We starten onze week met het hartelijk verwelkomen van
Lucas. Hij vervoegt onze klas en brengt de stand van de jongens op 12 tegenover 5 meisjes. Gelukkig laten deze
laatste zich niet doen. Ze kunnen prima hun mannetje staan.
Het boek Houden van Jules door Max Velthuijs
verduidelijkt op een heel eenvoudige en begrijpelijke manier wat het woord
Houden van betekent. Ik zie het thema heel ruim; houden van mensen, dieren,
planten, enz. Marit en Bente hebben hun lievelingsdier meegebracht naar de
klas. Een heel leuk moment. Marit haar hamster noemt Joske en Bente zijn konijn
heet Pluisje. De fotos spreken boekdelen,niet?
Tijdens deze week is in de ganse school, van kleuter tot
lager, gewerkt rond Pesten. Neen tegen
pesten, wij houden daar niet van. Dit onderwerp is verschillende malen aan bod
gekomen in verhalen, kringgesprekken en bespreken van verschillende prenten. De
kleuters weten dat ze stop moeten zeggen bij een ruzie en onmiddellijk naar de
leerkracht moeten gaan om het incident toe te lichten. Daar kan in alle rust
worden gezegd, wie, wat gedaan heeft en waarom. Uiteindelijk nemen we samen een
besluit, zeggen we sorry en trachten we geen ruzie meer te maken. Toch is dit
voor deze jonge kleuters niet eenvoudig om geen duwtje te geven als je nu net
dit speeltuig wilt, of een minder leuk woord te gebruiken om welke reden ook,
speelgoed moeten delen met anderen,
Toch blijven we alert voor niet gepaste omgang met elkaar. Ons versje
ging trouwens ook over dit onderwerp : Hee, hee, ik speel mee..
We hebben tijdens het godsdienst moment elkaar een hart
gegeven en toegelicht waarom we het gaven.
We hebben elkaar ook een pluim gegeven. We willen het
goede in elkaar zien en dit in de spotlight zetten. Juf Kris en juf Angelique
hebben ook een pluim gekregen voor de goede zorgen.
We hebben een vredesritueel ingevoerd. Hebben twee
kleuters ruzie, krijgen ze elk een helft van een verscheurd hart. Nadien krijgt
één van de twee kleuters een kei met daarop een mond = ik mag praten. De andere
kleuter krijgt een kei met daarop een oor = ik moet luisteren naar de ander.
Nadien worden de keien gewisseld. Als iedereen zijn verhaal heeft kunnen doen,
leggen we de ruzie bij en worden de twee helften van het hart bij elkaar
gelegd. We hebben opnieuw een verenigd hart.
We hebben gewerkt met een Koffer vol gevoelens. Daarin
zitten afbeeldingen van de 4 verschillende gevoelens : blij, boos, bang en
verdrietig. We hebben allerlei materiaal gesorteerd en op de juiste afbeelding
geplaatst vb. bang van een spin, spuit,
We hebben een blij gezicht getrokken, een verdrietig,
We hebben afbeeldingen van situaties in de juiste doos
gestopt vb. twee kindjes die met elkaar spelen = blij; iemand wordt
uitgelachen,= verdrietig,
Elke sloeber heeft een elektronische kaart naar zijn
ouders kunnen sturen. Twee maal klikken, papas en mamas! Anders kan je de
afbeelding niet zien.
De kleuters hebben in een notendop vernomen wat
Lichtmis is. We kregen zowel van de mama van Kiana als van de leerlingen van
het 6de leerjaar een heerlijke pannenkoek.
We hebben hartjes verdeeld. Waar liggen de meeste en waar
liggen de minste hartjes ?
We hebben harten geordend van klein naar groot. Dit ging
heel vlot.
We hebben hartjes op een rij gelegd. Welk hart staat 1ste
in de rij, wie de 2de,
Op donderdag 5 februari was Milan Van Rijckeghem jarig.
Milan genoot van deze bijzondere dag en de gezellige sfeer tijdens het
verjaardagsfeestje.
Lieve groetjes met een hart voor de kleine sloebers,