Mijn schoolklasje.
Inhoud blog
  • Thema Vaderdag
  • Thema rond sociale vaardigheden
  • Thema piraten
  • Thema Moederdag : Mama wat ruik je lekker !
  • Thema Lente : snoezige babydieren

    Zoeken in blog



    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een reus in huis.

    Een reus in huis !

    Centraal deze week stond het verhaal ‘Een reus in huis’ van Rosalinde Bonnet en Nathalie Polfliet.

    Eerst en vooral wil ik de ouders bedanken voor de talrijke laarzen die de kleuters mee naar school mochten brengen. We hebben laarzen in plastic en leder gezien, visserslaarzen en laarzen waarmee je paard gaat rijden. Het grote assortiment laarzen in allerlei formaten en kleuren, was een bron van heel wat taal- en wiskunde activiteiten. Daarnaast genoten de kleuters ervan om tijdens het vrijspelen zich te goed te doen aan het grote assortiment. Vooral de zevenmijlslaarzen (maat 46 en 47) zorgden voor heel wat reuzenplezier.

    De kleuters hebben de reus uit het verhaal ‘Een reus in huis’ vergeleken met de reus uit het verhaal van ‘Klein duimpje’. Een leuke oefening om na te denken over goed en kwaad.

    Het Bijbelverhaal ging ook over de reus Goliath en de kleine dappere David. De kleuters waren enorm geboeid door dit verhaal. Misschien moet je maar eens vragen waar het verhaal over ging.

    Op vrijdag was gepland om met onze laarzen sporen te maken in de zandbak. Jammer genoeg liet het weer dit niet toe. We hebben dan een kleine bewegingsactiviteit gehad onder het afdak van de grote speelplaats. Een kleuter met grote laarzen aan, werd op de voet gevolgd door een kleuter met kleine laarzen aan. Nadien werden de rollen omgekeerd. Met welke laarzen kan je het gemakkelijkst lopen ?

    Elke kleuter mocht een laars uitkiezen. De uitgekozen laarzen werden nadien gerangschikt van klein naar groot. Hoe konden we dit weten ? We hielden de zolen tegen elkaar om te zien welke laars de grootste of de kleinste was. Nadien werd de laars op de juiste plaats in de rij geplaatst. Er waren ook enkele laarzen die even groot waren. Deze hebben we dan achter elkaar geplaatst.

    Het was belangrijk om heel aandachtig te luisteren bij de auditieve oefening. Juf vertelde twee zinnen en een aangeduide kleuter moest raden wat er veranderd was in de zin. Voorbeeld : De reus heeft een bal. /De reus heeft een pop.

    Maandag namiddag hebben we gedanst op het lied ‘Grote stappen’. Ook hebben we een spel gespeeld waarbij drie verschillende fluitsignalen een verschillende opdracht omvatten. Als juf één maal floot, moest je met grote stappen voorwaarts stappen. Als juf twee maal floot, moesten we met grote stappen achterwaarts stappen. Floot juf drie maal, moesten we stil blijven staan. Deze opdracht was niet zo evident voor alle kleuters.

    Het aantal ogen van de dobbelsteen bepaalde het aantal laarzen dat een kleuter mocht nemen. Deze activiteit werd enkele malen herhaald. Nadien hebben we alle laarzen die in de kring stonden, verdeeld in groepjes van 3. Dezelfde opdracht hebben de kleuters nadien nogmaals toegepast op een werkblad.

    Er lagen verschillende vergrootglazen op de thema tafel. Zo konden we alles wat ons aanspreekt in het groot bewonderen en bestuderen.

    We hebben getracht gekke beroepen uit te vinden zoals vb. mijn papa is piloot van een vliegend tapijt. Dit was voor de meeste kleuters een te moeilijke opdracht.

    Lieve groetjes,

    juf Noena














    03-02-2009, 21:03 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er valt iets vreemds uit de lucht, iets wit !

    Er valt iets vreemds uit de lucht, iets wit !

    De weergoden waren ons goed gezind. We konden geen mooier tafereel wensen bij ons thema.

    We hebben ons wel de vraag gesteld : ‘Wat gebeurt er allemaal in de natuur tijdens de winter ?

    De kleuters konden zelf aanbrengen dat de dieren minder voedsel vinden. Als het sneeuwt, wordt het weinige voedsel dat er is, bedolven en wordt het nog moeilijker om eten te zoeken.

