Mijn schoolklasje.
Inhoud blog
  • Thema Vaderdag
  • Thema rond sociale vaardigheden
  • Thema piraten
  • Thema Moederdag : Mama wat ruik je lekker !
  • Thema Lente : snoezige babydieren

    Zoeken in blog



    01-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema rond sociale vaardigheden

    Thema rond sociale vaardigheden : “Gewoon anders”

    Onze ontdekkingsreis in het uniek en anders zijn, begon maandagmorgen met het bestuderen van onszelf. Welke kleur heeft mijn haar, welke kleur hebben mijn ogen? Heb ik sproetjes of lange benen, kleine handen, …

    Nadien gingen we met z’n allen op zoek naar gelijkenissen. Er zitten 12 jongens en 5 meisjes in de klas. Milan en Matteo hebben beide blonde haren. Er zitten twee jongens in de klas met dezelfde naam, Milan. Wij hebben allen vijf vingers, twee voeten, …

    We gingen ook op zoek naar verschillen tussen de kleuters: Emeline is grootste van de klas. Tobin is de enige jongen met zwarte haren. Juf heeft de grootste handen.

    Wat anders is aan ons, maakt ons net zo uniek, anders zouden we nooit het verschil weten tussen vb. Milan Stadeus en Milan Van Rijckeghem.

    We hebben ook ervaren dat alle stemmen verschillen. Eén kleuter stond vooraan met het gezicht naar de muur gericht. Een aangeduide kleuter mocht de naam van de kleuter vernoemen die vooraan stond. “Wie heeft jouw naam gezegd? “ Het is verbazend hoe de meeste kleuters foutloos een antwoord gaven. Ze kenden perfect elkaars klankkleur.

    Nu we heel goed begrepen dat iedereen anders is en dat dit belangrijk is om uniek te zijn, gingen we nog een stapje verder in het vergelijken van mensen. Kunnen alle mensen zien? Kunnen alle mensen horen? Kunnen alle mensen lopen en stappen? Kunnen alle mensen zonder problemen nadenken?

    Termen als blind, doof, beperking en handicap werden aangebracht. Om ons zo goed mogelijk in te leven speelden we buiten het spel blindeman. Elke geblinddoekte kleuter kreeg een begeleider. Deze moest de blinde zo goed mogelijk tussen de stoelen en kegels leiden. Voor enkele kleuters was dit geen evidente opdracht om zich te kunnen inleven in zijn blinde kompaan.

    Aan de hand van het boek ‘Raar is niet stom’ van Henk Brouwer en Mark Monsma werden de kleuters bijgebracht hoe we samen kunnen spelen, knutselen en koken met kinderen als Roel die een beperking hebben. Deze kinderen gaan meestal naar een speciale school waar ze extra hulp krijgen. Dit verhaal bereidde ons bezoek aan het Bijzonder Onderwijs in ’t Vurstje te Evergem voor.

    Dinsdag was het dan zover. Een grote bus stond ons op te wachten om naar Evergem te rijden.

    Toen we aankwamen in Evergem stonden de kleuters van Rosalie haar klas ons al op te wachten. De taalactiviteit over fruit werd gecombineerd met bewegen en dansen op muziek. Juf Mieke bracht ons gebarentaal bij. Smog wordt dikwijls ter ondersteuning aangebracht. In het groene mapje vindt je de woorden sinaasappel, banaan, appel en peer terug.

    Daarna hebben we samen een placemat gemaakt door verf aan te brengen op stempels die de vorm hadden van een stuk fruit. Nadien mochten we bananen in fijne stukken snijden om er daarna bananenmilkshake van te maken. Wat was die heerlijk!

    Tijdens de speeltijd konden we ons hartje luchten met voetballen, op een klimmuur kruipen of op de wip zitten. Bedankt juf Mieke, Jana en Nicole voor de fijne ontvangst. Bedankt Rosalie, Kemal, Yorben, Amien en Davina voor de leuke samenwerking (Zie foto placemat). Ook bedankt aan Mama Kristien en mijn dochter Liefke om te helpen begeleiden. Ik ben er vast van overtuigd dat er in ons klas een groot potentieel aanwezig is om in de sociale sector tewerkgesteld te worden. Een dikke pluim voor mijn sloebers!

    In de klas hebben we verder geëxperimenteerd met het omgaan met beperkingen. We reden in de gang met een rolstoel. We hebben getracht een tekening te maken met een potlood in de mond. Met houten blokken bouwden we een kleine toren met onze voeten. We mochten maar één hand gebruiken om een puzzel te maken of met lego te spelen. We experimenteerden met liplezen. We maakten kennis met braille en speelden vertrouwensspelletjes. Het was de bedoeling dat we elkaar zoveel mogelijk hielpen. Samen kunnen we veel!

    Woensdag stond Norah in het middelpunt van de belangstelling. Ze mocht haar 5de verjaardag vieren. In haar ik-doos zat een verscheidenheid aan spulletjes die Norah dierbaar zijn. Proficiat meid.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena

















    01-06-2009, 19:41 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema piraten

    Thema piraten: “Wij zijn piraten van de zee en wie zin heeft, vaart maar mee.”

    Opnieuw begonnen we de week met het vieren van een sloeber zijn verjaardag, namelijk Lucas. Zijn ik-doos zat vol met voetbalspullen. We kregen een uitgebreide demonstratie met toelichtingen over de schoenen, scheenbeschermers, T-shirt met handtekeningen er op, …

    Daarna begonnen we aan ons avontuur op de zee, samen met de zeelieden van groep 2. Aan de hand van de koffer van Woeste Willem gaf kapitein juf Kris heel wat uitleg over het leven van een piraat. Piraat Willem was in moeilijkheden geraakt en vertrouwde ons enkele dagen zijn koffer toe. Om beurt mocht een kleuter een attribuut uit de piratenkoffer nemen.

    In de namiddag hebben we in de klas 2 piratenboten gebouwd. Elke boot had zijn eigen schat die hij moest bewaken. Er werden duidelijk afspraken gemaakt hoe er mocht gespeeld worden met de zwaarden en dolken uit Willems koffer.

    Dinsdag keken beide groepen naar een kort fragment uit de serie Piet Piraat. In de namiddag speelden we samen staartroof. De poes die op het piratenschip woonde, moest zo snel mogelijk de muis trachten te vangen. Muizen bijten namelijk gaten in het hout van de boot, waardoor we zouden zinken.

    Het estafettespel was superfijn. De piraten van groep 2 en 3 werden in 5 groepen verdeeld. Elke groep had een emmer water met daarin een spons en enkele meters verder stond een lege fles water. Het was de bedoeling zo snel mogelijk de fles te vullen door de spons in de emmer water te doppen, naar de andere zijde te lopen en daar de spons uit te wringen boven de trechter die in de hals van de fles zat.

    Tijdens de bewegingsopvoeding van juf Stien en Lisa werden boten gekaapt en verschillende piratenspelen gespeeld.

    Als rode draad tijdens dit thema werd tijdens het godsdienstmoment het verhaal van Mozes verteld.

    Maandagnamiddag gingen we met z’n allen op zoek naar ‘De schat’! We vonden in de Langelede een fles van piraat Willem waarin een schatkaart zat. We volgden de rode pijlen op het plan van Willem. Deze zouden ons vast en zeker naar de schat brengen en … Inderdaad, diep onder het zand van de kleine zandbak op de kleuterspeelplaats zaten twee kistjes verstopt. Joepie, we mochten de buit houden en verdelen onder de twee klassen.

    Als denkoefeningen hebben we goudstukken geteld en gezocht welke sleutel paste op de schatkist.

    We sloten het thema woensdag af met een dans. We mochten samen met Willem naar drie verschillende eilanden varen en ze verkennen. Omdat we zo goed op Willem zijn piraten koffer hebben gepast, kregen we een piratendrankje en piraten diploma.

    Tussendoor werd er ook over het verkeer gepraat tijdens het project ‘Sam de verkeersslang’.

    Heel wat kinderen deden een extra inspanning om te voet of met de fiets naar school te komen. Ook ging er extra aandacht naar veilig fietsen met fietshelm en fluorvest. Bedankt, ouders voor de medewerking. Onze kinderen bewust maken voor het dagelijks verkeer en de gevaren die daarbij horen is hier letterlijk van levensbelang.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena


















    01-06-2009, 19:27 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Moederdag : Mama wat ruik je lekker !

    Thema Moederdag : “Mama wat ruik je lekker !”

    We begonnen onze week met het vieren van Bente’s verjaardag. Proficiat jongen met je 5de verjaardag!

    Daarna hebben we het geheugen van onze sloebers even opgefrist. Wat weten we over het feest voor mama ? Wat is Moederdag ? Daarnaast wilden we ook wat meer te weten komen over onze mama’s. Gaat mama uit werken of niet ? Welke job heeft mama ? Welke hobby’s heeft mama ?

