Centraal deze week stond het verhaal Een reus in huis van Rosalinde Bonnet en
Nathalie Polfliet.
Eerst en vooral wil ik de ouders bedanken voor de
talrijke laarzen die de kleuters mee naar school mochten brengen. We hebben laarzen
in plastic en leder gezien, visserslaarzen en laarzen waarmee je paard gaat rijden.
Het grote assortiment laarzen in allerlei formaten en kleuren, was een bron van
heel wat taal- en wiskunde activiteiten. Daarnaast genoten de kleuters ervan om
tijdens het vrijspelen zich te goed te doen aan het grote assortiment. Vooral
de zevenmijlslaarzen (maat 46 en 47) zorgden voor heel wat reuzenplezier.
De kleuters hebben de reus uit het verhaal Een reus in
huis vergeleken met de reus uit het verhaal van Klein duimpje. Een leuke oefening om na te denken over goed
en kwaad.
Het Bijbelverhaal ging ook over de reus Goliath en de
kleine dappere David. De kleuters waren enorm geboeid door dit verhaal.
Misschien moet je maar eens vragen waar het verhaal over ging.
Op vrijdag was gepland om met onze laarzen sporen te
maken in de zandbak. Jammer genoeg liet het weer dit niet toe. We hebben dan
een kleine bewegingsactiviteit gehad
onder het afdak van de grote speelplaats. Een kleuter met grote laarzen aan,
werd op de voet gevolgd door een kleuter met kleine laarzen aan. Nadien werden
de rollen omgekeerd. Met welke laarzen kan je het gemakkelijkst lopen ?
Elke kleuter mocht een laars uitkiezen. De uitgekozen
laarzen werden nadien gerangschikt van klein naar groot. Hoe konden we dit
weten ? We hielden de zolen tegen elkaar om te zien welke laars de grootste of
de kleinste was. Nadien werd de laars op de juiste plaats in de rij geplaatst.
Er waren ook enkele laarzen die even groot waren. Deze hebben we dan achter
elkaar geplaatst.
Het was belangrijk om heel aandachtig te luisteren bij de
auditieve oefening. Juf vertelde twee zinnen en een aangeduide kleuter moest raden wat er veranderd was in de zin. Voorbeeld : De reus heeft een bal. /De reus heeft een pop.
Maandag namiddag hebben we gedanst op het lied Grote
stappen. Ook hebben we een spel gespeeld waarbij drie verschillende
fluitsignalen een verschillende opdracht omvatten. Als juf één maal floot,
moest je met grote stappen voorwaarts stappen. Als juf twee maal floot, moesten
we met grote stappen achterwaarts stappen. Floot juf drie maal, moesten we stil
blijven staan. Deze opdracht was niet zo evident voor alle kleuters.
Het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalde het aantal
laarzen dat een kleuter mocht nemen. Deze activiteit werd enkele malen
herhaald. Nadien hebben we alle laarzen die in de kring stonden, verdeeld in
groepjes van 3. Dezelfde opdracht hebben
de kleuters nadien nogmaals toegepast op een werkblad.
Er lagen verschillende vergrootglazen op de thema tafel.
Zo konden we alles wat ons aanspreekt in het groot bewonderen en bestuderen.
We hebben getracht gekke beroepen uit te vinden zoals vb.
mijn papa is piloot van een vliegend tapijt. Dit was voor de meeste kleuters
een te moeilijke opdracht.
De weergoden waren ons goed gezind. We konden geen mooier
tafereel wensen bij ons thema.
We hebben ons wel de vraag gesteld : Wat gebeurt er
allemaal in de natuur tijdens de winter ?
De kleuters konden zelf aanbrengen dat de dieren minder voedsel vinden. Als het sneeuwt, wordt
het weinige voedsel dat er is, bedolven en wordt het nog moeilijker om eten te
zoeken.
De kleuters konden zelf aan den lijve ondervinden hoe het
aanvoelt om op het ijs te lopen en te spelen. Een prachtig en uniek moment.
Hoeveel jaren gaat het nog duren voor we opnieuw eens de kans krijgen om op het
ijs kunnen staan van deLangelede ?
