Onze ontdekkingsreis in het uniek en anders zijn, begon
maandagmorgen met het bestuderen van onszelf. Welke kleur heeft mijn haar, welke
kleur hebben mijn ogen? Heb ik sproetjes of lange benen, kleine handen,
Nadien gingen we met zn allen op zoek naar gelijkenissen.
Er zitten 12 jongens en 5 meisjes in de
klas. Milan en Matteo hebben beide blonde haren. Er zitten twee jongens in de
klas met dezelfde naam, Milan. Wij hebben allen vijf vingers, twee voeten,
We gingen ook op zoek naar verschillen tussen de kleuters:
Emeline is grootste van de klas. Tobin is de enige jongen met zwarte haren. Juf
heeft de grootste handen.
Wat anders is aan ons, maakt ons net zo uniek, anders
zouden we nooit het verschil weten tussen vb. Milan Stadeus en Milan Van
Rijckeghem.
We hebben ook ervaren dat alle stemmen verschillen. Eén
kleuter stond vooraan met het gezicht naar de muur gericht. Een aangeduide
kleuter mocht de naam van de kleuter vernoemen die vooraan stond. Wie heeft
jouw naam gezegd? Het is verbazend hoe de meeste kleuters foutloos een
antwoord gaven. Ze kenden perfect elkaars klankkleur.
Nu we heel goed begrepen dat iedereen anders is en dat
dit belangrijk is om uniek te zijn, gingen we nog een stapje verder in het
vergelijken van mensen. Kunnen alle mensen zien? Kunnen alle mensen horen?
Kunnen alle mensen lopen en stappen? Kunnen alle mensen zonder problemen nadenken?
Termen als blind, doof, beperking en handicap werden
aangebracht. Om ons zo goed mogelijk in te leven speelden we buiten het spel
blindeman. Elke geblinddoekte kleuter kreeg een begeleider. Deze moest de
blinde zo goed mogelijk tussen de stoelen en kegels leiden. Voor enkele
kleuters was dit geen evidente opdracht om zich te kunnen inleven in zijn
blinde kompaan.
Aan de hand van het boek Raar is niet stom van Henk
Brouwer en Mark Monsma werden de kleuters bijgebracht hoe we samen kunnen
spelen, knutselen en koken met kinderen als Roel die een beperking hebben. Deze
kinderen gaan meestal naar een speciale school waar ze extra hulp krijgen. Dit
verhaal bereidde ons bezoek aan het Bijzonder Onderwijs in t Vurstje te Evergem voor.
Dinsdag was het dan zover. Een grote bus stond ons op te
wachten om naar Evergem te rijden.
Toen we aankwamen in Evergem stonden de kleuters van
Rosalie haar klas ons al op te wachten. De taalactiviteit over fruit werd
gecombineerd met bewegen en dansen op muziek. Juf Mieke bracht ons gebarentaal
bij. Smog wordt dikwijls ter ondersteuning aangebracht. In het groene mapje
vindt je de woorden sinaasappel, banaan, appel en peer terug.
Daarna hebben we samen een placemat gemaakt door verf aan
te brengen op stempels die de vorm hadden van een stuk fruit. Nadien mochten we
bananen in fijne stukken snijden om er daarna bananenmilkshake van te maken.
Wat was die heerlijk!
Tijdens de speeltijd konden we ons hartje luchten met
voetballen, op een klimmuur kruipen of op de wip zitten. Bedankt juf Mieke, Jana en Nicole voor de fijne ontvangst. Bedankt
Rosalie, Kemal, Yorben, Amien en Davina voor de leuke samenwerking (Zie foto
placemat). Ook bedankt aan Mama Kristien
en mijn dochter Liefke om te helpen
begeleiden. Ik ben er vast van overtuigd dat er in ons klas een groot
potentieel aanwezig is om in de sociale sector tewerkgesteld te worden. Een
dikke pluim voor mijn sloebers!
In de klas hebben we verder geëxperimenteerd met het
omgaan met beperkingen. We reden in de gang met een rolstoel. We hebben
getracht een tekening te maken met een potlood in de mond. Met houten blokken
bouwden we een kleine toren met onze voeten. We mochten maar één hand gebruiken
om een puzzel te maken of met lego te spelen. We experimenteerden met liplezen. We maakten kennis met braille en
speelden vertrouwensspelletjes. Het was de bedoeling dat we elkaar zoveel
mogelijk hielpen. Samen kunnen we veel!
Woensdag stond Norah in het middelpunt van de
belangstelling. Ze mocht haar 5de verjaardag vieren. In haar ik-doos zat een verscheidenheid aan spulletjes
die Norah dierbaar zijn. Proficiat meid.
Thema piraten: Wij
zijn piraten van de zee en wie zin heeft, vaart maar mee.
Opnieuw begonnen we de week met het vieren van een
sloeber zijn verjaardag, namelijk Lucas. Zijn ik-doos zat vol met
voetbalspullen. We kregen een uitgebreide demonstratie met toelichtingen over
de schoenen, scheenbeschermers, T-shirt met handtekeningen er op,
Daarna begonnen we aan ons avontuur op de zee, samen met de
zeelieden van groep 2. Aan de hand van de koffer van Woeste Willem gaf kapitein
juf Kris heel wat uitleg over het leven van een piraat. Piraat Willem was in
moeilijkheden geraakt en vertrouwde ons enkele dagen zijn koffer toe. Om beurt
mocht een kleuter een attribuut uit de piratenkoffer nemen.
In de namiddag hebben we in de klas 2 piratenboten
gebouwd. Elke boot had zijn eigen schat die hij moest bewaken. Er werden
duidelijk afspraken gemaakt hoe er mocht gespeeld worden met de zwaarden en
dolken uit Willems koffer.
Dinsdag keken beide groepen naar een kort fragment uit de
serie Piet Piraat. In de namiddag speelden we samen staartroof. De poes die op
het piratenschip woonde, moest zo snel mogelijk de muis trachten te vangen.
Muizen bijten namelijk gaten in het hout van de boot, waardoor we zouden
zinken.
Het estafettespel was superfijn. De piraten van groep 2 en
3 werden in 5 groepen verdeeld. Elke groep had een emmer water met daarin een
spons en enkele meters verder stond een lege fles water. Het was de bedoeling
zo snel mogelijk de fles te vullen door de spons in de emmer water te doppen,
naar de andere zijde te lopen en daar de spons uit te wringen boven de trechter
die in de hals van de fles zat.
Tijdens de bewegingsopvoeding van juf Stien en Lisa
werden boten gekaapt en verschillende piratenspelen gespeeld.
Als rode draad tijdens dit thema werd tijdens het
godsdienstmoment het verhaal van Mozes verteld.
Maandagnamiddag gingen we met zn allen op zoek naar De schat!
We vonden in de Langelede een fles van piraat Willem waarin een schatkaart zat.
We volgden de rode pijlen op het plan van Willem. Deze zouden ons vast en zeker
naar de schat brengen en Inderdaad,
diep onder het zand van de kleine zandbak op de kleuterspeelplaats zaten twee
kistjes verstopt. Joepie, we mochten de buit houden en verdelen onder de twee
klassen.
Als denkoefeningen hebben we goudstukken geteld en
gezocht welke sleutel paste op de schatkist.
We sloten het thema woensdag af met een dans. We mochten
samen met Willem naar drie verschillende eilanden varen en ze verkennen. Omdat
we zo goed op Willem zijn piraten koffer hebben gepast, kregen we een
piratendrankje en piraten diploma.
Tussendoor werd er ook over het verkeer gepraat tijdens
het project Sam de verkeersslang.
Heel wat kinderen deden een extra inspanning om te voet
of met de fiets naar school te komen. Ook ging er extra aandacht naar veilig
fietsen met fietshelm en fluorvest. Bedankt, ouders voor de medewerking. Onze
kinderen bewust maken voor het dagelijks verkeer en de gevaren die daarbij
horen is hier letterlijk van levensbelang.
We begonnen onze week met het vieren van Bentes
verjaardag. Proficiat jongen met je 5de verjaardag!
Daarna hebben we het geheugen van onze sloebers even
opgefrist. Wat weten we over het feest voor mama ? Wat is Moederdag ? Daarnaast
wilden we ook wat meer te weten komen over onze mamas. Gaat mama uit werken of
niet ? Welke job heeft mama ? Welke hobbys heeft mama ?
In het godsdienstmoment vroegen we ons af wat ons mama
blij maakt, verdrietig, boos of bang. De kleuters konden heel wat aanbrengen.
Ze wisten heel goed waar ze hun mama een plezier kunnen mee doen of wat mama
niet leuk vind. We leerden twee liederen aan, namelijk ;Mama van mij en
Rijen, rijen, rijen naar mijn mama lief.
Deze liederen hebben de mamas gehoord tijdens het gezellig samenzijn,
omwille van Moederdag, op vrijdagnamiddag.
Natuurlijk kon een versje niet ontbreken. Het was de
bedoeling dat de kleuters dit zelfstandig konden brengen op Moederdag, naast de
andere leuke verrassingen.
Het meest interactief moment was er wanneer de kleuters allerlei geurtjes
mochten meebrengen naar school. Er was een grote variëteit aan parfums,
shampoos, badschuim en zeepjes. Enkele kleuters hadden ook verse kruiden mee
uit de tuin. Ze brachten zelf aan hoe je
het best kon genieten van deze kruiden. Je moest de kruiden in je handpalmen
leggen en dan je handen over elkaar wrijven. Deze wrijving versterkte de geur
van het kruid. Er waren ook specerijen, welruikende bloemen en enkele takjes
potpourri. Bedankt voor het grote
assortiment. Op deze wijze deden de kleuters heel wat eraringen op in
verschillende geuren. Ze ontdekten ook
dat de ene kleuter een bepaalde geur graag had en een andere kleuter
helemaal niet. Dit vond ik een belangrijk gegeven, te aanvaarden en begrijpen
dat smaken verschillen.
Heel wat tijd en arbeid kroop in het maken van het
geschenkje voor mama. We hebben zeepvlokken gemengd met wat badzeep en goed met
elkaar gemengd. Dan deze brei heel hard kneden tot het een homogene massa werd.
Met de deegrol werd de massa uitgerold om met een plastic vorm een beer, hartje, zon of ster te vormen. Ik kan alvast
verklappen dat de kleuters dit met heel veel liefde deden.
Het kaartje voor Moederdag, de bloem, werd door middel
van een mal gemaakt. De kleuters legden de vorm op een blad en met een potlood tekenden
ze er omheen om het daarna uit te knippen. Dit hebben ze voor elke kleur van de
bloem herhaald. Voor het hartje van de bloem kregen de kleuters een blad waar
de vorm reeds op stond. Deze hoefden ze enkel uit te knippen.
Naast deze intense knutselactiviteiten was er gelukkig
nog wat tijd om groepjes te maken van 4 of 5 voorwerpen. We leerden de letter
M van mama herkennen en zochten de letter tussen verschillende andere
letters. We kleurden tekeningen in volgens een bepaalde legende. We legden een
logische volgorde : in een kookboek een gerecht zoeken, de ingrediënten
aankopen, de deeg maken en in de oven steken, de tafel dekken en uiteindelijk
de cake opeten.
We hebben ook met de instrumenten gewerkt. We vormden
twee rijen door rug aan rug tegen elkaar te zitten. In elke rij zaten vijf
kinderen met elk een verschillend instrument. De kleuters van de eerste rij
mochten om beurt met hun instrument lawaai maken. De kleuter van de tweede rij
die hetzelfde instrument had, mocht antwoorden door geluid te maken met zijn
instrument. De andere instrumenten bleven dan stil. De activiteit verliep vlot,
hoewel dit niet zo evident is.
Op dinsdag 5 mei was het de beurt aan Emeline om haar
verjaardag te vieren in de klas. Een dikke proficiat met je 5de
verjaardag.
Vol spanning keken we uit naar vrijdagnamiddag, wanneer
onze mamas naar school zouden komen. We hebben, na het zingen van de liedjes,
samen een gezellige wandeling gemaakt. Nadien werden de mamas in de eetzaal
ontvangen om er een kop koffie of thee te drinken, samen met een heerlijk
ijsje.
De kapoenen mochten buiten hun ijsje opeten en nadien
zich volledig uitleven op de kleuterspeelplaats.
Het was aangenaam om elkaar wel en gezond terug te zien
na twee weken vakantie. Daarom werd in het onthaal meer tijd vrij gemaakt als
anders om elk kind de mogelijkheid te geven over zijn vakantie te
vertellen. Wat me opviel was dat geen
enkel kind spontaan over Pasen vertelde, hoewel dit nog maar een week geleden
was. In kinderogen is dit blijkbaar al heel lang voorbij.
Nadien hebben we naar prenten en boeken gekeken, waarin
allerlei informatie stond over babydieren (vooral naar de boerderij gericht).
De kleuters kenden al heel wat namen van babydieren zoals een veulen, kalf,
lammetje, kuiken, big,
In de namiddag
mochten we bij Milan Stadeus thuis
babydieren bezoeken.
Eerst gingen we naar de schapen en geitjes hun babytjes
kijken. Van op de weide konden we ook de kalfjes van boer De Munck in het gras
zien liggen. Daarna mochten de kleuters in kleine groepjes naar de konijntjes
gaan kijken. Ssst, want de konijntjes houden niet van veel lawaai.
Toen werd het voor heel wat kleuters tijd om even de
benen te strekken in de prachtige tuin. Er waren mogelijkheden genoeg ; de
trampoline, de boomhut, voetballen, met autos of tractors rond rijden, in de
zandbak spelen of geanimeerd worden door zus Fedra. Als kers op de taart werden
de kleuters getrakteerd op een koekje en drankje. We rondden onze excursie af
met een bezoekje aan de verschillende soorten kippen , fazanten en eenden.
Babydieren konden we daar nog niet van zien. Daarvoor was het nog te vroeg.
Amaai, wat was dat een prachtige dag. De kinderen hebben
volop genoten !
Bedankt papa en mama van Milan voor het gezellig onthaal.
Bedankt mama van Matteo om te rijden.
Als rode draad in het godsdienstmoment werd het verhaal
van De ark van Noach verteld. Als afsluiter hebben we samen een grote puzzel
van de ark gemaakt.
We hebben door middel van een weegschaal kunnen zien wat
zwaarder of lichter was. We hebben speelgoed, koekendozen en gewogen. Nadien hebben we eens goed nagedacht bij het invullen van het
werkblaadje Welk dier weeg het zwaarst. Dit gaf geen enkel probleem. Knap !
We leerden wat snel en traag is. We leerden snel stappen
en traag lopen. Ja das niet hetzelfde alhoewel dit voor heel wat sloebers geen
verschil uitmaakt.
Met dieren vormden we rijen ; de kip mocht eerst staan,
dan kwam de koe aan de beurt, enz Deze oefening was niet voor alle kleuters
vanzelfsprekend.
Tussendoor leerden enkele kleuters een matrix oplossen
(zie foto blog 6).
Buiten hebben en we een raadselspel gespeeld.
- Ik ben heel groot, heb een lange snuit en grote oren.
Ik speel een beetje trompet. Ik ben
- Ik lust heel graag bananen, kan heel goed klimmen en
lijk een beetje op mensen. Ik ben
- Ik ben zwart met wit, waggel een beetje en hou van de
kou. Ik heb vleugels maar kan niet vliegen. Ik
- Ik heb geen poten en kruip over de grond. Ik ben heel
lang en een beetje gevaarlijk. De eerste letter van mijn naam is een S. Ik ben
- Ik heb hele mooie vlekken op mijn huid en heb een lange
nek. Ik kan bij de hoogste blaadjes in de boom. Ik ben
Vraag het maar eens aan je sloeber, die weet vast het
antwoord.
Met juf Lisa leerden we wat meer over de woonplaats van de
dieren. In welk hok woont een hond, een kip, een konijn, ..? Geluiden van dieren herkennen was ook een
leuke activiteit.
We startten ons nieuw thema met het vieren van Louis zijn
verjaardag. Opnieuw een sloeber uit de klas die 5 jaar werd.
In een kringgesprek verwoordden de kleuters wat ze wisten
over Pasen en hoe je kan zien dat dit feest dichterbij komt. We versierden de klas met paaseieren aan de
hand van een spel. We wierpen om beurt met de dobbelsteen. Het aantal ogen van
de steen bepaalde uit welke mand je een eitje mocht pakken. Kindjes die het
cijfer 1 wierpen, hadden pech, want in dit mandje lagen geen eieren. De
kleuters gingen sportief om met deze spelregel.
