Onze week hebben we
ingezet met een bustrip naar Lokeren. Daar hebben we in het Cultureel Centrum
de voorstelling : Kapitein Winokio danst gezien.
In deze nieuwe theatervoorstelling van Kapitein Winokio,
gebaseerd op zijn eerste voorleesboek, krijgt De Kapitein dansles van de dieren:
de olifant, de egel, de beer, de mol, het paard en de vlinder. Het verhaal
wordt verteld door De Kapitein, door poppen én door de aanwezige kinderen.
Alles wat ze meebrengen, past precies in één koffer. De fantasie van de
kinderen doet de rest. Zij worden olifant, egel, beer, mol, paard en vlinder.
Zo wordt elke voorstelling anders maar één ding staat vast: op het einde is er
een groot feest !
In de namiddag zijn we met
alle kleuters een lied gaan zingen voor juf Linde die tijdens de herfstvakantie
jarig is. Dat was leuk ! Juf Linde had
dit helemaal niet verwacht, dus een echte verrassing.
Nadien
hebben we de pompoenendans aangeleerd en gedanst. Willen jullie hem thuis nog eens dansen, dan
vind je de tekst vind in het groene mapje.
Vrijdag hebben we na het
waarnemen van pompoenen, pompoensoep gemaakt.
De kleuters hebben heel
aandachtig de verschillende stappen gevolgd. Natuurlijk hebben we nog
ingrediënten nodig buiten de pompoen om soep te maken. Aardappelen, ui en
wortelen zijn door de kleuters gekend, selder daarentegen niet . Bouillon en peper is door enkele kleuters
gekend. We hebben ook aan de verse tijm mogen ruiken en ons vingertje doppen in
een weinig zout. Mmmm Ook de vermicelli lettertjes hebben we op het einde
toegevoegd.
We hebben met alle bankjes
een grote tafel gemaakt om samen onze zelfgemaakte soep te nuttigen. Iedereen
heeft geproefd! Knap !
Het recept van onze soep
vind je opnieuw in het groene mapje. Ik wens jullie veel plezier bij het
gezellig kokkerellen.
Naar aanleiding van
Allerheiligen en Allerzielen heb ik het verhaal van Kikker en het vogeltje
verteld. Ik ben aangenaam verrast over de manier waarop kleuters over de dood
denken. Ze vinden het als het ware
vanzelfsprekend dat we sterven en dat iedereen moet sterven. Er volgde een
leerrijk gesprek naar het voorlezen van het verhaal.
Als afsluiter heb ik een
soort doolhof getekend op de speelplaats. De kleuters mochten de krijtlijn
volgen en nadien het parcours omgekeerd afleggen. Nadien zijn we per 2 gaan
staan. De eerste kleuter geeft handen aan de 2de kleuter die achter
zich staat. De eerste kleuter loopt langzaam door het doolhof terwijl de
achterste kleuter met gesloten ogen de weg aflegt. Dit is een leuke afsluiter.