De kleuters hebben zelf de aanzet gegeven bij de start
van het thema.
Ze hebben zelf aangebracht waarom het belangrijk is om
veel fruit te eten :
-fruit bevat veel
vitaminen, waardoor je minder snel ziek wordt
- het maakt je sterk
- het is lekker
- het smaakt als een snoepje maar het maakt je tandjes
niet kapot.
We hebben samen het fruit geobserveerd, dat de kleuters
zelf hebben meegebracht.
Zo hebben we een pompelmoes, sinaasappel, mandarijn, appel,
peer, noten, mango, kiwi (geel en groen) en citroen in de fruitmand gevonden.
Er zijn stukken fruit met veel pitten
oféén grote pit, pitten die je wel en
niet mag opeten.
We hebben een fruitwinkel in de klas gehad. Daar hebben we veel
in gespeeld : fruit wegen, kopen en verkopen, een boodschappenlijst maken, alles
in een papieren zak stoppen, betalen.
De hele week hebben jullie kleuters fruit geproefd. De meeste kleuters kregen er niet genoeg van. We hebben ook een pompelmoes, sinaasappel en citroen
geperst en geproefd.
Tijdens een spel hebben we geraden welk sap er op het
lepeltje lag. De kleuter kreeg een blinddoek om en de juf heeft een keuze
gemaakt uit de drie sappen. Het verschil tussen pompelmoes en citroen is
moeilijk te herkennen. Mits de zure smaak hebben de kleuters van dit spel
genoten.
We hebben het verschil geleerd tussen fruit en groenten.
Dit is niet altijd eenvoudig !
Als gezonde kers op de taart zijn we maandagmorgen naar
de markt geweest.
Wat hebben we daar veel gezien, gehoord en geproefd.
Men verkoopt er kleren, speelgoed, fietsgerei, levende
dieren, kaas, vis, vlees, kip, kousen, mutsen en sjaals, handtassen, en
fruit.
De drie klassen zijn voor deze activiteit door elkaar geschud. Elke kleuter
heeft een nieuwe vriend of vriendin gekregen waar hij/zij moest voor zorgen.
De
juffen hebben een boodschappenlijst opgemaakt en verdeeld onder de kleuters.
Zij hebben een afbeelding gekregen van het stuk fruit
dat ze moesten aankopen met daarbij het aantal. Jammer genoeg hebben we niet
alles kunnen vinden. Bepaalde soorten fruit worden geoogst in een ander seizoen
waardoor we ze nu niet hebben kunnen aankopen.
In de namiddag hebben we samen een huishoudelijke
activiteit gepland.
Juf Kris heeft met haar kleuters milkshake gemaakt en juf
Angelique appelmoes. De kleuters van groep 3 hebben fruitsalade gemaakt. Na de
speeltijd hebben de kleuters van deze drie gerechten kunnen proeven. De juffen
zijn aangenaam verrast over de hoeveelheid fruit die tijdens deze namiddag is
opgegeten.
We hebben geleerd om de handen te wassen voor en na het
koken.
Afval te sorteren : fruitafval hoort in de groene vuilnisbak.
We hebben fruit gewogen. Een pompelmoes is zwaarder dan
een appel. Een peer is zwaarder dan een noot enz We hebben geen enkele appel gevonden die
evenveel weegt als een andere appel .
We hebben een gewicht van 1 kg aan elkaar door gegeven. Waw,
dat weegt zwaar. In 1 kg kunnen er 5 appels of 12 mandarijnen.
Het woordje maan rijmt op banaan, druif op duif, meloen
op schoen, noot op boot, pruim op duim en peer op veer. De kleuters vinden het
leuk om tussendoor zelf een rijmwoord te zoeken. Knap !
Woensdag hebben we een peer vóór de sinaasappel gelegd,
of de appel achter de kiwi, de mandarijn tussen de appel en de peer enz Zo hebben we ook de ruimtelijke begrippen
waargenomen.