    In het godsdienstmoment vroegen we ons af wat ons mama blij maakt, verdrietig, boos of bang. De kleuters konden heel wat aanbrengen. Ze wisten heel goed waar ze hun mama een plezier kunnen mee doen of wat mama niet leuk vind. We leerden twee liederen aan, namelijk ;‘Mama van mij’ en ‘Rijen, rijen, rijen naar mijn mama lief’. Deze liederen hebben de mama’s gehoord tijdens het gezellig samenzijn, omwille van Moederdag, op vrijdagnamiddag.

    Natuurlijk kon een versje niet ontbreken. Het was de bedoeling dat de kleuters dit zelfstandig konden brengen op Moederdag, naast de andere leuke verrassingen.

    Het meest interactief moment was er wanneer de kleuters allerlei geurtjes mochten meebrengen naar school. Er was een grote variëteit aan parfums, shampoos, badschuim en zeepjes. Enkele kleuters hadden ook verse kruiden mee uit de tuin. Ze brachten zelf aan hoe je het best kon genieten van deze kruiden. Je moest de kruiden in je handpalmen leggen en dan je handen over elkaar wrijven. Deze wrijving versterkte de geur van het kruid. Er waren ook specerijen, welruikende bloemen en enkele takjes potpourri. Bedankt voor het grote assortiment. Op deze wijze deden de kleuters heel wat eraringen op in verschillende geuren. Ze ontdekten ook dat de ene kleuter een bepaalde geur graag had en een andere kleuter helemaal niet. Dit vond ik een belangrijk gegeven, te aanvaarden en begrijpen dat smaken verschillen.

    Heel wat tijd en arbeid kroop in het maken van het geschenkje voor mama. We hebben zeepvlokken gemengd met wat badzeep en goed met elkaar gemengd. Dan deze brei heel hard kneden tot het een homogene massa werd. Met de deegrol werd de massa uitgerold om met een plastic vorm een beer, hartje, zon of ster te vormen. Ik kan alvast verklappen dat de kleuters dit met heel veel liefde deden.

    Het kaartje voor Moederdag, de bloem, werd door middel van een mal gemaakt. De kleuters legden de vorm op een blad en met een potlood tekenden ze er omheen om het daarna uit te knippen. Dit hebben ze voor elke kleur van de bloem herhaald. Voor het hartje van de bloem kregen de kleuters een blad waar de vorm reeds op stond. Deze hoefden ze enkel uit te knippen.

    Naast deze intense knutselactiviteiten was er gelukkig nog wat tijd om groepjes te maken van 4 of 5 voorwerpen. We leerden de letter ‘M’ van mama herkennen en zochten de letter tussen verschillende andere letters. We kleurden tekeningen in volgens een bepaalde legende. We legden een logische volgorde : in een kookboek een gerecht zoeken, de ingrediënten aankopen, de deeg maken en in de oven steken, de tafel dekken en uiteindelijk de cake opeten.

    We hebben ook met de instrumenten gewerkt. We vormden twee rijen door rug aan rug tegen elkaar te zitten. In elke rij zaten vijf kinderen met elk een verschillend instrument. De kleuters van de eerste rij mochten om beurt met hun instrument lawaai maken. De kleuter van de tweede rij die hetzelfde instrument had, mocht antwoorden door geluid te maken met zijn instrument. De andere instrumenten bleven dan stil. De activiteit verliep vlot, hoewel dit niet zo evident is.

    Op dinsdag 5 mei was het de beurt aan Emeline om haar verjaardag te vieren in de klas. Een dikke proficiat met je 5de verjaardag.

    Vol spanning keken we uit naar vrijdagnamiddag, wanneer onze mama’s naar school zouden komen. We hebben, na het zingen van de liedjes, samen een gezellige wandeling gemaakt. Nadien werden de mama’s in de eetzaal ontvangen om er een kop koffie of thee te drinken, samen met een heerlijk ijsje.

    De kapoenen mochten buiten hun ijsje opeten en nadien zich volledig uitleven op de kleuterspeelplaats.

    Het was een gezellige namiddag.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena














    18-05-2009, 17:31 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Lente : snoezige babydieren

    Thema Lente : ‘Snoezige babydieren’

    Het was aangenaam om elkaar wel en gezond terug te zien na twee weken vakantie. Daarom werd in het onthaal meer tijd vrij gemaakt als anders om elk kind de mogelijkheid te geven over zijn vakantie te vertellen. Wat me opviel was dat geen enkel kind spontaan over Pasen vertelde, hoewel dit nog maar een week geleden was. In kinderogen is dit blijkbaar al heel lang voorbij.

    Nadien hebben we naar prenten en boeken gekeken, waarin allerlei informatie stond over babydieren (vooral naar de boerderij gericht). De kleuters kenden al heel wat namen van babydieren zoals een veulen, kalf, lammetje, kuiken, big, …

    In de namiddag mochten we bij Milan Stadeus thuis babydieren bezoeken.

    Eerst gingen we naar de schapen en geitjes hun baby’tjes kijken. Van op de weide konden we ook de kalfjes van boer De Munck in het gras zien liggen. Daarna mochten de kleuters in kleine groepjes naar de konijntjes gaan kijken. Ssst, want de konijntjes houden niet van veel lawaai.

    Toen werd het voor heel wat kleuters tijd om even de benen te strekken in de prachtige tuin. Er waren mogelijkheden genoeg ; de trampoline, de boomhut, voetballen, met auto’s of tractors rond rijden, in de zandbak spelen of geanimeerd worden door zus Fedra. Als kers op de taart werden de kleuters getrakteerd op een koekje en drankje. We rondden onze excursie af met een bezoekje aan de verschillende soorten kippen , fazanten en eenden. Babydieren konden we daar nog niet van zien. Daarvoor was het nog te vroeg.

    Amaai, wat was dat een prachtige dag. De kinderen hebben volop genoten !

    Bedankt papa en mama van Milan voor het gezellig onthaal. Bedankt mama van Matteo om te rijden.

    Als rode draad in het godsdienstmoment werd het verhaal van ‘De ark van Noach’ verteld. Als afsluiter hebben we samen een grote puzzel van de ark gemaakt.

    We hebben door middel van een weegschaal kunnen zien wat zwaarder of lichter was. We hebben speelgoed, koekendozen en … gewogen. Nadien hebben we eens goed nagedacht bij het invullen van het werkblaadje ‘Welk dier weeg het zwaarst’. Dit gaf geen enkel probleem. Knap !

    We leerden wat snel en traag is. We leerden snel stappen en traag lopen. Ja da’s niet hetzelfde alhoewel dit voor heel wat sloebers geen verschil uitmaakt.

    Met dieren vormden we rijen ; de kip mocht eerst staan, dan kwam de koe aan de beurt, enz … Deze oefening was niet voor alle kleuters vanzelfsprekend.

    Tussendoor leerden enkele kleuters een matrix oplossen (zie foto blog 6).

    Buiten hebben en we een raadselspel gespeeld.

    - Ik ben heel groot, heb een lange snuit en grote oren. Ik speel een beetje trompet. Ik ben …

    - Ik lust heel graag bananen, kan heel goed klimmen en lijk een beetje op mensen. Ik ben …

    - Ik ben zwart met wit, waggel een beetje en hou van de kou. Ik heb vleugels maar kan niet vliegen. Ik …

    - Ik heb geen poten en kruip over de grond. Ik ben heel lang en een beetje gevaarlijk. De eerste letter van mijn naam is    een S. Ik ben …

    - Ik heb hele mooie vlekken op mijn huid en heb een lange nek. Ik kan bij de hoogste blaadjes in de boom. Ik ben …

    Vraag het maar eens aan je sloeber, die weet vast het antwoord.

    Met juf Lisa leerden we wat meer over de woonplaats van de dieren. In welk hok woont een hond, een kip, een konijn, ..? Geluiden van dieren herkennen was ook een leuke activiteit.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena














    01-05-2009, 10:03 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar Pasen

    Thema Pasen : ‘Op weg naar Pasen’

    We startten ons nieuw thema met het vieren van Louis zijn verjaardag. Opnieuw een sloeber uit de klas die 5 jaar werd.

    In een kringgesprek verwoordden de kleuters wat ze wisten over Pasen en hoe je kan zien dat dit feest dichterbij komt. We versierden de klas met paaseieren aan de hand van een spel. We wierpen om beurt met de dobbelsteen. Het aantal ogen van de steen bepaalde uit welke mand je een eitje mocht pakken. Kindjes die het cijfer 1 wierpen, hadden pech, want in dit mandje lagen geen eieren. De kleuters gingen sportief om met deze spelregel.

    We hebben diep nagedacht over de vraag : ‘Wie was er het eerst, de kip of het ei !’. Een leerrijk moment waarbij de kleuters argumenten aanbrachten om hun eigen theorie te staven. Toch moest de juf toegeven dat ze het correcte antwoord niet weet. Heeft iemand van de ouders een antwoord op de vraag wat er eerst was ? Het liedje dat we hebben aangeleerd gaat over deze bewuste vraag.

    In ons versje over het kippetje Hukkepuk hebben we extra aandacht besteed aan de dagen van de week. Voor enkele kleuters was dit vanzelfsprekend voor een andere groep niet zo evident. De symbolen die we in de klas gebruikten om de dagen van de week aan te leren, zitten in het groene mapje.

    We mochten mandjes met eieren vullen. De hoeveelheid eieren die in het mandje moesten, konden we zien op het getal- of cijferbeeld dat naast het mandje stond afgebeeld. Een grote groep kleuters kon reeds cijfers lezen en had geen behoefte aan getalbeelden ( ). Nadien hebben de kleuters deze oefening op een werkblaadje gemaakt.

    We gingen op uitstap naar het kippenhok in de school en bij juf Noena thuis. We observeerden hoe het pluimvee eet, zich voortbeweegt, geluiden maakt, het verschil tussen een jongen of een meisje …

    De kippen van juf Noena hadden 7 eieren gelegd. Die hebben we de dag daarna opgegeten. Mmm wat was dat lekker. We zagen hoe je een eitje kan koken of op verschillende wijzen bakken in de pan. We leerden nieuwe woorden als dooier, eierschaal en eiwit.

    Tijdens het godsdienstmoment werden verschillende Bijbelverhalen verteld. Het begon met de intrede van Jezus in Jeruzalem. Daarna vierde Jezus met zijn vrienden het Paasmaal. Dit hebben wij ook gevierd met de vriendjes van de klas. We kregen elk een stukje brood en wijn (druivensap).

    Omdat Marit in de Paasvakantie jarig is, hebben we die op 2 april gevierd. De koekjes waren heerlijk !

    Vrijdagmorgen wilden we zo snel mogelijk in de klas. We hoopten dat de Paasklok was langsgekomen maar … we konden niet in onze klas. De deur was op slot en juf had de sleutel niet. Gelukkig had de klok een plan achtergelaten dat ons zou helpen om de sleutel te vinden. We gingen samen op zoek en Jan vond de sleutel. Nieuwsgierig gingen de kleuters de klas binnen op zoek naar hun mandje met eieren. Het was fantastisch dat de klok in ons klasje kwam.

    Bedankt ouders, familie en vrienden voor jullie bijdrage voor Broederlijk delen. Enkel ons klasje haalde al 100 euro op !

    Lieve groetjes en geniet van jullie vakantie,

    Juf Lisa en Noena














    03-04-2009, 22:18 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeken in alle hoeken

    Thema jeugdboekenweek : boeken in alle hoeken !

    Tijdens het project water lag de klemtoon op het actief exploreren. In de jeugdboekenweek lag de nadruk voornamelijk op taal. Er werd verteld, voorgelezen uit boeken en letters moesten worden herkend. Er werd nagedacht over de vraag waarom boeken belangrijk zijn.

    De kleuters beseften heel goed dat het belangrijk is om te kunnen schrijven en lezen als je groter wordt.

    We zagen een kookboek, telefoonboek, strip, voelboek, muziekboek, adressenboek (De Klapper) en heel wat prentenboeken. Ook de kinderbijbel lag tussen onze verzameling boeken.

    De kleuters kregen de opdracht de letters van het woord ‘BOEK’ te herkennen. Dit wil niet zeggen dat onze kleuters kunnen lezen. Ze herkenden het woord ‘BOEK’ als afbeelding. Toch is dit een belangrijke oefening naar het voorbereidend leren lezen. Het verschil opmerken tussen letters.

    Door woordjes in stukjes te hakken en het juiste rijmwoord te zoeken, deden de kleuters ervaringen op met lettergrepen en klanken.

    Tussen alle boeken die in de klas lagen hebben we het dikste en het dunste boek gezocht Daartussen hebben we nog vier andere boeken gerangschikt van dun naar dik.

    De kleuters ontwierpen zelf het voorblad van hun persoonlijk boek en bedachten daarbij een titel voor hun boek. Het is de bedoeling thuis het boek verder af te werken, misschien samen met broer, zus of iemand van de ouders. Jullie zien maar of jullie sloeber er zin in heeft om het boek verder af te werken.

    Juf Lisa toonde zeven verschillende afbeeldingen die uiteindelijk een geheel vormden. De kleuters moesten zelf de tekst bij de afbeeldingen verzinnen. Zo konden ze min of meer zelf een verhaal maken.

    Er waren ook twee kleuters jarig namelijk Milan Stadeus en Kyara. Beide kleuters genoten van hun verjaardagsfeestje in de klas.

    Toen kwam er een varkentje met een lange snuit

    en ons tekstje is uit !

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena










    27-03-2009, 15:14 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project 'Water'

    Thema water : Is de vijver mooi en netjes,

    hebben vis en eend veel pretjes !

    Wat een boeiende week. We zouden nog langer rond dit thema kunnen werken maar … er zijn nog zoveel leuke en interessante onderwerpen om ervaringen over op te doen.

    Eerst en vooral wil ik mijn duopartner juf Lisa hartelijk welkom heten op onze school en in onze klas. Met een jonge spring in ’t veld wordt het vast en zeker nog boeiender in onze klas.

    Wij zijn met de ganse school van start gegaan met een toneelvoorstelling van Drup (mooie waterdruppel) en drop (een vervuilde waterdruppel). Deze druppels hebben ons door middel van een diavoorstelling duidelijk gemaakt wat er zoal met ons kostbaar water gebeurt op onze planeet. Daardoor voelt drop zich niet zo lekker. Wat wil je met zoveel vervuiling van het water door allerlei materiaal en chemische producten. Ook ‘Het grote waterlied’, met een belangrijke boodschap naar de mensen, is ons aangeleerd.

    Nadien hebben we de koppen bij elkaar gebracht en nagegaan waarom, waar en wanneer we water nodig hebben. De kleuters hebben zelf veel kunnen aanbrengen zoals, bloemen water geven, koffie zetten, kleren wassen, een lekkere drank maken voor als we dorst hebben, …

    We hebben aan den lijve ondervonden hoe water aanvoelt, hoe water smaakt en hoe het ruikt. Wisten jullie dat water kan verschillen van smaak ?

    De vijver bij juf Noena thuis en de Langelede hebben veel stof gegeven om naar te kijken, te benoemen, te voelen, over na te denken. We hebben zelfs het geluk gehad een vis en drie salamanders te kunnen vangen. Op onze terugweg naar school hebben we een bezoek gebracht aan een visser. Hij heeft ons uitgelegd en getoond hoe je moet vissen, met succes. Op enkele minuten tijd heeft de visser drie vissen gevangen. Terwijl de vis aan de vislijn hangt te bengelen, roepen de kleuters : “kijk de vis is aan het dansen !”.

    Er zijn 6 windes (visjes voor in de vijver) twee weken bij ons op bezoek geweest. Ideaal om te kunnen observeren hoe een vis zich beweegt in het water, hoe hij eet, waarvoor de kieuwen dienen, …

    Nu zwemmen de twee goudkleurige en vier zilverkleurige vissen dolgelukkig in het vijvertje bij juf Noena.

    We hebben geleerd hoe we water kunnen zuiveren met fijne steentjes, fijn en grof zand.

    Aan de hand van prenten werd uitgelegd hoe het water verdampt, een wolk vormt, door de wind wordt weggeblazen, de wolk groter en zwaarder wordt, hoe uiteindelijk waterdruppels naar beneden vallen in de vorm van regen.

    We hebben flessen gevuld met water. De ene fles is vol, de andere half vol en een fles die leeg.is. Ook hebben we zes flessen,allen gevuld met een andere hoeveelheid water, gerangschikt van leeg naar vol.

    We hebben gezien dat je sneller een fles kan vullen als je een beker gebruikt ipv een lepeltje.

    Begrippen van omsluiting hebben we aangeleerd met concreet materiaal. Plaats de gele eend vooraan in de vijver, het rode bootje in het midden van de vijver, de duiker naast de vijver,…

    Allerlei materiaal in een kom water leggen en kijken of het zinkt of drijft is een activiteit die de kleuters boeit. Zelf hebben ze heel wat vragen gesteld en uitgeprobeerd of hun voorspellingen juist zijn.

    Het is ons zelfs gelukt om muziek te maken met water. We hebben zeven flessen gevuld met een verschillend niveau van water. Daardoor hebben we zeven verschillende klanken te horen gekregen als je met een mes de flessen aantikt. Dit noemt men een water-orgel.We hebben ook kleuren laten dansen in een glazen kom, door een druppel verf in de kom met water te laten vallen.

    Woensdag 11 maart hebben we Matteo zijn verjaardag gevierd. Proficiat !

    Tijdens het godsdienst moment hebben we : verteld waanneer we water leuk vinden, wanneer we bang zijn van water. Tijdens een waterritueel namelijk samen de aquarium vullen,hebben weop prenten van Broederlijk delen gezien hoe kinderen in Indië aan een pomp water moeten halen. Op de prenten kon je ook zien hoe een priester doopt met water.

    Ook de veertigdagentijd is gestart. Dit wordt visueel voorgesteld door elke dag een voetafdruk in te kleuren.

    Het project is afgesloten met het gezamenlijk voorstellen van de verschillende projecten en een tentoonstelling in alle klassen.

    In onze klas is een kaneeldrankje uit Egypte aangeboden. Dit is met veel liefde klaargemaakt door jullie sloebers. Ze hebben ook de rand van het bekertje versierd met suiker. Dit is het recept :

    · 2 kaneelstaafjes (je kan ook poeder gebruiken)

    · 2.5 dl koud water

    · 3 theelepels suiker

    Je voegt de suiker en kaneel aan het water. Het water laten koken tot het een bruine kleur heeft.

    Je kan de drank warm drinken of laten afkoelen tot het koud is.

    Eventueel versieren met gemengde noten.

    In het laatste nummer van het tijdschrift’ Klasse voor ouders’(februari 2009) wordt vermeld hoe belangrijk het is om meer water te drinken. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je meer moet plassen. Op de personeelsvergadering is dit artikel besproken. Kinderen moeten de mogelijkheid hebben om steeds naar het toilet te kunnen. Het is ook belangrijk dat de jongens zittend plassen. Door zittend te plassen geraakt de urineblaas volledig leeg, wat gezonder is. Dit is niet het geval als je rechtop plast. Daarom is besloten om bij de kleutertjes de jongens niet meer staand te laten plassen. Misschien heeft je zoon hierover reeds een opmerking gemaakt en heb je nu een antwoord gevonden in dit schrijven.

    Mocht je hierover nog opmerkingen of vragen hebben, je bent steeds welkom.

    Hartelijk bedankt om zo talrijk ons project te komen afsluiten. We hebben genoten van deze mooie namiddag.

    Vele spetterende groeten,

    juf Noena en juf Lisa














    16-03-2009, 21:24 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Circus : 'De gekke leeuw'

    Circus : De gekke leeuw !

    We startten ons thema ‘Het circus’ door samen met de kleuters van juf Kris naar een video te kijken van Jo. Niet alle kinderen hebben in werkelijkheid al een circus kunnen bezoeken. Daarom vinden we naar deze video kijken de beste manier om zich in het thema in te leven. In de film hebben we de clowns, acrobaten en dieren aan het werk gezien. Er werden zelfs mensen uit het publiek in stukken gezaagd en doorboord met priemen. Gelukkig kwam iedereen ongedeerd weer uit de kist.

    Samen hebben we een naam gezocht voor ons circus. Het is ‘De gekke leeuw’ geworden (bedankt Remi). Als groepswerk is een poster ontworpen om reclame te maken voor ons circus.

    We hebben ons helemaal ingeleefd in de leefwereld van de clown. We hebben een boze, blije, bange en verdrietige clown uitgebeeld. Het ontbreekt de kleuters niet aan inlevingsvermogen. Knap !

    Het materiaal dat de kleuters hadden meegebracht, zorgde voor heel wat gezellige momenten.

    Donderdagnamiddag is clowntje Tierelie op bezoek geweest. Hij had een grote koffer meegebracht, waarin verschillende instrumenten zaten. We hebben deze eigenaardige instrumenten uitgeprobeerd en op de muziek en ritmes expressief gedanst. We mochten van clowntje Tierelie de koffer een volledige week op school houden. Joepie, zo kunnen we nog heel veel experimenteren met de instrumenten.

    Hoeveel kost een ingangskaartje voor het circus ? Hoe kan je de nummer van je zitplaats terugvinden ?

    Dit waren leuke momenten voor de kleuters. De twee bofkonten zaten aan de ingang en controleerden of het juiste bedrag werd betaald. Eens de ingang betaald, kregen ze een ingangskaart waarop de nummer van de zitplaats stond afgebeeld. Bij het betreden van het circus gingen we dus op zoek naar de juiste zitplaats door de nummer van de ingangskaart te vergelijken met de nummers die op de banken zijn gekleefd. Ook in het circus is men onderhevig aan de crisis. De eerste dag was de inkom 3 knopen, de volgende dag 4 en dit ging zo verder tot 5 knopen. Amaai, wat is het leven duur !

    We hebben een fanfare opgericht. Elke kleuter had een instrument en keek aandachtig naar de dirigent. Hij gaf aan wanneer we mochten spelen en hoe: hard of zacht.

    In het godsdienstmoment hebben we een verhaal gehoord over een dirigent en een trommel die niet wilden optreden. Daardoor mislukten de optredens tot ergernis van het publiek en de dansers. Het is dus belangrijk dat iedereen meewerkt als je samen iets wil bereiken. Maar het is even belangrijk elkaar te kunnen vergeven als je eens een mindere dag hebt en daardoor minder goed presteert. Elkaar vergeven is dus heel belangrijk in het leven.

    We hebben allerlei materiaal gerangschikt van weinig naar veel. Juf heeft het de kleuters wel moeilijk gemaakt. Drie verkleedstukken lijken een hoge berg maar zijn toch minder dan vijf kleine maskers.

    Dus … laat je niet foppen en tel eerst voor je spontaan roept : ‘daar ligt het meeste!’.

    De kleuters hebben prenten van een verhaal in een logische volgorde gelegd en de knopen van de clown gesorteerd op kleur en aantal gaatjes (2 of 4 ogen in de knoop).

    Naar het einde toe van ons thema zijn we echte feestgangers geworden.

    De aanzet is de verjaardag van Tobin en de afsluiter een knetter gek carnavalsfeest met een defilé op de catwalk en traktatie met frietjes.

    Vele knots gekke groetjes en een welverdiende vakantie,

    juf Noena












    02-03-2009, 20:12 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    19-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik hou van ...

    Een hart voor … !

    We starten onze week met het hartelijk verwelkomen van Lucas. Hij vervoegt onze klas en brengt de stand van de jongens op 12 tegenover 5 meisjes. Gelukkig laten deze laatste zich niet doen. Ze kunnen prima hun mannetje staan.

    Het boek ‘Houden van Jules’ door Max Velthuijs verduidelijkt op een heel eenvoudige en begrijpelijke manier wat het woord ‘Houden van’ betekent. Ik zie het thema heel ruim; houden van mensen, dieren, planten, enz. … Marit en Bente hebben hun lievelingsdier meegebracht naar de klas. Een heel leuk moment. Marit haar hamster noemt Joske en Bente zijn konijn heet Pluisje. De foto’s spreken boekdelen,niet?

    Tijdens deze week is in de ganse school, van kleuter tot lager, gewerkt rond ‘Pesten’. Neen tegen pesten, wij houden daar niet van. Dit onderwerp is verschillende malen aan bod gekomen in verhalen, kringgesprekken en bespreken van verschillende prenten. De kleuters weten dat ze stop moeten zeggen bij een ruzie en onmiddellijk naar de leerkracht moeten gaan om het incident toe te lichten. Daar kan in alle rust worden gezegd, wie, wat gedaan heeft en waarom. Uiteindelijk nemen we samen een besluit, zeggen we sorry en trachten we geen ruzie meer te maken. Toch is dit voor deze jonge kleuters niet eenvoudig om geen duwtje te geven als je nu net dit speeltuig wilt, of een minder leuk woord te gebruiken om welke reden ook, speelgoed moeten delen met anderen, … Toch blijven we alert voor niet gepaste omgang met elkaar. Ons versje ging trouwens ook over dit onderwerp : ‘Hee, hee, ik speel mee.’.

    We hebben tijdens het godsdienst moment elkaar een hart gegeven en toegelicht waarom we het gaven.

    We hebben elkaar ook een pluim gegeven. We willen het goede in elkaar zien en dit in de spotlight zetten. Juf Kris en juf Angelique hebben ook een pluim gekregen voor de goede zorgen.

    We hebben een vredesritueel ingevoerd. Hebben twee kleuters ruzie, krijgen ze elk een helft van een verscheurd hart. Nadien krijgt één van de twee kleuters een kei met daarop een mond = ik mag praten. De andere kleuter krijgt een kei met daarop een oor = ik moet luisteren naar de ander. Nadien worden de keien gewisseld. Als iedereen zijn verhaal heeft kunnen doen, leggen we de ruzie bij en worden de twee helften van het hart bij elkaar gelegd. We hebben opnieuw een verenigd hart.

    We hebben gewerkt met een ‘Koffer vol gevoelens’. Daarin zitten afbeeldingen van de 4 verschillende gevoelens : blij, boos, bang en verdrietig. We hebben allerlei materiaal gesorteerd en op de juiste afbeelding geplaatst vb. bang van een spin, spuit, …

    We hebben een blij gezicht getrokken, een verdrietig, …

    We hebben afbeeldingen van situaties in de juiste doos gestopt vb. twee kindjes die met elkaar spelen = blij; iemand wordt uitgelachen,= verdrietig, …

    Elke sloeber heeft een elektronische kaart naar zijn ouders kunnen sturen. Twee maal klikken, papa’s en mama’s! Anders kan je de afbeelding niet zien.

    De kleuters hebben in een notendop vernomen wat ‘Lichtmis’ is. We kregen zowel van de mama van Kiana als van de leerlingen van het 6de leerjaar een heerlijke pannenkoek.

    We hebben hartjes verdeeld. Waar liggen de meeste en waar liggen de minste hartjes ?

    We hebben harten geordend van klein naar groot. Dit ging heel vlot.

    We hebben hartjes op een rij gelegd. Welk hart staat 1ste in de rij, wie de 2de, …

    Op donderdag 5 februari was Milan Van Rijckeghem jarig. Milan genoot van deze bijzondere dag en de gezellige sfeer tijdens het verjaardagsfeestje.

    Lieve groetjes met een hart voor de kleine sloebers,

    juf Noena










    19-02-2009, 20:53 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een reus in huis.

    Een reus in huis !

    Centraal deze week stond het verhaal ‘Een reus in huis’ van Rosalinde Bonnet en Nathalie Polfliet.

    Eerst en vooral wil ik de ouders bedanken voor de talrijke laarzen die de kleuters mee naar school mochten brengen. We hebben laarzen in plastic en leder gezien, visserslaarzen en laarzen waarmee je paard gaat rijden. Het grote assortiment laarzen in allerlei formaten en kleuren, was een bron van heel wat taal- en wiskunde activiteiten. Daarnaast genoten de kleuters ervan om tijdens het vrijspelen zich te goed te doen aan het grote assortiment. Vooral de zevenmijlslaarzen (maat 46 en 47) zorgden voor heel wat reuzenplezier.

    De kleuters hebben de reus uit het verhaal ‘Een reus in huis’ vergeleken met de reus uit het verhaal van ‘Klein duimpje’. Een leuke oefening om na te denken over goed en kwaad.

    Het Bijbelverhaal ging ook over de reus Goliath en de kleine dappere David. De kleuters waren enorm geboeid door dit verhaal. Misschien moet je maar eens vragen waar het verhaal over ging.

    Op vrijdag was gepland om met onze laarzen sporen te maken in de zandbak. Jammer genoeg liet het weer dit niet toe. We hebben dan een kleine bewegingsactiviteit gehad onder het afdak van de grote speelplaats. Een kleuter met grote laarzen aan, werd op de voet gevolgd door een kleuter met kleine laarzen aan. Nadien werden de rollen omgekeerd. Met welke laarzen kan je het gemakkelijkst lopen ?

    Elke kleuter mocht een laars uitkiezen. De uitgekozen laarzen werden nadien gerangschikt van klein naar groot. Hoe konden we dit weten ? We hielden de zolen tegen elkaar om te zien welke laars de grootste of de kleinste was. Nadien werd de laars op de juiste plaats in de rij geplaatst. Er waren ook enkele laarzen die even groot waren. Deze hebben we dan achter elkaar geplaatst.

    Het was belangrijk om heel aandachtig te luisteren bij de auditieve oefening. Juf vertelde twee zinnen en een aangeduide kleuter moest raden wat er veranderd was in de zin. Voorbeeld : De reus heeft een bal. /De reus heeft een pop.

    Maandag namiddag hebben we gedanst op het lied ‘Grote stappen’. Ook hebben we een spel gespeeld waarbij drie verschillende fluitsignalen een verschillende opdracht omvatten. Als juf één maal floot, moest je met grote stappen voorwaarts stappen. Als juf twee maal floot, moesten we met grote stappen achterwaarts stappen. Floot juf drie maal, moesten we stil blijven staan. Deze opdracht was niet zo evident voor alle kleuters.

    Het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalde het aantal laarzen dat een kleuter mocht nemen. Deze activiteit werd enkele malen herhaald. Nadien hebben we alle laarzen die in de kring stonden, verdeeld in groepjes van 3. Dezelfde opdracht hebben de kleuters nadien nogmaals toegepast op een werkblad.

    Er lagen verschillende vergrootglazen op de thema tafel. Zo konden we alles wat ons aanspreekt in het groot bewonderen en bestuderen.

    We hebben getracht gekke beroepen uit te vinden zoals vb. mijn papa is piloot van een vliegend tapijt. Dit was voor de meeste kleuters een te moeilijke opdracht.

    Lieve groetjes,

    juf Noena














    03-02-2009, 21:03 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er valt iets vreemds uit de lucht, iets wit !

    Er valt iets vreemds uit de lucht, iets wit !

    De weergoden waren ons goed gezind. We konden geen mooier tafereel wensen bij ons thema.

    We hebben ons wel de vraag gesteld : ‘Wat gebeurt er allemaal in de natuur tijdens de winter ?

    De kleuters konden zelf aanbrengen dat de dieren minder voedsel vinden. Als het sneeuwt, wordt het weinige voedsel dat er is, bedolven en wordt het nog moeilijker om eten te zoeken.

    De kleuters konden zelf aan den lijve ondervinden hoe het aanvoelt om op het ijs te lopen en te spelen. Een prachtig en uniek moment. Hoeveel jaren gaat het nog duren voor we opnieuw eens de kans krijgen om op het ijs kunnen staan van deLangelede ?

    We verzamelden sneeuw in potjes en wilden graag weten wat er met de sneeuw gebeurt als die in een warme omgeving komt. Het potje sneeuw veranderde in 1/3 potje water. Ook het potje sneeuw dat we in de ijskast hebben gezet, was in water veranderd. We hebben ook kunnen vaststellen dat het water van de gesmolten sneeuw niet zuiver maar vervuild is. Het is dus niet zo verstandig om sneeuw in je mond te stoppen.

    In de klas hebben we kledij die we in de zomer dragen op de afbeelding van een zon gelegd en kledij voor de winter op een afbeelding van een sneeuwlandschap gelegd. Ze hebben ook op een A3-werkblad de warme dingen vb. tas koffie in het rood gekleurd en de koude dingen vb. ijsje in het blauw ingekleurd.

    Vrijdag was Kyara jarig en dinsdag was Giovanni aan de beurt. Beiden hadden hun ‘ik-doos’ mooi versierd. Het gesprek over de doos en de inhoud van de doos was heel interessant.

    Juf heeft met plasticine verschillende sneeuwmannen gemaakt. De ene sneeuwman bestond uit 2 ballen, de andere uit 3 of 4 ballen. Er was er zelfs een met 6 ballen. Nadien hebben de kleuters dezelfde oefening op papier gemaakt.

    Maandagnamiddag hebben we de turnzaal nogmaals omgetoverd tot een winterlandschap. We moesten in de dans-expressie uitbeelden wat we zoal kunnen doen als het heeft gesneeuwd. We wierpen sneeuwballen, maakten een reuze sneeuwman, konden op een slee zitten en er werd geskied. De kleuters konden zich heel goed inleven in deze expressie. Nadien speelden we het tik-spel : ‘Sneeuwman, sneeuwman, pak me dan, als je kan’.

    Dinsdag hebben we, samen met enkele kleuters van juf Kris, mezenballen gemaakt. We verwarmden boter in een pan en goten de lopende boter in een glas waar twee stukken touw in lagen. We mengden er voorzichtig de vogelzaden onder. Als de massa was afgekoeld hebben we het brouwsel in de ijskast geplaatst voor één nacht. Woensdagmorgen zijn we de ballen op het terrein achter de school, gaan ophangen.

    We hebben ook nog een leuke proef met ijsblokjes gemaakt. Op één ijsblokje strooide ik wat zout. Nadien legde ik er een touwtje op met daarop nog een ijsblokje. De beide ijsblokjes smolten aan elkaar en bleven aan het touw hangen.

    Natuurlijk hebben de kleuters van het zout geproefd. De meesten vonden het lekker.

    In het godsdienstmoment hebben we over gevoelens gepraat aan de hand van een doosje waarin 4 kaartjes zaten. Eén symboliseert het gevoel van blijdschap, een andere angst, een voor boosheid en verdriet. De kleuters konden goed verwoorden waarom ze een keuze maakten voor één van deze vier gevoelens.

    Dit is het verhaal van een actieve eerste week in het nieuwe jaar 2009 !

    Lieve groetjes,

    juf Noena














    18-01-2009, 17:26 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kermist komt eraan !

    Kerstmis komt eraan !

    Juf Kris en juf Angelique hadden het thema Kerst reeds ingeleid. Daardoor kenden de kleuters al heel wat woordenschat die verbonden is met Kerstmis zoals ; kerstboom, kerstballen, slingers, enz… Deze woorden zijn alom gekend. Het woord piek en in het bijzonder ‘kribbe’ vroegen wat meer tijd en herhaling.

    Door middel van dobbelstenen en een spelbord hadden we de kerstboom versierd. Tijdens het overgangsmoment speelden we een kerst-lotto, kimspel of memory . De kleuters konden behoorlijk goed samen spelen en hun beurt afwachten tijdens het spel.

    Er werd heel wat tijd gestoken in het aanleren en knutselen van de nieuwjaarsbrief. De kleuters waren enthousiast over hun brief en werkten heel vlot mee bij het aanbrengen van de stukjes stof. Het resultaat mocht gezien zijn ! Naast het knutselen van de brief ging ook heel wat tijd naar het versieren van het kerstgerei dat we op de kerstmarkt op de laatste weekdag gingen verkopen. Met veel glitters en blinkende sterren mogen werken, verhoogde de werklust van de sloebers. We hebben 80 stuks verkocht aan een halve euro. Een mooie bijdrage voor Welzijnszorg.

    In het godsdienstmoment werd het Kerstverhaal verteld. De lange tocht naar Bethlehem, de herbergen die volzet waren, de stal waar Jozef en Maria mochten overnachten, de geboorte van Jezus en het bezoek van de herders, boeiden de kinderen. Dit verhaal werd een levend Kerstverhaal als de kleuters het Bijbelverhaal dramatiseerden. Dit vonden ze bijzonder leuk om te doen. Het was ook bijzonder mooi om hen dit verhaal te zien uitbeelden. Als het aan de kleuters lag, waren we nog bezig, want ze wilden allemaal wel Jozef en Maria zijn.

    We hebben heel wat wiskunde oefeningen gemaakt met kerstballen. We hebben ze gerangschikt van klein naar groot, kerstballen op, onder, tussen … iets gelegd, kerstballen in groepjes van 2, 3 of 4 gelegd, de ballen verdeeld en gekeken wie de meeste had en wie de minste.

    We hebben auditieve oefeningen gemaakt ivm Kerst. Wat is het langste woord: bal of kerstbal? Klap in je handen telkens als je het woord piek hoort. Zijn de woorden bal en knal hetzelfde? Voeg het woord Kerst en boom samen Wat rijmt op ster? En als slot woorden in stukjes hakken. Dit ging bijzonder vlot.

    In de ‘Boomversierdans’ hebben de kleuters zich volledig kunnen uitleven. Er lagen slingers, kerststerren en kartonnen doosjes met touwtjes eraan op de grond in de turnzaal. Als de muziek begon te spelen mochten de kleuters die de kerstboom uitbeeldden, hun positie innemen. De andere kleuters mochten in het bos een mooie kerstboom uitzoeken die ze later zouden versieren. Als het liedje ‘Boom versieren’ begon, mochten de kleuters starten met het versieren van hun boom. Een mooi moment, zoals je op de foto’s kan zien. Nadien werden de rollen omgekeerd.

    Het kerstfeestje was heel gezellig met chocomelk en boterkoek. Het was een ideale afsluiter van het 1ste trimester. De pakjes onder de kerstboom vormden de kers op de taart.

    Dit was in een notendop wat we tijdens de voorbije week beleefd hebben. Allen een fijne vakantie toegewenst met mooie feestdagen en een gezond 'Nieuw Jaar' !

    Lieve groetjes,

    Noena














    23-12-2008, 21:09 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welgekomen Sint en Piet

    Welgekomen Sint en Piet !

    Er brak een ontzettende boeiende periode aan voor de kleuters. Sint en Piet gingen weldra op bezoek komen. Alle kleuters keken vol verwachtingen uit naar dit moment. De ene met wat angst, de ander zonder. Juf trachtte de kleuters gerust te stellen maar vertelde de kleuters dat ze heel goed begreep dat er kindjes zijn die een beetje schrik hebben, vooral van die gekke zwarte pieten.

    In de turnles bij juf Stien hebben de kleuters met behulp van de Zweedse banken en trapezes een prachtige stoomboot gemaakt die heen en weer kon bewegen. De pret kon niet op.

    Met het versje dat ik de kleuters heb aangeleerd hoopte ik hen bewust te maken dat er grenzen zijn aan het vragen naar geschenken. Sint heeft de zware opdracht om iedereen gelukkig te maken, ook de kinderen die het minder breed hebben. Ook in het godsdienstmoment is hierover gepraat aan de hand van het verhaal ‘Pop Ti Dom’. Deze prinses had alles wat ze wou en toch was het nooit genoeg en was ze nooit tevreden. Tot op een dag de Sint bij haar langs kwam en haar een klein geschenk gaf. Ze barstte in tranen uit. Sint maakte zich boos en spelde haar flink de les. Ze was onder de indruk van Sint zijn woorden. Ze dacht diep na en vertelde aan de Sint dat ze niet wist dat er zoveel kinderen waren die bijna niets hebben en geen geschenken kregen. Ze schakelde het personeel in om al haar speelgoed in grote zakken te stoppen. Ze vroeg aan de Sint of ze zijn mooie mantel even mocht lenen en vertrok met paard en kar naar alle uithoeken van het land om haar speelgoed aan de arme kinderen uit te delen. De kleuters van onze klas vonden het prachtig wat de prinses deed. Ik hoop dat ze ook hebben begrepen dat wij het hier heel goed hebben.

    Het bezoek aan het huis van de Sint was een prachtig moment voor de kleuters. Chocolade Piet heeft ons rondgeleid in de verschillende vertrekken van de Sint. Het was een onvergetelijk moment.

    In de dans ‘De pietengym’ hebben we ons ingeleefd in het leven van de zwarte Pieten. Goed je evenwicht leren bewaren om op de daken te kunnen lopen, leren werpen met geschenkjes zodat ze in de schoorsteen vallen en niet ernaast, klimmen en springen, pakjes maken, het paard van de Sint verzorgen, enz… Deze dans hebben we donderdag 4 december aan de Sint en Pieten getoond. De twee Pieten hebben zelfs meegedanst. Nadien hebben we het lied ‘Zie ginds komt de stoomboot’ gezongen. De kleuters hebben dit prachtig gedaan. Proficiat !!

    Met behulp van een instrument hebben we woordjes in stukjes gehakt vb. stoom-boot. Er zijn zelfs kleuters die een volledige zin in stukjes kunnen kappen. Een groepje kleuters heeft volledig zelfstandig een werkblaadje ingevuld. Een mooi moment om te observeren hoe ze elkaar hielpen bij het tellen van het aantal woord-stukjes.

    We hebben geteld hoeveel pakjes Piet in zijn zak had verstopt. We hebben van onze klaspop Popof een brief gekregen waarin stond geschreven waar Piet de zilveren muntstukken had verstopt. Juf gaf aan elke kleuter een hint zoals ; zoek een geldstuk onder de houten kist aan de wastafel. Deze activiteit verliep heel vlot. Het verorberen van de muntstukken gaf geen enkel probleem. We hebben 8 afbeeldingen van de Sint geordend van dunste naar dikste Sint. Als we niet zeker waren mochten we twee Sinten op elkaar leggen. Zo konden we onmiddellijk zien welke Sint de dikste was.

    Het was een week vol verrassingen en belevingen. Voor we het goed beseften was de week weer om.

    Lieve groetjes,

    Noena










    07-12-2008, 14:43 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa ! (vervolg)

    Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa ! (vervolg)

    De voorbije week is een stuk anders gelopen dan gepland.

    Donderdagmorgen ben ik naar een bijscholing gegaan in Gent ivm de 3de GOK-cyclus, waardoor de kleuters opnieuw in twee groepen werden verdeeld.

    In de namiddag hebben we het lied aangeleerd dat we maandag voor de grootouders hebben gezongen : ‘1,2,3,4 oma’s hier, opa’s daar’.

    Vrijdagmorgen maakten we de chocolade-koekjes voor oma en opa. Het recept vinden jullie terug in de groende bundel waarin alle versjes en liedjes worden verzameld.

    Eerst hebben de kleuters van de drie verschillende soorten chocolade mogen proeven. Eén kleuter vond fondantchocolade lekker, twee kleuters de melkchocolade en alle andere kleuters vonden witte chocolade het lekkerst.

    De melkchocolade hebben we heel vlot kunnen laten smelten in de bain-marie. De fondant chocolade is te vlug hard geworden, waardoor het moeilijk was om deze met een lepel op het dienblad aan te brengen en er noten en rozijnen in te stoppen. Ook de witte chocolade gaf wat problemen. Die maakte gemakkelijk klonters bij het smelten. Maar …. we hebben het tot een goed einde gebracht. Hopelijk vinden de grootouders ze overheerlijk.

    In de namiddag is oma Lea, de oma van Jo, spelletjes met ons komen spelen.

    Op het einde van de namiddag is dan ook oma Rita, de oma van Bente, naar ons klasje gekomen. Beide oma’s hebben en verhaal voorgelezen. ’t Was reuze gezellig!

    Maandagmorgen heb ik enkele geplande activiteiten gewijzigd omdat de collega, juf Kris, ziek was. We hebben dan woordjes ivm grootouders in stukjes geklapt, vb. o-pa, o-ma, ge-zin,…

    Deze oefening ging behoorlijk vlot. We hebben duidelijke afspraken gemaakt met de kleuters ivm de herfstwandeling met de grootouders in het Provinciaal Domein.

    Deze namiddag was FANTASTISCH. Op de site van de Langeledeschool kan u de foto’s bekijken.

    Waarschijnlijk hebben jullie zelf van jullie ouders vernomen wat we zoal beleefd hebben die namiddag.

    In de godsdienstontwikkeling hebben we het verhaal verteld over Tomas die een groot feest geeft voor zijn vrienden. Jammer genoeg heeft niemand tijd om naar het feest te komen. Daarom besluit Tomas om alle mensen, die op de markt en in de straten wandelen, uit te nodigen. Iedereen, en in het bijzonder Tomas, is heel blij met dit initiatief.

    Woensdagmorgen hebben de kleuters dit verhaal gedramatiseerd. Dit was een heel mooi moment. De kleuters hebben hun uiterste best gedaan om zich in de personages in te leven.

    Als denkontwikkeling hebben we rijtjes gevormd. Opa met de pet mocht eerst staan. De tweede in de rij was oma met de handtas. Nadien kwam opa met de stok. Daarachter stond dan oma met de schort. Als laatste kwam opa met de pijp. Wie staat nu vooraan in de rij ? Wie staat in het midden ? Wie staat helemaal achteraan ? Wie is de derde (volgens de kleuters driede !) in de rij?

    Dinsdagnamiddag is oma Martine, de oma van Jan, een verhaal komen voorlezen.

    Bedankt lieve grootouders voor de fijne samenwerking en de leuke maandagnamiddag !

    Lieve groetjes,

    Noena














    27-11-2008, 20:39 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa !

    Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa !

    Aan de hand van prenten en boeken tracht ik een beeld te scheppen over het verleden. De tijd waarin opa en oma zijn opgegroeid. Veel hilariteit bij de kleuters als ze de auto’s, telefoon, typemachine, kledij en schoolfoto’s van vroeger zien. We hebben zelfs een boek waarin we kunnen zien hoe de Langeledeschool er vroeger uitzag. Amaai, wat is er veel veranderd.

    We hebben klasfoto’s gezien waar enkel meisjes of enkel jongens op staan. Hoe was het bij jou opa en oma? Kunnen jullie daar iets meer over vertellen aan jullie kleinkind ?

    Je zoon/dochter heeft verteld wat hij zoal met zijn grootouders doet, wat hij reuze vindt als hij mag gaan logeren. Ook het samen koken, wandelen, voetballen, kleuren en nog meer vindt je kleuter reuze fijn. Je voelt aan de wijze waarop de kleuters vertellen, hoe bijzonder de band is met hun grootouders.

    Zoals jullie hebben kunnen zien heeft je kleuter 4 prenten gerangschikt van jong naar oud.

    Voor ons is dit overduidelijk maar nog niet voor onze kapoenen. Toch hebben de kleuters deze oefening tot een goed einde gebracht.

    Proficiat !

    Aan de hand van verschillende gezinsfoto’s hebben we de gezinsleden gerangschikt voor klein naar groot, lang of kort, oud of jong.

    We hebben een mooi moment beleefd tijdens de dansexpressie. De kabouters vroegen ons om hulp. Ze kwamen handen te kort om de herfstbladeren in prachtige kleuren te verven. Toch willen deze kleine mannetjes klaar zijn tegen maandag 17 november, want dan komen de grootouders naar het Domein om samen met hun kleinkind te wandelen.

    Eerst hebben we ons ingebeeld hoe een piepklein kaboutertje zich moet voelen in het bos als er een grote tak op zijn pad ligt of als er een dennenappel als een raket op je afkomt. Hoe moet een kaboutertje tegen de wind instappen of een storm trotseren, die hem in een seconde de lucht inblaast ? Alles is gelukkig tot een goed einde gekomen. De kabouters hebben de weergoden getrotseerd en zijn samen met ons aan de slag gegaan. We hebben in prachtige kleuren geschilderd van links naar rechts, van boven naar onder, met streepjes, puntjes, enz. …

    Dinsdagnamiddag hebben we kruiwagentje gespeeld. Gelukkig hebben de meesten onder ons sterke armspieren. Soms zakte een kleuter eens door zijn armpjes tot jolijt van de anderen. Er werd op een positief manier plezier gemaakt. Niemand werd uitgelachen. Een grappig moment !

    De kleuters hebben heel wat knutselwerkje gemaakt voor de grootouders maar we verklappen nog niets. Nog even geduld.

    We kijken uit naar onze grootouderwandeling en duimen alvast voor een zachte herfstdag op maandag 17 november!

    Om de verrassing niet te verklappen zie je enkele foto’s die genomen zijn tijdens het vrij spel.

    Lieve groetjes,

    Juf Noena








    12-11-2008, 17:15 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    03-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er zijn pompoenen op bezoek

    Er zijn pompoenen op bezoek

    Onze week hebben we ingezet met een bustrip naar Lokeren. Daar hebben we in het Cultureel Centrum de voorstelling : ‘Kapitein Winokio danst’ gezien.

    In deze nieuwe theatervoorstelling van Kapitein Winokio, gebaseerd op zijn eerste voorleesboek, krijgt De Kapitein dansles van de die­ren: de olifant, de egel, de beer, de mol, het paard en de vlinder. Het verhaal wordt verteld door De Kapitein, door poppen én door de aanwezige kinderen. Alles wat ze meebrengen, past precies in één koffer. De fantasie van de kinderen doet de rest. Zij worden olifant, egel, beer, mol, paard en vlinder. Zo wordt elke voorstelling anders maar één ding staat vast: op het einde is er een groot feest !

    In de namiddag zijn we met alle kleuters een lied gaan zingen voor juf Linde die tijdens de herfstvakantie jarig is. Dat was leuk ! Juf Linde had dit helemaal niet verwacht, dus een echte verrassing.

    Nadien hebben we de pompoenendans aangeleerd en gedanst. Willen jullie hem thuis nog eens dansen, dan vind je de tekst vind in het groene mapje.

    Vrijdag hebben we na het waarnemen van pompoenen, pompoensoep gemaakt.

    De kleuters hebben heel aandachtig de verschillende stappen gevolgd. Natuurlijk hebben we nog ingrediënten nodig buiten de pompoen om soep te maken. Aardappelen, ui en wortelen zijn door de kleuters gekend, selder daarentegen niet . Bouillon en peper is door enkele kleuters gekend. We hebben ook aan de verse tijm mogen ruiken en ons vingertje doppen in een weinig zout. Mmmm … Ook de vermicelli lettertjes hebben we op het einde toegevoegd.

    We hebben met alle bankjes een grote tafel gemaakt om samen onze zelfgemaakte soep te nuttigen. Iedereen heeft geproefd! Knap !

    Het recept van onze soep vind je opnieuw in het groene mapje. Ik wens jullie veel plezier bij het gezellig kokkerellen.

    Naar aanleiding van Allerheiligen en Allerzielen heb ik het verhaal van ‘Kikker en het vogeltje’ verteld. Ik ben aangenaam verrast over de manier waarop kleuters over de dood denken. Ze vinden het als het ware vanzelfsprekend dat we sterven en dat iedereen moet sterven. Er volgde een leerrijk gesprek naar het voorlezen van het verhaal.

    Als afsluiter heb ik een soort doolhof getekend op de speelplaats. De kleuters mochten de krijtlijn volgen en nadien het parcours omgekeerd afleggen. Nadien zijn we per 2 gaan staan. De eerste kleuter geeft handen aan de 2de kleuter die achter zich staat. De eerste kleuter loopt langzaam door het doolhof terwijl de achterste kleuter met gesloten ogen de weg aflegt. Dit is een leuke afsluiter.

    Aan allen een goede start na een fijne vakantie !

    Groetjes,

    Juf Noena












    03-11-2008, 00:00 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    18-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eet veel fruit

    Eet veel fruit en je wordt een flinke spruit !

    De kleuters hebben zelf de aanzet gegeven bij de start van het thema.

    Ze hebben zelf aangebracht waarom het belangrijk is om veel fruit te eten :

    -  fruit bevat veel vitaminen, waardoor je minder snel ziek wordt

    - het maakt je sterk

    - het is lekker

    - het smaakt als een snoepje maar het maakt je tandjes niet kapot.

     

    We hebben samen het fruit geobserveerd, dat de kleuters zelf hebben meegebracht.

    Zo hebben we een pompelmoes, sinaasappel, mandarijn, appel, peer, noten, mango, kiwi (geel en groen) en citroen in de fruitmand gevonden.

    Er zijn stukken fruit met veel pitten of  één grote pit, pitten die je wel en niet mag opeten.

     

    We hebben een fruitwinkel in de klas gehad. Daar hebben we veel in gespeeld : fruit wegen, kopen en verkopen, een boodschappenlijst maken, alles in een papieren zak stoppen, betalen.

     

    De hele week hebben jullie kleuters  fruit geproefd. De meeste kleuters kregen er niet genoeg van. We hebben ook een pompelmoes, sinaasappel en citroen geperst en geproefd.

    Tijdens een spel hebben we geraden welk sap er op het lepeltje lag. De kleuter kreeg een blinddoek om en de juf heeft een keuze gemaakt uit de drie sappen. Het verschil tussen pompelmoes en citroen is moeilijk te herkennen. Mits de zure smaak hebben de kleuters van dit spel genoten.

     

    We hebben het verschil geleerd tussen fruit en groenten. Dit is niet altijd eenvoudig !

     

    Als gezonde kers op de taart zijn we maandagmorgen naar de markt geweest.

    Wat hebben we daar veel gezien, gehoord en geproefd.

    Men verkoopt er kleren, speelgoed, fietsgerei, levende dieren, kaas, vis, vlees, kip, kousen, mutsen en sjaals, handtassen, … en fruit.

    De drie klassen zijn voor deze activiteit door elkaar geschud. Elke kleuter heeft een nieuwe vriend of vriendin gekregen waar hij/zij moest voor zorgen.

    De juffen hebben een boodschappenlijst opgemaakt en verdeeld onder de kleuters.

    Zij hebben een afbeelding gekregen van het stuk fruit dat ze moesten aankopen met daarbij het aantal. Jammer genoeg hebben we niet alles kunnen vinden. Bepaalde soorten fruit worden geoogst in een ander seizoen waardoor we ze nu niet hebben kunnen aankopen.

     

    In de namiddag hebben we samen een huishoudelijke activiteit gepland.

    Juf Kris heeft met haar kleuters milkshake gemaakt en juf Angelique appelmoes. De kleuters van groep 3 hebben fruitsalade gemaakt. Na de speeltijd hebben de kleuters van deze drie gerechten kunnen proeven. De juffen zijn aangenaam verrast over de hoeveelheid fruit die tijdens deze namiddag is opgegeten.

    We hebben geleerd om de handen te wassen voor en na het koken.

     Afval te sorteren : fruitafval hoort in de groene vuilnisbak.

     

    We hebben fruit gewogen. Een pompelmoes is zwaarder dan een appel. Een peer is zwaarder dan een noot enz…  We hebben geen enkele appel gevonden die evenveel weegt als een andere appel .

    We hebben een gewicht van 1 kg aan elkaar door gegeven. Waw, dat weegt zwaar. In 1 kg kunnen er 5 appels of 12 mandarijnen.

     

    Het woordje maan rijmt op banaan, druif op duif, meloen op schoen, noot op boot, pruim op duim en peer op veer. De kleuters vinden het leuk om tussendoor zelf een rijmwoord te zoeken. Knap !

     

    Woensdag hebben we een peer vóór de sinaasappel gelegd, of de appel achter de kiwi, de mandarijn tussen de appel en de peer enz…  Zo hebben we ook de ruimtelijke begrippen waargenomen.

     

    Vriendelijke groeten,

    juf Noena










    18-10-2008, 15:51 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.









    05-10-2008, 21:21 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben ...
    Beste ouders,

    het thema 'Ik ben' heb ik nogal ruim opgevat :
    - ik leer me voorstellen aan een groep
    - ik ben uniek en hou van ...
    - ik hou niet van ...
    - ik ben jarig op ...
    - ik weeg ... kg
    - ik meet ... cm
    - ik schilder een portret van mezelf
    - ik maak mijn 'Ik-doos'.

    Er werd dus hard gewerkt tijdens de voorbije week.
    De kleuters en de juf zijn gestart met het voorstellen van zichzelf.

    Nadien hebben we samen met onze klaspop het verjaardagsritueel doorlopen.
    Door middel van het communicatiespel - ik ben ik - hebben we wat meer geleerd over elkaars verlangens en gevoelens.
    Ik hou van zingen, dansen, wil een pop als verjaardagsgeschenk, enz...Het boek "Kobe is jarig!" diende als leidraad in dit onderdeel van jarig zijn.

    Het versje 'Dit ben ik' handelt meer over de anatomie van ons lichaam met daarbij aansluitend het schilderen van een zelfportret.

    In het onderdeel denkontwikkeling hebben we de volgende oefeningen gemaakt :
    Het meten en wegen van de kleuters is een interessante oefening geweest voor de kleuters.
    Wat is meten ? Wat is wegen ? Hoe kan je dit doen ? Met wat kan je dit doen ?
    We weten nu ook wie de grootste kleuter is in de klas en wie de kleinste (maar misschien wel de dapperste!).
    Ook de zwaarste en de lichtste kleuters zijn gekend.

    Bij de taalontwikkeling hebben we tussen een hele reeks lettertjes, de eerste letter van onze naam gezocht. Deze activiteit is veel vlotter verlopen dan ik had verwacht. Proficiat sloebers van groep 3.

    Bij jarig zijn, hoort meestal een feest en op een feest zijn dikwijls ballonnen aanwezig.
    We hebben dan ook bewegingsoefeningen gehad met en over ballonnen. Vraag maar eens aan je kleuter hoe een ballon groeit (als hij wordt opgeblazen), hoe hij krimpt, welk geluiden hij kan maken en wat er gebeurt als je de ballon te hard opblaast ? De kleuters hebben in deze bewegingsactiviteit een mooi stuk dansexpressie laten zien.

    In een godsdienstmoment heeft elke kleuter op zijn eigen manier Jezus bedankt voor datgene wat hij/zij belangrijk vindt.
    Ook hebben alle kleuters elkaar om beurt gefeliciteerd voor wat zij heel goed kunnen vb. opruimen, zingen, dansen, tekenen, enz...
    Een mooi moment !

    Onze 'Ik-doos' is nog niet klaar. Daar werken we de volgende keer verder aan.

    Lieve groetjes en tot het volgende thema,
    juf Noena






    05-10-2008, 00:00 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema keien
    We hebben ons thema ingezet met een observatie van verschillende keien. We beschikken over een heel assortiment keien van groot tot klein, dik tot dun, zwart en rood, enz ...
    Bij het verwoorden van hun ervaringen leren de kleuters heel wat termen als : dik, dun, dikste, groot, klein, grootste, kleinste, plat, rond, ...
    Ook aan de stenen voelen brengt heel wat woordenschat mee : glad, ruw, koud, warm, zelfs zacht, ...

    Elke kleuter heeft een kei mogen kiezen waarop zijn of haar naam wordt geschreven.
    Op de vraag : "Waarom heb je deze kei gekozen ?" kan elke kleuter zijn keuze toelichten. Knap !
    Tijdens het godsdienstmoment is de link gelegd tussen keien en mensen. Er is nergens een identieke kei te vinden en er zijn nergens twee mensen die hetzelfde zijn. Toch zijn alle keien mooi, elk op hun manier. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen is mooi op zijn eigen unieke manier.

    "Hé juf, dit is mijn naam niet !" zegt een kleuter die reeds zijn naam herkent in drukletters. Spontaan legt deze kleuter de link tussen drukletters en kriebelletters. Zo zie je maar dat ze meer kunnen en zien dan we zouden denken.

    Alle kleuters hebben hun kei gemaakt uit klei. Begin volgende week wordt deze geschilderd.
    We hebben ook groepjes van 'twee keien' leren maken, ritmes getikt met keien en torens gemaakt met keien.

    Kortom, het was KEI-tof.

    Groetjes,
    juf Noena






    12-09-2008, 00:00 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs