De weergoden waren ons goed gezind. We konden geen mooier
tafereel wensen bij ons thema.
We hebben ons wel de vraag gesteld : Wat gebeurt er
allemaal in de natuur tijdens de winter ?
De kleuters konden zelf aanbrengen dat de dieren minder voedsel vinden. Als het sneeuwt, wordt
het weinige voedsel dat er is, bedolven en wordt het nog moeilijker om eten te
zoeken.
De kleuters konden zelf aan den lijve ondervinden hoe het
aanvoelt om op het ijs te lopen en te spelen. Een prachtig en uniek moment.
Hoeveel jaren gaat het nog duren voor we opnieuw eens de kans krijgen om op het
ijs kunnen staan van deLangelede ?
We verzamelden sneeuw in potjes en wilden graag weten wat
er met de sneeuw gebeurt als die in een warme omgeving komt. Het potje sneeuw
veranderde in 1/3 potje water. Ook het potje sneeuw dat we in de ijskast hebben
gezet, was in water veranderd. We hebben ook kunnen vaststellen dat het water
van de gesmolten sneeuw niet zuiver maar vervuild is. Het is dus niet zo
verstandig om sneeuw in je mond te stoppen.
In de klas hebben we kledij die we in de zomer dragen op
de afbeelding van een zon gelegd en kledij voor de winter op een afbeelding van
een sneeuwlandschap gelegd. Ze hebben ook op een A3-werkblad de warme dingen
vb. tas koffie in het rood gekleurd en de koude dingen vb. ijsje in het blauw
ingekleurd.
Vrijdag was Kyara jarig en dinsdag was Giovanni aan de
beurt. Beiden hadden hun ik-doos mooi versierd. Het gesprek over de doos en
de inhoud van de doos was heel interessant.
Juf heeft met plasticine verschillende sneeuwmannen
gemaakt. De ene sneeuwman bestond uit 2 ballen, de andere uit 3 of 4 ballen. Er
was er zelfs een met 6 ballen. Nadien hebben de kleuters dezelfde oefening op
papier gemaakt.
Maandagnamiddag hebben we de turnzaal nogmaals omgetoverd
tot een winterlandschap. We moesten in de dans-expressie uitbeelden wat we zoal
kunnen doen als het heeft gesneeuwd. We wierpen sneeuwballen, maakten een reuze
sneeuwman, konden op een slee zitten en er werd geskied. De kleuters konden
zich heel goed inleven in deze expressie. Nadien speelden we het tik-spel : Sneeuwman,
sneeuwman, pak me dan, als je kan.
Dinsdag hebben we, samen met enkele kleuters van juf Kris,
mezenballen gemaakt. We verwarmden boter in een pan en goten de lopende boter
in een glas waar twee stukken touw in lagen. We mengden er voorzichtig de
vogelzaden onder. Als de massa was afgekoeld hebben we het brouwsel in de ijskast geplaatst voor één nacht.
Woensdagmorgen zijn we de ballen op het
terrein achter de school, gaan ophangen.
We hebben ook nog een leuke proef met ijsblokjes gemaakt.
Op één ijsblokje strooide ik wat zout. Nadien legde ik er een touwtje op met
daarop nog een ijsblokje. De beide ijsblokjes smolten aan elkaar en bleven aan het touw hangen.
Natuurlijk hebben de kleuters van het zout geproefd. De
meesten vonden het lekker.
In het godsdienstmoment
hebben we over gevoelens gepraat aan de hand van een doosje waarin 4 kaartjes
zaten. Eén symboliseert het gevoel van blijdschap, een andere angst,
een voor boosheid en verdriet. De kleuters konden goed verwoorden waarom ze een keuze
maakten voor één van deze vier gevoelens.
Dit is het verhaal van een
actieve eerste week in het nieuwe jaar 2009 !