Foto
Inhoud blog
  • Zaterdag 18 juni 2016: avond
  • Zaterdag 18 juni 2016: energie bommetjes
  • Zaterdag 18 juni 2016: nog maar eens een poging gedaan
  • Zaterdag 18 juni 2016: ontbijt
  • Vrijdag 17 juni: avondmaal
  • Vrijdag 17 juni 2016: Niets, nada, snertweer...alhoewel
  • Vrijdag 17 juni: 100 % kans op regen
  • Donderdag 16 juni 2016: 66 km rondrit met 8 kleine hellinkjes
  • Verjaardag Guy
  • Woensdag 15 juni 2016: Averbode - Wirtzfeld
    Foto
    Laatste commentaren
  • En of! (Peter )
        op Zaterdag 18 juni 2016: ontbijt
  • En of! (Peter )
        op Zaterdag 18 juni 2016: ontbijt
  • Bedankt! (Peter)
        op Gelukkige verjaardag Peter
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    MACHTIG CYCLING TEAM

    17-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 17 juni: avondmaal
    Het avondmaal bestond uit 
    - asperges met mousselinesaus en ham als voorgerecht
    - bloemkoolsoep als tssengerecht
    - parelhoen met saus en kroketjes als hoofdgerecht
    - een kaas en/of zoet dessertbuffet (zoet bestaat uit meloen, aardbei en vanillepudding)

    Hierbij enkele sfeerbeelden uit het restaurant










    17-06-2016 om 22:15 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 17 juni 2016: Niets, nada, snertweer...alhoewel
    Zoals eerder al gemeld waren de vooruitzichten niet goed voor vandaag.
    En nadat iedereen zich klaar gemaakt had en op het punt stond van te vertrekken begon het weer te regenen.
    Dan maar terug binnen gegaan en beslist om een toeristische uitstap in de omgeving te gaan doen.

    Er werd eerst richting Robertville gereden voor een bezoek aan het kasteel van Reinhardstein. Het kasteel zelf is enkel te bezichtigen op
    zaterdag en zondag. maar de omgeving loont ook wel. En aangezien het ondertussen terug droog was en niet meer regende kon die kleine wandeling er wel af. En ja... in tegenstelling tot de buienradars bleef het in het begin toch wel weer droog. Zouden we dan toch de verkeerde keuze gemaakt hebben..  Waren we niet beter gaan fietsen? Gelukkig dat het nadien toch wel weer begon te regenen. En het was begot vrij koud vandaag, al zeg ik het zelf.

    Na Robertville trokken we richting signal de Botrange waar we omstreeks half 1 in de taverne daar een kleinigheidje zijn gaan eten.
    Nadien terug naar het hotel gereden. Niet zonder eerst langs den Adil in Büllingen te zijn gereden waar we een voorraad water hebben ingeslagen. Naast - niet op de boodschappen lijst staande  - chocolade wafels, wine gums, bananen en nog een koekje.

    In het hotel aangekomen zijn e in de taverne een koffietje gaan drinken en wachtten we op de levering van de nieuwe GPS. Ondertussen zagen we almaar meer volk toekomen in het hotel. Hollanders, mensen die per taxi kwamen, een groepje motards... van alle slag wat.

    Peter en ik zijn dan begonnen met een aangepaste route uit te stippelen voor de terugweg zondag. Aangezien we geen goede internetverbinding hebben hier zijn we dan met ons beiden het eerste stuk van die route maar gaan verkennen om de alternatieven tegen elkaar af te wegen. En we hebben een mooi begin voor deze terugweg gevonden.

    Bij onze terugkomst bleken de thuisblijvers al naar de kamer getrokken te zijn. Wat Peter en ikzelf dan ook maar deden.

    Seffes een lekker warm douchke nemen en ons klaar maken voor het avondmaal. 
    Zijn jullie ook zo benieuwd wat de pot weer geschaft heeft?
    Wel daar zullen jullie nog even moeten op wachten tot later op de avond aangezien het nog veel te vroeg is (het is nog geen 18 uur en we worden pas vanaf 19 uur aan tafel verwacht).

    17-06-2016 om 17:56 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 17 juni: 100 % kans op regen
    De buienradar voorspelde het. Tot 10 uur relatief droog en dan in snel tempo stijgend tot 100 % kans op regen voor de rest van de dag. En ja, tegen tienen waren de laatsten klaar voor het vertrek ... en was de regen ook daar. Uiteindelijk werd er beslist om niet te gaan fietsen (voorlopig). Er wordt her en der aan een fiets gesleuteld in afwachting van wat we verder gaan doen. Een toeristische uitstap (met de wagen dus) zit er ook nog in.

    Hierbij ook nog 2 foto's van onze verblijfplaats in Wirtzfeld.
    Met de kamerindeling zodat nachtelijke bezoekers weten waar ze (niet) moeten zijn desnoods.






    17-06-2016 om 10:20 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    16-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 16 juni 2016: 66 km rondrit met 8 kleine hellinkjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vandaag stond er een relatief korte rit op het programma omdat we in de namiddag naar Aken zouden gaan voor nieuwe fiets GPS'en te kopen. Peter had een tourrit gevonden in de streek van 66 km en 8 hellinkjes. De start van die rit was in Bullingen, een kleine 4 km van ons hotel af.

    Maar de dag begon met de verjaardagswensen voor Guy. En een uitgebreid en verzorgd ontbijt . Alles is hier voorzien in het ontbijt. Pistoleetjes, 3 soorten brood, kazen, charcuterie, eitjes, confituren, choco, fruitsap, ontbijtgranen... kortom alles wat een fietser nodig heeft om de dag goed te beginnen. Mocht Annemie hier geweest zijn ze zou gedacht hebben dat ik ziek was. Ik heb zelf ene potje youghurt genomen. Dat moet zo'n 30 jaar geleden zijn dat ik dat nog eens gegeten heb.

    Aangezien de rit toch niet te lang was zijn we een beetje blijven plakken aan de ontbijttafel. Maar omstreeks kwart voor 10 zijn  we dan toch vertrokken. Ik had het gezelschap van Jules in de wagen die naar zijn lichaam (hart) luisterde en er de voorkeur aan gaf om wat extra te recupereren. Voor mij geen probleem om wat gezelschap in de volgwagen te hebben.

