Onze ontdekkingsreis in het uniek en anders zijn, begon
maandagmorgen met het bestuderen van onszelf. Welke kleur heeft mijn haar, welke
kleur hebben mijn ogen? Heb ik sproetjes of lange benen, kleine handen,
Nadien gingen we met zn allen op zoek naar gelijkenissen.
Er zitten 12 jongens en 5 meisjes in de
klas. Milan en Matteo hebben beide blonde haren. Er zitten twee jongens in de
klas met dezelfde naam, Milan. Wij hebben allen vijf vingers, twee voeten,
We gingen ook op zoek naar verschillen tussen de kleuters:
Emeline is grootste van de klas. Tobin is de enige jongen met zwarte haren. Juf
heeft de grootste handen.
Wat anders is aan ons, maakt ons net zo uniek, anders
zouden we nooit het verschil weten tussen vb. Milan Stadeus en Milan Van
Rijckeghem.
We hebben ook ervaren dat alle stemmen verschillen. Eén
kleuter stond vooraan met het gezicht naar de muur gericht. Een aangeduide
kleuter mocht de naam van de kleuter vernoemen die vooraan stond. Wie heeft
jouw naam gezegd? Het is verbazend hoe de meeste kleuters foutloos een
antwoord gaven. Ze kenden perfect elkaars klankkleur.
Nu we heel goed begrepen dat iedereen anders is en dat
dit belangrijk is om uniek te zijn, gingen we nog een stapje verder in het
vergelijken van mensen. Kunnen alle mensen zien? Kunnen alle mensen horen?
Kunnen alle mensen lopen en stappen? Kunnen alle mensen zonder problemen nadenken?
Termen als blind, doof, beperking en handicap werden
aangebracht. Om ons zo goed mogelijk in te leven speelden we buiten het spel
blindeman. Elke geblinddoekte kleuter kreeg een begeleider. Deze moest de
blinde zo goed mogelijk tussen de stoelen en kegels leiden. Voor enkele
kleuters was dit geen evidente opdracht om zich te kunnen inleven in zijn
blinde kompaan.
Aan de hand van het boek Raar is niet stom van Henk
Brouwer en Mark Monsma werden de kleuters bijgebracht hoe we samen kunnen
spelen, knutselen en koken met kinderen als Roel die een beperking hebben. Deze
kinderen gaan meestal naar een speciale school waar ze extra hulp krijgen. Dit
verhaal bereidde ons bezoek aan het Bijzonder Onderwijs in t Vurstje te Evergem voor.
Dinsdag was het dan zover. Een grote bus stond ons op te
wachten om naar Evergem te rijden.
Toen we aankwamen in Evergem stonden de kleuters van
Rosalie haar klas ons al op te wachten. De taalactiviteit over fruit werd
gecombineerd met bewegen en dansen op muziek. Juf Mieke bracht ons gebarentaal
bij. Smog wordt dikwijls ter ondersteuning aangebracht. In het groene mapje
vindt je de woorden sinaasappel, banaan, appel en peer terug.
Daarna hebben we samen een placemat gemaakt door verf aan
te brengen op stempels die de vorm hadden van een stuk fruit. Nadien mochten we
bananen in fijne stukken snijden om er daarna bananenmilkshake van te maken.
Wat was die heerlijk!
Tijdens de speeltijd konden we ons hartje luchten met
voetballen, op een klimmuur kruipen of op de wip zitten. Bedankt juf Mieke, Jana en Nicole voor de fijne ontvangst. Bedankt
Rosalie, Kemal, Yorben, Amien en Davina voor de leuke samenwerking (Zie foto
placemat). Ook bedankt aan Mama Kristien
en mijn dochter Liefke om te helpen
begeleiden. Ik ben er vast van overtuigd dat er in ons klas een groot
potentieel aanwezig is om in de sociale sector tewerkgesteld te worden. Een
dikke pluim voor mijn sloebers!
In de klas hebben we verder geëxperimenteerd met het
omgaan met beperkingen. We reden in de gang met een rolstoel. We hebben
getracht een tekening te maken met een potlood in de mond. Met houten blokken
bouwden we een kleine toren met onze voeten. We mochten maar één hand gebruiken
om een puzzel te maken of met lego te spelen. We experimenteerden met liplezen. We maakten kennis met braille en
speelden vertrouwensspelletjes. Het was de bedoeling dat we elkaar zoveel
mogelijk hielpen. Samen kunnen we veel!
Woensdag stond Norah in het middelpunt van de
belangstelling. Ze mocht haar 5de verjaardag vieren. In haar ik-doos zat een verscheidenheid aan spulletjes
die Norah dierbaar zijn. Proficiat meid.
Thema piraten: Wij
zijn piraten van de zee en wie zin heeft, vaart maar mee.
Opnieuw begonnen we de week met het vieren van een
sloeber zijn verjaardag, namelijk Lucas. Zijn ik-doos zat vol met
voetbalspullen. We kregen een uitgebreide demonstratie met toelichtingen over
de schoenen, scheenbeschermers, T-shirt met handtekeningen er op,
Daarna begonnen we aan ons avontuur op de zee, samen met de
zeelieden van groep 2. Aan de hand van de koffer van Woeste Willem gaf kapitein
juf Kris heel wat uitleg over het leven van een piraat. Piraat Willem was in
moeilijkheden geraakt en vertrouwde ons enkele dagen zijn koffer toe. Om beurt
mocht een kleuter een attribuut uit de piratenkoffer nemen.
In de namiddag hebben we in de klas 2 piratenboten
gebouwd. Elke boot had zijn eigen schat die hij moest bewaken. Er werden
duidelijk afspraken gemaakt hoe er mocht gespeeld worden met de zwaarden en
dolken uit Willems koffer.
Dinsdag keken beide groepen naar een kort fragment uit de
serie Piet Piraat. In de namiddag speelden we samen staartroof. De poes die op
het piratenschip woonde, moest zo snel mogelijk de muis trachten te vangen.
Muizen bijten namelijk gaten in het hout van de boot, waardoor we zouden
zinken.
Het estafettespel was superfijn. De piraten van groep 2 en
3 werden in 5 groepen verdeeld. Elke groep had een emmer water met daarin een
spons en enkele meters verder stond een lege fles water. Het was de bedoeling
zo snel mogelijk de fles te vullen door de spons in de emmer water te doppen,
naar de andere zijde te lopen en daar de spons uit te wringen boven de trechter
die in de hals van de fles zat.
Tijdens de bewegingsopvoeding van juf Stien en Lisa
werden boten gekaapt en verschillende piratenspelen gespeeld.
Als rode draad tijdens dit thema werd tijdens het
godsdienstmoment het verhaal van Mozes verteld.
Maandagnamiddag gingen we met zn allen op zoek naar De schat!
We vonden in de Langelede een fles van piraat Willem waarin een schatkaart zat.
We volgden de rode pijlen op het plan van Willem. Deze zouden ons vast en zeker
naar de schat brengen en Inderdaad,
diep onder het zand van de kleine zandbak op de kleuterspeelplaats zaten twee
kistjes verstopt. Joepie, we mochten de buit houden en verdelen onder de twee
klassen.
Als denkoefeningen hebben we goudstukken geteld en
gezocht welke sleutel paste op de schatkist.
We sloten het thema woensdag af met een dans. We mochten
samen met Willem naar drie verschillende eilanden varen en ze verkennen. Omdat
we zo goed op Willem zijn piraten koffer hebben gepast, kregen we een
piratendrankje en piraten diploma.
Tussendoor werd er ook over het verkeer gepraat tijdens
het project Sam de verkeersslang.
Heel wat kinderen deden een extra inspanning om te voet
of met de fiets naar school te komen. Ook ging er extra aandacht naar veilig
fietsen met fietshelm en fluorvest. Bedankt, ouders voor de medewerking. Onze
kinderen bewust maken voor het dagelijks verkeer en de gevaren die daarbij
horen is hier letterlijk van levensbelang.