We startten ons nieuw thema met het vieren van Louis zijn
verjaardag. Opnieuw een sloeber uit de klas die 5 jaar werd.
In een kringgesprek verwoordden de kleuters wat ze wisten
over Pasen en hoe je kan zien dat dit feest dichterbij komt. We versierden de klas met paaseieren aan de
hand van een spel. We wierpen om beurt met de dobbelsteen. Het aantal ogen van
de steen bepaalde uit welke mand je een eitje mocht pakken. Kindjes die het
cijfer 1 wierpen, hadden pech, want in dit mandje lagen geen eieren. De
kleuters gingen sportief om met deze spelregel.
We hebben diep nagedacht over de vraag : Wie was er het
eerst, de kip of het ei !. Een leerrijk moment waarbij de kleuters argumenten
aanbrachten om hun eigen theorie te staven. Toch moest de juf toegeven dat ze
het correcte antwoord niet weet. Heeft iemand van de ouders een antwoord op de
vraag wat er eerst was ? Het liedje dat we hebben aangeleerd gaat over deze
bewuste vraag.
In ons versje over het kippetje Hukkepuk hebben we extra
aandacht besteed aan de dagen van de week. Voor enkele kleuters was dit vanzelfsprekend voor een andere groep niet zo
evident. De symbolen die we in de klas gebruikten om de dagen van de week aan
te leren, zitten in het groene mapje.
We mochten mandjes met eieren vullen. De
hoeveelheid eieren die in het mandje moesten, konden we zien op het getal- of
cijferbeeld dat naast het mandje stond afgebeeld. Een grote groep kleuters kon
reeds cijfers lezen en had geen behoefte aan getalbeelden ( ). Nadien hebben de kleuters deze
oefening op een werkblaadje gemaakt.
We gingen op uitstap naar het kippenhok in de school en
bij juf Noena thuis. We observeerden hoe het pluimvee eet, zich voortbeweegt,
geluiden maakt, het verschil tussen een jongen of een meisje
De kippen van juf
Noena hadden 7 eieren gelegd. Die hebben we de dag daarna opgegeten. Mmm wat
was dat lekker. We zagen hoe je een eitje kan koken of op verschillende wijzen
bakken in de pan. We leerden nieuwe woorden als dooier, eierschaal en eiwit.
Tijdens het godsdienstmoment werden verschillende Bijbelverhalen
verteld. Het begon met de intrede van
Jezus in Jeruzalem. Daarna vierde Jezus met zijn vrienden het Paasmaal. Dit
hebben wij ook gevierd met de vriendjes van de klas. We kregen elk een stukje
brood en wijn (druivensap).
Omdat Marit in de Paasvakantie jarig is, hebben we die op
2 april gevierd. De koekjes waren
heerlijk !
Vrijdagmorgen wilden we zo snel mogelijk in de klas. We
hoopten dat de Paasklok was langsgekomen maar we konden niet in onze klas. De
deur was op slot en juf had de sleutel niet. Gelukkig had de klok een plan
achtergelaten dat ons zou helpen om de sleutel te vinden. We gingen samen op
zoek en Jan vond de sleutel.
Nieuwsgierig gingen de kleuters de klas binnen op zoek naar hun mandje
met eieren. Het was fantastisch dat de klok in ons klasje kwam.
Bedankt ouders, familie en vrienden voor jullie bijdrage voor
Broederlijk delen. Enkel ons klasje haalde al 100 euro op !