    Peter was er trouwens ook in geslaagd om de route op Jules zijn GPS te plaatsen en ook op de auto GPS. Op die laatste was het een punten route wat mij later wel van pas zou gekomen zijn moest ik hem gevolgd hebben. Maar kom, we vrtrokken onder een heldere hemel en zonder regen. Dat was alvast iets. Alhoewel Peter in de beginfase dacht dat de route alleen maar bergaf ging moest hij al snel bijdraaien. al snel verschenen de eerste colletjes (allez hellinkjes moeten we ze noemen). Maar die deden toch wel pijn. 

    Een eerste verrassing die we op de route tegenkwamen was een 'route barrée - exeption pou la circulation locale'. Als tijdelijke lokale bevolking namen we ze toch maar, maar al snel werd duidelijk waarom de route gebareerd was. De onweders van de laatste dagen hadden er een echte modderpoel van gemaakt en er was geen doorkomen aan. Dan maar rechtsomkeer gedaan en een stuk terug gereden om z de uitgestippelde route af te snijden.

    Niet veel verder kwamen we aan een afslag naar rechts. hum... na enkele 10 tallen meters vormde deze weg zich al snel om tot een hier end aar geasfalteerde baan met veel stukken afgebrokkeld asfalt en kiezel. Niet aangenaam om op te rijden. op die weg verloor Luc dan nog eens ongemerkt zijn regenvestje. We hebben het dan maar opgeraapt en in de auto meegenomen. 

    Ondertussen waren we al ver over de meer dan 8 hellinkjes geraakt, met hier end aar nog wegen in slechte staat.  En de GPS stuurde de fietsers ook weer de verkeerde kant uit. En ik maar volgen alhoewel ik zag dat we verkeerd waren. Het gevolg was dat zij op een karre spoor terechtkwamen. Gezien ze ondertssen al zoveel hellinkjes gedaan hadden zagen ze  het niet meer zitten om nog eens terug te rijden en terug de berg op te gaan. Dus maar als volleerde acrobaten door het veld naar beneden gefietst. Na enig gemaneuvreer geraakte ik ook terug gedraaid en ging - vie de gewone baan - terug op zoek naar de renners. Uit voorzorg ben ik dan maar van dan af begonnen om de weg te wijzen aan de renners door voor hen uit te rijden en hen de route op te leggen die ze moesten volgen. Wat bij Jules de reactie uitlokte dat ik toch een klein smeerlappeke was omdat ik een kortere weg volgde. Weliswaar eentje met nog een venijnig klimeke in maar o zoveel korter.

    Tegen half 2 waren we terug in het hotel.na een rit van 77 km en een 1300 hoogtemeters (oorspronkelijk 66 km en 1000 hoogtemeters). Na de nodige verfrissingen en kuisen vertrokken we dan naar Aachen op zoek naar een nieuwe GPS.
    Jules vond zijn goesting wel maar peter kwam van een kale reis terug. Ook de fietswinkel onderweg had niet het gewenste toestel.
    Uiteindelijk heeft hij dan maar via Internet een toestel besteld in de hoop dat het morgen toch wordt geleverd in het hotel.

    Om iets na 7 zijn we dan gaan eten.
    Weer een uitgebreid menu bestaande uit Ardeense ham met meloen als voorgerecht, ajuinsoep (amaai de gaskamers vannacht) en als hoofdgerecht rosbief en gekookte aardappelen
    met woretelen en spinazie als groenten. Het dessert was een heerlijke Tiramisu die voor Guy versierd werd met een vuurwerkje.
    Naden zijn we nog bij een drankje gaan napraten in het café om omstreeks 10 uur naar de kamers te trekken.

    Wat ons morgen zal brengen weten we nog niet. Alles zal grotendeels afhangen van het weer want die verdomde regenbuien zijn we meer dan spuugzat.

    16-06-2016 om 22:22 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag Guy
    Gelukkige verjaardag Guy

    16-06-2016 om 08:40 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    15-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 15 juni 2016: Averbode - Wirtzfeld
    Het weer zat ons niet mee. Net zoals de voorbije dagen werden we regelmatig getrakteerd op een fikse regenbui, Afgewisseld met een flauw zonnetje. Dat kwam er bvb al door na zo'n 25 km toen ik in de buurt van Geetbets de renners aan het opwachten was. 
    Heu ... Geetbets...  Daar zouden we vandaag niet langs rijden. En och stuurde de GPS mij via Geetbets en Jeuk op weg. Blijkbaar had de GPS een eigen willetje en in plaats van de door Peter uitgestipelde route te gebruiken (de way points waren nochtans ingelezen) berekende hij  zijn eigen route. Ondanks alle pogingen om toch het ingelezen parcours te volgen bleef ik op de verkeerde weg. Ondertussen waren de fietsers al voorbij Tongeren en waren ze al even verbaasd als ik dat ze mij nog niet gezien hadden. De afspraak was namelijk dat ik na een 50 tal KM een eerste ravitaillering ging houden.

    Via telefoon dan toch contact gehad met elkaar en afspraak was dan om in de buurt van Oupeye mekaar tegen te komen. Helaas ... die verdomde GPS toch. 

    Ook deze keer had hij een eigen willetje en stuurde hij me de verkeerde brug over de Maas over. Enfin... na nog enkele telefoontjes hebben we dan maar afgesproken in Blegny aan de kerk. De klok sloeg net 12 uur toen de renners daar ook aankwamen. Het ideale moment dus om de nodige energie op te doen met een sandwichke met kaas of hesp. Ook de nodige voorraad (cola) suikers werd bijgetankt. Toen het terug begon te gieten besloten de renners om dan toch de route verder te zetten. Op naar Verviers en omstreken. 

    Ook nu weer GPS problemen. Ditmaal was het Peter zijn fiets GPS die de geest gaf. Het toestel was letterlijk en figuurlijk 'verzopen'. Onder het glas zag je het water stromen. Dan maar geprobeerd om de route op Luc zijn GPS te zetten. Dat lukte wel maar ook dit toestel had zijn kuren. Het bleef namelijk hangen tijdens de route berekening. Jules zijn GPS bleek dan de oplossing voor het probleem te zijn. Maar dan moest die ook eerst op Peter zijn fiets gemonteerd worden natuurlijk.

    En daar gingen we dan weer. Richting Verviers en Heuzy. Maar ook nu weer GPS perikelen. Na enkele keren een doodlopende straat ingestuurd geweest te zijn en dan nog een straat die spits toeliep op het einde zodanig dat er geen auto's meer door konden. Er stond wel een bord dat het enkel voor de buurtbewoners was maar kom dan verwacht je toch dat je door kunt rijden nietwaar - neen dus.  Heel de berg weg terug in achteruit dan maar. En een ommetje om terug aan te sluiten bij de renners benden.

    Nadat we nogmaals op een doodlopende weg terecht gekomen waren in Pepinster uiteindelijk dan toch de weg terug gevonen. Maar helaas... enkele kilometers verder bleek de batterij van Jules zijn toestel plat te zijn. Wat nu. 

    OK dan maar op basis van de auto GPS op weg naar Wirtzfeld. Natuurlijk.. zo volg je dan wel weer de grote baan wat niet zo aangenaam is. Jules die besliste op dat moment ook om de fiets aan de haak te hangen voor de rest van de dag en stapte mee in de wagen. 

    Omstreeks 10 na 4 in arriveerden we in Wirtzfeld. Tijd om een lekkere warme douche te nemen en de fietsen een eerste keer te spoelen. Kuisen zou later wel gebeuren. Peter, Jules en ikzelf zijn dan nog naar Butgenbach gereden op zoek naar een nieuwe GPS toestel. Maar in de fietswinkels die ze daar rijk zijn hadden ze natuurlijk geen toestellen. Enkel op bestelling. De man van de tweede zaak was wel zo vriendelijk om naar zijn collega in Sourbrodt te bellen om te horen of die een toestel had. Maar ook daar waren er geen toestellen beschikbaar. Peter besliste dan maar om er een te bestellen via Internet en in het hotel te laten leveren. Hopelijk zou het er tegen morgen avond dan zijn.

    Terug in Wirtzfeld waren Guy en Luc bezig met de grote fietskuis en het grote fietsonderhoud. Een beetje sleutelen aan remmen en wielen en spaken en alles staat weer klaar voor de tocht van morgen. 

    Tegen 7 uur werden we verwacht in het restaurant voor het avondmaal. Naast onze tafel van 5 waren er maar 2 andere tafels bezet. Ook door Vlamingen. Het menu bestond uit kaaskroketjes als voorgerecht, gevolgd door een heerlijke tomatensoep. Het hoofdgerecht was dan weer kalfsgebraad met een lekker sausje geserveerd met frietjes en bloemkool (vind ik persoonlijk een eigenaardige combinatie). Het dessert was een lekke stukje huisgemaakte kaastaart met een halve verse abrikoos. Als afsluiter werd er nog een koffietje gedronken.

    De meesten vielen omstreeks kwart na 9 al in slaap in de zetels en besloten dus maar om af te zakken naar hun kamer.
    Na de 150 km lange rit van vandaag werd er beslist om morgenvroeg een korte rit van ca 60 km af te haspelen (wel met ettelijke heuveltjes goed voor 1060 hoogtemeters). In de namiddag voorzien we een (auto)uitstap naar Aachen op zoek naar een nieuwe GPS (die we uiteindelijk niet via Internet besteld hebben)

    Tot schrijvens.
    jan

    15-06-2016 om 21:40 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    14-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkige verjaardag Peter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag mag Peter enkele kaarsjes uitblazen.
    Gelukkige verjaardag gewenst Peter.

    14-06-2016 om 06:32 geschreven door Jan  


    >> Reageer (1)
    10-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek nadert
    Volgende week woensdag, 15 juni,  is het zo ver.
    Vier moedigen zullen het tij en onweer dat voorspeld wordt trotseren en van Scherpenheuvel naar Wirtzfeld fietsen. Een tocht van zo'n 150 km. Hopelijk worden de weergoden ons gunstig gezind en houden ze het onweer en de regen bij voor 's avonds.

    Inderdaad slechts vier moedigen en niet vijf zoals oorspronkelijk voorzien. Patrick heeft omwille van zijn zware val in maart, waarvan hij nog  steeds niet volledig hersteld is, moeten afhaken.

    Maar geen nood. Peter, Luc, Guy en Jules zullen mekaar dus wat sneller moeten aflossen op kop om er de vaart in te houden. Van schuilen zal er geen sprake zijn.

    De volgende dagen voorzien we, afhankelijk van het weer, tripjes van een 70 à 100 km. 
    Op  zondag 19 juni pakken zij de terugtocht aan via een iets andere weg dan de heenweg;

    Gedurende de hele tocht verblijven we in Hotel Drosson.

    10-06-2016 om 10:25 geschreven door Jan  


    >> Reageer (1)
    20-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2016: 5-daagse in de Belgische Ardennen
    De kogel is door de kerk.In 2016 gaan we een beperkte ronde houden. 
    We hebben geopteerd voor een 5 daagse in de Ardennen. Als (dagelijkse) vertrekbasis nemen we hotel Drosson in Wirtzfeld. Van daaruit zijn tal van mooie routes mogelijk in zowel de Belgische Ardennen als net over de grens in Duitsland.

    Deze 5-daagse gaat door van 15 tot 19 juni.

    Hebben al toegezegd om mee te gaan: Peter, Guy en Luc Baens, Jules Vernelen en Patrick Huygens. Ikzelf zal ook deze keer weer in staan voor de logistieke begeleiding onderweg. Er is nog plaats genoeg. dus wie nog mee wil doen kan en mag contact opnemen met ons.
    De maanden voordien (vanaf maart) zullen er regelmatig trainingsritten ingelast worden. Meer nieuws hierover volgt later nog.

    20-01-2016 om 00:00 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    26-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tunnel Chamblon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu we toch al een paar weken thuis zijn hier nog een beetje nieuws over de beruchte "tunnel de chamblon". 
    Jullie herinneren zich alvast nog jullie boottochtje om aan de andere kant gebracht te worden aangezien de weg afgesloten was omdat er instortingsgevaar was in de tunnel en de omgeving.

    Op dit ogenblik is alles nog steeds niet opgelost. Meer nog...

    De 'geologische' verwachtingen waren dat vorige zondag een heel groot deel van de berg (800 000 kubieke meters rotsen) in het meer zou storten. Dit zou een nationale catastrofe geworden zijn omdat deze instorting een tsunami van, in het gunstigste gevel (afhankelijk van de snelheid van het instorten - 10 meter per seconde), 50 meter hoge golven zou veroorzaken. In het slechtste geval vreesde men zelf golven van 120 meter bij 30 meter per seconde.
    Zover is het echter allemaal niet gekomen. de berg is beginnen schuiven en de rotsblokken vallen in het meer. Maar met een gezapige snelheid van .... 2 meter per dag!!! Toch is er al zo'n 1000 kubieke meter in het meer terecht gekomen.
    Door dit instortingsgevaar werd de ferry dienst stopgezet tijdens het WE. Maar blijkbaar kan men nu weer verder.

    Ben je geinteresseerd in het vervolg van dit verhaal. Surf dan naar http://www.ledauphine.com/faits-divers/2015/07/03/le-terrain-glisse-a-la-vitesse-d-un-metre-par-jour waar men je regelmatig op de hoogte houd (met foto's en filmpjes inbegrepen).

    26-08-2015 om 08:34 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    21-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10: Col de la Bonnette

    Dag 10: Col de la Bonnette Vandaag werd er als toemaatje de beklimming van de col de la Bonnette geserveerd. Oorspronkelijk as het de bedoeling om vanuit Savines-le-Lac heen en weer te rijden naar de Bonette maar dit traject werd op algemeen verzoek afgelast. Na het zeer verzorgde en uitgebreide ontbijt hebben we eerst afscheid genomen van Jean. Hij vertrok vandaag richting Mont Ventoux waar zijn Paula en enkele vrienden al een week verbleven. Een tocht voor Jean van om en bij de 150 km. Zijn vrienden zouden hem wel tegemoet rijden zodat hij de tweede helft van het traject toch gezelschap had.

    De resterende renners zijn dus met zen allen mt het busje vertrokken richting Bacelonnette. Dit was de uitgelezen kans om onze terugtocht van morgen al eens te simuleren. We zijn dus met de 7 fietsen in de laadbak p stap gegaan. Zo hebben we enkele mankementjes en/of verbeterinkjes aan de posities in de laadbak kunnen uitvoeren om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van deze laadruimte. Julien zou niet mee fietsen maar mij weer begeleidien naar de top in het busje. Omstreeks 20 na 10 waren we net buiten Barcelonette en vonden we een ideale plek om de renners te lossen.

    Na de nodige controle van het materiaal hadden zij nog een kleine 10 km vlak parcours om de spieren op te warmen om dan aan de gevreesde klim te beginnen.

    De col de La Bonette zou de hoogste col van Europa zijn. Dat is niet helemaal waar, want verschillende cols zijn hoger want de top van de col zelf ligt 'maar' op 2715 meter. Het is het rondje om de Cime de la Bonette die deze top hoger dan 2800 meter maakt en die extreem steil is. Dit ommetje zou wel aangedaan worden door onze renners om dus op de hoogste col die ooit door de Tour de France is aangedaan terecht te komen. Maar voor de Fransen betekent dit dus dat zij de hoogste col hebben. Afspraak was dat dit rondje in wijzerzin zou genomen worden.

    Iedereen begon er aan en ook de cime werd door iedereen aangevat. Totdat Guy vond dat dit rondje rond de cime toch een heel steile klim was en besloot, na 300 meter,  om terug te keren en het rondje in tegenwijzerzin te maken. Volgens hem zou die minder steil zijn. Dit was echter buiten de waard gerekend want juist in de tegenwijzerzin kom je de steilste stukken tegen. Maar uiteindelijk geraakte hij er toch en meer nog. Aangezien ik aan de andere kant van de top de renners stond op te wachten om een actiefoto te kunnen maken (binnenkort worden die wel eens op de blog gepubliceerd) besloot hij even door te rijden naar de andere zijde en enkele meters voorbij mij terug te keren om deze actie foto te laten maken. Het was niet met opzet gedaan maar mijn toestel stond per ongeluk verkeerd ingesteld zodat ik Guy toch even heb moeten terugroepen om nogmaals een stukje te dalen en opnieuw mijn richting uit te fietsen.

    Ronny bereikte de top van de Bonette na 1 uur 35 minuten, gevolgd door Peter op een klein twintig minuutjes en vervoglens Guy, Patrick, Luc en Trikke. Een dikke proficiat aan allen voor dit huzarenstukje.

    Tijdens onze klim naar de top van de Bonette genoten Julien en ikzelf van het natuurschoon, de col loopt door het Nationale Parc van de Mercantour, een van de wildste plaatsen in Frankrijk. Hier leven wolven, lynxen en vele andere beesten in relatieve rust. Wijzelf hebben enkel enkele wezels en een paar marmotten gezien. Waaronder een die zich al waggelend snel over de weg uit de voeten maakte. Boven op de Cime zijn we nog een paar meters hoger gegaan, naar de ‘belvédére’ die daar gebouwd is en waar nog een beetje ‘eeuwige’ sneeuw ligt en waar we een subliem zicht hadden over verschillende cols van de Alpen.

    Op 8 kilometer van de top ligt ook nog een verlaten kazerne van de Franse berg-legereenheid de Chasseurs Alpins. En ietsje verderop staan er nog enkele bunkers van de Maginot linie.

    Na de nodige ravitaillering (chocolade cake Katrien ;-) en colaatjes) ingedaan te hebben vatten ze de afdaling aan. Alleen Guy niet. Die had er genoeg van en besloot ook om mee in het busje te stappen. Spijtig genoeg voor hem vergeleek hij de afdaling in het busje als een vliegtuig reis. Iets waarvan we sinds Mallorca weten dat hij geen fan van is.

    In het dal geraakten we bij de dalers en trokken zo naar Barcelonette waar we nog net op tijd in een van de restaurants aan de kerk nog een spaghetti bolognese konden krijgen. We zouden nu ook weer terug met zen allen met het busje naar Savines-le-Lac gaan. Afspraak was dat we nu wel de pedalen van de fietsen zouden halen om zo iets of wat meer plaats te hebben tussen de fietsen om de voorwielen tussen te plaatsen. En je raad het nooit. Wiens pedalen kregen we er niet afgevezen. Juist. Die van Guy. Zelf met de werktuigen van een plaatselijke fietsenmaker lukte het van geen kanten om de rechterpedaal los te krijgen. Dus werd Guy zijn fiets zo maar in de camionette gezet. En trokken we naar ons hotel voor een verfrissende douche en een moment van rust.

