De kleuters hebben zelf de aanzet gegeven bij de start
van het thema.
Ze hebben zelf aangebracht waarom het belangrijk is om
veel fruit te eten :
-fruit bevat veel
vitaminen, waardoor je minder snel ziek wordt
- het maakt je sterk
- het is lekker
- het smaakt als een snoepje maar het maakt je tandjes
niet kapot.
We hebben samen het fruit geobserveerd, dat de kleuters
zelf hebben meegebracht.
Zo hebben we een pompelmoes, sinaasappel, mandarijn, appel,
peer, noten, mango, kiwi (geel en groen) en citroen in de fruitmand gevonden.
Er zijn stukken fruit met veel pitten
oféén grote pit, pitten die je wel en
niet mag opeten.
We hebben een fruitwinkel in de klas gehad. Daar hebben we veel
in gespeeld : fruit wegen, kopen en verkopen, een boodschappenlijst maken, alles
in een papieren zak stoppen, betalen.
De hele week hebben jullie kleuters fruit geproefd. De meeste kleuters kregen er niet genoeg van. We hebben ook een pompelmoes, sinaasappel en citroen
geperst en geproefd.
Tijdens een spel hebben we geraden welk sap er op het
lepeltje lag. De kleuter kreeg een blinddoek om en de juf heeft een keuze
gemaakt uit de drie sappen. Het verschil tussen pompelmoes en citroen is
moeilijk te herkennen. Mits de zure smaak hebben de kleuters van dit spel
genoten.
We hebben het verschil geleerd tussen fruit en groenten.
Dit is niet altijd eenvoudig !
Als gezonde kers op de taart zijn we maandagmorgen naar
de markt geweest.
Wat hebben we daar veel gezien, gehoord en geproefd.
Men verkoopt er kleren, speelgoed, fietsgerei, levende
dieren, kaas, vis, vlees, kip, kousen, mutsen en sjaals, handtassen, en
fruit.
De drie klassen zijn voor deze activiteit door elkaar geschud. Elke kleuter
heeft een nieuwe vriend of vriendin gekregen waar hij/zij moest voor zorgen.
De
juffen hebben een boodschappenlijst opgemaakt en verdeeld onder de kleuters.
Zij hebben een afbeelding gekregen van het stuk fruit
dat ze moesten aankopen met daarbij het aantal. Jammer genoeg hebben we niet
alles kunnen vinden. Bepaalde soorten fruit worden geoogst in een ander seizoen
waardoor we ze nu niet hebben kunnen aankopen.
In de namiddag hebben we samen een huishoudelijke
activiteit gepland.
Juf Kris heeft met haar kleuters milkshake gemaakt en juf
Angelique appelmoes. De kleuters van groep 3 hebben fruitsalade gemaakt. Na de
speeltijd hebben de kleuters van deze drie gerechten kunnen proeven. De juffen
zijn aangenaam verrast over de hoeveelheid fruit die tijdens deze namiddag is
opgegeten.
We hebben geleerd om de handen te wassen voor en na het
koken.
Afval te sorteren : fruitafval hoort in de groene vuilnisbak.
We hebben fruit gewogen. Een pompelmoes is zwaarder dan
een appel. Een peer is zwaarder dan een noot enz We hebben geen enkele appel gevonden die
evenveel weegt als een andere appel .
We hebben een gewicht van 1 kg aan elkaar door gegeven. Waw,
dat weegt zwaar. In 1 kg kunnen er 5 appels of 12 mandarijnen.
Het woordje maan rijmt op banaan, druif op duif, meloen
op schoen, noot op boot, pruim op duim en peer op veer. De kleuters vinden het
leuk om tussendoor zelf een rijmwoord te zoeken. Knap !
Woensdag hebben we een peer vóór de sinaasappel gelegd,
of de appel achter de kiwi, de mandarijn tussen de appel en de peer enz Zo hebben we ook de ruimtelijke begrippen
waargenomen.
het thema 'Ik ben' heb ik nogal ruim opgevat : - ik leer me voorstellen aan een groep - ik ben uniek en hou van ... - ik hou niet van ... - ik ben jarig op ... - ik weeg ... kg - ik meet ... cm - ik schilder een portret van mezelf - ik maak mijn 'Ik-doos'.
Er werd dus hard gewerkt tijdens de voorbije week. De kleuters en de juf zijn gestart met het voorstellen van zichzelf.
Nadien hebben we samen met onze klaspop het verjaardagsritueel doorlopen. Door middel van het communicatiespel - ik ben ik - hebben we wat meer geleerd over elkaars verlangens en gevoelens. Ik hou van zingen, dansen, wil een pop als verjaardagsgeschenk, enz...Het boek "Kobe is jarig!" diende als leidraad in dit onderdeel van jarig zijn.
Het versje 'Dit ben ik' handelt meer over de anatomie van ons lichaam met daarbij aansluitend het schilderen van een zelfportret.
In het onderdeel denkontwikkeling hebben we de volgende oefeningen gemaakt : Het meten en wegen van de kleuters is een interessante oefening geweest voor de kleuters. Wat is meten ? Wat is wegen ? Hoe kan je dit doen ? Met wat kan je dit doen ? We weten nu ook wie de grootste kleuter is in de klas en wie de kleinste (maar misschien wel de dapperste!). Ook de zwaarste en de lichtste kleuters zijn gekend.
Bij de taalontwikkeling hebben we tussen een hele reeks lettertjes, de eerste letter van onze naam gezocht. Deze activiteit is veel vlotter verlopen dan ik had verwacht. Proficiat sloebers van groep 3.
Bij jarig zijn, hoort meestal een feest en op een feest zijn dikwijls ballonnen aanwezig. We hebben dan ook bewegingsoefeningen gehad met en over ballonnen. Vraag maar eens aan je kleuter hoe een ballon groeit (als hij wordt opgeblazen), hoe hij krimpt, welk geluiden hij kan maken en wat er gebeurt als je de ballon te hard opblaast ? De kleuters hebben in deze bewegingsactiviteit een mooi stuk dansexpressie laten zien.
In een godsdienstmoment heeft elke kleuter op zijn eigen manier Jezus bedankt voor datgene wat hij/zij belangrijk vindt. Ook hebben alle kleuters elkaar om beurt gefeliciteerd voor wat zij heel goed kunnen vb. opruimen, zingen, dansen, tekenen, enz... Een mooi moment !
Onze 'Ik-doos' is nog niet klaar. Daar werken we de volgende keer verder aan.
Lieve groetjes en tot het volgende thema, juf Noena
We hebben ons thema ingezet met een observatie van verschillende keien. We beschikken over een heel assortiment keien van groot tot klein, dik tot dun, zwart en rood, enz ... Bij het verwoorden van hun ervaringen leren de kleuters heel wat termen als : dik, dun, dikste, groot, klein, grootste, kleinste, plat, rond, ... Ook aan de stenen voelen brengt heel wat woordenschat mee : glad, ruw, koud, warm, zelfs zacht, ...
Elke kleuter heeft een kei mogen kiezen waarop zijn of haar naam wordt geschreven. Op de vraag : "Waarom heb je deze kei gekozen ?" kan elke kleuter zijn keuze toelichten. Knap ! Tijdens het godsdienstmoment is de link gelegd tussen keien en mensen. Er is nergens een identieke kei te vinden en er zijn nergens twee mensen die hetzelfde zijn. Toch zijn alle keien mooi, elk op hun manier. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen is mooi op zijn eigen unieke manier.
"Hé juf, dit is mijn naam niet !" zegt een kleuter die reeds zijn naam herkent in drukletters. Spontaan legt deze kleuter de link tussen drukletters en kriebelletters. Zo zie je maar dat ze meer kunnen en zien dan we zouden denken.
Alle kleuters hebben hun kei gemaakt uit klei. Begin volgende week wordt deze geschilderd. We hebben ook groepjes van 'twee keien' leren maken, ritmes getikt met keien en torens gemaakt met keien.
op donderdag 11 september start het thema : 'Een kei-toffe start !'. Jullie sloebers mogen allerlei keien meebrengen naar school. Ik hoop dat we een grote diversiteit aan keien zullen hebben om de kleuters te laten observeren. Een grote verscheidenheid in vorm, kleur en structuur geeft heel wat mogelijkheden tot communicatie.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.