We hebben diep nagedacht over de vraag : Wie was er het
eerst, de kip of het ei !. Een leerrijk moment waarbij de kleuters argumenten
aanbrachten om hun eigen theorie te staven. Toch moest de juf toegeven dat ze
het correcte antwoord niet weet. Heeft iemand van de ouders een antwoord op de
vraag wat er eerst was ? Het liedje dat we hebben aangeleerd gaat over deze
bewuste vraag.
In ons versje over het kippetje Hukkepuk hebben we extra
aandacht besteed aan de dagen van de week. Voor enkele kleuters was dit vanzelfsprekend voor een andere groep niet zo
evident. De symbolen die we in de klas gebruikten om de dagen van de week aan
te leren, zitten in het groene mapje.
We mochten mandjes met eieren vullen. De
hoeveelheid eieren die in het mandje moesten, konden we zien op het getal- of
cijferbeeld dat naast het mandje stond afgebeeld. Een grote groep kleuters kon
reeds cijfers lezen en had geen behoefte aan getalbeelden ( ). Nadien hebben de kleuters deze
oefening op een werkblaadje gemaakt.
We gingen op uitstap naar het kippenhok in de school en
bij juf Noena thuis. We observeerden hoe het pluimvee eet, zich voortbeweegt,
geluiden maakt, het verschil tussen een jongen of een meisje
De kippen van juf
Noena hadden 7 eieren gelegd. Die hebben we de dag daarna opgegeten. Mmm wat
was dat lekker. We zagen hoe je een eitje kan koken of op verschillende wijzen
bakken in de pan. We leerden nieuwe woorden als dooier, eierschaal en eiwit.
Tijdens het godsdienstmoment werden verschillende Bijbelverhalen
verteld. Het begon met de intrede van
Jezus in Jeruzalem. Daarna vierde Jezus met zijn vrienden het Paasmaal. Dit
hebben wij ook gevierd met de vriendjes van de klas. We kregen elk een stukje
brood en wijn (druivensap).
Omdat Marit in de Paasvakantie jarig is, hebben we die op
2 april gevierd. De koekjes waren
heerlijk !
Vrijdagmorgen wilden we zo snel mogelijk in de klas. We
hoopten dat de Paasklok was langsgekomen maar we konden niet in onze klas. De
deur was op slot en juf had de sleutel niet. Gelukkig had de klok een plan
achtergelaten dat ons zou helpen om de sleutel te vinden. We gingen samen op
zoek en Jan vond de sleutel.
Nieuwsgierig gingen de kleuters de klas binnen op zoek naar hun mandje
met eieren. Het was fantastisch dat de klok in ons klasje kwam.
Bedankt ouders, familie en vrienden voor jullie bijdrage voor
Broederlijk delen. Enkel ons klasje haalde al 100 euro op !
Tijdens het project water lag de klemtoon op het actief
exploreren. In de jeugdboekenweek lag de nadruk voornamelijk op taal. Er werd
verteld, voorgelezen uit boeken en
letters moesten worden herkend. Er werd nagedacht over de vraag waarom
boeken belangrijk zijn.
De kleuters beseften heel goed dat het belangrijk is om
te kunnen schrijven en lezen als je groter wordt.
We zagen een kookboek, telefoonboek, strip, voelboek,
muziekboek, adressenboek (De Klapper) en heel wat prentenboeken. Ook de
kinderbijbel lag tussen onze verzameling boeken.
De kleuters kregen de opdracht de letters van het woord
BOEK te herkennen. Dit wil niet zeggen dat onze kleuters kunnen
lezen. Ze herkenden het woord BOEK als afbeelding. Toch is dit een
belangrijke oefening naar het voorbereidend leren lezen. Het verschil opmerken
tussen letters.
Door woordjes in stukjes te hakken en het juiste
rijmwoord te zoeken, deden de kleuters ervaringen op met lettergrepen en
klanken.
Tussen alle boeken die in de klas lagen hebben we het
dikste en het dunste boek gezocht
Daartussen hebben we nog vier andere boeken gerangschikt van dun naar
dik.
De kleuters ontwierpen zelf het voorblad van hun
persoonlijk boek en bedachten daarbij een titel voor hun boek. Het is de
bedoeling thuis het boek verder af te werken, misschien samen met broer, zus of
iemand van de ouders. Jullie zien maar of jullie sloeber er zin in heeft om het
boek verder af te werken.
Juf Lisa toonde zeven verschillende afbeeldingen die
uiteindelijk een geheel vormden. De kleuters moesten zelf de tekst bij de
afbeeldingen verzinnen. Zo konden ze min of meer zelf een verhaal maken.
Er waren ook twee kleuters jarig namelijk Milan Stadeus
en Kyara. Beide kleuters genoten van hun verjaardagsfeestje in de klas.
Wat een boeiende week. We zouden nog langer rond dit
thema kunnen werken maar er zijn nog zoveel
leuke en interessante onderwerpen om ervaringen over op te doen.
Eerst en vooral wil ik mijn duopartner juf Lisa hartelijk
welkom heten op onze school en in onze klas. Met een jonge spring in t veld
wordt het vast en zeker nog boeiender in onze klas.
Wij zijn met de ganse school van start gegaan met een
toneelvoorstelling van Drup (mooie waterdruppel) en drop (een vervuilde
waterdruppel). Deze druppels hebben ons door middel van een diavoorstelling
duidelijk gemaakt wat er zoal met ons kostbaar water gebeurt op onze planeet.
Daardoor voelt drop zich niet zo lekker. Wat wil je met zoveel vervuiling van
het water door allerlei materiaal en chemische producten. Ook Het grote waterlied, met een
belangrijke boodschap naar de mensen, is ons aangeleerd.
Nadien hebben we de koppen bij elkaar gebracht en
nagegaan waarom, waar en wanneer we water nodig hebben. De kleuters hebben zelf
veel kunnen aanbrengen zoals, bloemen
water geven, koffie zetten, kleren wassen, een lekkere drank maken voor als we
dorst hebben,
We hebben aan den lijve ondervonden hoe water aanvoelt,
hoe water smaakt en hoe het ruikt. Wisten jullie dat water kan verschillen van
smaak ?
De vijver bij juf Noena thuis en de Langelede hebben veel
stof gegeven om naar te kijken, te benoemen, te voelen, over na te denken. We
hebben zelfs het geluk gehad een vis en drie salamanders te kunnen vangen. Op
onze terugweg naar school hebben we een bezoek gebracht aan een visser. Hij
heeft ons uitgelegd en getoond hoe je moet vissen, met succes. Op enkele
minuten tijd heeft de visser drie vissen
gevangen. Terwijl de vis aan de vislijn hangt te bengelen, roepen de kleuters :
kijk de vis is aan het dansen !.
Er zijn 6 windes (visjes voor in de vijver) twee weken
bij ons op bezoek geweest. Ideaal om te kunnen observeren hoe een vis zich
beweegt in het water, hoe hij eet, waarvoor de kieuwen dienen,
Nu zwemmen de twee goudkleurige en vier zilverkleurige vissen
dolgelukkig in het vijvertje bij juf Noena.
We hebben geleerd hoe we water kunnen zuiveren met fijne
steentjes, fijn en grof zand.
Aan de hand van prenten werd uitgelegd hoe het water verdampt, een wolk vormt, door de wind
wordt weggeblazen, de wolk groter en zwaarder wordt, hoe uiteindelijk
waterdruppels naar beneden vallen in de vorm van regen.
We hebben flessen gevuld met water. De ene fles is vol,
de andere half vol en een fles die leeg.is. Ook
hebben we zes flessen,allen gevuld met een andere
hoeveelheid water, gerangschikt van leeg naar vol.
We hebben gezien dat je sneller een fles kan vullen als
je een beker gebruikt ipv een lepeltje.
Begrippen van omsluiting hebben we aangeleerd met
concreet materiaal. Plaats de gele eend vooraan in de vijver, het rode bootje
in het midden van de vijver, de duiker naast de vijver,
Allerlei materiaal in een kom water leggen en kijken of
het zinkt of drijft is een activiteit die de kleuters boeit. Zelf hebben ze
heel wat vragen gesteld en uitgeprobeerd of hun voorspellingen juist zijn.
Het is ons zelfs gelukt om muziek te maken met water. We
hebben zeven flessen gevuld met een verschillend niveau van water. Daardoor
hebben we zeven verschillende klanken te horen gekregen als je met een mes de
flessen aantikt. Dit noemt men een water-orgel.We hebben ook kleuren laten dansen in een glazen kom, door een druppel verf in de kom met water te laten vallen.
Woensdag 11 maart hebben we Matteo zijn verjaardag
gevierd. Proficiat !
Tijdens het godsdienst moment hebben we : verteld waanneer we water leuk vinden,
wanneer we bang zijn van water. Tijdens een waterritueel namelijk samen de aquarium vullen,hebben weop prenten
van Broederlijk delen gezien hoe kinderen in Indië aan een pomp water moeten
halen. Op de prenten kon je ook zien hoe een priester doopt met water.
Ook de veertigdagentijd is gestart. Dit wordt visueel
voorgesteld door elke dag een voetafdruk in te kleuren.
Het project is afgesloten met het gezamenlijk voorstellen
van de verschillende projecten en een tentoonstelling in alle klassen.
In onze klas is een kaneeldrankje uit Egypte aangeboden. Dit
is met veel liefde klaargemaakt door jullie sloebers. Ze hebben ook de rand van
het bekertje versierd met suiker. Dit is het recept :
·
2 kaneelstaafjes (je kan ook poeder gebruiken)
·
2.5 dl koud water
·
3 theelepels suiker
Je voegt de suiker en kaneel aan het water. Het water
laten koken tot het een bruine kleur heeft.
Je kan de drank warm drinken of laten afkoelen tot het
koud is.
Eventueel versieren met gemengde noten.
In het laatste nummer van het tijdschrift Klasse voor
ouders(februari 2009) wordt vermeld hoe belangrijk het is om meer water te
drinken. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je meer moet plassen. Op de
personeelsvergadering is dit artikel besproken. Kinderen moeten de mogelijkheid
hebben om steeds naar het toilet te kunnen. Het is ook belangrijk dat de
jongens zittend plassen. Door zittend te plassen geraakt de urineblaas volledig
leeg, wat gezonder is. Dit is niet het geval als je rechtop plast. Daarom is
besloten om bij de kleutertjes de jongens niet meer staand te laten
plassen. Misschien heeft je zoon
hierover reeds een opmerking gemaakt en heb je nu een antwoord gevonden in dit
schrijven.
Mocht je hierover nog opmerkingen of vragen hebben, je
bent steeds welkom.
Hartelijk bedankt om zo talrijk ons project te komen
afsluiten. We hebben genoten van deze mooie namiddag.
We startten ons thema Het circus door samen met de
kleuters van juf Kris naar een video te kijken van Jo. Niet alle kinderen hebben in werkelijkheid al
een circus kunnen bezoeken. Daarom vinden we naar deze video kijken de beste
manier om zich in het thema in te leven.
In de film hebben we de clowns, acrobaten en dieren aan het werk gezien.
Er werden zelfs mensen uit het publiek in stukken gezaagd en doorboord met
priemen. Gelukkig kwam iedereen
ongedeerd weer uit de kist.
Samen hebben we een naam gezocht voor ons circus. Het is
De gekke leeuw geworden (bedankt Remi). Als groepswerk is een poster
ontworpen om reclame te maken voor ons circus.
We hebben ons helemaal ingeleefd in de leefwereld van de
clown. We hebben een boze, blije, bange en verdrietige clown uitgebeeld. Het
ontbreekt de kleuters niet aan inlevingsvermogen. Knap !
Het materiaal dat de kleuters hadden meegebracht, zorgde voor
heel wat gezellige momenten.
Donderdagnamiddag is clowntje Tierelie op bezoek geweest.
Hij had een grote koffer meegebracht, waarin verschillende instrumenten zaten.
We hebben deze eigenaardige instrumenten uitgeprobeerd en op de muziek en
ritmes expressief gedanst. We mochten van clowntje Tierelie de koffer een
volledige week op school houden. Joepie, zo kunnen we nog heel veel
experimenteren met de instrumenten.
Hoeveel kost een ingangskaartje voor het circus ? Hoe kan
je de nummer van je zitplaats terugvinden ?
Dit waren leuke momenten voor de kleuters. De twee
bofkonten zaten aan de ingang en controleerden of het juiste bedrag werd
betaald. Eens de ingang betaald, kregen ze een ingangskaart waarop de nummer
van de zitplaats stond afgebeeld. Bij het betreden van het circus gingen we dus
op zoek naar de juiste zitplaats door de nummer van de ingangskaart te
vergelijken met de nummers die op de banken zijn gekleefd. Ook in het circus is
men onderhevig aan de crisis. De eerste dag was de inkom 3 knopen, de volgende
dag 4 en dit ging zo verder tot 5 knopen. Amaai, wat is het leven duur !
We hebben een
fanfare opgericht. Elke kleuter had een instrument en keek aandachtig naar de
dirigent. Hij gaf aan wanneer we mochten spelen en hoe: hard of zacht.
In het godsdienstmoment hebben we een verhaal gehoord
over een dirigent en een trommel die niet wilden optreden. Daardoor mislukten
de optredens tot ergernis van het publiek en de dansers. Het is dus belangrijk
dat iedereen meewerkt als je samen iets wil bereiken. Maar het is even belangrijk elkaar te kunnen
vergeven als je eens een mindere dag hebt en daardoor minder goed presteert.
Elkaar vergeven is dus heel belangrijk in het leven.
We hebben allerlei materiaal gerangschikt van weinig naar
veel. Juf heeft het de kleuters wel moeilijk gemaakt. Drie verkleedstukken
lijken een hoge berg maar zijn toch minder dan vijf kleine maskers.
Dus laat je niet foppen en tel eerst voor je spontaan
roept : daar ligt het meeste!.
De kleuters hebben prenten van een verhaal in een
logische volgorde gelegd en de knopen van de clown gesorteerd op kleur en aantal
gaatjes (2 of 4 ogen in de knoop).
Naar het einde toe van ons thema zijn we echte
feestgangers geworden.
De aanzet is de verjaardag van Tobin en de afsluiter een
knetter gek carnavalsfeest met een defilé op de catwalk en traktatie met
frietjes.
Vele knots gekke groetjes en een welverdiende vakantie,
We starten onze week met het hartelijk verwelkomen van
Lucas. Hij vervoegt onze klas en brengt de stand van de jongens op 12 tegenover 5 meisjes. Gelukkig laten deze
laatste zich niet doen. Ze kunnen prima hun mannetje staan.
Het boek Houden van Jules door Max Velthuijs
verduidelijkt op een heel eenvoudige en begrijpelijke manier wat het woord
Houden van betekent. Ik zie het thema heel ruim; houden van mensen, dieren,
planten, enz. Marit en Bente hebben hun lievelingsdier meegebracht naar de
klas. Een heel leuk moment. Marit haar hamster noemt Joske en Bente zijn konijn
heet Pluisje. De fotos spreken boekdelen,niet?
Tijdens deze week is in de ganse school, van kleuter tot
lager, gewerkt rond Pesten. Neen tegen
pesten, wij houden daar niet van. Dit onderwerp is verschillende malen aan bod
gekomen in verhalen, kringgesprekken en bespreken van verschillende prenten. De
kleuters weten dat ze stop moeten zeggen bij een ruzie en onmiddellijk naar de
leerkracht moeten gaan om het incident toe te lichten. Daar kan in alle rust
worden gezegd, wie, wat gedaan heeft en waarom. Uiteindelijk nemen we samen een
besluit, zeggen we sorry en trachten we geen ruzie meer te maken. Toch is dit
voor deze jonge kleuters niet eenvoudig om geen duwtje te geven als je nu net
dit speeltuig wilt, of een minder leuk woord te gebruiken om welke reden ook,
speelgoed moeten delen met anderen,
Toch blijven we alert voor niet gepaste omgang met elkaar. Ons versje
ging trouwens ook over dit onderwerp : Hee, hee, ik speel mee..
We hebben tijdens het godsdienst moment elkaar een hart
gegeven en toegelicht waarom we het gaven.
We hebben elkaar ook een pluim gegeven. We willen het
goede in elkaar zien en dit in de spotlight zetten. Juf Kris en juf Angelique
hebben ook een pluim gekregen voor de goede zorgen.
We hebben een vredesritueel ingevoerd. Hebben twee
kleuters ruzie, krijgen ze elk een helft van een verscheurd hart. Nadien krijgt
één van de twee kleuters een kei met daarop een mond = ik mag praten. De andere
kleuter krijgt een kei met daarop een oor = ik moet luisteren naar de ander.
Nadien worden de keien gewisseld. Als iedereen zijn verhaal heeft kunnen doen,
leggen we de ruzie bij en worden de twee helften van het hart bij elkaar
gelegd. We hebben opnieuw een verenigd hart.
We hebben gewerkt met een Koffer vol gevoelens. Daarin
zitten afbeeldingen van de 4 verschillende gevoelens : blij, boos, bang en
verdrietig. We hebben allerlei materiaal gesorteerd en op de juiste afbeelding
geplaatst vb. bang van een spin, spuit,
We hebben een blij gezicht getrokken, een verdrietig,
We hebben afbeeldingen van situaties in de juiste doos
gestopt vb. twee kindjes die met elkaar spelen = blij; iemand wordt
uitgelachen,= verdrietig,
Elke sloeber heeft een elektronische kaart naar zijn
ouders kunnen sturen. Twee maal klikken, papas en mamas! Anders kan je de
afbeelding niet zien.
De kleuters hebben in een notendop vernomen wat
Lichtmis is. We kregen zowel van de mama van Kiana als van de leerlingen van
het 6de leerjaar een heerlijke pannenkoek.
We hebben hartjes verdeeld. Waar liggen de meeste en waar
liggen de minste hartjes ?
We hebben harten geordend van klein naar groot. Dit ging
heel vlot.
We hebben hartjes op een rij gelegd. Welk hart staat 1ste
in de rij, wie de 2de,
Op donderdag 5 februari was Milan Van Rijckeghem jarig.
Milan genoot van deze bijzondere dag en de gezellige sfeer tijdens het
verjaardagsfeestje.
Lieve groetjes met een hart voor de kleine sloebers,
Centraal deze week stond het verhaal Een reus in huis van Rosalinde Bonnet en
Nathalie Polfliet.
Eerst en vooral wil ik de ouders bedanken voor de
talrijke laarzen die de kleuters mee naar school mochten brengen. We hebben laarzen
in plastic en leder gezien, visserslaarzen en laarzen waarmee je paard gaat rijden.
Het grote assortiment laarzen in allerlei formaten en kleuren, was een bron van
heel wat taal- en wiskunde activiteiten. Daarnaast genoten de kleuters ervan om
tijdens het vrijspelen zich te goed te doen aan het grote assortiment. Vooral
de zevenmijlslaarzen (maat 46 en 47) zorgden voor heel wat reuzenplezier.
De kleuters hebben de reus uit het verhaal Een reus in
huis vergeleken met de reus uit het verhaal van Klein duimpje. Een leuke oefening om na te denken over goed
en kwaad.
Het Bijbelverhaal ging ook over de reus Goliath en de
kleine dappere David. De kleuters waren enorm geboeid door dit verhaal.
Misschien moet je maar eens vragen waar het verhaal over ging.
Op vrijdag was gepland om met onze laarzen sporen te
maken in de zandbak. Jammer genoeg liet het weer dit niet toe. We hebben dan
een kleine bewegingsactiviteit gehad
onder het afdak van de grote speelplaats. Een kleuter met grote laarzen aan,
werd op de voet gevolgd door een kleuter met kleine laarzen aan. Nadien werden
de rollen omgekeerd. Met welke laarzen kan je het gemakkelijkst lopen ?
Elke kleuter mocht een laars uitkiezen. De uitgekozen
laarzen werden nadien gerangschikt van klein naar groot. Hoe konden we dit
weten ? We hielden de zolen tegen elkaar om te zien welke laars de grootste of
de kleinste was. Nadien werd de laars op de juiste plaats in de rij geplaatst.
Er waren ook enkele laarzen die even groot waren. Deze hebben we dan achter
elkaar geplaatst.
Het was belangrijk om heel aandachtig te luisteren bij de
auditieve oefening. Juf vertelde twee zinnen en een aangeduide kleuter moest raden wat er veranderd was in de zin. Voorbeeld : De reus heeft een bal. /De reus heeft een pop.
Maandag namiddag hebben we gedanst op het lied Grote
stappen. Ook hebben we een spel gespeeld waarbij drie verschillende
fluitsignalen een verschillende opdracht omvatten. Als juf één maal floot,
moest je met grote stappen voorwaarts stappen. Als juf twee maal floot, moesten
we met grote stappen achterwaarts stappen. Floot juf drie maal, moesten we stil
blijven staan. Deze opdracht was niet zo evident voor alle kleuters.
Het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalde het aantal
laarzen dat een kleuter mocht nemen. Deze activiteit werd enkele malen
herhaald. Nadien hebben we alle laarzen die in de kring stonden, verdeeld in
groepjes van 3. Dezelfde opdracht hebben
de kleuters nadien nogmaals toegepast op een werkblad.
Er lagen verschillende vergrootglazen op de thema tafel.
Zo konden we alles wat ons aanspreekt in het groot bewonderen en bestuderen.
We hebben getracht gekke beroepen uit te vinden zoals vb.
mijn papa is piloot van een vliegend tapijt. Dit was voor de meeste kleuters
een te moeilijke opdracht.
De weergoden waren ons goed gezind. We konden geen mooier
tafereel wensen bij ons thema.
We hebben ons wel de vraag gesteld : Wat gebeurt er
allemaal in de natuur tijdens de winter ?
De kleuters konden zelf aanbrengen dat de dieren minder voedsel vinden. Als het sneeuwt, wordt
het weinige voedsel dat er is, bedolven en wordt het nog moeilijker om eten te
zoeken.
De kleuters konden zelf aan den lijve ondervinden hoe het
aanvoelt om op het ijs te lopen en te spelen. Een prachtig en uniek moment.
Hoeveel jaren gaat het nog duren voor we opnieuw eens de kans krijgen om op het
ijs kunnen staan van deLangelede ?
We verzamelden sneeuw in potjes en wilden graag weten wat
er met de sneeuw gebeurt als die in een warme omgeving komt. Het potje sneeuw
veranderde in 1/3 potje water. Ook het potje sneeuw dat we in de ijskast hebben
gezet, was in water veranderd. We hebben ook kunnen vaststellen dat het water
van de gesmolten sneeuw niet zuiver maar vervuild is. Het is dus niet zo
verstandig om sneeuw in je mond te stoppen.
In de klas hebben we kledij die we in de zomer dragen op
de afbeelding van een zon gelegd en kledij voor de winter op een afbeelding van
een sneeuwlandschap gelegd. Ze hebben ook op een A3-werkblad de warme dingen
vb. tas koffie in het rood gekleurd en de koude dingen vb. ijsje in het blauw
ingekleurd.
Vrijdag was Kyara jarig en dinsdag was Giovanni aan de
beurt. Beiden hadden hun ik-doos mooi versierd. Het gesprek over de doos en
de inhoud van de doos was heel interessant.
Juf heeft met plasticine verschillende sneeuwmannen
gemaakt. De ene sneeuwman bestond uit 2 ballen, de andere uit 3 of 4 ballen. Er
was er zelfs een met 6 ballen. Nadien hebben de kleuters dezelfde oefening op
papier gemaakt.
Maandagnamiddag hebben we de turnzaal nogmaals omgetoverd
tot een winterlandschap. We moesten in de dans-expressie uitbeelden wat we zoal
kunnen doen als het heeft gesneeuwd. We wierpen sneeuwballen, maakten een reuze
sneeuwman, konden op een slee zitten en er werd geskied. De kleuters konden
zich heel goed inleven in deze expressie. Nadien speelden we het tik-spel : Sneeuwman,
sneeuwman, pak me dan, als je kan.
Dinsdag hebben we, samen met enkele kleuters van juf Kris,
mezenballen gemaakt. We verwarmden boter in een pan en goten de lopende boter
in een glas waar twee stukken touw in lagen. We mengden er voorzichtig de
vogelzaden onder. Als de massa was afgekoeld hebben we het brouwsel in de ijskast geplaatst voor één nacht.
Woensdagmorgen zijn we de ballen op het
terrein achter de school, gaan ophangen.
We hebben ook nog een leuke proef met ijsblokjes gemaakt.
Op één ijsblokje strooide ik wat zout. Nadien legde ik er een touwtje op met
daarop nog een ijsblokje. De beide ijsblokjes smolten aan elkaar en bleven aan het touw hangen.
Natuurlijk hebben de kleuters van het zout geproefd. De
meesten vonden het lekker.
In het godsdienstmoment
hebben we over gevoelens gepraat aan de hand van een doosje waarin 4 kaartjes
zaten. Eén symboliseert het gevoel van blijdschap, een andere angst,
een voor boosheid en verdriet. De kleuters konden goed verwoorden waarom ze een keuze
maakten voor één van deze vier gevoelens.
Dit is het verhaal van een
actieve eerste week in het nieuwe jaar 2009 !
Juf Kris en juf Angelique hadden het thema Kerst reeds
ingeleid. Daardoor kenden de kleuters al heel wat woordenschat
die verbonden is met Kerstmis zoals ; kerstboom, kerstballen, slingers,
enz Deze woorden zijn alom gekend. Het
woord piek en in het bijzonder kribbe vroegen wat meer tijd en herhaling.
Door middel van dobbelstenen en een spelbord hadden we de
kerstboom versierd. Tijdens het overgangsmoment
speelden we een kerst-lotto, kimspel of memory . De
kleuters konden behoorlijk goed samen spelen en hun beurt afwachten tijdens het
spel.
Er werd heel wat tijd gestoken in het aanleren en
knutselen van de nieuwjaarsbrief. De kleuters waren enthousiast over hun brief
en werkten heel vlot mee bij het aanbrengen van de stukjes stof. Het resultaat
mocht gezien zijn ! Naast het knutselen van de brief ging ook heel wat tijd naar
het versieren van het kerstgerei dat we op de kerstmarkt op de laatste weekdag gingen
verkopen. Met veel glitters en blinkende sterren mogen werken, verhoogde de
werklust van de sloebers. We hebben 80 stuks verkocht aan een halve euro. Een
mooie bijdrage voor Welzijnszorg.
In het godsdienstmoment
werd het Kerstverhaal verteld. De lange tocht naar Bethlehem, de herbergen die
volzet waren, de stal waar Jozef en Maria mochten overnachten, de geboorte van
Jezus en het bezoek van de herders, boeiden de kinderen. Dit verhaal werd een
levend Kerstverhaal als de kleuters het Bijbelverhaal dramatiseerden. Dit
vonden ze bijzonder leuk om te doen. Het was ook bijzonder mooi om hen dit
verhaal te zien uitbeelden. Als het aan de kleuters lag, waren we nog bezig,
want ze wilden allemaal wel Jozef en Maria zijn.
We hebben heel wat
wiskunde oefeningen gemaakt met kerstballen. We hebben ze gerangschikt van
klein naar groot, kerstballen op, onder, tussen iets gelegd, kerstballen in groepjes van 2, 3
of 4 gelegd, de ballen verdeeld en gekeken wie de meeste had en wie de minste.
We hebben auditieve
oefeningen gemaakt ivm Kerst. Wat is het langste woord: bal of kerstbal? Klap
in je handen telkens als je het woord piek hoort. Zijn de woorden bal en knal
hetzelfde? Voeg het woord Kerst en boom samen Wat rijmt op ster? En als slot
woorden in stukjes hakken. Dit ging bijzonder vlot.
In de Boomversierdans
hebben de kleuters zich volledig kunnen uitleven. Er lagen slingers, kerststerren
en kartonnen doosjes met touwtjes eraan op de grond in de turnzaal. Als de
muziek begon te spelen mochten de kleuters die de kerstboom uitbeeldden, hun
positie innemen. De andere kleuters mochten in het bos een mooie kerstboom
uitzoeken die ze later zouden versieren. Als het liedje Boom versieren begon,
mochten de kleuters starten met het versieren van hun boom. Een mooi moment,
zoals je op de fotos kan zien. Nadien werden de rollen omgekeerd.
Het kerstfeestje was heel
gezellig met chocomelk en boterkoek. Het was een ideale afsluiter van het 1ste
trimester. De pakjes onder de kerstboom vormden de kers op de taart.
Dit was in een notendop
wat we tijdens de voorbije week beleefd
hebben. Allen een fijne vakantie toegewenst met mooie feestdagen en een gezond
'Nieuw Jaar' !
Er brak een ontzettende boeiende periode aan voor de
kleuters. Sint en Piet gingen weldra op bezoek komen.
Alle kleuters keken vol verwachtingen uit naar dit moment. De ene met
wat angst, de ander zonder. Juf trachtte de kleuters gerust te stellen maar
vertelde de kleuters dat ze heel goed begreep dat er kindjes zijn die een
beetje schrik hebben, vooral van die gekke zwarte pieten.
In de turnles bij juf Stien hebben de kleuters met behulp
van de Zweedse banken en trapezes een prachtige stoomboot gemaakt die heen en
weer kon bewegen. De pret kon niet op.
Met het versje dat ik de kleuters heb aangeleerd hoopte ik hen bewust te maken dat er grenzen
zijn aan het vragen naar geschenken. Sint heeft de zware opdracht om iedereen
gelukkig te maken, ook de kinderen die het minder breed hebben. Ook in het
godsdienstmoment is hierover gepraat aan de hand van het verhaal Pop Ti Dom.
Deze prinses had alles wat ze wou en toch was het nooit genoeg en was ze nooit
tevreden. Tot op een dag de Sint bij haar langs kwam en haar een klein geschenk
gaf. Ze barstte in tranen uit. Sint maakte zich boos en spelde haar flink de
les. Ze was onder de indruk van Sint zijn woorden. Ze dacht diep na en vertelde
aan de Sint dat ze niet wist dat er zoveel kinderen waren die bijna niets
hebben en geen geschenken kregen. Ze schakelde het personeel in om al haar
speelgoed in grote zakken te stoppen. Ze vroeg aan de Sint of ze zijn mooie
mantel even mocht lenen en vertrok met paard en kar naar alle uithoeken van het
land om haar speelgoed aan de arme kinderen uit te delen. De kleuters van onze
klas vonden het prachtig wat de prinses deed. Ik hoop dat ze ook hebben
begrepen dat wij het hier heel goed hebben.
Het bezoek aan het huis van de Sint was een prachtig
moment voor de kleuters. Chocolade Piet heeft ons rondgeleid in de
verschillende vertrekken van de Sint. Het was een onvergetelijk moment.
In de dans De pietengym hebben we ons ingeleefd in het
leven van de zwarte Pieten. Goed je evenwicht leren bewaren om op de daken te
kunnen lopen, leren werpen met geschenkjes zodat ze in de schoorsteen vallen en
niet ernaast, klimmen en springen, pakjes maken, het paard van de Sint
verzorgen, enz Deze dans hebben we donderdag 4 december aan de Sint en Pieten
getoond. De twee Pieten hebben zelfs
meegedanst. Nadien hebben we het lied Zie ginds komt de stoomboot gezongen.
De kleuters hebben dit prachtig gedaan. Proficiat !!
Met behulp van een instrument hebben we woordjes in
stukjes gehakt vb. stoom-boot. Er zijn zelfs kleuters die een volledige zin in
stukjes kunnen kappen. Een groepje kleuters heeft volledig zelfstandig een
werkblaadje ingevuld. Een mooi moment om te observeren hoe ze elkaar hielpen
bij het tellen van het aantal woord-stukjes.
We hebben geteld hoeveel pakjes Piet in zijn zak had
verstopt. We hebben van onze klaspop Popof een brief gekregen waarin stond
geschreven waar Piet de zilveren muntstukken had verstopt. Juf gaf aan elke
kleuter een hint zoals ; zoek een geldstuk onder de houten kist aan de wastafel.
Deze activiteit verliep heel vlot. Het verorberen van de muntstukken gaf geen
enkel probleem. We hebben 8 afbeeldingen van de Sint geordend van dunste naar
dikste Sint. Als we niet zeker waren mochten we twee Sinten op elkaar leggen.
Zo konden we onmiddellijk zien welke Sint de dikste was.
Het was een week vol
verrassingen en belevingen. Voor we het goed beseften was de week weer om.
Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa ! (vervolg)
Ik heb een lieve oma en
ook een leuke opa ! (vervolg)
De voorbije week is een
stuk anders gelopen dan gepland.
Donderdagmorgen ben ik
naar een bijscholing gegaan in Gent ivm de 3de GOK-cyclus, waardoor
de kleuters opnieuw in twee groepen werden verdeeld.
In de namiddag hebben we
het lied aangeleerd dat we maandag voor de grootouders hebben gezongen :
1,2,3,4 omas hier, opas daar.
Vrijdagmorgen maakten we
de chocolade-koekjes voor oma en opa. Het recept vinden jullie terug in de
groende bundel waarin alle versjes en liedjes worden verzameld.
Eerst hebben de kleuters
van de drie verschillende soorten chocolade mogen proeven. Eén kleuter vond
fondantchocolade lekker, twee kleuters de melkchocolade en alle andere kleuters
vonden witte chocolade het lekkerst.
De melkchocolade hebben we
heel vlot kunnen laten smelten in de bain-marie. De fondant chocolade is te
vlug hard geworden, waardoor het moeilijk was om deze met een lepel op het
dienblad aan te brengen en er noten en rozijnen in te stoppen. Ook de witte chocolade
gaf wat problemen. Die maakte gemakkelijk klonters bij het smelten. Maar . we
hebben het tot een goed einde gebracht. Hopelijk vinden de grootouders ze overheerlijk.
In de namiddag is oma Lea,
de oma van Jo, spelletjes met ons komen spelen.
Op het einde van de
namiddag is dan ook oma Rita, de oma van Bente, naar ons klasje gekomen. Beide
omas hebben en verhaal voorgelezen. t Was reuze gezellig!
Maandagmorgen heb ik
enkele geplande activiteiten gewijzigd omdat de collega, juf Kris, ziek was. We hebben dan woordjes ivm grootouders in
stukjes geklapt, vb. o-pa, o-ma, ge-zin,
Deze oefening ging
behoorlijk vlot. We hebben duidelijke afspraken gemaakt met de kleuters ivm de herfstwandeling
met de grootouders in het Provinciaal Domein.
Deze namiddag was
FANTASTISCH. Op de site van de Langeledeschool kan u de fotos bekijken.
Waarschijnlijk hebben
jullie zelf van jullie ouders vernomen wat we zoal beleefd hebben die namiddag.
In de
godsdienstontwikkeling hebben we het verhaal verteld over Tomas die een groot
feest geeft voor zijn vrienden. Jammer genoeg heeft niemand tijd om naar het
feest te komen. Daarom besluit Tomas om alle mensen, die op de markt en in de straten
wandelen, uit te nodigen. Iedereen, en in het bijzonder Tomas, is heel blij met
dit initiatief.
Woensdagmorgen hebben de
kleuters dit verhaal gedramatiseerd. Dit was een heel mooi moment. De kleuters
hebben hun uiterste best gedaan om zich in de personages in te leven.
Als denkontwikkeling
hebben we rijtjes gevormd. Opa met de pet mocht eerst staan. De tweede in de
rij was oma met de handtas. Nadien kwam opa met de stok. Daarachter stond dan
oma met de schort. Als laatste kwam opa met de pijp. Wie staat nu vooraan in de
rij ? Wie staat in het midden ? Wie staat helemaal achteraan ? Wie is de derde
(volgens de kleuters driede !) in de rij?
Dinsdagnamiddag is oma
Martine, de oma van Jan, een verhaal komen voorlezen.
Bedankt lieve grootouders
voor de fijne samenwerking en de leuke maandagnamiddag !
Aan de hand van prenten en
boeken tracht ik een beeld te scheppen over het verleden. De tijd waarin opa en
oma zijn opgegroeid. Veel hilariteit bij de kleuters als ze de autos,
telefoon, typemachine, kledij en schoolfotos van vroeger zien. We hebben zelfs
een boek waarin we kunnen zien hoe de Langeledeschool er vroeger uitzag. Amaai,
wat is er veel veranderd.
We hebben klasfotos
gezien waar enkel meisjes of enkel jongens op staan. Hoe was het bij jou opa en
oma? Kunnen jullie daar iets meer over vertellen aan jullie kleinkind ?
Je zoon/dochter heeft
verteld wat hij zoal met zijn grootouders doet, wat hij reuze vindt als hij mag
gaan logeren. Ook het samen koken, wandelen, voetballen, kleuren en nog meer
vindt je kleuter reuze fijn. Je voelt aan de wijze waarop de kleuters vertellen,
hoe bijzonder de band is met hun grootouders.
Zoals jullie hebben kunnen
zien heeft je kleuter 4 prenten gerangschikt van jong naar oud.
Voor ons is dit overduidelijk
maar nog niet voor onze kapoenen. Toch hebben de kleuters deze oefening tot een
goed einde gebracht.
Proficiat !
Aan de hand van
verschillende gezinsfotos hebben we de gezinsleden gerangschikt voor klein
naar groot, lang of kort, oud of jong.
We hebben een mooi moment
beleefd tijdens de dansexpressie. De kabouters vroegen ons om hulp. Ze kwamen
handen te kort om de herfstbladeren in prachtige kleuren te verven. Toch willen
deze kleine mannetjes klaar zijn tegen maandag 17 november, want dan komen de
grootouders naar het Domein om samen met hun kleinkind te wandelen.
Eerst hebben we ons
ingebeeld hoe een piepklein kaboutertje zich moet voelen in het bos als er een
grote tak op zijn pad ligt of als er een dennenappel als een raket op je afkomt.
Hoe moet een kaboutertje tegen de wind instappen of een storm trotseren, die
hem in een seconde de lucht inblaast ? Alles is gelukkig tot een goed einde
gekomen. De kabouters hebben de weergoden getrotseerd en zijn samen met ons aan
de slag gegaan. We hebben in prachtige kleuren geschilderd van links naar
rechts, van boven naar onder, met streepjes, puntjes, enz.
Dinsdagnamiddag hebben we
kruiwagentje gespeeld. Gelukkig hebben de meesten onder ons sterke armspieren.
Soms zakte een kleuter eens door zijn armpjes tot jolijt van de anderen. Er
werd op een positief manier plezier gemaakt. Niemand werd uitgelachen. Een
grappig moment !
De kleuters hebben heel
wat knutselwerkje gemaakt voor de grootouders maar we verklappen nog niets. Nog
even geduld.
We kijken uit naar onze
grootouderwandeling en duimen alvast voor een zachte herfstdag op maandag 17 november!
Om de verrassing niet te
verklappen zie je enkele fotos die genomen zijn tijdens het vrij spel.
Onze week hebben we
ingezet met een bustrip naar Lokeren. Daar hebben we in het Cultureel Centrum
de voorstelling : Kapitein Winokio danst gezien.
In deze nieuwe theatervoorstelling van Kapitein Winokio,
gebaseerd op zijn eerste voorleesboek, krijgt De Kapitein dansles van de dieren:
de olifant, de egel, de beer, de mol, het paard en de vlinder. Het verhaal
wordt verteld door De Kapitein, door poppen én door de aanwezige kinderen.
Alles wat ze meebrengen, past precies in één koffer. De fantasie van de
kinderen doet de rest. Zij worden olifant, egel, beer, mol, paard en vlinder.
Zo wordt elke voorstelling anders maar één ding staat vast: op het einde is er
een groot feest !
In de namiddag zijn we met
alle kleuters een lied gaan zingen voor juf Linde die tijdens de herfstvakantie
jarig is. Dat was leuk ! Juf Linde had
dit helemaal niet verwacht, dus een echte verrassing.
Nadien
hebben we de pompoenendans aangeleerd en gedanst. Willen jullie hem thuis nog eens dansen, dan
vind je de tekst vind in het groene mapje.
Vrijdag hebben we na het
waarnemen van pompoenen, pompoensoep gemaakt.
De kleuters hebben heel
aandachtig de verschillende stappen gevolgd. Natuurlijk hebben we nog
ingrediënten nodig buiten de pompoen om soep te maken. Aardappelen, ui en
wortelen zijn door de kleuters gekend, selder daarentegen niet . Bouillon en peper is door enkele kleuters
gekend. We hebben ook aan de verse tijm mogen ruiken en ons vingertje doppen in
een weinig zout. Mmmm Ook de vermicelli lettertjes hebben we op het einde
toegevoegd.
We hebben met alle bankjes
een grote tafel gemaakt om samen onze zelfgemaakte soep te nuttigen. Iedereen
heeft geproefd! Knap !
Het recept van onze soep
vind je opnieuw in het groene mapje. Ik wens jullie veel plezier bij het
gezellig kokkerellen.
Naar aanleiding van
Allerheiligen en Allerzielen heb ik het verhaal van Kikker en het vogeltje
verteld. Ik ben aangenaam verrast over de manier waarop kleuters over de dood
denken. Ze vinden het als het ware
vanzelfsprekend dat we sterven en dat iedereen moet sterven. Er volgde een
leerrijk gesprek naar het voorlezen van het verhaal.
Als afsluiter heb ik een
soort doolhof getekend op de speelplaats. De kleuters mochten de krijtlijn
volgen en nadien het parcours omgekeerd afleggen. Nadien zijn we per 2 gaan
staan. De eerste kleuter geeft handen aan de 2de kleuter die achter
zich staat. De eerste kleuter loopt langzaam door het doolhof terwijl de
achterste kleuter met gesloten ogen de weg aflegt. Dit is een leuke afsluiter.
De kleuters hebben zelf de aanzet gegeven bij de start
van het thema.
Ze hebben zelf aangebracht waarom het belangrijk is om
veel fruit te eten :
-fruit bevat veel
vitaminen, waardoor je minder snel ziek wordt
- het maakt je sterk
- het is lekker
- het smaakt als een snoepje maar het maakt je tandjes
niet kapot.
We hebben samen het fruit geobserveerd, dat de kleuters
zelf hebben meegebracht.
Zo hebben we een pompelmoes, sinaasappel, mandarijn, appel,
peer, noten, mango, kiwi (geel en groen) en citroen in de fruitmand gevonden.
Er zijn stukken fruit met veel pitten
oféén grote pit, pitten die je wel en
niet mag opeten.
We hebben een fruitwinkel in de klas gehad. Daar hebben we veel
in gespeeld : fruit wegen, kopen en verkopen, een boodschappenlijst maken, alles
in een papieren zak stoppen, betalen.
De hele week hebben jullie kleuters fruit geproefd. De meeste kleuters kregen er niet genoeg van. We hebben ook een pompelmoes, sinaasappel en citroen
geperst en geproefd.
Tijdens een spel hebben we geraden welk sap er op het
lepeltje lag. De kleuter kreeg een blinddoek om en de juf heeft een keuze
gemaakt uit de drie sappen. Het verschil tussen pompelmoes en citroen is
moeilijk te herkennen. Mits de zure smaak hebben de kleuters van dit spel
genoten.
We hebben het verschil geleerd tussen fruit en groenten.
Dit is niet altijd eenvoudig !
Als gezonde kers op de taart zijn we maandagmorgen naar
de markt geweest.
Wat hebben we daar veel gezien, gehoord en geproefd.
Men verkoopt er kleren, speelgoed, fietsgerei, levende
dieren, kaas, vis, vlees, kip, kousen, mutsen en sjaals, handtassen, en
fruit.
De drie klassen zijn voor deze activiteit door elkaar geschud. Elke kleuter
heeft een nieuwe vriend of vriendin gekregen waar hij/zij moest voor zorgen.
De
juffen hebben een boodschappenlijst opgemaakt en verdeeld onder de kleuters.
Zij hebben een afbeelding gekregen van het stuk fruit
dat ze moesten aankopen met daarbij het aantal. Jammer genoeg hebben we niet
alles kunnen vinden. Bepaalde soorten fruit worden geoogst in een ander seizoen
waardoor we ze nu niet hebben kunnen aankopen.
In de namiddag hebben we samen een huishoudelijke
activiteit gepland.
Juf Kris heeft met haar kleuters milkshake gemaakt en juf
Angelique appelmoes. De kleuters van groep 3 hebben fruitsalade gemaakt. Na de
speeltijd hebben de kleuters van deze drie gerechten kunnen proeven. De juffen
zijn aangenaam verrast over de hoeveelheid fruit die tijdens deze namiddag is
opgegeten.
We hebben geleerd om de handen te wassen voor en na het
koken.
Afval te sorteren : fruitafval hoort in de groene vuilnisbak.
We hebben fruit gewogen. Een pompelmoes is zwaarder dan
een appel. Een peer is zwaarder dan een noot enz We hebben geen enkele appel gevonden die
evenveel weegt als een andere appel .
We hebben een gewicht van 1 kg aan elkaar door gegeven. Waw,
dat weegt zwaar. In 1 kg kunnen er 5 appels of 12 mandarijnen.
Het woordje maan rijmt op banaan, druif op duif, meloen
op schoen, noot op boot, pruim op duim en peer op veer. De kleuters vinden het
leuk om tussendoor zelf een rijmwoord te zoeken. Knap !
Woensdag hebben we een peer vóór de sinaasappel gelegd,
of de appel achter de kiwi, de mandarijn tussen de appel en de peer enz Zo hebben we ook de ruimtelijke begrippen
waargenomen.
het thema 'Ik ben' heb ik nogal ruim opgevat : - ik leer me voorstellen aan een groep - ik ben uniek en hou van ... - ik hou niet van ... - ik ben jarig op ... - ik weeg ... kg - ik meet ... cm - ik schilder een portret van mezelf - ik maak mijn 'Ik-doos'.
Er werd dus hard gewerkt tijdens de voorbije week. De kleuters en de juf zijn gestart met het voorstellen van zichzelf.
Nadien hebben we samen met onze klaspop het verjaardagsritueel doorlopen. Door middel van het communicatiespel - ik ben ik - hebben we wat meer geleerd over elkaars verlangens en gevoelens. Ik hou van zingen, dansen, wil een pop als verjaardagsgeschenk, enz...Het boek "Kobe is jarig!" diende als leidraad in dit onderdeel van jarig zijn.
Het versje 'Dit ben ik' handelt meer over de anatomie van ons lichaam met daarbij aansluitend het schilderen van een zelfportret.
In het onderdeel denkontwikkeling hebben we de volgende oefeningen gemaakt : Het meten en wegen van de kleuters is een interessante oefening geweest voor de kleuters. Wat is meten ? Wat is wegen ? Hoe kan je dit doen ? Met wat kan je dit doen ? We weten nu ook wie de grootste kleuter is in de klas en wie de kleinste (maar misschien wel de dapperste!). Ook de zwaarste en de lichtste kleuters zijn gekend.
Bij de taalontwikkeling hebben we tussen een hele reeks lettertjes, de eerste letter van onze naam gezocht. Deze activiteit is veel vlotter verlopen dan ik had verwacht. Proficiat sloebers van groep 3.
Bij jarig zijn, hoort meestal een feest en op een feest zijn dikwijls ballonnen aanwezig. We hebben dan ook bewegingsoefeningen gehad met en over ballonnen. Vraag maar eens aan je kleuter hoe een ballon groeit (als hij wordt opgeblazen), hoe hij krimpt, welk geluiden hij kan maken en wat er gebeurt als je de ballon te hard opblaast ? De kleuters hebben in deze bewegingsactiviteit een mooi stuk dansexpressie laten zien.
In een godsdienstmoment heeft elke kleuter op zijn eigen manier Jezus bedankt voor datgene wat hij/zij belangrijk vindt. Ook hebben alle kleuters elkaar om beurt gefeliciteerd voor wat zij heel goed kunnen vb. opruimen, zingen, dansen, tekenen, enz... Een mooi moment !
Onze 'Ik-doos' is nog niet klaar. Daar werken we de volgende keer verder aan.
Lieve groetjes en tot het volgende thema, juf Noena
We hebben ons thema ingezet met een observatie van verschillende keien. We beschikken over een heel assortiment keien van groot tot klein, dik tot dun, zwart en rood, enz ... Bij het verwoorden van hun ervaringen leren de kleuters heel wat termen als : dik, dun, dikste, groot, klein, grootste, kleinste, plat, rond, ... Ook aan de stenen voelen brengt heel wat woordenschat mee : glad, ruw, koud, warm, zelfs zacht, ...
Elke kleuter heeft een kei mogen kiezen waarop zijn of haar naam wordt geschreven. Op de vraag : "Waarom heb je deze kei gekozen ?" kan elke kleuter zijn keuze toelichten. Knap ! Tijdens het godsdienstmoment is de link gelegd tussen keien en mensen. Er is nergens een identieke kei te vinden en er zijn nergens twee mensen die hetzelfde zijn. Toch zijn alle keien mooi, elk op hun manier. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen is mooi op zijn eigen unieke manier.
"Hé juf, dit is mijn naam niet !" zegt een kleuter die reeds zijn naam herkent in drukletters. Spontaan legt deze kleuter de link tussen drukletters en kriebelletters. Zo zie je maar dat ze meer kunnen en zien dan we zouden denken.
Alle kleuters hebben hun kei gemaakt uit klei. Begin volgende week wordt deze geschilderd. We hebben ook groepjes van 'twee keien' leren maken, ritmes getikt met keien en torens gemaakt met keien.