    Omstreeks half 6 was het verzamelen geblazen in de tuin van het hotel bij een goede Gouden Carolus, Leffe, Cola of Orangina. Ik had nog een (grote) zak chips en een pakje Apero Cubes die goed pasten bij deze biertjes, naast de nootjes en zoutjes van het hotel.

    Om half acht trokken we dan naar het ondertussen bekende restaurant ‘Le relais fleuri’ waar iedereen zich tegoed deed aan een ‘Potence’, een gegrild vleesgerecht geflambeerd met cognac en geserveerd met bijpassende sausjes, slaatje en frietjes. Om af te sluiten werd en nog een dessertje genomen. De keuzes vielen op een Banana split, dame noire, chocolat leigeois, Fondant chocolat (een moelleuke), poire belle helene en andere desserjes met uiteraard een koffietje (allongé of double espresso). Het huis offreerde ons nog een soort limoncello als digestiefke.

    En daarmee eindigt onze tocht van Averbode naar Savines-le-Lac. Een avontuur dat bijna 2 jaar geleden ontstond in Italië door een eenvoudige opmerking van Peter en waar ondergetekende , zonder nadenken, zich onmiddellijk bij aansloot. Niet dat ik het mij beklaagd heb. Het is een fijne 10-daagse geweest waar ik veel van genoten heb en waarbij ik plezier gevonden heb in het bijstaan van zij die de echte inspanning hebben geleverd.

    Bedankt Peter, Guy, Luc, Ronny, Jean, Jules, Trikke en Patrick (in willekeurige volgorde) voor deze aangename kennismaking met de amateur wielrenners.

    Wie weet doen we volgend jaar nog eens iets dergelijks  Bye (en tot morgen in het busje voor de terugweg naar huis).


    21-06-2015 om 22:23 geschreven door Jan  


    >> Reageer (3)
    20-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9: Briançon - Savines-le-Lac
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het gevraagde ontbijt in Le Paradis was meer dan voldoende voor iedreen. Enkel de koffie had iets warmer mogen zijn maar daar gaan we niet over klagen.

    Terwijl de renners zich in gang trokken voor wat de koninginnenrit van de dag zou worden ging ik snel even enkele boodschappen doen in de lokale Carrefour. Alleen... Alle wegen leiden naar de Carrefour in Briancon zolang er geen wegenwerken zijn. Enfin na een tijdje toch geraakt in de supermarkt en het nodige kunnen kopen voor onze laatste dagen Frankrijk. Vervolgens, via diezelfde omwegen, op zoek gegaan naar de renners.

    Zij moesten al onmiddellijk bij het verlaten van Briancon beginnen aan de klim van de Izoard (2361 meter hoog). Een col die zowel in het roadboek van de Tour als van de Giro voorkomt. De eertse maal dat hij aangedaan werd in de tour was in 1922 en de eerste die toen bovenkwam was de Belg Philippe Thys. Aan km 8 van de beklimming kwam ik de eerste leden van de groep tegen (of waren het de laatste). Verderop volgden dan nog andere ploegrenners. Boven op de Izoard zelf blies een stevige wind. Het was dus zorg dragen om de renners uit de wind te zetten tijdens de bevoorrading.

    Ronny onze berggeit kwam als eerste boven. Al vrij snel gevolgd door de andere leden van de ploeg. Al was het op een zeer lang gerekt lint. Het traditionele kiekje mocht natuurlijk niet ontbreken voor de archieven. Hoewel de renners hier hun fiets vergaten mee op de foto te zetten. Wat aan sommige mensen wel eens de reactie zou kunnen uitlokken dat ze met het busje naar boven gegaan zijn enkel en alleen voor de foto. Niets is minder waar. De enige die met de bus naar boven gegaan was ben ikzelf.

    Voor de afdaling was ik echter niet meer alleen. Jules hield het om gezondheidsredenen voor bekeken en stapte met mij mee in het busje voor de rest van de dag. Beneden zouden we ook nog Jean verliezen. Hij koos voor de korte weg naar Savine-le-Lac zodat we nog maar met 6 renners overbleven die de 2108 meters van de col de Vars zouden aanpakken. Halverwege de klim naar de Vars werd er halt gehouden aan de ingang van het dorp Vars voor het middagmaal. Klassiek stokbrood met kaas, hesp en Philadelphia. Aangevuld met stukjes droge worst én kerstomaatjes.

    Ook op de top van de col de Vars was het niet al te warm. We mochten alweer Ronny als eerste verwelkomen maar de anderen lieten zich niet onbetuigd en kwamen ook snel na elkaar aan op deze top. Deze col werd al meer dan 30 keer door de tour aangedaan. De eerste maal dat hij werd aangedaan was in datzelfde jaar 1922 en de eerste renner die toen bovenkwam was, jawel, ook de Belg Philippe Thys. Voor de souveir werd hier ook het traditionele kiekje genomen

    Na de beklimming van de col de Vars bleven er nog ruim 70 km te fietsen met op het einde nog de beklimming van de Pontis. Er werd een nieuwe stop voorzien even buiten Barcelonette op zo’n 35 km van Savines. De renners zouden dan nog wel de laatste col moeten bedwingen. Voor Trikke was het daar echter ook genoeg voor vandaag en hij besloot ook in het busje te kruipen.

    Zelf konden wij de rest van de groep niet mee volgen op de col de Pontis. De bochten zijn er soms zo steil dat we de kans liepen om de wagen te beschadigen. Het busje trok dus richting Savines - le -Lac waar we iets voor 4 uur aankwamen en waar we Jean terugvonden die zich te rusten had gelegd onder het prachtige zonnetje Een uurtje later kwamen ook de dappersten binnen gereden op de parking van het hotel. Doodop en kapot. Zelf Peter gaf toe dat het van het goede teveel was geweest vandaag.

    Na de choco recovery was het dus weer tijd om te gaan douchen en even te verpozen. Omstreeks half acht trokken we dan naar de stad zelf om er te gaan eten. Ik had voordien al een korte wandeling gemaakt en onze tafel in het eerste restaurant dat ik tegenkwam al gereserveerd. We kozen voor het men en dat is iedereen wel meegevallen. Gaande van warme geitekaasjes, over mosselen en garnaaltjes gratin over gefrituurde visjes als voorgerecht tot varkenswangetjes en / of lamskoteletjes en als dessert Tarte Tatin. Iedereen vond zijn gading.

    Ronny stak het vuur aan de lont door ondergetekende van zijn visjes te willen laten proeven waarna het gespreksonderwerpen en de steken onder water en de anekdotes van de voorbije dagen te boven gekomen. Deze verhaaltjes zijn evenwel g*%£?./¨*£%¨*/?.....

    Morgen de kers op de taart. De beklimming van de col de la Bonnet. De col waarop de hoogst berijdbare weg voor wagens ligt . In Europa althans.


    Bijlagen:
    Izoard.jpg (69.8 KB)   
    VArs.jpg (129.6 KB)   

    20-06-2015 om 00:00 geschreven door Jan  


    >> Reageer (3)
    19-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy op de overzetboot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze foto, gemaakt door Patrick, mag ik jullie niet onthouden.

    Guy doet een laatste schietgebedje alvorens de overtocht aan te vatten.

    19-06-2015 om 21:48 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: Venosc - Briançon

    De dag van de waarheid vandaag. Zouden we wel of niet met de boot verder kunnen gaan of niet.

    Het ontbijt was uitgebreid genoeg met hartig en zoet beleg en met roerei. Alleen... Het stokbrood had wat krokanter mogen zijn. Onze ervaring met Le Bon Acceuil was dus niet overwegend positief. Maar kom...

    De renners vertrokken om 9 uur om de eerste col van de dag aan te vatten. Alpe d’Huez. Jean en Jules zouden rechtstreeks naar de col du lautaret fietsen en dus niet Alpe d’Huez nemen. Ikzelf moest omrijden om nadien via de Croix de Fer en de Glandon ook op de Lautaret uit te komen. Helaas kwam ik boven op de eerste col, de col d'Ornon, in zulk slecht weer terecht (mist, donker en regen) dat ik, zonder het te beseffen, de afslag naar de Croix de Fer heb gemist. Resultaat. Voor ik het goed en wel besefte was ik op weg naar Gap. Terugrijden zou me evenveel km kosten als het ommetje doen via Gap over Briancon naar de Lautaret. Ondertussen kwam ik dan wel voorbij Savinnes-le-Lac onze eindbestemming. Maar die moest ik pas morgen bereiken.

    Jean en Jules geraakten al snel aan de ingestorte tunnel van Chambon. Waar zij zonder problemen mee overkonden varen op een van de overzetbootjes. Ook de achtevolgers die eerst Alpe d’Huez hadden aangedaan geraakten vlot via de bootjes aan de andere kant van de tunnel. Zo was dat mogelijke probleem ook van de baan. Het enige nadeel was dat zij gedurende het hele traject geen bevoorrading konden hebben van mij aangezien ik die omweg moest doen.

    Zelf kwam ik iets na één aan op de Lautaret. Waar Jean en Jules mij stonden op te wachten. Het duurde toch nog wel een kleine 2 uurtjes alvorens de rest van de groep aankwam. Er werd nog snel iets gegeten en aangezien het al zo laat was werd er beslist om de Galibier maar links te laten liggen. Mede door de donkere wolken die zich daar begonnen op te stapelen en de koude wind die er al op de Lautaret woei. De afdaling van de Lautaret verliep vlot en al snel waren we in Briancon waar we naar de appartementen Le Paradis trokken. Langs buiten zag het er niet zo uit maar eenmaal binnen op het appartement was het even verwonderd kijken. Ruime appartementen met 2 ruime slaapkamers en nog een stapelbed in de ruime living en een slaapbank. En dat voor de schappelijke prijs van 170 euro voor de twee appartementen samen.

    De was werd ingezet en iedereen ging - om beurt - zijn douchke nemen. Waarna sommigen een dutje deden om te bekomen van de geleverde inspanningen. Om 6 uur was er afgesproken in appartement 1 om een aperitiefke te nemen; Waarna we op stap gingen richting oude stad om een restaurantje te vinden. Net voor de toegangspoort van de stad vonden we een Italiaans restaurant waar iedereen wel zijn gading vond op het menu. Het waren hoofdzakelijk T-bone steaks die gekozen werden. En zoals het past in Frankrijk mcht er niet vergeten worden om toespijs te nemen.

    De avond werd afgeslotenmet een Stroobants koffieke met een stukje brownie in het appartement waar de Baenskes logeren.

     

    19-06-2015 om 21:34 geschreven door Jan  


    >> Reageer (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: de gesloten tunnel

    Vandaag was de dag dat we met de ingestorte tunnel geconfronteerd zouden worden.

    En dus ook de dag waar we de overzet zouden moeten gebruiken.

    Het resultaat was positief zoals bijgaande foto's aantonen.

    Een volledig verslag van de rit van vandaag volgt later op de avond nog wel.










    19-06-2015 om 18:07 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    18-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7: Saint-Laurent-du-Pont - Vénosc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De nacht was wat aan de frisse kant geweest en ook relatief vochtig in de Haute Savoie met als gevolg dat Jean zijn pas gewassen kleren die bijna droog waren toen hij ging slapen maar die hij buiten had laten hangen terug kleddernat waren.

    Maar de dag begon met een stralende zon. Hoewel er boven het dorp een dikke laag mist hing maar die, tegen dat we vertrokken, snel opgelost was. Dat beloofde veel goeds voor vandaag. Het ontbijt werd naar onze chalets gebracht door onze gastvouw Marie France. Een uitgebreid Frans ontbijt (sucré) maar deze keer met een chocoladebroodje en een croissant waar ge U tegen kon zeggen. En meer dan genoeg aangezien we nog een volledig stokbrood hebben gerecupereerd voor onderweg. Ons verblijf in de Chalets de Pertuis zal bij menigeen onder ons nog lang herinnerd worden door de vriendelijke ontvangst, de goede (maar klein en knusse) accommodatie en de verrukkelijke schotels die we te eten gekregen hebben.

    Iets voor negen vertrokken we dan richting Vénosc. Het begon onmiddellijk met een venijnige klim van een goede 18 km en een stijging van een kleine 1000 meters. De Col de Porte. Ik zou er een eerste bevoorradingspunt houden om vervolgens verder te rijden naar de top van de tweede col ergens ter hoogte van Venon. Hier hebben we Guy zijn voorband ook moeten verbangen. Na het obligate foto pozeer moment onder het aankondigingsbord van de col de Porte trokken de renners weer verder voor een flinke afdaling van zo'n kleine 12 tal km waarna het zo'n 10 km vlak was door Grenoble om vervolgens opnieuw te klimmen. Ikzelf had mij iets buiten Venon geïnstalleerd - aan km 49,5 - om de renners te bevoorraden met de ondertussen bekende kaas en hesp broodjes. Vandaag aangevuld met stukjes Comté blokkaas en kerstomaatjes.

    Jules voelde zich daar niet zo goed meer en na alweer een beetje sleutelwerk aan een paar fietsen trok hij samen met mij verder in de bus. Wij trokken dan maar door naar de top van de col de Luitel op zo'n 1262 m hoogte. Aangezien wij een goede voorsprong hadden op de renners, het was immers weer ettelijke km klimmen geblazen voor hen, besloot ik er een kleine wandeling te maken. De Luitel in namelijk een beschermd natuurpark. En met dit prachtige weer was het een aangename wandeling geworden. Jules had zich ondertussen op een tuinbank gelegd en had zelf een hazenslaapje gedaan. Iets wat hij later nog zou doen terwijl ik iets verderop aan het wachten was op de renners voor, alweer, de herinneringsfoto. Tot hij uit zijn slaap gewekt werd door Ronny die als eerste aankwam.

    Van hieruit was het nog een goede 40 km tot in Vénosc. Jules en ikzelf reden dan maar ineens door tot het hotel 'Au bon Accueil'. Voor mij was dit mijn eerste kennismaking met de Alpen, buiten een verblijf meer dan 30 jaar geleden - onze huwelijksreis - in Saint-Gervais hier niet ver vandaan. Het 'accueil' was vlot en vriendelijk maar voor de rest was het hotel zeer basic. In tegenstelling tot wat ons gezegd was kregen we nu toch 2 - 3 persoonskamers, 1 - 2 persoons kamer en 1 - 1 persoonskamer toegewezen i.p.v. de 'gite' aan de overkant van de straat.

    Het aangeboden 4-uurtje viel best wel mee bij de renners die iets na 4 toekwamen. Pasta a volonté met verschillende sausen of zelf rijst met kip. Een geluk dat de meesten onder ons zich hier uitgebreid tegoed aan gedaan hebben want het avondmaal stelde niets voor. Een gehaktbal(letje op zen Hollands) met 2 bloempjes broccoli en een aardappel in de schil, dat alles overgoten met een koude bruine 'jus'. Zelf de muntthee die Peter, Luc en Jules bij de smakeloze frangipane taart bestelden leek eerder op de gemixte overschot van de broccoli restantjes dan op muntthee.

    Morgen wordt de tocht een uitdaging. Afwachten of de renners kunnen overgezet worden door de bootdienst of niet. Dit leidde aan tafel zelf tot een hevige discussie tussen Jean en mezelf over hoe het kwam dat ze hier in het hotel daar geen informatie over hadden voor hun gasten. Meer nog dat ze ons vroegen om hen te laten weten of de info en toezegging die ik gekregen had dat we de bootjes wel mochten gebruiken wel waar was gebleken. En dat de renners overgezet waren. We zien wel wat er gebeurt. anders zoeken we een oplossing door een deel van de omweg te rijden om vervolgens met het busje opgepikt te worden aan de voet of top van een of andere col.

    Tot morgen.


    18-06-2015 om 22:39 geschreven door Jan  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6: Le Poizat - Saint-Laurent-du-Pont
    De dag begon met een mooi stralend zonnetje in tegenstelling tot de vorige dagen waar we telkens af te rekenen hadden met regen en plensbuien. Hopen maar dat het deze dag droog zou blijven. Na het - sobere - Franse ontbijt trokken de renners richting Saint-Martin-de-Gavel. Hiervoor moesten ze onmiddellijk beginnen aan een beklimming van zo’n 5 à 6 km. Maar op de top (1144 m) wachtte hen een lekkere afdaling van ongeveer 36 km. Ik moest dus zorgen dat ik zo snel mogelijk in Saint-Martin was. Tegen 20 na 10 waren ze reeds daar. Met een gemiddelde van meer dan 32 per uur niet slecht gedaan. 10 minuutjes later vertrokken ze weer richting Trouet-Cremaire over verschillende colletjes.

    Ik moest echter vanaf dit eerste bevoorradingspunt eerst 12 km in tegenovergestelde richting gaan  om nieuwe voorraden in te doen voor het middagmaal. En om diesel te tanken. Nadien zou ik dan op mijn weg terug komen om zo opnieuw op het uitgestipelde parcours te komen en de renners nog trachten in te halen alvorens in Trouet aan te komen.

    Het werd een race tegen de tijd. Voor de 12 km naar de Intermarché en terug en mijn boodschappen te doen en te tanken had ik op de kop af 45 minuten nodig. En toen begon de achtervolging op de kop-groep die maar bleef duren. Mede door enkele afgesloten wegen en missertjes op de GPS. En door de door Peter uitgestipelde route. Het was vandaag nationaal BAC-examen (het examen dat de studenten van het laatste jaar moeten afleggen om naar de unif te mogen gaan). En onderweg kwam ik zelf een scholiere tegen die met haar paard en rugzak blijkbaar op weg naar huis was. Om je maar te zeggen in welke afgelegen oorden we doortrokken.

    Maar 50 minuten en 36 km later zag ik ze eindelijk terug. Ze waren net begonnen aan de klim van de col du Chat met een gemiddelde stijgingspercentage van 8%. Een voorsmaakje van wat hen de komende dagen in de hoge Alpen te wachten staat. Waar de percentages nog hoger liggen.

    Iets voorbij de col heb ik me dan opzij gezet om de Franse broden klaar te maken. Op algemene vraag had ik ook chocolade meegebracht en nog een bol kaas (van die kaas met de rode korst) om in blokjes te snijden. Dit alles ging er vlot binnen maar er diende gesleuteld te worden aan de fiets van Peter. Blijkbaar zit er iets mis met zijn trapas. Dit wordt weer wat technisch nazicht vanavond in Les Chalets de Pertuis. Tegen half 2vertrokken ze voor de laatste 40 km. Ikzelf hield nog even halt in Attignat-Oncin om te zien of iemand nog iets nodig had. Om 20 na 2 kwamen zij daar aan voor de laatste bevoorrading.

    Iets na drieën arriveerden ze dan in Saint-Laurent-du-Pont aan de chalets. Deze keer hebben we de camionette volledig leeg gemaakt omdat Jules een paar schoenen ontbreekt. Maar deze waren nergens meer te vinden. Vermoedelijk moeten ze uit de wagen gehaald zijn in de hangar in Arbois en zijn we vergeten om ze er terug in te steken.

    Na aan Peter zijn fiets gewerkt te hebben zijn hij en ik nog even naar het dorp gegaan om een aperitiefje in te slaan in afwachting van het avondmaal dat de eigenares ons tegen 19 uur zou brengen. De apero cubes van la Vache qui Rit en de Lays chips Poulet roti smaak viel heel goed in de smaak. Samen met een Pineau de Charentes of een portotje.

    Het diner was om uw vingers van af te likken. Het begon met een quiche Lorraine gevolgd door een lokale schotel tomatensaus met gerookte worst en daarnaast nog een gratin van kleine pasta’s met een lokale kaas en spekblokjes. Ik heb van slag de recepten aan de bazin gevraagd. Zij wist ons te vertellen dat zij sinds kort een maaltijd aanbood aan haar gasten omdat er in het dorp ’s avonds nooit een restaurant open was (buiten het WE). Maar wij vonden allen dat haar kookkunsten meer dan voortreffelijk waren.

    Na de afwas trakteerde Guy ons nog eens op een verse Stroobants koffieke als afzakkertje.

    18-06-2015 om 07:14 geschreven door Jan  


    >> Reageer (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoenen en chocolade allerlei

    Dames,


    In jullie commentaren en reacties lees ik tips voor de renners van wat ze eten en wat ze lusten en wat ze moeten doen.

    Zo waren de tomaatjes vandaag bij het eten een toegift aan Trikke die zei dat hij iedere dag tomaten at. En de dag ervoor, hoewel niet vermeld in het blogverslag, lag er plots een reep cote d'Or chocolade klaar tijdens een rustpauze. Dit ook weer na een kleine tip van enkele aanwezigen. ze laten wel verstaan wat ze wel of niet lusten tijdens hun tocht.

    Wat de schoenen betreft. Neen hier moeten ze niet zoals in Mallorca achter de gordijnen kijken maar wel eens het schoen vak van hun reistassen opendoen. Gisterenavond vond Jules zijn schoenen - nog steeds kleddernat uiteraard - terug in het schoen vak van zijn reistas.

    Zo zien jullie maar. Wij trekken wel onze plan en alles komt wel op zijn pootjes terecht t.g.t.

    Groetjes. Jan.


    18-06-2015 om 00:00 geschreven door Jan  


    >> Reageer (1)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5: Arbois - Le Poizat

    De dag begon goed met een uitgebreid ontbijt. Het nadeel was dat het weer eens de hele nacht geregend had en alles er nog kletsnat bij lag. Verder had ik er vandaag een begeleider bij in het busje. Jean had gisteren een off-day gehad en vond het beter om vandaag een snipperdag te houden. Op het menu vandaag 120 km in de Jura met enkele hellinkjes die niet te onderschatten waren. En...

    Amper vertrokken of het begon alweer te regenen. Niet plezant dus. En het zou, enkele korte momenten niet te na gesproken, de hele dag een van hetzelfde laken een broek zijn. Regen en regen en heel af een toe droog.

    Zo was het droog bij de eerste stopplaats Collondon, ongeveer 40 km ver op het parcours. Het was ondertussen al een tijdje droog geweest en iedereen borg zijn regenjasje op en trok de schoenbeschermers uit. Het windjack aan en weg waren ze weer. Amper waren Jean en ikzelf vertrokken met het busje of de eerste nieuwe regendruppels pletsten alweer tegen onze voorruit. En onze renners hadden dus weer prijs. En nu waren er wel plensbuien bij. Daarom besloten Jean en ikzelf om de eet-halte iets vroeger te houden. Een 5 tal km voor Ponthoux zagen we een alleenstaande voetbal kantine met een afdak en een bankje bij. Net goed genoeg om er onze broodjes te smeren (vandaag naast de kaas en hesp ook eens salami). Een beetje later kwamen de renners daar ook aan. Door en door nat. Snel iets eten was de boodschap om niet teveel af te koelen want het weer beterde er toch niet op.

    Jules luisterde naar zijn lichaam en besloot ook mee in het busje te stappen. Gelukkig zijn er in Frankrijk nog geen GAS boetes want moest zijn ‘openbare zedenschennis’ opgemerkt geweest zijn door een bevoegd ambtenaar, we zouden met een man minder onze reis verder gezet hebben. Het voordeel was dat hij een aangenaam eau de cologne geurtje verspreide in het busje.

    Tijdens het laatste deel van het traject begon zowel de fiets als bus GPS kuren te vertonen. De fietsers konden nog keren maar op die smalle wegetjes konden we de bus niet meer keren en zijn we maar verder gereden. Na een ommetje van zo’n 20 km zijn we terug op het uitgestippelde parcours geraakt. Even buiten Choux zijn we dan blijven wachten op de fietsers voor een laatste bevoorrading. Bleek later dat enkele fietsers zo’n 100 meter voor ons aan het wachten waren geweest op de achterblijvers.

    Tegen half 4 kwamen de renners aan in Les Clairmontelles. Kletsnat en bibberend van de kou. Helaas ging het resort pas open om 4 uur zodat ze nog een goed half uur hebben buiten moeten wachten. Gelukkig onder een afdak want het was nog steeds aan het regenen. De twee appartementen werden vlug ingenomen door iedereen. En om beurten onder de douche om iet of wat warmer te krijgen. Na het douchen weden de fietsen onder handen genomen voor een uitgebreide poetsbeurt en een technisch nazicht van enkele fietsen door Jules.

    Tegen half 7 trokken we dan naar de bar voor een aperitiefje gevolgd door het avonddiner. Het avondeten bestond uit een tomaten carpaccio gevolgd door een pasta met kip en champignonsaus. Als dessert was er nougat ijs met frambozen-coulis. Tegen 9 uur trokken we dan naar appartement 17 voor een goede Stroobnats koffie. Eindelijk.... .

    Morgen staat er ons weer een rit van 120 km te wachten. Te beginnen met een steile klim van zo'n 7 km gevolgd door een fijne afdaling avn een 30-tal kilometers.


    16-06-2015 om 21:22 geschreven door Jan  


    >> Reageer (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkige verjaardag Guy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-06-2015 om 19:14 geschreven door Jan  


    >> Reageer (3)


    Foto




    Archief per week
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 24/08-30/08 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs