![]() |
Vaak denken we dat onze stemming het gevolg is van wat we meemaken in plaats van andersom. Alberto del Niente al Nada |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ò |
![]() |
![]() |
Ò |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
En daarom,mijnheer de voorzitter,eist mijn partij dat alle brandblusappararten in de toekomst uiterlijk tien dagen voor elk brand getest worden." (uit een debat in de stadsraad van Londen) |
![]() |
![]() |
Een carrière alleen maakt niet gelukkig. Helaas merken sommigen dat pas aan het eind ervan. Olaf Hoenson |
![]() |
![]() |
Na de stilte komt muziek het dichtst bij het verwoorden van het onuitsprekelijke. Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pas als je in het leven bent heen en weer geslingerd, kun je echt bewogen zijn. Hans Stolp |
![]() |
![]() |
Begrip is het voelen wat een ander denkt, niet het denken wat een ander voelt. Rob van Raalten |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De drie essentiële elementen voor het geluk zijn: iets te doen hebben, iemand om lief te hebben en iets om naar uit te kijken. Allen Chalmers |
![]() |
![]() |
© |
![]() |
![]() |
Als je gelukkig wilt samenleven met anderen, vraag dan alleen dát van ze, wat ze je kunnen geven. Tristan Bernard |
![]() |
![]() |
B |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
07-02-2006 |
![]() |
![]() Madonna Ze domineert ruim drie decennia de popmuziek en weet door wisselende muziekstijlen en gedaanten te blijven boeien en voor verkoopsuccessen te zorgen. De termen Boy Toy, Material Girl, Vogue, Truth or Dare en Erotica hebben dankij Madonna nieuwe betekenis gekregen. Deze muziek- en stijl-icoon is de eerste vrouwelijke popster die volledige controle heeft over haar muziek en imago wist te krijgen. » Lees verder in de complete biografie ... Biografie Madonna Louise Veronica Ciccone is geboren op 16 augustus 1958. Ze groeit op in bay City, vlak buiten de stad Detroit, in een zwaar katholieke familie van Italiaanse komaf. Ze blijkt een getalenteerd balletdanseres te zijn en verhuist in 1977 met vrijwel niets op zak naar New York. Daar volgt ze een dansopleiding en houdt ze zich bezig met acteren, modelleren en muziek maken. Dat laatste doet ze aanvankelijk als drummer van Breakfast Club, totdat ze op een gegeven moment ook de microfoon pakt. Ze verlaat de band om met haar ex Stephen Bray eigen dancenummers te schrijven. Als vaste klant van de trendy Discotheek 'Dancetaria' komt ze in contact met discjockey Mark Kamins. Via Kamins belandt haar demo bij Sire Records, die haar in 1982 een contract aanbiedt. Kamins neemt dan de productie voor zijn rekening van Madonna's hijgerige debuutsingle 'Everybody', die eind 1982 een aardige clubhit wordt. Het jaar daarop verschijnen 'Physical Attraction' en de door Jellybean geschreven single 'Holiday', die het allebei ook goed doen in de clubs van New York. Producer Jellybean, met wie Madonna enige tijd een verhouding heeft, brengt haar vervolgens in contact met zijn collega Reggie Lucas, die zich met het neusje van zalm van de plaatselijke sessiemuzikanten stort op de productie van haar debuutalbum 'Madonna'. Op deze dance/discoplaat, die in september 1983 uitkomt, tekent Madonna zelf voor vijf van de negen composities. De eerste singles floppen, maar vanaf 'Holiday', 'Borderline' en 'Like a Virgin' is het raak, want ze scoort in de VS een onafgebroken reeks van niet minder dan zeventien top 10-hits. Terwijl 'Lucky Star' de hitlijsten bestormt speelt ze haar eerst rol in een grote film, 'Desperately Seeking Susan'. Eind 1984 komt haar tweede album 'Like A Virgin' uit en de titeltrack haalt, ondanks de voor die tijd schokerende titel, wereldwijd de nummer 1-positie in de hitlijsten. Ze voelt perfect aan hoe belangrijk videoclips zijn en hoe groot de invloed van MTV is op het succes van popsingles en maakt daarom de ene spraakmakende clip na de andere. Madonna groeit zo uit tot allround entertainer en sexsymbool en met zoveel media-aandacht is het wachten op de eerste pikante onthullingen uit haar verleden. Eerst wordt de low budget erotische film 'A Certain Sacrifice' die ze in 1979 maakte verspreid en in de zomer van 1985 publiceren zowel Playboy als Penthouse een serie zwart-wit naaktfoto's waar Madonna in 1977 voor poseerde om wat bij te verdienen. In weerwil van al deze onthullingen besluit een hele generatie tienermeiden zich als hun popheldin te kleden en zo weet Madonna eigenhandig het modebeeld te bepalen. In augustus 1985 trouwt ze met acteur Sean Penn, met wie ze in 1986 de volkomen geflopte 'Shanghai Surprise' maakt. De hitmachine blijft echter onvermoeibaar doorstomen: 'True Blue' scoort nog beter dan haar voorgaande albums. In een verwoede poging om haar acteercarrière vooruit te helpen noemt ze haar volgende album (en bijbehorende wereldtour) naar haar volgende filmproject: 'Who's That Girl'. De titeltrack, het album en de tour worden in 1987 wederom een commercieel succes. De film wordt echter haar zoveelste flop. Hetzelfde geldt voor haar stormachtige huwelijk met Penn. De scheidingspapieren die ze begin 1988 had laten opstellen worden begin 1989 omgezet in een definitieve scheiding. Bij gebrek aan een nieuwe studio-album wordt ertussendoor het remix-album 'You Can Dance' uitgebracht. In 1989 verschijnt haar meest ambitieuze album tot dan toe, 'Like A Prayer'. Met de titeltrack en de bijbehorende videoclip haalt ze de woede van de (Katholieke) kerk over zich heen, maar dat kan niet voorkomen dat ze er haar zoveelste top 10 hit mee scoort, net als met de volgende singles 'Express Yourself', 'Cherish' en 'Keep It Together'. In April 1990 begint ze aan haar één jaar durende 'Blonde Ambition Tour' en kort daarop werd 'Vogue' haar zoveelste nummer 1-hit en bevestigt Madonna gelijk haar status als stijlicoon. Met haar rol in de Warren beatty-film 'Dick Tracy' heeft ze dat jaar eindelijk weer filmsucces, waarna ze de greatest hits-cd 'The Immaculate Collection' uitbrengt met daarop de nieuwe single 'Justify My Love'. De video is zo pikant dat de meeste zenders deze weigeren uit te zenden. MTV besluit de clip alleen 's nachts uit te zenden en zo heeft Madonna de zoveelste rel voor elkaar. Daarna volgt de hitsingle 'Rescue Me' en begin 1991 de spraakmakende documentaire 'Truth Or Dare', die een kijkje achter de schermen van haar wereldtour geeft. In 1992 richt ze haar eigen film- en platenmaatschappij Maverick op. Nog spraakmakender is het fotoboek 'Sex', dat eind 1992 in de boekhandel ligt en pikante foto's bevat van Madonna, Isabella Rossellini, Naomi Campbell en andere sterren. Het boek wordt wisselend ontvangen, maar alle ophef helpt wel het album 'Erotica' aan een platina status. Twee jaar later verschijnt haar volgende album 'Bedtime Stories', dat haar grootste single ooit bevat, 'Take A Bow', maar ook enkele singles die niet eens de hitlijsten haalt. Een groeiend aantal mensen gaat zich afvragen of de dertiger niet uitgerangeerd is. In 1995 keert Madonna na haar zoveelste metamorfose terug in de schijnwerpers als Evita in de gelijknamige film van Andrew Lloyd Webber en met de opvallend ingetogen album 'Something To Remember', dat alleen ballads bevat. In maart 1998 verschijnt het album 'Ray of Light', dat door de electronica- en techno-invloeden weer een heel ander geluid laat horen, maar wel weer een groot verkoopsucces. Zo ook 'Music', dat twee jaar later verschijnt. Eind 2000 trouwt Madonna met de Britse filmmaker Guy Richie, met wie ze inmiddels zoon Rocco heeft gekregen, haar tweede kind. Eerder kreeg ze dochter Lourdas. Begin 2003 komt het album 'American Life' uit, met daarop de single 'Die Another Day', het titellied van de gelijknamige James Bondfilm waar Madonna ook een bescheiden rol in speelt. 07-02-2006 om 00:00
geschreven door Marije |
![]() |
27-01-2006 |
![]() |
![]() Een vrouw is eieren aan het bakken als haar man thuis komt. Hij wandelt 27-01-2006 om 00:00
geschreven door Marije |
![]() |
23-01-2006 |
![]() |
![]() U KUNT ZELF UW FOTO OF AFBEELDING VERKLEINEN!KLIK DAARVOOR OP BLADEREN! 23-01-2006 om 14:44
geschreven door Marije |
![]() |
22-01-2006 | ||||
![]() |
||||
22-01-2006 om 17:45
geschreven door Marije |
||||
![]() |
![]() |
Zoek je geboortedatum op en de daarbij behorende boom, ga dan verder naar beneden. 01 januari tot 11 januari - Dennenboom 12 januari tot 24 januari - Olm 25 januari tot 03 februari - Cipres 04 februari tot 08 februari - Populier 09 februari tot 18 februari - Cederboom 19 februari tot 28 februari - Pijnboom 01 maart tot 10 maart - Treurwilg 11maart tot 20 maart - Lindeboom 21 maart --- ------------ - Eikenboom 22 maart tot 31 maart - Hazelaar 01 april tot 10 april - Lijsterbes 11 april tot 20 april - Esdoorn 21 april tot 30 april - (Wal)notenboom 01 mei tot 14 mei - Populier 15 mei tot 24 mei - Kastanjeboom 25 mei tot 03 juni - Es 04 juni tot 13 juni - Haagbeuk 14 juni tot 23 juni - Vijgenboom 24 juni --- ---------- - Berk 25 juni tot 04 juli - Appelboom 05 juli tot 14 juli - Dennenboom 15 juli tot 25 juli - Olm 26 juli tot 04 augustus - Cipres 05 augustus tot 13 augustus - Populier 14 augustus tot 23 augustus - Ceder 24 augustus tot 02 september - Pijnboom 03 september tot 12 september - Treurwilg 13 september tot 22 september - Lindeboom 23 september --- ------------------- - Olijfboom 24 september tot 03 oktober - Hazelaar 04 oktober tot 13 oktober - Lijsterbes 14 oktober tot 23 oktober - Esdoorn 24 oktober tot 11 november - (Wal)notenboom 12 november tot 21 november - Kastanjeboom 22 november tot 01 december - Es 02 december tot 11 december - Haagbeuk 12 december tot 21 december - Vijgenboom 22 december --- ------------------- - Beukenboom 23 december tot 31 december - Appelboom Appelboom (De liefde) Tengere bouw, veel charme, aantrekkingskracht, aangename aura, flirterig, avontuurlijk, gevoelig, altijd verliefd, wil liefhebben en liefgehad worden, trouw en een tedere partner, erg gul, wetenschappelijke talenten, leeft voor vandaag, een zorgeloze filosoof met fantasie. Es (De ambitie) Buitengewoon aantrekkelijk, levendig, impulsief, veeleisend, houdt niet van kritiek, ambitieus, intelligent, getalenteerd, houdt er van om het lot te tarten, kan egoistisch zijn, erg betrouwbaar, trouw en liefhebber van voorzichtigheid, het brein regeert soms over het hart, maar hij/zij neemt het partnerschap erg serieus. Beukenboom (De creativiteit) Heeft goede smaak, is bezorgd over haar/zijn uiterlijk,materialistisch, goede organisatie van leven en carriere, economisch, goede leider, neemt geen onnodige risico's, redelijk, uitstekende levenspartner, dol op fit blijven(dansen, sporten, enz .). Berk (De inspiratie) Levendig, aantrekkelijk, elegant, vriendelijk, bescheiden, houdt niet van extremen, verafschuwt vulgariteit, houd van leven in de natuur en stilte, niet erg gepassioneerd, fantasievol, beetje ambitieus, creeert een serene en tevreden atmosfeer. Ceder (Het zelfvertrouwen) Zeldzame schoonheid, weet zich aan te passen, houd van luxe, goede gezondheid, absoluut niet verlegen, heeft de neiging om neer te kijken op anderen, zelfbewust, vastberaden, ongeduldig, houdt er van om indruk te maken op anderen, multi-getalenteerd, vlijtig, bezit een gezond optimisme, wacht op die ene ware liefde, is in staat om snelle besluiten te nemen. Kastanjeboom (De eerlijkheid) Van ongewone schoonheid, wil geen indruk op anderen maken, goed ontwikkeld gevoel van gerechtigheid, levendig, geinteresseerd, een geboren diplomaat, maar raakt gemakkelijk geirriteerd en wordt snel gevoelig in gezelschap, vaak door een gebrek aan zelfvertrouwen, gedraagt zich soms superieur, voelt zich niet begrepen, heeft maar 1 liefde in zijn/haar leven, heeft moeite in het vinden van een partner. Cipres (De trouw) Sterk, gespierd, plooibaar, neemt wat het leven te bieden heeft, tevreden, optimistisch, verlangt naar geld en waardering, haat eenzaamheid, gepassioneerde minnaar/minnares die niet snel tevreden is, trouw, heetgebakerd, weerbarstig, schoolmeesterachtig, zorgeloos. Olm (De grootmoedigheid) Plezierige vorm, smaakvolle kleding, bescheiden eisen, heeft de neiging om fouten niet te vergeven, opgewekt, houdt ervan om te leiden maar niet om te gehoorzamen, eerlijke en trouwe partner, houdt ervan om beslissingen te nemen voor anderen, grootmoedig, gul, goed gevoel voor humor, practisch. Vijgenboom (De gevoeligheid) Erg sterk, eigenzinnig, onafhankelijk, laat geen tegenstrijdigheden toe in argumenten, houdt van het leven, zijn/haar familie, kinderen en dieren, een beetje een sociale vlinder, goed gevoel voor humor, houdt van ledigheid en luiheid, is van een practische aard en intelligent. Dennenboom (De mysterieuze) Buitengewone smaak, waardigheid, gekunsteld, houdt van alles wat mooi is, humeurig, koppig, neigt naar egoisme maar houdt van degenen die hem na staan, nogal bescheiden, erg ambitieus, getalenteerd, vlijtig, ontevreden minnaar, heeft veel vrienden , veel vijanden, erg betrouwbaar. Hazelaar (De buitengewone) Charmant, niet veeleisend, erg begripvol, weet hoe indruk te maken, actieve strijder voor sociale zaak, populair, stemmig, wispelturige minnaar, eerlijk, tolerante partner, nauwgezet gevoel voor oordeel. Haagbeuk (De goede smaak) Van koele schoonheid, let op zijn/haar uiterlijk en conditie, goede smaak, is niet egoistisch, maakt het leven zo comfortabel mogelijk, leidt een redelijk en gedisciplineerd leven, zoekt vriendelijkheid en erkenning in een emotionele partner, droomt van ongewone minnaars/minaressen, is zelden gelukkig met zijn/haar gevoelens, wantrouwt meeste mensen, is nooit zeker van zijn/haar beslissingen, erg nauwgezet. Lindeboom (De twijfel) Accepteert wat het leven geeft in een bedaarde wijze, haat vechten, stress en arbeid, heeft een hekel aan luiheid en ledigheid, zacht en bedaard, maakt offers voor vrienden, veel talenten maar niet vasthoudend genoeg om ze tot ontplooing te brengen, vaak jengelend en klagerig, erg jaloers maar trouw. Esdoorn (Onafhankelijkheid van geest) Geen gewoon persoon, vol met fantasie en originaliteit, verlegen en gereserveerd, ambitieus, trots, zelfverzekerd, hongerig voor nieuwe ervaringen, soms nerveus, heeft veel complexitieten, goed geheugen, leert makkelijk, gecompliceerd liefdesleven, wil graag indruk maken. Eik (De moedige) Robuust karakter, dapper, sterk, meedogenloos, onafhankelijk, verstandig, houdt niet van veranderingen, houdt zijn voeten stevig op de grond, een actief persoon. Olijfboom (De wijsheid) Houdt van zon, warmte en vriendelijke gevoelens, redelijk, evenwichtig, ontwijkt agressie en geweld, tolerant, opgewekt en kalm, goed ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid, gevoelig, meevoelend, vrij van jaloezie, houdt van lezen en het gezelschap van wereldse mensen. Pijnboom (De speciale) Houdt van aangenaam gezelschap, erg robuust, weet hoe hij/zij het leven comfortabel moet maken, erg actief, natuurlijk, goed gezelschap, maar zelden vriendelijk, wordt snel verliefd maar de vlam dooft ook weer erg snel, geeft snel op, alles valt tegen tot hij zijn ideaal heeft gevonden, betrouwbaar, practisch. Populier (De onzekerheid) Ziet er erg decoratief uit, niet erg zelfverzekerd, alleen dapper als het nodig is, heeft welwillendheid en plezierige omgeving nodig, erg kieskeurig, vaak eenzaam, grote vijandigheid, artistieke aard, kan goed organiseren, neigt naar filosofie, betrouwbaar in elke situatie, neemt het partnerschap serieus. Lijsterbes (De gevoeligheid) Vol met charme, opgewekt, niet egoistisch, houdt er van om aandacht te trekken, houdt van het leven, beweging, rusteloosheid, en zelf complicaties, is beide onafhankelijk en afhankelijk, goede smaak, artistiek, gepassioneerd, emotioneel, goed gezelschap, vergeeft niet. Walnotenboom (De passie) Meedogenloos, vreemd en vol met contrasten, vaak egoistisch, agressief, nobel, brede horizon, onverwachte reacties, spontaan, ongelimiteerde ambitie, niet flexibel, moeilijke en ongewone partner, niet altijd geliefd maar vaak bewonderd, ingenieuze strateeg, erg jaloers en gepassioneerd, maakt geen compromissen. Treurwilg (De melancholie) Mooi maar vol met melancholie, aantrekkelijk, erg meevoelend, houdt van alles wat mooi en smaakvol is, houdt van reizen, een dromer, rusteloos, wispelturig, eerlijk, kan beinvloed worden maar is niet makkelijk om mee te leven, veeleisend, goede intuitie, lijdt in de liefde maar vind soms een verankerende partner. 22-01-2006 om 13:39
geschreven door Marije |
![]() |
20-01-2006 | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]()
20-01-2006 om 16:38
geschreven door Marije |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
15-01-2006 |
![]() |
![]() Luxe warenhuizen van Parijs tot Buenos AiresGoed en snel shoppen in een vreemde stad is een kunst. Deze winkels, warenhuizen en shoppingmalls over de hele wereld zijn een bezoekje meer dan waard. Omdat ze bijzondere merken of mooie, lokaal gemaakte artikelen verkopen, of vanwege een opvallende historie en architectuur.
Petra ter Doest 15-01-2006 om 23:25
geschreven door Marije |
![]() |
![]() |
|||
![]()
(Novum/AP) - "Begraaf me niet. Ik kom nog terug", zou de laatste wens van de Amerikaanse Johannas Pope zijn geweest voordat ze eind augustus 2003 op 61-jarige leeftijd stierf. Een vriend en familieleden gaven gehoor aan haar wens en lieten haar rustig zitten in haar stoel voor de televisie, die net als de airconditioning in haar kamer gewoon aan bleef. Dat heeft de lijkschouwer van Hamilton County in de staat Ohio gezegd, nadat het gemummificeerde lijk van Pope woensdag door de politie was aangetroffen. Enkele familieleden van de vrouw leefden rustig verder in het huis van Pope, terwijl haar lichaam langzaam verging. Een andere naaste belde echter onlangs de politie, omdat hij de vrouw al jaren niet gezien had. De autoriteiten onderzoeken of er sprake is geweest van een misdaad, maar de lijkschouwer vermoedt van niet. 15-01-2006 om 14:23
geschreven door Marije |
|||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||
![]()
15-01-2006 om 12:54
geschreven door Marije |
||||||||||||||||
![]() |
14-01-2006 |
![]() |
Oud in Tasman Bay
Daan Kolthoff ![]() Het is zes jaar geleden dat Linda vertrok. Ik heb geen kalender nodig om daaraan herinnerd te worden. Voortjakkerende wolken, witte koppen op de golven; de lucht is net zo grauw als toen. De gasvlam onder de espressokoker ruist in de tocht. Ik moet die tochtstrip in het keukenraam plakken. Dat zei Linda ook al, meer dan zes jaar geleden. Ik luister naar het geluid van de plotseling opspuitende koffie in het apparaatje, gebubbel en geblaas. Het geeft troost, mijn eigen koffie. Als je niet meer van kleine dingen kunt genieten, heeft het echt allemaal geen zin meer. En ik doe m'n best. Vanachter mijn bureau kijk ik uit over de baai. Het is een van die dagen dat de baai er uitziet zoals een zee er uit hoort te zien; golven, schuimkoppen, vissersboten die op de deining van het water in en uit beeld verdwijnen. M'n schrift ligt nog steeds open en leeg voor me en ik weet dat ik vandaag geen woord op papier zal krijgen. Misschien moet ik het ook opgeven. IJdelheid. Wie heeft er behoefte om de memoires van een eenzame oude man te lezen? Walther is ook oud. Ik vraag mij af hoeveel hij nog ziet door die melkwitte ogen. Traag sjokt hij achter mij aan, z'n poot oplichtend tegen elk aangespoeld stuk hout, snuffelend aan kwallen en aan de uitgevloeide witte uitwerpselen van de meeuwen op het natte strand. Zijn reukvermogen is in ieder geval nog goed genoeg om de halfvergane aangespoelde vis te vinden. Ik had 'm met m'n stok terug in het water moeten duwen. Hij geniet in ieder geval. Zolang we nog samen over het strand kunnen lopen is er hoop. Boven ons, op de weg, wordt getoeterd. Dat moet Frances zijn, met de post. Jammer, zij zal al weer weg zijn voor ik terug bij het huis ben. Misschien moet ik mijzelf eens een brief sturen, maar meteen erger ik mij over mijn zelfmedelijden. Schaken vanavond. Moet ik dat nou nog doen, of niet? Overdag lukt het me nog wel, maar sinds die fietser vorige week, rijd ik niet graag meer in het donker. Dezelfde oude mannen, altijd dezelfde gemaakte opgewektheid, maar wat hebben we elkaar te bieden behalve een tegenstander in het spel? Walther is al omgekeerd. De rotte vislucht komt me tegemoet terwijl ik op mijn beurt achter hem aansjok. In de brievenbus alleen het wekelijkse sufferdje en een bericht van Frances. Aangetekende brief, vanmiddag op te halen. Walther krijgt een douche met de tuinslang. Arm dier. Hij staat te rillen onder de straal, het besef weg te kunnen lopen verdwenen. Met een rulle handdoek om hem heen gewikkeld leg ik hem naast de houtkachel. Hoe kort geleden lijkt het dat we hem daar als puppy in een doos hadden liggen? Hij was Linda's keus, maar het werd mijn hond. Ik leg een paar blokken pruimenhout op het smeulende vuur en trek de schommelstoel dichter bij de kachel. Walther is dood. Die koude douche van vanochtend moet hem de das hebben omgedaan. Zijn deken is doorweekt. De geur van natte hond hangt doordringend in de kamer, maar het is een andere geur dan zijn natte vacht na een lange strandwandeling. Dood. Hoe heeft hij me kunnen verlaten terwijl ik naast hem lag te slapen in m'n stoel? Veertien jaar en zonder dat ik er erg in had is het afgelopen. Ik haal een grote doos uit de bijkeuken en leg het nog warme, natte lijf er in. Het is bijna twaalf uur en pikdonker. Morgenochtend zal ik hem begraven. M'n ogen branden. Het weer is omgeslagen. Het is windstil en een vaal zonnetje verwarmt het stuk zwarte aarde tussen de rododendrons. De rijp die nog glinstert op het gras is hier al verdwenen. Een verstoorde regenworm wriemelt zichzelf terug in de hoop zwarte aarde. Walther ligt naast mij, in zijn doos, en ik weet niet hoe ik zijn begrafenis vorm moet geven. Gedichten razen door mijn hoofd, maar niets dat ik kan gebruiken als laatste woord voor mijn dode hond. Ik leeg de doos in het graf en vul de kuil weer op. Koffie. Troost. De zon spiegelt zich in de zee, zo glad, geen zuchtje wind. 'Walther is dood' schrijf ik op, maar verder schieten de woorden mij te kort. Mijn benen prikkelen wanneer ik na twee uur opsta om een boterham te maken. Gezeten, niets gedaan al die tijd, dan staren over zee. Vanmiddag die brief ophalen. Ik wacht tot drie uur, wanneer Frances terug is van haar ronde. Ik laat de oude Holden uitrijden op de vluchtstrook. Het getoeter houdt niet op, dreunt heen en weer tussen m'n oren. Was hij maar over mij heen gereden. Alles over, voorbij. In plaats van de auto af te zetten, loeit de startmotor door het gebrom van de motor heen, zo erg trillen mijn handen. Achter mij stopt een politieauto, blauwe en rode zwaailichten. 'Bent u in orde meneer?' Natuurlijk ziet hij mijn betraande gezicht. Ik wijs naar het overlijdensbericht naast me op de bank. 'Ik moest even zitten agent, ik wil geen ongelukken maken.' Hij knikt begrijpend, zegt dat ik het maar kalm aan moet doen en weg is hij weer. De tweede begrijpende ziel vandaag. Frances bedoelt het goed, wilde die brief niet zo maar voor mij achterlaten, maar de pijn is er niet minder om. Witte bonen in tomatensaus. Zaterdagavondmaaltijd; met toast voor de kinderen en een gevulde omelet voor ons. Nu is één blikje wel genoeg voor mij. Geen Walther om het pannetje uit te likken. Misschien moet ik Linda bellen. Of Mark. Hij zal nog wel slapen, in Engeland. Twee uur in de nacht en ik kom er maar uit; slapen lukt niet meer. De kachel is uit. Geen Walther wanneer ik het licht in de kamer aan doe. Naar buiten, ik moet naar buiten, lucht om mij heen hebben. Heldere nacht, Orion en het Zuiderkruis stralen me tegemoet. Aan de horizon komt de volle maan uit zee oprijzen. Gewoon doorlopen, het water in, tanden op elkaar. De kou verdwijnt vanzelf en het is allemaal over. Maar ik blijf staan op het strand. Achter de rotsen brandt een vuur en ik hoor stemmen. Vanaf de punt kijk ik op hen neer; een jongen en een meisje, vrijend in hun slaapzak. De kou voel ik niet meer, zittend op m'n rots. Ik kijk toe en voel een vreemd soort verbondenheid. Wanneer het stil wordt laat ik mij met stijve benen van m'n rots afglijden. Een walvis komt op uit zee, spuit duizend bubbels in de lucht tegen het licht van de volle maan. Hij zwaait zijn vin en ik wuif terug. 14-01-2006 om 22:31
geschreven door Marije |
![]() |
![]() |
|||
![]()
(Novum/AP) - In 2005 zijn in gevangenschap in China meer reuzenpanda's levend geboren dan ooit tevoren. Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua maandag gemeld. In het onderzoekscentrum Wolong in de zuidwestelijke provincie Sichuan werden vorig jaar zestien pandaatjes geboren. De overige kwamen ter wereld in onderzoekscentra in Chengdu, de hoofdstad van Sichuan, in Luoguantai, in de noordwestelijke provincie Shaanxi, en in de dierentuin van Beijing. In China leven volgens Xinhua 183 exemplaren van de zeldzame diersoort in gevangenschap. In negen dierentuinen elders ter wereld leven nog eens 24 reuzenpanda's. 14-01-2006 om 00:00
geschreven door Marije |
|||
![]() |
13-01-2006 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
13-01-2006 om 19:33
geschreven door Marije |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
11-01-2006 |
![]() |
![]() De 5 geheimen van een vruchtbare relatie: 1.Het is belangrijk om een vrouw te vinden die meehelpt in de tuin, die lekker kookt en die een goeie job heeft. 2. Het is belangrijk om een vrouw te vinden die een goed gevoel voor humor heeft en die je aan het lachen brengt. 3. Het is belangrijk om een vrouw te vinden op wie je kunt rekenen en die nooit liegt. 4. Het is belangrijk om een vrouw te vinden die goed is in bed en die lekker met je kan vrijen. en dan... 5. Het is heel erg belangrijk dat deze vier vrouwen elkaar niet kennen! 11-01-2006 om 15:19
geschreven door Marije |
![]() |
10-01-2006 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]()
10-01-2006 om 21:20
geschreven door Marije |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||
'Rembrandts Moeder, Mythe en Werkelijkheid'door Michiel Haijtink, 16 december 2005
Leiden is de geboortestad van de schilder. Het lag daarom voor de hand om deze stad de eer te gunnen om het jaar te openen.
Zonder zijn moeder was Rembrandt er niet geweest en dus ook geen Rembrandtjaar. Dat was voor het museum de aanleiding om een tentoonstelling te wijden aan de moeder van de beroemde schilder.
Christiaan Vogelaar, hoofdconservator Oude Schilderkunst en samensteller van de tentoonstelling, lijkt het onwaarschijnlijk dat het echt om de moeder van Rembrandt gaat. "Ik denk dat we bijna zeker kunnen zijn dat de oude vrouw op de schilderijen van na 1640, het jaar dat de moeder van Rembrandt overleed, niet zijn moeder voorstelt. Van de vroegere werken weten we het niet zeker, maar het ligt natuurlijk voor de hand dat Rembrandt zijn familieleden voor hem liet poseren. Dat was niet alleen praktisch, maar ook goedkoper dan een model inhuren." Het gaat echter te ver om de doeken vervolgens daarom de naam 'Rembrandts moeder' te geven, zoals in het verleden is gebeurd. Christiaan Vogelaar: "De schilderijen waren niet bedoeld als portretten." Wijzend op het schilderij 'Oude vrouw lezend in een boek': "Van dit schilderij dacht men zeker te weten dat het om Rembrandts moeder ging. Het kreeg ook die naam. Echter, het is niet bedoeld als portret. Het is een uitbeelding van vroomheid. Het zou profetes Hanna kunnen zijn. Je moet niet vergeten dat deze schilderijen bedoeld waren voor de verkoop." Het klinkt aannemelijk. Wie zou immers in die tijd geïnteresseerd zijn in een portret van de moeder van de kunstenaar? Terecht hebben daarom veel werken in de afgelopen decennia een meer neutrale titel gekregen.
Voer voor kunsthistorici
Het is een weinig inspirerende, ingewikkelde tentoonstelling die je met een onbevredigend gevoel verlaat. Daarvoor is de kwaliteit van het werk te wisselend en het bindend onderwerp te abstract.
Externe Links: 10-01-2006 om 20:11
geschreven door Marije |
|||||||
![]() |
31-12-2005 | ||||||
![]() |
||||||
31-12-2005 om 19:01
geschreven door Marije |
||||||
![]() |
27-12-2005 |
![]() |
27-12-2005 om 16:12
geschreven door Marije |
![]() |
20-12-2005 | ||||||
![]() |
||||||
20-12-2005 om 12:03
geschreven door Marije |
||||||
![]() |
19-12-2005 |
![]() |
![]() Wij leven 't heerlikst in ons vèrst verleden: de rand van het domein van ons geheugen, de leugen van de kindertijd, de leugen van wat wij zouden doen en nimmer deden. Tijd van tinnen soldaatjes en gebeden, van moeder's nachtzoen en parfums in vleugen, zuiverste bron van weemoed en verheugen, verwondering en teerste vriendlikheden. Het is het liefst portret aan onze wanden, dit kind in diepe schoot of wijde handen, met reeds die donkre blik van vreemd wantrouwen. 't Eenzame, kleine kind, zelf langverdwenen, dat wij zo fel en reedloos soms bewenen, tussen de dode heren en mevrouwen. E. du Perron (1899-1940) 19-12-2005 om 19:58
geschreven door Marije |
![]() |
17-12-2005 |
![]() |
![]() Philip Hoorne Het ei in mezelf De mens en de dichter
door Simon Korthout 'Wie de mens Philip Hoorne wil begrijpen, moet maar lezen wat hij geschreven heeft', aldus de dichter die kortgeleden zijn derde poëziebundel presenteerde. Met deze poëticale uitspraak in gedachten lijkt het eerste gedicht uit Het ei in mezelf een regelrechte poëtische autobiografie: Hard moet ik worden. Hard is het doel. Emotieloos, meedogenloos en boos, heel heel boos [...] En vechten moet ik doen. Tegen het ei in mezelf. Tegen de verwijfde schijnheiligheid van kerk, staat, volkorenbrood en werk. Tegen mijn eigen naam in roetzwarte letters op een spikkelgrijze zerk. En lachen! Lachen met alles, en nog wat met de man die niet wilde verdrinken in zijn bad Deze regels uit het gedicht Drie voornemens voor een halfoud leven geven blijk van een richting voor de toekomst alsmede van een welkome adempauze. In vier jaar tijd verschenen er van de Vlaamse dichter drie dichtbundels, en doorleefde hij een explosief succes dat in 2002 begon met de dichtbundel Niets met jou onder redactie van Gerrit Komrij, gevolgd door Inbreng nihil in 2004. Daarbij verscheen er in 2003 een door hem samengestelde bloemlezing met gedichten over de stad Antwerpen. Succes echter is een relatief begrip dat voor Hoorne met name moet blijken uit de mate van erkenning, zo geeft hij in een interview met Meander te kennen. Aan erkenning lijkt eveneens geen gebrek. En terecht, want Het ei in mezelf is een bundel die de lezer uitnodigt voor een Bourgondisch diner met krachtige beeldspraak, absurdistisch engagement, technische doeltreffendheid en smakelijke zelfspot ter nagerecht. Een bundel die onlosmakelijk verbonden is aan zijn schepper die zich in verschillende gedaantes toont, zoals onder andere blijkt uit de gedichten Van zwemmer tot mol en Herinnering aan mijn puberteit. In het laatst genoemde gedicht komen een aantal aspecten samen die kenmerkend zijn voor deze bundel, waaronder een compacte (maar nog steeds herkenbare) typering van de apenjaren, zoals de puberteit in Vlaanderen wordt genoemd. Een woordenboek lijkt onontbeerlijk bij het lezen van Hoorne's poëzie, maar na het raadplegen hiervan geven woorden als vont, scapulier en balatum de gedichten de elegantie die ze tot meesterwerkjes maakt. Niet enkel op woordniveau genieten ze diepgang, maar ook qua filosofische inhoud is de poëzie van Hoorne gerijpt. De typering 'huisvrouwenpoëzie' ontgroeid, een genuanceerde worsteling met existentiële vraagstukken. Volgens de dichter zélf is, net als in de voorgaande bundels, ook hier een het thema van vervreemding en bevreemding sterk aanwezig. Aan het woord is een zoekende dichter die nu eens zijn heil zoekt in de flamboyante absurditeit, dan weer in een ingetogen oprechtheid. Een thema dat een grotere constante vormt in deze bundel is het thema van de identiteit. Philip Hoorne schroomt niet de ik-persoon in zijn gedichten direct aan zichzelf te koppelen. De kwetsbaarheid die dit met zich meebrengt vormt juist de kracht van zijn poëzie, zoals is te bemerken in Een tot de x: Vannacht heeft zich in mijn hoofd de plot ontwikkeld van een verhaal waarin ik de hoofd- en alle andere rollen speel. Ik stond op het toneel met een pak andere Hoornes. Dit schiep geen verwarring, die was er al: kasten vol kostuums, pruikenkoppen en schmink voor het verzachten. Mijn ego's en ik, we kregen een staande ovatie van het in de zaalspots opgelichte publiek: klonen van zij die werden bejubeld, onderling verwisselbaar één. Wat dit gedicht tevens interessant maakt is het idee dat er uit spreekt: dichter en publiek zijn één, inwisselbaar zelfs. De eerder aangehaalde vervreemding culmineert in dit gedicht waarin de afstand tussen de dichter en zijn publiek maximaal is: opgesloten in zijn eigen droom lijkt de dichter aan zichzelf genoeg te hebben. In andere gedichten is de boodschap minder zelfverzekerd. Opvallend is de soms plotselinge grimmigheid. Zoals hij zich in zijn eerste gedicht reeds voorneemt, lijkt de dichter bozer, agressiever en recht voor zijn raap. Wat gezegd moet, moet gezegd en niet altijd in gladgepolijste woorden, al blijft de gehanteerde botheid genuanceerd. Wat verder opvalt is het aantal spielereien dat merkbaar is toegenomen ten opzichte van voorgaande bundels. Er wordt gespeeld met de taal op verschillende manieren: allereerst de woordgrappen, bijvoorbeeld in de titel van het gedicht Schaterloo en in zinnen als 'De dingen liggen quasimodo vast'. In het interview met Meander geeft Hoorne zelf al aan dat Het ei in mezelf zijn meest poëtische bundel is tot nu toe: er is ruimte voor dit soort 'grapjes'. Ten tweede is er meer aandacht besteed aan woord- en klankkleur; qua techniek maakt Hoorne, meer dan in Niets met jou en Inbreng nihil, gebruik van binnenrijm en alliteratie. Het totale scala aan woordbeheersing en taalkennis zorgt voor een mooi palet van kleur, smaak en klank. Het enige dat lijkt te ontbreken, is een krachtige opbouw van de bundel. Dit in tegenstelling tot (maar hoe kan het ook anders zou ik haast zeggen) de debuutbundel, die onder de geoefende redactie stond van Gerrit Komrij. Het ei in mezelf vormt een allegaartje van gedichten, kris kras door elkaar wat de inhoud en de stijl ervan betreft. De indeling in twee delen lijkt een wat gekunsteld trucje dat niet in staat is de onderlinge ongebondenheid op te heffen. Bij het citaat van William Shakespeare, dat op het schutblad prijkt, mag wat mij betreft dan ook een vraagteken geplaatst worden: Though this be madness, yet there is method in 't. Het haast noodzakelijke besef dat elk gedicht daarom als een losstaand werk benaderd dient te worden, dwingt het respect af dat deze bundel als geheel verdient. Philip Hoorne Het ei in mezelf Uitgeverij 521, Amsterdam 2005; 47 blz.; 16,90 ISBN 90 499 7007 9 17-12-2005 om 23:32
geschreven door Marije |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
VIDEO-BOX MET EIGEN KEUZE!
© |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||
Gastenboek | ||||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
||||||||||
EEN BERICHTJE IS ALTIJD WELKOM! |
||||||||||
![]() |
![]() |
EEN NIEUWJAARSGROET. |
![]() |
![]() |
|
WANNEER U DE HOROSCOOP VAN UW STERRENBEELD WILT WETEN, KUNT U HET HIER OPZOEKEN! KLIK OP UW STERRENBEELD
|
|
![]() |
![]() |
Breng ook eens een bezoekje aan mijn andere websites! U bent van harte welkom! |
![]() |
![]() |
ZOEK HET OP BIJ DAVINDI |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
FILMS DEZE WEEK OP TV!
® |
![]() |
![]() |
Blog als favoriet ! |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
E-mail mij |
![]() |
![]() |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. |
![]() |
![]() |
Willekeurig Bloggen.be Blogs |
![]() |
![]() |
onzenatuur www.bloggen.be/onzenat |
![]() |
![]() |
||
Hoofdpunten blog marije | ||
![]() |
||
![]() |
||
|
||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||
Mijn favorieten | ||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
HEEL GRAPPIG! http://d93.k12.id.us/~tech/smile.html |
![]() |
![]() |
Þ
Two4salsa dansen |
![]() |
![]() |
{TITEL_VRIJE_ZONE} |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kennis & cultuur
Lifestyle
Reizen en vrije tijd
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zoeken met Google |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zoeken in blog |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sommige mensen bereiken de top van de ladder en ontdekken dan pas dat hij tegen de verkeerde muur staat. Stephen R. Covey |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||
Mijn favorieten | ||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hoe noemt men een vrouw die exact weet waar haar man elke avond is? Een weduwe! |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jouw weg is prima voor jou maar niet voor mij. Mijn weg is goed voor mij maar niet voor jou. Swami Vivekananda |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||
Mijn favorieten | ||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
LEUK, WANNEER U EEN BERICHTJE PLAATST! Visit my Guestbook |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||
Mijn favorieten | ||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De wereld zou stilliggen wanneer we over alles eerst zouden moeten nadenken. Samuel Johnson |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zoeken in blog |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Archief per week | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |