Centraal deze week stond het verhaal Een reus in huis van Rosalinde Bonnet en
Nathalie Polfliet.
Eerst en vooral wil ik de ouders bedanken voor de
talrijke laarzen die de kleuters mee naar school mochten brengen. We hebben laarzen
in plastic en leder gezien, visserslaarzen en laarzen waarmee je paard gaat rijden.
Het grote assortiment laarzen in allerlei formaten en kleuren, was een bron van
heel wat taal- en wiskunde activiteiten. Daarnaast genoten de kleuters ervan om
tijdens het vrijspelen zich te goed te doen aan het grote assortiment. Vooral
de zevenmijlslaarzen (maat 46 en 47) zorgden voor heel wat reuzenplezier.
De kleuters hebben de reus uit het verhaal Een reus in
huis vergeleken met de reus uit het verhaal van Klein duimpje. Een leuke oefening om na te denken over goed
en kwaad.
Het Bijbelverhaal ging ook over de reus Goliath en de
kleine dappere David. De kleuters waren enorm geboeid door dit verhaal.
Misschien moet je maar eens vragen waar het verhaal over ging.
Op vrijdag was gepland om met onze laarzen sporen te
maken in de zandbak. Jammer genoeg liet het weer dit niet toe. We hebben dan
een kleine bewegingsactiviteit gehad
onder het afdak van de grote speelplaats. Een kleuter met grote laarzen aan,
werd op de voet gevolgd door een kleuter met kleine laarzen aan. Nadien werden
de rollen omgekeerd. Met welke laarzen kan je het gemakkelijkst lopen ?
Elke kleuter mocht een laars uitkiezen. De uitgekozen
laarzen werden nadien gerangschikt van klein naar groot. Hoe konden we dit
weten ? We hielden de zolen tegen elkaar om te zien welke laars de grootste of
de kleinste was. Nadien werd de laars op de juiste plaats in de rij geplaatst.
Er waren ook enkele laarzen die even groot waren. Deze hebben we dan achter
elkaar geplaatst.
Het was belangrijk om heel aandachtig te luisteren bij de
auditieve oefening. Juf vertelde twee zinnen en een aangeduide kleuter moest raden wat er veranderd was in de zin. Voorbeeld : De reus heeft een bal. /De reus heeft een pop.
Maandag namiddag hebben we gedanst op het lied Grote
stappen. Ook hebben we een spel gespeeld waarbij drie verschillende
fluitsignalen een verschillende opdracht omvatten. Als juf één maal floot,
moest je met grote stappen voorwaarts stappen. Als juf twee maal floot, moesten
we met grote stappen achterwaarts stappen. Floot juf drie maal, moesten we stil
blijven staan. Deze opdracht was niet zo evident voor alle kleuters.
Het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalde het aantal
laarzen dat een kleuter mocht nemen. Deze activiteit werd enkele malen
herhaald. Nadien hebben we alle laarzen die in de kring stonden, verdeeld in
groepjes van 3. Dezelfde opdracht hebben
de kleuters nadien nogmaals toegepast op een werkblad.
Er lagen verschillende vergrootglazen op de thema tafel.
Zo konden we alles wat ons aanspreekt in het groot bewonderen en bestuderen.
We hebben getracht gekke beroepen uit te vinden zoals vb.
mijn papa is piloot van een vliegend tapijt. Dit was voor de meeste kleuters
een te moeilijke opdracht.