het thema 'Ik ben' heb ik nogal ruim opgevat : - ik leer me voorstellen aan een groep - ik ben uniek en hou van ... - ik hou niet van ... - ik ben jarig op ... - ik weeg ... kg - ik meet ... cm - ik schilder een portret van mezelf - ik maak mijn 'Ik-doos'.
Er werd dus hard gewerkt tijdens de voorbije week. De kleuters en de juf zijn gestart met het voorstellen van zichzelf.
Nadien hebben we samen met onze klaspop het verjaardagsritueel doorlopen. Door middel van het communicatiespel - ik ben ik - hebben we wat meer geleerd over elkaars verlangens en gevoelens. Ik hou van zingen, dansen, wil een pop als verjaardagsgeschenk, enz...Het boek "Kobe is jarig!" diende als leidraad in dit onderdeel van jarig zijn.
Het versje 'Dit ben ik' handelt meer over de anatomie van ons lichaam met daarbij aansluitend het schilderen van een zelfportret.
In het onderdeel denkontwikkeling hebben we de volgende oefeningen gemaakt : Het meten en wegen van de kleuters is een interessante oefening geweest voor de kleuters. Wat is meten ? Wat is wegen ? Hoe kan je dit doen ? Met wat kan je dit doen ? We weten nu ook wie de grootste kleuter is in de klas en wie de kleinste (maar misschien wel de dapperste!). Ook de zwaarste en de lichtste kleuters zijn gekend.
Bij de taalontwikkeling hebben we tussen een hele reeks lettertjes, de eerste letter van onze naam gezocht. Deze activiteit is veel vlotter verlopen dan ik had verwacht. Proficiat sloebers van groep 3.
Bij jarig zijn, hoort meestal een feest en op een feest zijn dikwijls ballonnen aanwezig. We hebben dan ook bewegingsoefeningen gehad met en over ballonnen. Vraag maar eens aan je kleuter hoe een ballon groeit (als hij wordt opgeblazen), hoe hij krimpt, welk geluiden hij kan maken en wat er gebeurt als je de ballon te hard opblaast ? De kleuters hebben in deze bewegingsactiviteit een mooi stuk dansexpressie laten zien.
In een godsdienstmoment heeft elke kleuter op zijn eigen manier Jezus bedankt voor datgene wat hij/zij belangrijk vindt. Ook hebben alle kleuters elkaar om beurt gefeliciteerd voor wat zij heel goed kunnen vb. opruimen, zingen, dansen, tekenen, enz... Een mooi moment !
Onze 'Ik-doos' is nog niet klaar. Daar werken we de volgende keer verder aan.
Lieve groetjes en tot het volgende thema, juf Noena