We verzamelden sneeuw in potjes en wilden graag weten wat
er met de sneeuw gebeurt als die in een warme omgeving komt. Het potje sneeuw
veranderde in 1/3 potje water. Ook het potje sneeuw dat we in de ijskast hebben
gezet, was in water veranderd. We hebben ook kunnen vaststellen dat het water
van de gesmolten sneeuw niet zuiver maar vervuild is. Het is dus niet zo
verstandig om sneeuw in je mond te stoppen.
In de klas hebben we kledij die we in de zomer dragen op
de afbeelding van een zon gelegd en kledij voor de winter op een afbeelding van
een sneeuwlandschap gelegd. Ze hebben ook op een A3-werkblad de warme dingen
vb. tas koffie in het rood gekleurd en de koude dingen vb. ijsje in het blauw
ingekleurd.
Vrijdag was Kyara jarig en dinsdag was Giovanni aan de
beurt. Beiden hadden hun ik-doos mooi versierd. Het gesprek over de doos en
de inhoud van de doos was heel interessant.
Juf heeft met plasticine verschillende sneeuwmannen
gemaakt. De ene sneeuwman bestond uit 2 ballen, de andere uit 3 of 4 ballen. Er
was er zelfs een met 6 ballen. Nadien hebben de kleuters dezelfde oefening op
papier gemaakt.
Maandagnamiddag hebben we de turnzaal nogmaals omgetoverd
tot een winterlandschap. We moesten in de dans-expressie uitbeelden wat we zoal
kunnen doen als het heeft gesneeuwd. We wierpen sneeuwballen, maakten een reuze
sneeuwman, konden op een slee zitten en er werd geskied. De kleuters konden
zich heel goed inleven in deze expressie. Nadien speelden we het tik-spel : Sneeuwman,
sneeuwman, pak me dan, als je kan.
Dinsdag hebben we, samen met enkele kleuters van juf Kris,
mezenballen gemaakt. We verwarmden boter in een pan en goten de lopende boter
in een glas waar twee stukken touw in lagen. We mengden er voorzichtig de
vogelzaden onder. Als de massa was afgekoeld hebben we het brouwsel in de ijskast geplaatst voor één nacht.
Woensdagmorgen zijn we de ballen op het
terrein achter de school, gaan ophangen.
We hebben ook nog een leuke proef met ijsblokjes gemaakt.
Op één ijsblokje strooide ik wat zout. Nadien legde ik er een touwtje op met
daarop nog een ijsblokje. De beide ijsblokjes smolten aan elkaar en bleven aan het touw hangen.
Natuurlijk hebben de kleuters van het zout geproefd. De
meesten vonden het lekker.
In het godsdienstmoment
hebben we over gevoelens gepraat aan de hand van een doosje waarin 4 kaartjes
zaten. Eén symboliseert het gevoel van blijdschap, een andere angst,
een voor boosheid en verdriet. De kleuters konden goed verwoorden waarom ze een keuze
maakten voor één van deze vier gevoelens.
Dit is het verhaal van een
actieve eerste week in het nieuwe jaar 2009 !
Juf Kris en juf Angelique hadden het thema Kerst reeds
ingeleid. Daardoor kenden de kleuters al heel wat woordenschat
die verbonden is met Kerstmis zoals ; kerstboom, kerstballen, slingers,
enz Deze woorden zijn alom gekend. Het
woord piek en in het bijzonder kribbe vroegen wat meer tijd en herhaling.
Door middel van dobbelstenen en een spelbord hadden we de
kerstboom versierd. Tijdens het overgangsmoment
speelden we een kerst-lotto, kimspel of memory . De
kleuters konden behoorlijk goed samen spelen en hun beurt afwachten tijdens het
spel.
Er werd heel wat tijd gestoken in het aanleren en
knutselen van de nieuwjaarsbrief. De kleuters waren enthousiast over hun brief
en werkten heel vlot mee bij het aanbrengen van de stukjes stof. Het resultaat
mocht gezien zijn ! Naast het knutselen van de brief ging ook heel wat tijd naar
het versieren van het kerstgerei dat we op de kerstmarkt op de laatste weekdag gingen
verkopen. Met veel glitters en blinkende sterren mogen werken, verhoogde de
werklust van de sloebers. We hebben 80 stuks verkocht aan een halve euro. Een
mooie bijdrage voor Welzijnszorg.
In het godsdienstmoment
werd het Kerstverhaal verteld. De lange tocht naar Bethlehem, de herbergen die
volzet waren, de stal waar Jozef en Maria mochten overnachten, de geboorte van
Jezus en het bezoek van de herders, boeiden de kinderen. Dit verhaal werd een
levend Kerstverhaal als de kleuters het Bijbelverhaal dramatiseerden. Dit
vonden ze bijzonder leuk om te doen. Het was ook bijzonder mooi om hen dit
verhaal te zien uitbeelden. Als het aan de kleuters lag, waren we nog bezig,
want ze wilden allemaal wel Jozef en Maria zijn.
We hebben heel wat
wiskunde oefeningen gemaakt met kerstballen. We hebben ze gerangschikt van
klein naar groot, kerstballen op, onder, tussen iets gelegd, kerstballen in groepjes van 2, 3
of 4 gelegd, de ballen verdeeld en gekeken wie de meeste had en wie de minste.
We hebben auditieve
oefeningen gemaakt ivm Kerst. Wat is het langste woord: bal of kerstbal? Klap
in je handen telkens als je het woord piek hoort. Zijn de woorden bal en knal
hetzelfde? Voeg het woord Kerst en boom samen Wat rijmt op ster? En als slot
woorden in stukjes hakken. Dit ging bijzonder vlot.
In de Boomversierdans
hebben de kleuters zich volledig kunnen uitleven. Er lagen slingers, kerststerren
en kartonnen doosjes met touwtjes eraan op de grond in de turnzaal. Als de
muziek begon te spelen mochten de kleuters die de kerstboom uitbeeldden, hun
positie innemen. De andere kleuters mochten in het bos een mooie kerstboom
uitzoeken die ze later zouden versieren. Als het liedje Boom versieren begon,
mochten de kleuters starten met het versieren van hun boom. Een mooi moment,
zoals je op de fotos kan zien. Nadien werden de rollen omgekeerd.
Het kerstfeestje was heel
gezellig met chocomelk en boterkoek. Het was een ideale afsluiter van het 1ste
trimester. De pakjes onder de kerstboom vormden de kers op de taart.
Dit was in een notendop
wat we tijdens de voorbije week beleefd
hebben. Allen een fijne vakantie toegewenst met mooie feestdagen en een gezond
'Nieuw Jaar' !
Er brak een ontzettende boeiende periode aan voor de
kleuters. Sint en Piet gingen weldra op bezoek komen.
Alle kleuters keken vol verwachtingen uit naar dit moment. De ene met
wat angst, de ander zonder. Juf trachtte de kleuters gerust te stellen maar
vertelde de kleuters dat ze heel goed begreep dat er kindjes zijn die een
beetje schrik hebben, vooral van die gekke zwarte pieten.
In de turnles bij juf Stien hebben de kleuters met behulp
van de Zweedse banken en trapezes een prachtige stoomboot gemaakt die heen en
weer kon bewegen. De pret kon niet op.
Met het versje dat ik de kleuters heb aangeleerd hoopte ik hen bewust te maken dat er grenzen
zijn aan het vragen naar geschenken. Sint heeft de zware opdracht om iedereen
gelukkig te maken, ook de kinderen die het minder breed hebben. Ook in het
godsdienstmoment is hierover gepraat aan de hand van het verhaal Pop Ti Dom.
Deze prinses had alles wat ze wou en toch was het nooit genoeg en was ze nooit
tevreden. Tot op een dag de Sint bij haar langs kwam en haar een klein geschenk
gaf. Ze barstte in tranen uit. Sint maakte zich boos en spelde haar flink de
les. Ze was onder de indruk van Sint zijn woorden. Ze dacht diep na en vertelde
aan de Sint dat ze niet wist dat er zoveel kinderen waren die bijna niets
hebben en geen geschenken kregen. Ze schakelde het personeel in om al haar
speelgoed in grote zakken te stoppen. Ze vroeg aan de Sint of ze zijn mooie
mantel even mocht lenen en vertrok met paard en kar naar alle uithoeken van het
land om haar speelgoed aan de arme kinderen uit te delen. De kleuters van onze
klas vonden het prachtig wat de prinses deed. Ik hoop dat ze ook hebben
begrepen dat wij het hier heel goed hebben.
