Mijn schoolklasje.
Inhoud blog
  • Thema Vaderdag
  • Thema rond sociale vaardigheden
  • Thema piraten
  • Thema Moederdag : Mama wat ruik je lekker !
  • Thema Lente : snoezige babydieren

    Zoeken in blog



    01-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema rond sociale vaardigheden

    Thema rond sociale vaardigheden : “Gewoon anders”

    Onze ontdekkingsreis in het uniek en anders zijn, begon maandagmorgen met het bestuderen van onszelf. Welke kleur heeft mijn haar, welke kleur hebben mijn ogen? Heb ik sproetjes of lange benen, kleine handen, …

    Nadien gingen we met z’n allen op zoek naar gelijkenissen. Er zitten 12 jongens en 5 meisjes in de klas. Milan en Matteo hebben beide blonde haren. Er zitten twee jongens in de klas met dezelfde naam, Milan. Wij hebben allen vijf vingers, twee voeten, …

    We gingen ook op zoek naar verschillen tussen de kleuters: Emeline is grootste van de klas. Tobin is de enige jongen met zwarte haren. Juf heeft de grootste handen.

    Wat anders is aan ons, maakt ons net zo uniek, anders zouden we nooit het verschil weten tussen vb. Milan Stadeus en Milan Van Rijckeghem.

    We hebben ook ervaren dat alle stemmen verschillen. Eén kleuter stond vooraan met het gezicht naar de muur gericht. Een aangeduide kleuter mocht de naam van de kleuter vernoemen die vooraan stond. “Wie heeft jouw naam gezegd? “ Het is verbazend hoe de meeste kleuters foutloos een antwoord gaven. Ze kenden perfect elkaars klankkleur.

    Nu we heel goed begrepen dat iedereen anders is en dat dit belangrijk is om uniek te zijn, gingen we nog een stapje verder in het vergelijken van mensen. Kunnen alle mensen zien? Kunnen alle mensen horen? Kunnen alle mensen lopen en stappen? Kunnen alle mensen zonder problemen nadenken?

    Termen als blind, doof, beperking en handicap werden aangebracht. Om ons zo goed mogelijk in te leven speelden we buiten het spel blindeman. Elke geblinddoekte kleuter kreeg een begeleider. Deze moest de blinde zo goed mogelijk tussen de stoelen en kegels leiden. Voor enkele kleuters was dit geen evidente opdracht om zich te kunnen inleven in zijn blinde kompaan.

    Aan de hand van het boek ‘Raar is niet stom’ van Henk Brouwer en Mark Monsma werden de kleuters bijgebracht hoe we samen kunnen spelen, knutselen en koken met kinderen als Roel die een beperking hebben. Deze kinderen gaan meestal naar een speciale school waar ze extra hulp krijgen. Dit verhaal bereidde ons bezoek aan het Bijzonder Onderwijs in ’t Vurstje te Evergem voor.

    Dinsdag was het dan zover. Een grote bus stond ons op te wachten om naar Evergem te rijden.

    Toen we aankwamen in Evergem stonden de kleuters van Rosalie haar klas ons al op te wachten. De taalactiviteit over fruit werd gecombineerd met bewegen en dansen op muziek. Juf Mieke bracht ons gebarentaal bij. Smog wordt dikwijls ter ondersteuning aangebracht. In het groene mapje vindt je de woorden sinaasappel, banaan, appel en peer terug.

    Daarna hebben we samen een placemat gemaakt door verf aan te brengen op stempels die de vorm hadden van een stuk fruit. Nadien mochten we bananen in fijne stukken snijden om er daarna bananenmilkshake van te maken. Wat was die heerlijk!

    Tijdens de speeltijd konden we ons hartje luchten met voetballen, op een klimmuur kruipen of op de wip zitten. Bedankt juf Mieke, Jana en Nicole voor de fijne ontvangst. Bedankt Rosalie, Kemal, Yorben, Amien en Davina voor de leuke samenwerking (Zie foto placemat). Ook bedankt aan Mama Kristien en mijn dochter Liefke om te helpen begeleiden. Ik ben er vast van overtuigd dat er in ons klas een groot potentieel aanwezig is om in de sociale sector tewerkgesteld te worden. Een dikke pluim voor mijn sloebers!

    In de klas hebben we verder geëxperimenteerd met het omgaan met beperkingen. We reden in de gang met een rolstoel. We hebben getracht een tekening te maken met een potlood in de mond. Met houten blokken bouwden we een kleine toren met onze voeten. We mochten maar één hand gebruiken om een puzzel te maken of met lego te spelen. We experimenteerden met liplezen. We maakten kennis met braille en speelden vertrouwensspelletjes. Het was de bedoeling dat we elkaar zoveel mogelijk hielpen. Samen kunnen we veel!

    Woensdag stond Norah in het middelpunt van de belangstelling. Ze mocht haar 5de verjaardag vieren. In haar ik-doos zat een verscheidenheid aan spulletjes die Norah dierbaar zijn. Proficiat meid.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena

















    01-06-2009, 19:41 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema piraten

    Thema piraten: “Wij zijn piraten van de zee en wie zin heeft, vaart maar mee.”

    Opnieuw begonnen we de week met het vieren van een sloeber zijn verjaardag, namelijk Lucas. Zijn ik-doos zat vol met voetbalspullen. We kregen een uitgebreide demonstratie met toelichtingen over de schoenen, scheenbeschermers, T-shirt met handtekeningen er op, …

    Daarna begonnen we aan ons avontuur op de zee, samen met de zeelieden van groep 2. Aan de hand van de koffer van Woeste Willem gaf kapitein juf Kris heel wat uitleg over het leven van een piraat. Piraat Willem was in moeilijkheden geraakt en vertrouwde ons enkele dagen zijn koffer toe. Om beurt mocht een kleuter een attribuut uit de piratenkoffer nemen.

    In de namiddag hebben we in de klas 2 piratenboten gebouwd. Elke boot had zijn eigen schat die hij moest bewaken. Er werden duidelijk afspraken gemaakt hoe er mocht gespeeld worden met de zwaarden en dolken uit Willems koffer.

    Dinsdag keken beide groepen naar een kort fragment uit de serie Piet Piraat. In de namiddag speelden we samen staartroof. De poes die op het piratenschip woonde, moest zo snel mogelijk de muis trachten te vangen. Muizen bijten namelijk gaten in het hout van de boot, waardoor we zouden zinken.

    Het estafettespel was superfijn. De piraten van groep 2 en 3 werden in 5 groepen verdeeld. Elke groep had een emmer water met daarin een spons en enkele meters verder stond een lege fles water. Het was de bedoeling zo snel mogelijk de fles te vullen door de spons in de emmer water te doppen, naar de andere zijde te lopen en daar de spons uit te wringen boven de trechter die in de hals van de fles zat.

    Tijdens de bewegingsopvoeding van juf Stien en Lisa werden boten gekaapt en verschillende piratenspelen gespeeld.

    Als rode draad tijdens dit thema werd tijdens het godsdienstmoment het verhaal van Mozes verteld.

    Maandagnamiddag gingen we met z’n allen op zoek naar ‘De schat’! We vonden in de Langelede een fles van piraat Willem waarin een schatkaart zat. We volgden de rode pijlen op het plan van Willem. Deze zouden ons vast en zeker naar de schat brengen en … Inderdaad, diep onder het zand van de kleine zandbak op de kleuterspeelplaats zaten twee kistjes verstopt. Joepie, we mochten de buit houden en verdelen onder de twee klassen.

    Als denkoefeningen hebben we goudstukken geteld en gezocht welke sleutel paste op de schatkist.

    We sloten het thema woensdag af met een dans. We mochten samen met Willem naar drie verschillende eilanden varen en ze verkennen. Omdat we zo goed op Willem zijn piraten koffer hebben gepast, kregen we een piratendrankje en piraten diploma.

    Tussendoor werd er ook over het verkeer gepraat tijdens het project ‘Sam de verkeersslang’.

    Heel wat kinderen deden een extra inspanning om te voet of met de fiets naar school te komen. Ook ging er extra aandacht naar veilig fietsen met fietshelm en fluorvest. Bedankt, ouders voor de medewerking. Onze kinderen bewust maken voor het dagelijks verkeer en de gevaren die daarbij horen is hier letterlijk van levensbelang.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena


















    01-06-2009, 19:27 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs