Wat een boeiende week. We zouden nog langer rond dit
thema kunnen werken maar er zijn nog zoveel
leuke en interessante onderwerpen om ervaringen over op te doen.
Eerst en vooral wil ik mijn duopartner juf Lisa hartelijk
welkom heten op onze school en in onze klas. Met een jonge spring in t veld
wordt het vast en zeker nog boeiender in onze klas.
Wij zijn met de ganse school van start gegaan met een
toneelvoorstelling van Drup (mooie waterdruppel) en drop (een vervuilde
waterdruppel). Deze druppels hebben ons door middel van een diavoorstelling
duidelijk gemaakt wat er zoal met ons kostbaar water gebeurt op onze planeet.
Daardoor voelt drop zich niet zo lekker. Wat wil je met zoveel vervuiling van
het water door allerlei materiaal en chemische producten. Ook Het grote waterlied, met een
belangrijke boodschap naar de mensen, is ons aangeleerd.
Nadien hebben we de koppen bij elkaar gebracht en
nagegaan waarom, waar en wanneer we water nodig hebben. De kleuters hebben zelf
veel kunnen aanbrengen zoals, bloemen
water geven, koffie zetten, kleren wassen, een lekkere drank maken voor als we
dorst hebben,
We hebben aan den lijve ondervonden hoe water aanvoelt,
hoe water smaakt en hoe het ruikt. Wisten jullie dat water kan verschillen van
smaak ?
De vijver bij juf Noena thuis en de Langelede hebben veel
stof gegeven om naar te kijken, te benoemen, te voelen, over na te denken. We
hebben zelfs het geluk gehad een vis en drie salamanders te kunnen vangen. Op
onze terugweg naar school hebben we een bezoek gebracht aan een visser. Hij
heeft ons uitgelegd en getoond hoe je moet vissen, met succes. Op enkele
minuten tijd heeft de visser drie vissen
gevangen. Terwijl de vis aan de vislijn hangt te bengelen, roepen de kleuters :
kijk de vis is aan het dansen !.
Er zijn 6 windes (visjes voor in de vijver) twee weken
bij ons op bezoek geweest. Ideaal om te kunnen observeren hoe een vis zich
beweegt in het water, hoe hij eet, waarvoor de kieuwen dienen,
Nu zwemmen de twee goudkleurige en vier zilverkleurige vissen
dolgelukkig in het vijvertje bij juf Noena.
We hebben geleerd hoe we water kunnen zuiveren met fijne
steentjes, fijn en grof zand.
Aan de hand van prenten werd uitgelegd hoe het water verdampt, een wolk vormt, door de wind
wordt weggeblazen, de wolk groter en zwaarder wordt, hoe uiteindelijk
waterdruppels naar beneden vallen in de vorm van regen.
We hebben flessen gevuld met water. De ene fles is vol,
de andere half vol en een fles die leeg.is. Ook
hebben we zes flessen,allen gevuld met een andere
hoeveelheid water, gerangschikt van leeg naar vol.
We hebben gezien dat je sneller een fles kan vullen als
je een beker gebruikt ipv een lepeltje.
Begrippen van omsluiting hebben we aangeleerd met
concreet materiaal. Plaats de gele eend vooraan in de vijver, het rode bootje
in het midden van de vijver, de duiker naast de vijver,
Allerlei materiaal in een kom water leggen en kijken of
het zinkt of drijft is een activiteit die de kleuters boeit. Zelf hebben ze
heel wat vragen gesteld en uitgeprobeerd of hun voorspellingen juist zijn.
Het is ons zelfs gelukt om muziek te maken met water. We
hebben zeven flessen gevuld met een verschillend niveau van water. Daardoor
hebben we zeven verschillende klanken te horen gekregen als je met een mes de
flessen aantikt. Dit noemt men een water-orgel.We hebben ook kleuren laten dansen in een glazen kom, door een druppel verf in de kom met water te laten vallen.
Woensdag 11 maart hebben we Matteo zijn verjaardag
gevierd. Proficiat !
Tijdens het godsdienst moment hebben we : verteld waanneer we water leuk vinden,
wanneer we bang zijn van water. Tijdens een waterritueel namelijk samen de aquarium vullen,hebben weop prenten
van Broederlijk delen gezien hoe kinderen in Indië aan een pomp water moeten
halen. Op de prenten kon je ook zien hoe een priester doopt met water.
Ook de veertigdagentijd is gestart. Dit wordt visueel
voorgesteld door elke dag een voetafdruk in te kleuren.
Het project is afgesloten met het gezamenlijk voorstellen
van de verschillende projecten en een tentoonstelling in alle klassen.
In onze klas is een kaneeldrankje uit Egypte aangeboden. Dit
is met veel liefde klaargemaakt door jullie sloebers. Ze hebben ook de rand van
het bekertje versierd met suiker. Dit is het recept :
·
2 kaneelstaafjes (je kan ook poeder gebruiken)
·
2.5 dl koud water
·
3 theelepels suiker
Je voegt de suiker en kaneel aan het water. Het water
laten koken tot het een bruine kleur heeft.
Je kan de drank warm drinken of laten afkoelen tot het
koud is.
Eventueel versieren met gemengde noten.
In het laatste nummer van het tijdschrift Klasse voor
ouders(februari 2009) wordt vermeld hoe belangrijk het is om meer water te
drinken. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je meer moet plassen. Op de
personeelsvergadering is dit artikel besproken. Kinderen moeten de mogelijkheid
hebben om steeds naar het toilet te kunnen. Het is ook belangrijk dat de
jongens zittend plassen. Door zittend te plassen geraakt de urineblaas volledig
leeg, wat gezonder is. Dit is niet het geval als je rechtop plast. Daarom is
besloten om bij de kleutertjes de jongens niet meer staand te laten
plassen. Misschien heeft je zoon
hierover reeds een opmerking gemaakt en heb je nu een antwoord gevonden in dit
schrijven.
Mocht je hierover nog opmerkingen of vragen hebben, je
bent steeds welkom.
Hartelijk bedankt om zo talrijk ons project te komen
afsluiten. We hebben genoten van deze mooie namiddag.