Het bezoek aan het huis van de Sint was een prachtig
moment voor de kleuters. Chocolade Piet heeft ons rondgeleid in de
verschillende vertrekken van de Sint. Het was een onvergetelijk moment.
In de dans De pietengym hebben we ons ingeleefd in het
leven van de zwarte Pieten. Goed je evenwicht leren bewaren om op de daken te
kunnen lopen, leren werpen met geschenkjes zodat ze in de schoorsteen vallen en
niet ernaast, klimmen en springen, pakjes maken, het paard van de Sint
verzorgen, enz Deze dans hebben we donderdag 4 december aan de Sint en Pieten
getoond. De twee Pieten hebben zelfs
meegedanst. Nadien hebben we het lied Zie ginds komt de stoomboot gezongen.
De kleuters hebben dit prachtig gedaan. Proficiat !!
Met behulp van een instrument hebben we woordjes in
stukjes gehakt vb. stoom-boot. Er zijn zelfs kleuters die een volledige zin in
stukjes kunnen kappen. Een groepje kleuters heeft volledig zelfstandig een
werkblaadje ingevuld. Een mooi moment om te observeren hoe ze elkaar hielpen
bij het tellen van het aantal woord-stukjes.
We hebben geteld hoeveel pakjes Piet in zijn zak had
verstopt. We hebben van onze klaspop Popof een brief gekregen waarin stond
geschreven waar Piet de zilveren muntstukken had verstopt. Juf gaf aan elke
kleuter een hint zoals ; zoek een geldstuk onder de houten kist aan de wastafel.
Deze activiteit verliep heel vlot. Het verorberen van de muntstukken gaf geen
enkel probleem. We hebben 8 afbeeldingen van de Sint geordend van dunste naar
dikste Sint. Als we niet zeker waren mochten we twee Sinten op elkaar leggen.
Zo konden we onmiddellijk zien welke Sint de dikste was.
Het was een week vol
verrassingen en belevingen. Voor we het goed beseften was de week weer om.
Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa ! (vervolg)
Ik heb een lieve oma en
ook een leuke opa ! (vervolg)
De voorbije week is een
stuk anders gelopen dan gepland.
Donderdagmorgen ben ik
naar een bijscholing gegaan in Gent ivm de 3de GOK-cyclus, waardoor
de kleuters opnieuw in twee groepen werden verdeeld.
In de namiddag hebben we
het lied aangeleerd dat we maandag voor de grootouders hebben gezongen :
1,2,3,4 omas hier, opas daar.
Vrijdagmorgen maakten we
de chocolade-koekjes voor oma en opa. Het recept vinden jullie terug in de
groende bundel waarin alle versjes en liedjes worden verzameld.
Eerst hebben de kleuters
van de drie verschillende soorten chocolade mogen proeven. Eén kleuter vond
fondantchocolade lekker, twee kleuters de melkchocolade en alle andere kleuters
vonden witte chocolade het lekkerst.
De melkchocolade hebben we
heel vlot kunnen laten smelten in de bain-marie. De fondant chocolade is te
vlug hard geworden, waardoor het moeilijk was om deze met een lepel op het
dienblad aan te brengen en er noten en rozijnen in te stoppen. Ook de witte chocolade
gaf wat problemen. Die maakte gemakkelijk klonters bij het smelten. Maar . we
hebben het tot een goed einde gebracht. Hopelijk vinden de grootouders ze overheerlijk.
In de namiddag is oma Lea,
de oma van Jo, spelletjes met ons komen spelen.
Op het einde van de
namiddag is dan ook oma Rita, de oma van Bente, naar ons klasje gekomen. Beide
omas hebben en verhaal voorgelezen. t Was reuze gezellig!
Maandagmorgen heb ik
enkele geplande activiteiten gewijzigd omdat de collega, juf Kris, ziek was. We hebben dan woordjes ivm grootouders in
stukjes geklapt, vb. o-pa, o-ma, ge-zin,
Deze oefening ging
behoorlijk vlot. We hebben duidelijke afspraken gemaakt met de kleuters ivm de herfstwandeling
met de grootouders in het Provinciaal Domein.
Deze namiddag was
FANTASTISCH. Op de site van de Langeledeschool kan u de fotos bekijken.
Waarschijnlijk hebben
jullie zelf van jullie ouders vernomen wat we zoal beleefd hebben die namiddag.
In de
godsdienstontwikkeling hebben we het verhaal verteld over Tomas die een groot
feest geeft voor zijn vrienden. Jammer genoeg heeft niemand tijd om naar het
feest te komen. Daarom besluit Tomas om alle mensen, die op de markt en in de straten
wandelen, uit te nodigen. Iedereen, en in het bijzonder Tomas, is heel blij met
dit initiatief.
Woensdagmorgen hebben de
kleuters dit verhaal gedramatiseerd. Dit was een heel mooi moment. De kleuters
hebben hun uiterste best gedaan om zich in de personages in te leven.
Als denkontwikkeling
hebben we rijtjes gevormd. Opa met de pet mocht eerst staan. De tweede in de
rij was oma met de handtas. Nadien kwam opa met de stok. Daarachter stond dan
oma met de schort. Als laatste kwam opa met de pijp. Wie staat nu vooraan in de
rij ? Wie staat in het midden ? Wie staat helemaal achteraan ? Wie is de derde
(volgens de kleuters driede !) in de rij?
Dinsdagnamiddag is oma
Martine, de oma van Jan, een verhaal komen voorlezen.
Bedankt lieve grootouders
voor de fijne samenwerking en de leuke maandagnamiddag !
Aan de hand van prenten en
boeken tracht ik een beeld te scheppen over het verleden. De tijd waarin opa en
oma zijn opgegroeid. Veel hilariteit bij de kleuters als ze de autos,
telefoon, typemachine, kledij en schoolfotos van vroeger zien. We hebben zelfs
een boek waarin we kunnen zien hoe de Langeledeschool er vroeger uitzag. Amaai,
wat is er veel veranderd.
We hebben klasfotos
gezien waar enkel meisjes of enkel jongens op staan. Hoe was het bij jou opa en
oma? Kunnen jullie daar iets meer over vertellen aan jullie kleinkind ?
Je zoon/dochter heeft
verteld wat hij zoal met zijn grootouders doet, wat hij reuze vindt als hij mag
gaan logeren. Ook het samen koken, wandelen, voetballen, kleuren en nog meer
vindt je kleuter reuze fijn. Je voelt aan de wijze waarop de kleuters vertellen,
hoe bijzonder de band is met hun grootouders.
Zoals jullie hebben kunnen
zien heeft je kleuter 4 prenten gerangschikt van jong naar oud.
Voor ons is dit overduidelijk
maar nog niet voor onze kapoenen. Toch hebben de kleuters deze oefening tot een
goed einde gebracht.
Proficiat !
Aan de hand van
verschillende gezinsfotos hebben we de gezinsleden gerangschikt voor klein
naar groot, lang of kort, oud of jong.
We hebben een mooi moment
beleefd tijdens de dansexpressie. De kabouters vroegen ons om hulp. Ze kwamen
handen te kort om de herfstbladeren in prachtige kleuren te verven. Toch willen
deze kleine mannetjes klaar zijn tegen maandag 17 november, want dan komen de
grootouders naar het Domein om samen met hun kleinkind te wandelen.
Eerst hebben we ons
ingebeeld hoe een piepklein kaboutertje zich moet voelen in het bos als er een
grote tak op zijn pad ligt of als er een dennenappel als een raket op je afkomt.
Hoe moet een kaboutertje tegen de wind instappen of een storm trotseren, die
hem in een seconde de lucht inblaast ? Alles is gelukkig tot een goed einde
gekomen. De kabouters hebben de weergoden getrotseerd en zijn samen met ons aan
de slag gegaan. We hebben in prachtige kleuren geschilderd van links naar
rechts, van boven naar onder, met streepjes, puntjes, enz.
Dinsdagnamiddag hebben we
kruiwagentje gespeeld. Gelukkig hebben de meesten onder ons sterke armspieren.
Soms zakte een kleuter eens door zijn armpjes tot jolijt van de anderen. Er
werd op een positief manier plezier gemaakt. Niemand werd uitgelachen. Een
grappig moment !
De kleuters hebben heel
wat knutselwerkje gemaakt voor de grootouders maar we verklappen nog niets. Nog
even geduld.
We kijken uit naar onze
grootouderwandeling en duimen alvast voor een zachte herfstdag op maandag 17 november!
Om de verrassing niet te
verklappen zie je enkele fotos die genomen zijn tijdens het vrij spel.
Onze week hebben we
ingezet met een bustrip naar Lokeren. Daar hebben we in het Cultureel Centrum
de voorstelling : Kapitein Winokio danst gezien.
In deze nieuwe theatervoorstelling van Kapitein Winokio,
gebaseerd op zijn eerste voorleesboek, krijgt De Kapitein dansles van de dieren:
de olifant, de egel, de beer, de mol, het paard en de vlinder. Het verhaal
wordt verteld door De Kapitein, door poppen én door de aanwezige kinderen.
Alles wat ze meebrengen, past precies in één koffer. De fantasie van de
kinderen doet de rest. Zij worden olifant, egel, beer, mol, paard en vlinder.
Zo wordt elke voorstelling anders maar één ding staat vast: op het einde is er
een groot feest !
In de namiddag zijn we met
alle kleuters een lied gaan zingen voor juf Linde die tijdens de herfstvakantie
jarig is. Dat was leuk ! Juf Linde had
dit helemaal niet verwacht, dus een echte verrassing.
Nadien
hebben we de pompoenendans aangeleerd en gedanst. Willen jullie hem thuis nog eens dansen, dan
vind je de tekst vind in het groene mapje.
Vrijdag hebben we na het
waarnemen van pompoenen, pompoensoep gemaakt.
De kleuters hebben heel
aandachtig de verschillende stappen gevolgd. Natuurlijk hebben we nog
ingrediënten nodig buiten de pompoen om soep te maken. Aardappelen, ui en
wortelen zijn door de kleuters gekend, selder daarentegen niet . Bouillon en peper is door enkele kleuters
gekend. We hebben ook aan de verse tijm mogen ruiken en ons vingertje doppen in
een weinig zout. Mmmm Ook de vermicelli lettertjes hebben we op het einde
toegevoegd.
We hebben met alle bankjes
een grote tafel gemaakt om samen onze zelfgemaakte soep te nuttigen. Iedereen
heeft geproefd! Knap !
Het recept van onze soep
vind je opnieuw in het groene mapje. Ik wens jullie veel plezier bij het
gezellig kokkerellen.
Naar aanleiding van
Allerheiligen en Allerzielen heb ik het verhaal van Kikker en het vogeltje
verteld. Ik ben aangenaam verrast over de manier waarop kleuters over de dood
denken. Ze vinden het als het ware
vanzelfsprekend dat we sterven en dat iedereen moet sterven. Er volgde een
leerrijk gesprek naar het voorlezen van het verhaal.
Als afsluiter heb ik een
soort doolhof getekend op de speelplaats. De kleuters mochten de krijtlijn
volgen en nadien het parcours omgekeerd afleggen. Nadien zijn we per 2 gaan
staan. De eerste kleuter geeft handen aan de 2de kleuter die achter
zich staat. De eerste kleuter loopt langzaam door het doolhof terwijl de
achterste kleuter met gesloten ogen de weg aflegt. Dit is een leuke afsluiter.
De kleuters hebben zelf de aanzet gegeven bij de start
van het thema.
Ze hebben zelf aangebracht waarom het belangrijk is om
veel fruit te eten :
-fruit bevat veel
vitaminen, waardoor je minder snel ziek wordt
- het maakt je sterk
- het is lekker
- het smaakt als een snoepje maar het maakt je tandjes
niet kapot.
We hebben samen het fruit geobserveerd, dat de kleuters
zelf hebben meegebracht.
Zo hebben we een pompelmoes, sinaasappel, mandarijn, appel,
peer, noten, mango, kiwi (geel en groen) en citroen in de fruitmand gevonden.
Er zijn stukken fruit met veel pitten
oféén grote pit, pitten die je wel en
niet mag opeten.
We hebben een fruitwinkel in de klas gehad. Daar hebben we veel
in gespeeld : fruit wegen, kopen en verkopen, een boodschappenlijst maken, alles
in een papieren zak stoppen, betalen.
De hele week hebben jullie kleuters fruit geproefd. De meeste kleuters kregen er niet genoeg van. We hebben ook een pompelmoes, sinaasappel en citroen
geperst en geproefd.
Tijdens een spel hebben we geraden welk sap er op het
lepeltje lag. De kleuter kreeg een blinddoek om en de juf heeft een keuze
gemaakt uit de drie sappen. Het verschil tussen pompelmoes en citroen is
moeilijk te herkennen. Mits de zure smaak hebben de kleuters van dit spel
genoten.
We hebben het verschil geleerd tussen fruit en groenten.
Dit is niet altijd eenvoudig !
Als gezonde kers op de taart zijn we maandagmorgen naar
de markt geweest.
Wat hebben we daar veel gezien, gehoord en geproefd.
Men verkoopt er kleren, speelgoed, fietsgerei, levende
dieren, kaas, vis, vlees, kip, kousen, mutsen en sjaals, handtassen, en
fruit.
De drie klassen zijn voor deze activiteit door elkaar geschud. Elke kleuter
heeft een nieuwe vriend of vriendin gekregen waar hij/zij moest voor zorgen.
De
juffen hebben een boodschappenlijst opgemaakt en verdeeld onder de kleuters.
Zij hebben een afbeelding gekregen van het stuk fruit
dat ze moesten aankopen met daarbij het aantal. Jammer genoeg hebben we niet
alles kunnen vinden. Bepaalde soorten fruit worden geoogst in een ander seizoen
waardoor we ze nu niet hebben kunnen aankopen.
In de namiddag hebben we samen een huishoudelijke
activiteit gepland.
Juf Kris heeft met haar kleuters milkshake gemaakt en juf
Angelique appelmoes. De kleuters van groep 3 hebben fruitsalade gemaakt. Na de
speeltijd hebben de kleuters van deze drie gerechten kunnen proeven. De juffen
zijn aangenaam verrast over de hoeveelheid fruit die tijdens deze namiddag is
opgegeten.
We hebben geleerd om de handen te wassen voor en na het
koken.
Afval te sorteren : fruitafval hoort in de groene vuilnisbak.
We hebben fruit gewogen. Een pompelmoes is zwaarder dan
een appel. Een peer is zwaarder dan een noot enz We hebben geen enkele appel gevonden die
evenveel weegt als een andere appel .
We hebben een gewicht van 1 kg aan elkaar door gegeven. Waw,
dat weegt zwaar. In 1 kg kunnen er 5 appels of 12 mandarijnen.
Het woordje maan rijmt op banaan, druif op duif, meloen
op schoen, noot op boot, pruim op duim en peer op veer. De kleuters vinden het
leuk om tussendoor zelf een rijmwoord te zoeken. Knap !
Woensdag hebben we een peer vóór de sinaasappel gelegd,
of de appel achter de kiwi, de mandarijn tussen de appel en de peer enz Zo hebben we ook de ruimtelijke begrippen
waargenomen.
het thema 'Ik ben' heb ik nogal ruim opgevat : - ik leer me voorstellen aan een groep - ik ben uniek en hou van ... - ik hou niet van ... - ik ben jarig op ... - ik weeg ... kg - ik meet ... cm - ik schilder een portret van mezelf - ik maak mijn 'Ik-doos'.
Er werd dus hard gewerkt tijdens de voorbije week. De kleuters en de juf zijn gestart met het voorstellen van zichzelf.
Nadien hebben we samen met onze klaspop het verjaardagsritueel doorlopen. Door middel van het communicatiespel - ik ben ik - hebben we wat meer geleerd over elkaars verlangens en gevoelens. Ik hou van zingen, dansen, wil een pop als verjaardagsgeschenk, enz...Het boek "Kobe is jarig!" diende als leidraad in dit onderdeel van jarig zijn.
Het versje 'Dit ben ik' handelt meer over de anatomie van ons lichaam met daarbij aansluitend het schilderen van een zelfportret.
In het onderdeel denkontwikkeling hebben we de volgende oefeningen gemaakt : Het meten en wegen van de kleuters is een interessante oefening geweest voor de kleuters. Wat is meten ? Wat is wegen ? Hoe kan je dit doen ? Met wat kan je dit doen ? We weten nu ook wie de grootste kleuter is in de klas en wie de kleinste (maar misschien wel de dapperste!). Ook de zwaarste en de lichtste kleuters zijn gekend.
Bij de taalontwikkeling hebben we tussen een hele reeks lettertjes, de eerste letter van onze naam gezocht. Deze activiteit is veel vlotter verlopen dan ik had verwacht. Proficiat sloebers van groep 3.
Bij jarig zijn, hoort meestal een feest en op een feest zijn dikwijls ballonnen aanwezig. We hebben dan ook bewegingsoefeningen gehad met en over ballonnen. Vraag maar eens aan je kleuter hoe een ballon groeit (als hij wordt opgeblazen), hoe hij krimpt, welk geluiden hij kan maken en wat er gebeurt als je de ballon te hard opblaast ? De kleuters hebben in deze bewegingsactiviteit een mooi stuk dansexpressie laten zien.
In een godsdienstmoment heeft elke kleuter op zijn eigen manier Jezus bedankt voor datgene wat hij/zij belangrijk vindt. Ook hebben alle kleuters elkaar om beurt gefeliciteerd voor wat zij heel goed kunnen vb. opruimen, zingen, dansen, tekenen, enz... Een mooi moment !
Onze 'Ik-doos' is nog niet klaar. Daar werken we de volgende keer verder aan.
Lieve groetjes en tot het volgende thema, juf Noena
We hebben ons thema ingezet met een observatie van verschillende keien. We beschikken over een heel assortiment keien van groot tot klein, dik tot dun, zwart en rood, enz ... Bij het verwoorden van hun ervaringen leren de kleuters heel wat termen als : dik, dun, dikste, groot, klein, grootste, kleinste, plat, rond, ... Ook aan de stenen voelen brengt heel wat woordenschat mee : glad, ruw, koud, warm, zelfs zacht, ...
Elke kleuter heeft een kei mogen kiezen waarop zijn of haar naam wordt geschreven. Op de vraag : "Waarom heb je deze kei gekozen ?" kan elke kleuter zijn keuze toelichten. Knap ! Tijdens het godsdienstmoment is de link gelegd tussen keien en mensen. Er is nergens een identieke kei te vinden en er zijn nergens twee mensen die hetzelfde zijn. Toch zijn alle keien mooi, elk op hun manier. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen is mooi op zijn eigen unieke manier.
"Hé juf, dit is mijn naam niet !" zegt een kleuter die reeds zijn naam herkent in drukletters. Spontaan legt deze kleuter de link tussen drukletters en kriebelletters. Zo zie je maar dat ze meer kunnen en zien dan we zouden denken.
Alle kleuters hebben hun kei gemaakt uit klei. Begin volgende week wordt deze geschilderd. We hebben ook groepjes van 'twee keien' leren maken, ritmes getikt met keien en torens gemaakt met keien.
op donderdag 11 september start het thema : 'Een kei-toffe start !'. Jullie sloebers mogen allerlei keien meebrengen naar school. Ik hoop dat we een grote diversiteit aan keien zullen hebben om de kleuters te laten observeren. Een grote verscheidenheid in vorm, kleur en structuur geeft heel wat mogelijkheden tot communicatie.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.