    De kleuters konden zelf aan den lijve ondervinden hoe het aanvoelt om op het ijs te lopen en te spelen. Een prachtig en uniek moment. Hoeveel jaren gaat het nog duren voor we opnieuw eens de kans krijgen om op het ijs kunnen staan van deLangelede ?

    We verzamelden sneeuw in potjes en wilden graag weten wat er met de sneeuw gebeurt als die in een warme omgeving komt. Het potje sneeuw veranderde in 1/3 potje water. Ook het potje sneeuw dat we in de ijskast hebben gezet, was in water veranderd. We hebben ook kunnen vaststellen dat het water van de gesmolten sneeuw niet zuiver maar vervuild is. Het is dus niet zo verstandig om sneeuw in je mond te stoppen.

    In de klas hebben we kledij die we in de zomer dragen op de afbeelding van een zon gelegd en kledij voor de winter op een afbeelding van een sneeuwlandschap gelegd. Ze hebben ook op een A3-werkblad de warme dingen vb. tas koffie in het rood gekleurd en de koude dingen vb. ijsje in het blauw ingekleurd.

    Vrijdag was Kyara jarig en dinsdag was Giovanni aan de beurt. Beiden hadden hun ‘ik-doos’ mooi versierd. Het gesprek over de doos en de inhoud van de doos was heel interessant.

    Juf heeft met plasticine verschillende sneeuwmannen gemaakt. De ene sneeuwman bestond uit 2 ballen, de andere uit 3 of 4 ballen. Er was er zelfs een met 6 ballen. Nadien hebben de kleuters dezelfde oefening op papier gemaakt.

    Maandagnamiddag hebben we de turnzaal nogmaals omgetoverd tot een winterlandschap. We moesten in de dans-expressie uitbeelden wat we zoal kunnen doen als het heeft gesneeuwd. We wierpen sneeuwballen, maakten een reuze sneeuwman, konden op een slee zitten en er werd geskied. De kleuters konden zich heel goed inleven in deze expressie. Nadien speelden we het tik-spel : ‘Sneeuwman, sneeuwman, pak me dan, als je kan’.

    Dinsdag hebben we, samen met enkele kleuters van juf Kris, mezenballen gemaakt. We verwarmden boter in een pan en goten de lopende boter in een glas waar twee stukken touw in lagen. We mengden er voorzichtig de vogelzaden onder. Als de massa was afgekoeld hebben we het brouwsel in de ijskast geplaatst voor één nacht. Woensdagmorgen zijn we de ballen op het terrein achter de school, gaan ophangen.

    We hebben ook nog een leuke proef met ijsblokjes gemaakt. Op één ijsblokje strooide ik wat zout. Nadien legde ik er een touwtje op met daarop nog een ijsblokje. De beide ijsblokjes smolten aan elkaar en bleven aan het touw hangen.

    Natuurlijk hebben de kleuters van het zout geproefd. De meesten vonden het lekker.

    In het godsdienstmoment hebben we over gevoelens gepraat aan de hand van een doosje waarin 4 kaartjes zaten. Eén symboliseert het gevoel van blijdschap, een andere angst, een voor boosheid en verdriet. De kleuters konden goed verwoorden waarom ze een keuze maakten voor één van deze vier gevoelens.

    Dit is het verhaal van een actieve eerste week in het nieuwe jaar 2009 !

    Lieve groetjes,

    juf Noena














    18-01-2009, 17:26 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kermist komt eraan !

    Kerstmis komt eraan !

    Juf Kris en juf Angelique hadden het thema Kerst reeds ingeleid. Daardoor kenden de kleuters al heel wat woordenschat die verbonden is met Kerstmis zoals ; kerstboom, kerstballen, slingers, enz… Deze woorden zijn alom gekend. Het woord piek en in het bijzonder ‘kribbe’ vroegen wat meer tijd en herhaling.

    Door middel van dobbelstenen en een spelbord hadden we de kerstboom versierd. Tijdens het overgangsmoment speelden we een kerst-lotto, kimspel of memory . De kleuters konden behoorlijk goed samen spelen en hun beurt afwachten tijdens het spel.

    Er werd heel wat tijd gestoken in het aanleren en knutselen van de nieuwjaarsbrief. De kleuters waren enthousiast over hun brief en werkten heel vlot mee bij het aanbrengen van de stukjes stof. Het resultaat mocht gezien zijn ! Naast het knutselen van de brief ging ook heel wat tijd naar het versieren van het kerstgerei dat we op de kerstmarkt op de laatste weekdag gingen verkopen. Met veel glitters en blinkende sterren mogen werken, verhoogde de werklust van de sloebers. We hebben 80 stuks verkocht aan een halve euro. Een mooie bijdrage voor Welzijnszorg.

    In het godsdienstmoment werd het Kerstverhaal verteld. De lange tocht naar Bethlehem, de herbergen die volzet waren, de stal waar Jozef en Maria mochten overnachten, de geboorte van Jezus en het bezoek van de herders, boeiden de kinderen. Dit verhaal werd een levend Kerstverhaal als de kleuters het Bijbelverhaal dramatiseerden. Dit vonden ze bijzonder leuk om te doen. Het was ook bijzonder mooi om hen dit verhaal te zien uitbeelden. Als het aan de kleuters lag, waren we nog bezig, want ze wilden allemaal wel Jozef en Maria zijn.

    We hebben heel wat wiskunde oefeningen gemaakt met kerstballen. We hebben ze gerangschikt van klein naar groot, kerstballen op, onder, tussen … iets gelegd, kerstballen in groepjes van 2, 3 of 4 gelegd, de ballen verdeeld en gekeken wie de meeste had en wie de minste.

    We hebben auditieve oefeningen gemaakt ivm Kerst. Wat is het langste woord: bal of kerstbal? Klap in je handen telkens als je het woord piek hoort. Zijn de woorden bal en knal hetzelfde? Voeg het woord Kerst en boom samen Wat rijmt op ster? En als slot woorden in stukjes hakken. Dit ging bijzonder vlot.

    In de ‘Boomversierdans’ hebben de kleuters zich volledig kunnen uitleven. Er lagen slingers, kerststerren en kartonnen doosjes met touwtjes eraan op de grond in de turnzaal. Als de muziek begon te spelen mochten de kleuters die de kerstboom uitbeeldden, hun positie innemen. De andere kleuters mochten in het bos een mooie kerstboom uitzoeken die ze later zouden versieren. Als het liedje ‘Boom versieren’ begon, mochten de kleuters starten met het versieren van hun boom. Een mooi moment, zoals je op de foto’s kan zien. Nadien werden de rollen omgekeerd.

    Het kerstfeestje was heel gezellig met chocomelk en boterkoek. Het was een ideale afsluiter van het 1ste trimester. De pakjes onder de kerstboom vormden de kers op de taart.

    Dit was in een notendop wat we tijdens de voorbije week beleefd hebben. Allen een fijne vakantie toegewenst met mooie feestdagen en een gezond 'Nieuw Jaar' !

    Lieve groetjes,

    Noena














    23-12-2008, 21:09 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welgekomen Sint en Piet

    Welgekomen Sint en Piet !

    Er brak een ontzettende boeiende periode aan voor de kleuters. Sint en Piet gingen weldra op bezoek komen. Alle kleuters keken vol verwachtingen uit naar dit moment. De ene met wat angst, de ander zonder. Juf trachtte de kleuters gerust te stellen maar vertelde de kleuters dat ze heel goed begreep dat er kindjes zijn die een beetje schrik hebben, vooral van die gekke zwarte pieten.

    In de turnles bij juf Stien hebben de kleuters met behulp van de Zweedse banken en trapezes een prachtige stoomboot gemaakt die heen en weer kon bewegen. De pret kon niet op.

    Met het versje dat ik de kleuters heb aangeleerd hoopte ik hen bewust te maken dat er grenzen zijn aan het vragen naar geschenken. Sint heeft de zware opdracht om iedereen gelukkig te maken, ook de kinderen die het minder breed hebben. Ook in het godsdienstmoment is hierover gepraat aan de hand van het verhaal ‘Pop Ti Dom’. Deze prinses had alles wat ze wou en toch was het nooit genoeg en was ze nooit tevreden. Tot op een dag de Sint bij haar langs kwam en haar een klein geschenk gaf. Ze barstte in tranen uit. Sint maakte zich boos en spelde haar flink de les. Ze was onder de indruk van Sint zijn woorden. Ze dacht diep na en vertelde aan de Sint dat ze niet wist dat er zoveel kinderen waren die bijna niets hebben en geen geschenken kregen. Ze schakelde het personeel in om al haar speelgoed in grote zakken te stoppen. Ze vroeg aan de Sint of ze zijn mooie mantel even mocht lenen en vertrok met paard en kar naar alle uithoeken van het land om haar speelgoed aan de arme kinderen uit te delen. De kleuters van onze klas vonden het prachtig wat de prinses deed. Ik hoop dat ze ook hebben begrepen dat wij het hier heel goed hebben.

    Het bezoek aan het huis van de Sint was een prachtig moment voor de kleuters. Chocolade Piet heeft ons rondgeleid in de verschillende vertrekken van de Sint. Het was een onvergetelijk moment.

    In de dans ‘De pietengym’ hebben we ons ingeleefd in het leven van de zwarte Pieten. Goed je evenwicht leren bewaren om op de daken te kunnen lopen, leren werpen met geschenkjes zodat ze in de schoorsteen vallen en niet ernaast, klimmen en springen, pakjes maken, het paard van de Sint verzorgen, enz… Deze dans hebben we donderdag 4 december aan de Sint en Pieten getoond. De twee Pieten hebben zelfs meegedanst. Nadien hebben we het lied ‘Zie ginds komt de stoomboot’ gezongen. De kleuters hebben dit prachtig gedaan. Proficiat !!

    Met behulp van een instrument hebben we woordjes in stukjes gehakt vb. stoom-boot. Er zijn zelfs kleuters die een volledige zin in stukjes kunnen kappen. Een groepje kleuters heeft volledig zelfstandig een werkblaadje ingevuld. Een mooi moment om te observeren hoe ze elkaar hielpen bij het tellen van het aantal woord-stukjes.

    We hebben geteld hoeveel pakjes Piet in zijn zak had verstopt. We hebben van onze klaspop Popof een brief gekregen waarin stond geschreven waar Piet de zilveren muntstukken had verstopt. Juf gaf aan elke kleuter een hint zoals ; zoek een geldstuk onder de houten kist aan de wastafel. Deze activiteit verliep heel vlot. Het verorberen van de muntstukken gaf geen enkel probleem. We hebben 8 afbeeldingen van de Sint geordend van dunste naar dikste Sint. Als we niet zeker waren mochten we twee Sinten op elkaar leggen. Zo konden we onmiddellijk zien welke Sint de dikste was.

    Het was een week vol verrassingen en belevingen. Voor we het goed beseften was de week weer om.

    Lieve groetjes,

    Noena










    07-12-2008, 14:43 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa ! (vervolg)

    Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa ! (vervolg)

    De voorbije week is een stuk anders gelopen dan gepland.

    Donderdagmorgen ben ik naar een bijscholing gegaan in Gent ivm de 3de GOK-cyclus, waardoor de kleuters opnieuw in twee groepen werden verdeeld.

    In de namiddag hebben we het lied aangeleerd dat we maandag voor de grootouders hebben gezongen : ‘1,2,3,4 oma’s hier, opa’s daar’.

    Vrijdagmorgen maakten we de chocolade-koekjes voor oma en opa. Het recept vinden jullie terug in de groende bundel waarin alle versjes en liedjes worden verzameld.

    Eerst hebben de kleuters van de drie verschillende soorten chocolade mogen proeven. Eén kleuter vond fondantchocolade lekker, twee kleuters de melkchocolade en alle andere kleuters vonden witte chocolade het lekkerst.

    De melkchocolade hebben we heel vlot kunnen laten smelten in de bain-marie. De fondant chocolade is te vlug hard geworden, waardoor het moeilijk was om deze met een lepel op het dienblad aan te brengen en er noten en rozijnen in te stoppen. Ook de witte chocolade gaf wat problemen. Die maakte gemakkelijk klonters bij het smelten. Maar …. we hebben het tot een goed einde gebracht. Hopelijk vinden de grootouders ze overheerlijk.

    In de namiddag is oma Lea, de oma van Jo, spelletjes met ons komen spelen.

    Op het einde van de namiddag is dan ook oma Rita, de oma van Bente, naar ons klasje gekomen. Beide oma’s hebben en verhaal voorgelezen. ’t Was reuze gezellig!

    Maandagmorgen heb ik enkele geplande activiteiten gewijzigd omdat de collega, juf Kris, ziek was. We hebben dan woordjes ivm grootouders in stukjes geklapt, vb. o-pa, o-ma, ge-zin,…

    Deze oefening ging behoorlijk vlot. We hebben duidelijke afspraken gemaakt met de kleuters ivm de herfstwandeling met de grootouders in het Provinciaal Domein.

    Deze namiddag was FANTASTISCH. Op de site van de Langeledeschool kan u de foto’s bekijken.

    Waarschijnlijk hebben jullie zelf van jullie ouders vernomen wat we zoal beleefd hebben die namiddag.

    In de godsdienstontwikkeling hebben we het verhaal verteld over Tomas die een groot feest geeft voor zijn vrienden. Jammer genoeg heeft niemand tijd om naar het feest te komen. Daarom besluit Tomas om alle mensen, die op de markt en in de straten wandelen, uit te nodigen. Iedereen, en in het bijzonder Tomas, is heel blij met dit initiatief.

    Woensdagmorgen hebben de kleuters dit verhaal gedramatiseerd. Dit was een heel mooi moment. De kleuters hebben hun uiterste best gedaan om zich in de personages in te leven.

    Als denkontwikkeling hebben we rijtjes gevormd. Opa met de pet mocht eerst staan. De tweede in de rij was oma met de handtas. Nadien kwam opa met de stok. Daarachter stond dan oma met de schort. Als laatste kwam opa met de pijp. Wie staat nu vooraan in de rij ? Wie staat in het midden ? Wie staat helemaal achteraan ? Wie is de derde (volgens de kleuters driede !) in de rij?

    Dinsdagnamiddag is oma Martine, de oma van Jan, een verhaal komen voorlezen.

    Bedankt lieve grootouders voor de fijne samenwerking en de leuke maandagnamiddag !

    Lieve groetjes,

    Noena














    27-11-2008, 20:39 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa !

    Ik heb een lieve oma en ook een leuke opa !

    Aan de hand van prenten en boeken tracht ik een beeld te scheppen over het verleden. De tijd waarin opa en oma zijn opgegroeid. Veel hilariteit bij de kleuters als ze de auto’s, telefoon, typemachine, kledij en schoolfoto’s van vroeger zien. We hebben zelfs een boek waarin we kunnen zien hoe de Langeledeschool er vroeger uitzag. Amaai, wat is er veel veranderd.

    We hebben klasfoto’s gezien waar enkel meisjes of enkel jongens op staan. Hoe was het bij jou opa en oma? Kunnen jullie daar iets meer over vertellen aan jullie kleinkind ?

    Je zoon/dochter heeft verteld wat hij zoal met zijn grootouders doet, wat hij reuze vindt als hij mag gaan logeren. Ook het samen koken, wandelen, voetballen, kleuren en nog meer vindt je kleuter reuze fijn. Je voelt aan de wijze waarop de kleuters vertellen, hoe bijzonder de band is met hun grootouders.

    Zoals jullie hebben kunnen zien heeft je kleuter 4 prenten gerangschikt van jong naar oud.

    Voor ons is dit overduidelijk maar nog niet voor onze kapoenen. Toch hebben de kleuters deze oefening tot een goed einde gebracht.

    Proficiat !

    Aan de hand van verschillende gezinsfoto’s hebben we de gezinsleden gerangschikt voor klein naar groot, lang of kort, oud of jong.

    We hebben een mooi moment beleefd tijdens de dansexpressie. De kabouters vroegen ons om hulp. Ze kwamen handen te kort om de herfstbladeren in prachtige kleuren te verven. Toch willen deze kleine mannetjes klaar zijn tegen maandag 17 november, want dan komen de grootouders naar het Domein om samen met hun kleinkind te wandelen.

    Eerst hebben we ons ingebeeld hoe een piepklein kaboutertje zich moet voelen in het bos als er een grote tak op zijn pad ligt of als er een dennenappel als een raket op je afkomt. Hoe moet een kaboutertje tegen de wind instappen of een storm trotseren, die hem in een seconde de lucht inblaast ? Alles is gelukkig tot een goed einde gekomen. De kabouters hebben de weergoden getrotseerd en zijn samen met ons aan de slag gegaan. We hebben in prachtige kleuren geschilderd van links naar rechts, van boven naar onder, met streepjes, puntjes, enz. …

    Dinsdagnamiddag hebben we kruiwagentje gespeeld. Gelukkig hebben de meesten onder ons sterke armspieren. Soms zakte een kleuter eens door zijn armpjes tot jolijt van de anderen. Er werd op een positief manier plezier gemaakt. Niemand werd uitgelachen. Een grappig moment !

    De kleuters hebben heel wat knutselwerkje gemaakt voor de grootouders maar we verklappen nog niets. Nog even geduld.

    We kijken uit naar onze grootouderwandeling en duimen alvast voor een zachte herfstdag op maandag 17 november!

    Om de verrassing niet te verklappen zie je enkele foto’s die genomen zijn tijdens het vrij spel.

    Lieve groetjes,

    Juf Noena








    12-11-2008, 17:15 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    03-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er zijn pompoenen op bezoek

    Er zijn pompoenen op bezoek

    Onze week hebben we ingezet met een bustrip naar Lokeren. Daar hebben we in het Cultureel Centrum de voorstelling : ‘Kapitein Winokio danst’ gezien.

    In deze nieuwe theatervoorstelling van Kapitein Winokio, gebaseerd op zijn eerste voorleesboek, krijgt De Kapitein dansles van de die­ren: de olifant, de egel, de beer, de mol, het paard en de vlinder. Het verhaal wordt verteld door De Kapitein, door poppen én door de aanwezige kinderen. Alles wat ze meebrengen, past precies in één koffer. De fantasie van de kinderen doet de rest. Zij worden olifant, egel, beer, mol, paard en vlinder. Zo wordt elke voorstelling anders maar één ding staat vast: op het einde is er een groot feest !

    In de namiddag zijn we met alle kleuters een lied gaan zingen voor juf Linde die tijdens de herfstvakantie jarig is. Dat was leuk ! Juf Linde had dit helemaal niet verwacht, dus een echte verrassing.

    Nadien hebben we de pompoenendans aangeleerd en gedanst. Willen jullie hem thuis nog eens dansen, dan vind je de tekst vind in het groene mapje.

    Vrijdag hebben we na het waarnemen van pompoenen, pompoensoep gemaakt.

    De kleuters hebben heel aandachtig de verschillende stappen gevolgd. Natuurlijk hebben we nog ingrediënten nodig buiten de pompoen om soep te maken. Aardappelen, ui en wortelen zijn door de kleuters gekend, selder daarentegen niet . Bouillon en peper is door enkele kleuters gekend. We hebben ook aan de verse tijm mogen ruiken en ons vingertje doppen in een weinig zout. Mmmm … Ook de vermicelli lettertjes hebben we op het einde toegevoegd.

    We hebben met alle bankjes een grote tafel gemaakt om samen onze zelfgemaakte soep te nuttigen. Iedereen heeft geproefd! Knap !

    Het recept van onze soep vind je opnieuw in het groene mapje. Ik wens jullie veel plezier bij het gezellig kokkerellen.

    Naar aanleiding van Allerheiligen en Allerzielen heb ik het verhaal van ‘Kikker en het vogeltje’ verteld. Ik ben aangenaam verrast over de manier waarop kleuters over de dood denken. Ze vinden het als het ware vanzelfsprekend dat we sterven en dat iedereen moet sterven. Er volgde een leerrijk gesprek naar het voorlezen van het verhaal.

    Als afsluiter heb ik een soort doolhof getekend op de speelplaats. De kleuters mochten de krijtlijn volgen en nadien het parcours omgekeerd afleggen. Nadien zijn we per 2 gaan staan. De eerste kleuter geeft handen aan de 2de kleuter die achter zich staat. De eerste kleuter loopt langzaam door het doolhof terwijl de achterste kleuter met gesloten ogen de weg aflegt. Dit is een leuke afsluiter.

    Aan allen een goede start na een fijne vakantie !

    Groetjes,

    Juf Noena












    03-11-2008, 00:00 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    18-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eet veel fruit

    Eet veel fruit en je wordt een flinke spruit !

    De kleuters hebben zelf de aanzet gegeven bij de start van het thema.

    Ze hebben zelf aangebracht waarom het belangrijk is om veel fruit te eten :

    -  fruit bevat veel vitaminen, waardoor je minder snel ziek wordt

    - het maakt je sterk

    - het is lekker

    - het smaakt als een snoepje maar het maakt je tandjes niet kapot.

     

    We hebben samen het fruit geobserveerd, dat de kleuters zelf hebben meegebracht.

    Zo hebben we een pompelmoes, sinaasappel, mandarijn, appel, peer, noten, mango, kiwi (geel en groen) en citroen in de fruitmand gevonden.

    Er zijn stukken fruit met veel pitten of  één grote pit, pitten die je wel en niet mag opeten.

     

    We hebben een fruitwinkel in de klas gehad. Daar hebben we veel in gespeeld : fruit wegen, kopen en verkopen, een boodschappenlijst maken, alles in een papieren zak stoppen, betalen.

     

    De hele week hebben jullie kleuters  fruit geproefd. De meeste kleuters kregen er niet genoeg van. We hebben ook een pompelmoes, sinaasappel en citroen geperst en geproefd.

    Tijdens een spel hebben we geraden welk sap er op het lepeltje lag. De kleuter kreeg een blinddoek om en de juf heeft een keuze gemaakt uit de drie sappen. Het verschil tussen pompelmoes en citroen is moeilijk te herkennen. Mits de zure smaak hebben de kleuters van dit spel genoten.

     

    We hebben het verschil geleerd tussen fruit en groenten. Dit is niet altijd eenvoudig !

     

    Als gezonde kers op de taart zijn we maandagmorgen naar de markt geweest.

    Wat hebben we daar veel gezien, gehoord en geproefd.

    Men verkoopt er kleren, speelgoed, fietsgerei, levende dieren, kaas, vis, vlees, kip, kousen, mutsen en sjaals, handtassen, … en fruit.

    De drie klassen zijn voor deze activiteit door elkaar geschud. Elke kleuter heeft een nieuwe vriend of vriendin gekregen waar hij/zij moest voor zorgen.

    De juffen hebben een boodschappenlijst opgemaakt en verdeeld onder de kleuters.

    Zij hebben een afbeelding gekregen van het stuk fruit dat ze moesten aankopen met daarbij het aantal. Jammer genoeg hebben we niet alles kunnen vinden. Bepaalde soorten fruit worden geoogst in een ander seizoen waardoor we ze nu niet hebben kunnen aankopen.

     

    In de namiddag hebben we samen een huishoudelijke activiteit gepland.

    Juf Kris heeft met haar kleuters milkshake gemaakt en juf Angelique appelmoes. De kleuters van groep 3 hebben fruitsalade gemaakt. Na de speeltijd hebben de kleuters van deze drie gerechten kunnen proeven. De juffen zijn aangenaam verrast over de hoeveelheid fruit die tijdens deze namiddag is opgegeten.

    We hebben geleerd om de handen te wassen voor en na het koken.

     Afval te sorteren : fruitafval hoort in de groene vuilnisbak.

     

    We hebben fruit gewogen. Een pompelmoes is zwaarder dan een appel. Een peer is zwaarder dan een noot enz…  We hebben geen enkele appel gevonden die evenveel weegt als een andere appel .

    We hebben een gewicht van 1 kg aan elkaar door gegeven. Waw, dat weegt zwaar. In 1 kg kunnen er 5 appels of 12 mandarijnen.

     

    Het woordje maan rijmt op banaan, druif op duif, meloen op schoen, noot op boot, pruim op duim en peer op veer. De kleuters vinden het leuk om tussendoor zelf een rijmwoord te zoeken. Knap !

     

    Woensdag hebben we een peer vóór de sinaasappel gelegd, of de appel achter de kiwi, de mandarijn tussen de appel en de peer enz…  Zo hebben we ook de ruimtelijke begrippen waargenomen.

     

    Vriendelijke groeten,

    juf Noena










    18-10-2008, 15:51 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.









    05-10-2008, 21:21 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ben ...
    Beste ouders,

    het thema 'Ik ben' heb ik nogal ruim opgevat :
    - ik leer me voorstellen aan een groep
    - ik ben uniek en hou van ...
    - ik hou niet van ...
    - ik ben jarig op ...
    - ik weeg ... kg
    - ik meet ... cm
    - ik schilder een portret van mezelf
    - ik maak mijn 'Ik-doos'.

    Er werd dus hard gewerkt tijdens de voorbije week.
    De kleuters en de juf zijn gestart met het voorstellen van zichzelf.

    Nadien hebben we samen met onze klaspop het verjaardagsritueel doorlopen.
    Door middel van het communicatiespel - ik ben ik - hebben we wat meer geleerd over elkaars verlangens en gevoelens.
    Ik hou van zingen, dansen, wil een pop als verjaardagsgeschenk, enz...Het boek "Kobe is jarig!" diende als leidraad in dit onderdeel van jarig zijn.

    Het versje 'Dit ben ik' handelt meer over de anatomie van ons lichaam met daarbij aansluitend het schilderen van een zelfportret.

    In het onderdeel denkontwikkeling hebben we de volgende oefeningen gemaakt :
    Het meten en wegen van de kleuters is een interessante oefening geweest voor de kleuters.
    Wat is meten ? Wat is wegen ? Hoe kan je dit doen ? Met wat kan je dit doen ?
    We weten nu ook wie de grootste kleuter is in de klas en wie de kleinste (maar misschien wel de dapperste!).
    Ook de zwaarste en de lichtste kleuters zijn gekend.

    Bij de taalontwikkeling hebben we tussen een hele reeks lettertjes, de eerste letter van onze naam gezocht. Deze activiteit is veel vlotter verlopen dan ik had verwacht. Proficiat sloebers van groep 3.

    Bij jarig zijn, hoort meestal een feest en op een feest zijn dikwijls ballonnen aanwezig.
    We hebben dan ook bewegingsoefeningen gehad met en over ballonnen. Vraag maar eens aan je kleuter hoe een ballon groeit (als hij wordt opgeblazen), hoe hij krimpt, welk geluiden hij kan maken en wat er gebeurt als je de ballon te hard opblaast ? De kleuters hebben in deze bewegingsactiviteit een mooi stuk dansexpressie laten zien.

    In een godsdienstmoment heeft elke kleuter op zijn eigen manier Jezus bedankt voor datgene wat hij/zij belangrijk vindt.
    Ook hebben alle kleuters elkaar om beurt gefeliciteerd voor wat zij heel goed kunnen vb. opruimen, zingen, dansen, tekenen, enz...
    Een mooi moment !

    Onze 'Ik-doos' is nog niet klaar. Daar werken we de volgende keer verder aan.

    Lieve groetjes en tot het volgende thema,
    juf Noena






    05-10-2008, 00:00 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema keien
    We hebben ons thema ingezet met een observatie van verschillende keien. We beschikken over een heel assortiment keien van groot tot klein, dik tot dun, zwart en rood, enz ...
    Bij het verwoorden van hun ervaringen leren de kleuters heel wat termen als : dik, dun, dikste, groot, klein, grootste, kleinste, plat, rond, ...
    Ook aan de stenen voelen brengt heel wat woordenschat mee : glad, ruw, koud, warm, zelfs zacht, ...

    Elke kleuter heeft een kei mogen kiezen waarop zijn of haar naam wordt geschreven.
    Op de vraag : "Waarom heb je deze kei gekozen ?" kan elke kleuter zijn keuze toelichten. Knap !
    Tijdens het godsdienstmoment is de link gelegd tussen keien en mensen. Er is nergens een identieke kei te vinden en er zijn nergens twee mensen die hetzelfde zijn. Toch zijn alle keien mooi, elk op hun manier. Daar moeten we respect voor hebben. Iedereen is mooi op zijn eigen unieke manier.

    "Hé juf, dit is mijn naam niet !" zegt een kleuter die reeds zijn naam herkent in drukletters. Spontaan legt deze kleuter de link tussen drukletters en kriebelletters. Zo zie je maar dat ze meer kunnen en zien dan we zouden denken.

    Alle kleuters hebben hun kei gemaakt uit klei. Begin volgende week wordt deze geschilderd.
    We hebben ook groepjes van 'twee keien' leren maken, ritmes getikt met keien en torens gemaakt met keien.

    Kortom, het was KEI-tof.

    Groetjes,
    juf Noena






    12-09-2008, 00:00 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    08-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kei-toffe start !
    Beste ouders,

    op donderdag 11 september start het thema  : 'Een kei-toffe start !'.
    Jullie sloebers mogen allerlei keien meebrengen naar school. Ik hoop dat we een grote diversiteit aan keien zullen hebben om de kleuters te laten observeren. Een grote verscheidenheid in vorm, kleur en structuur geeft heel wat mogelijkheden tot communicatie.

    Alvast bedankt.

    Groetjes,
    juf Noena

    08-09-2008, 14:11 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 september 2008
    We zijn het nieuwe schooljaar letterlijk en figuurlijk ingesprongen.

    Voor de ene kleuter is het weer opnieuw wennen en voor de andere kleuter is het een blij weerzien.

    Welkom aan onze nieuwe jongen, Jo, in groep 3. Hij heeft het prima gedaan op deze eerste schooldag in een nieuwe school.

    Op onze eerste dag hebben we de klas en een deel van het speelgoed verkend.








    01-09-2008, 20:18 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.>>>>>> Welkom . >>>>
    Tis bijna zover !!!!

    En dan vliegen we der eens flink in ..

    28-08-2008, 19:40 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005, 16:32 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs