernam, grote belangstelling bestond voor haar strijd. Milieu kwam dan ook hoog op de agenda van de wereldleiders op dit
economisch forum. Toch even vermelden
dat er ongeveer 1500 privé jets binnen vlogen in Davoz voor deze meeting. We moeten deze ecologische show dan ook niet
al te serieux nemen.
Via sociale media organiseerde de Wever de wekelijkse brosdagen
om te betogen voor een beter milieu.
Ergens goed dat de jeugd hun stem laten horen. Hoe goed de bedoelingen ook zijn, dit zal
niet tot een oplossing leiden. Zij kunnen enkel hun bezorgdheid uitdrukken en
dat is ook goed. Het statement is gezet,
nu terug naar de schoolbanken zou ik zeggen.
Iedere donderdag geen school en plezier maken, wie wil zoiets
missen? Als student was ik er zeker bij
geweest maar de stem is gehoord. Maar,
de wekelijkse donderdagbetoging gaat door tot het resultaat bereikt wordt. Dat is dus nog voor vele jaren.
Net vandaag werd een rapport bekend gemaakt dat de CO2
uitstoot, en daar is het hem vooral om te doen, in Vlaanderen behoorlijk
verminderd was. Er zijn inderdaad heel wat initiatieven en het onderwerp leeft
bij iedereen.
De transitie van energieopwekking is volop bezig en het mag
sneller. Maar dat er niets gebeurd is
onzin. Er zijn heel veel maatregelen
genomen en er komen er steeds nog bij.
Er zijn zoveel conclusies als er onderzoeken zijn en
iedereen kan dus voor elke stelling een gunstig rapport voorleggen. Twintig jaar geleden kregen bedrijven en
particulieren subsidies om een propere dieselwagen aan te kopen en nu is de
dieselwagen verdoemd. Nu staan de elektrische
voertuigen in de spotlights. Een
wetenschappelijk onderzoek wees uit dat de vervuiling en belasting voor het
milieu van de productie van 1 elektrische wagen gelijk staat aan ongeveer 12
jaar gebruik van een wagen met verbrandingsmotor. Dit nog voor de elektrische wagen 1 km
gereden heeft. Ik weet het wel,
iedereen stuurt maar rapporten en resultaten van onderzoeken uit. Wat er van aan is blijft gissen maar men mag
bij zon bevindingen toch even stil staan en uitzoeken of daar iets van aan is.
Straks is de elektrische wagen de grote vervuiler.
Vast staat dat milieu vervuiling niet enkel bestaat uit CO2
maar ook uit de vervuilingsfactor voor de productie van batterijen. Deze twee dienen samen geteld te
worden. China en zuid Amerika
beschadigen het milieu enorm voor de productie ervan en geen haan kraait over
het fenomeen van de ontmanteling en de recyclage van batterijen. Probleemke voor later zeker? Zero Emission staat er op de autos te
lezen
. Laat me niet lachen. In vele
landen wordt elektriciteit opgewekt met bruinkool en steenkoolmijnen die enorm
milieu vervuilend zijn en die de CO2 met bakken de lucht instuurt.
Ik geef toe dat mijn ecologische voetafdruk er een is van de
grote Jeti maar ook ik rij met een hybride auto. Een echte, een met een klein motorke en een
grote batterij. Ik mag me nu de vraag
stellen of ik met deze aankoop geen zware aanslag op het milieu pleegde. Een grotere dan een zware
benzinewagen. Ik weet het niet.
Nu het gaat niet enkel om autogebruik. De industrie is nog
steeds de grootproducent van CO2, de schepen op de oceanen stoten sloten CO2 de
lucht in. Vliegverkeer staat voor 2 % maar staat ondanks dat hoog in de ranking (omdat de particulier er
gebruik van maakt). De particulier met
zijn autootje en huisje staat voor een heel klein deel van de vervuiling. Spreken we ook eens over de rest ??? of
niet?
Er is veel om te zeggen
.
Maar een ding staat vast. Het speelt helemaal in de kaart van Groen en
het onderwerp krijgt een geprivilegieerd karakter die andere elementen van de
samenleving flink in de schaduw stelt. Laten
we de rest niet vergeten. Op de kap van
het milieu worden stemmen geronseld.
Straks gaat de welbespraakte en goeduitziende Anuna in de politiek en
wordt ze een stemmencanon voor Groen. Na Vera Dua, Margriet Hermans, Mieke Volgels..
en andere draken zou een fris gezicht de partij geen kwaad doen.
We voelen het wel, heel wat krachten in de politiek willen
iedereen in de pas laten lopen. Vrijheden worden in vraag gesteld. In
vele natuurdomeinen mogen we enkel het pad nog betreden mits het gezelschap van
een groene gids. We moeten onze snelheid
op de weg inperken en wie tegenwoordig het vliegtuig neemt wordt al scheef
bekeken.
Taksen en belasten
dat horen we telkens weer opduiken. Wie denkt dat er een vliegtuig minder zal
vliegen, dat een auto minder zal rijden omdat de prijs van de brandstof verdrievoudigd
heeft het fout. Het enige verschil zal
erin bestaan dat enkel kapitaalkrachtige mensen in half lege toestellen het
luchtruim zullen vullen en dat de gewone man de broeksriem mag aanspannen als
hij zijn auto tankt. Maar ja
de fiets
en het openbaar vervoer is toch ook goed he?
Allen de trein op als ze niet staken.
Hoe dom kan men zijn om hogere taksen aan te wenden om zon
probleem op te lossen. Nee
de oplossing
ligt in milieu betere toestellen en in productie van veilige ecologische
energie.
Mazout, benzine, gas
. Is verdoemd. Elektriciteit is de toekomst. Waterstof??? Komt niet meer ter sprake? Windenergie en zonne-energie zijn
aanvullingen op de noden maar nuttig. Hydro
elektriciteit is ok maar niet voor onze contreien bestemd. Stemmen gaan nu op om zich weer op kernenergie
te concentreren en dit lijkt een goed voorstel.
Geen CO2 geen opwarmingsgas grote rendabiliteit en grote productiecapaciteit. De oude kerncentrales moeten zo snel
mogelijk dicht maar toch operationeel blijven tot de nieuwe moderne en veilige
plants van start kunnen. De politiek
kan dat scenario niet promoten omdat kern energie niet hip is. Dit kost stemmen. Toch is de afvalberg van een moderne centrale
beperkt en beheersbaar. Dit heeft geen
uitstaans meer met het kernafval van oude kerncentrales. We schieten het desnoods Mars voorbij!(en
dat is en grapje). Op lange termijn
volgens mijn visie, meest ecologisch en betrouwbaar. Met nieuwe centrales kunnen we volop voor
elektriciteit gaan hoewel de batterij problematiek daarmee niet van de baan is.
In het hele debat van ecologie en energie moet men
realistisch blijven. Nu geraakt men
door de furie en emotionaliteit de pedalen kwijt. Een goed bestudeerd plan moet er dringend
komen. Eentje die dan ook ten uitvoer
gebracht moet worden.
DIT is werk voor Europa maar
die kwibussen houden zich liever
bezig met het wel of niet behoud van het winteruur.
Anuna De Wever gaf enkele rake antwoorden in haar
betoog. De ommezwaai in de
energietransitie zal handen vol geld kosten. Wie zal die dure energie
betalen??? Haar antwoord : druk gewoon extra geld, dat is toch maar
papier met inkt op. Economisch onzin natuurlijk maar ergens om
over te na te denken.
Verhoging van accijnzen en taksen op energie en brandstof
gaat naar de staatskas die daarmee algemene zaken bekostigd. De 12 miljard Vlaams geld als subsidie per
jaar aan Wallonië bijvoorbeeld. Geld
tijdelijk bijdrukken voor enkel expliciet dat ene doel, het aanmaken van
ecologische energieopwekking, kan iets zijn om over na te denken.
Ja, ik heb naast sympathie mijn bedenkingen en kritiek op
het jonge wicht die de boel op stelten zet maar het kan nuttig zijn om ook eens
naïef te denken.
Energie en consumptie blijft hoe dan ook een geweldige
uitdaging waar momenteel veel te oppervlakkig mee omgesprongen wordt. Het is een probleem voor de hele wereld maar
het begint voor ieders eigen deur.
Enkel onbegonnen werk en zinloos als de rest niet mee wil.
Het is werk voor de wereldpolitiek en die zijn daar haast
niet mee bezig. Europa is te lui en
niet capabel. De inspanningen zijn
individueel per land en vrijblijvend. De
USA is ver vooruit op ecologische hervorming hoewel daar ook alles nog in
experimentele fase is. Azie sluit zich
stilletjes aan maar enkel door economische redenen. Afrika zullen we niet
vernoemen.
Oef
dat was een moeilijke
.. er valt zoveel over te zeggen.
|