Foto
Inhoud blog
  • Zaterdag 18 juni 2016: avond
  • Zaterdag 18 juni 2016: energie bommetjes
  • Zaterdag 18 juni 2016: nog maar eens een poging gedaan
  • Zaterdag 18 juni 2016: ontbijt
  • Vrijdag 17 juni: avondmaal
  • Vrijdag 17 juni 2016: Niets, nada, snertweer...alhoewel
  • Vrijdag 17 juni: 100 % kans op regen
  • Donderdag 16 juni 2016: 66 km rondrit met 8 kleine hellinkjes
  • Verjaardag Guy
  • Woensdag 15 juni 2016: Averbode - Wirtzfeld
    Foto
    Laatste commentaren
  • En of! (Peter )
        op Zaterdag 18 juni 2016: ontbijt
  • En of! (Peter )
        op Zaterdag 18 juni 2016: ontbijt
  • Bedankt! (Peter)
        op Gelukkige verjaardag Peter
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    MACHTIG CYCLING TEAM

    14-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat een begeleider ziet van de renners













    14-06-2015 om 17:16 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkige verjaardag Peter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-06-2015 om 06:52 geschreven door Jan  


    >> Reageer (5)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2: enkele sfeerbeelden
    Enkele willekeurig genomen sfeerbeelden van gisteren














    14-06-2015 om 06:20 geschreven door Jan  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3: Lacroix-sur-Meuse - Bourbonne les Bains

    Bourbonne les Bains blijkt een kuuroord te zijn want onze mede hotelbewoners zijn ’curisten’ die ‘s morgens al om 7 uur weg zijn naar de baden. Evian en Vittel zijn wel niet ver van hier vandaar zeker. Dit even terzijde.

    Vooraleer aan het verslag van vandaag te beginnen nog een gebeurtenis van gisteren meedelen. Ronny is de eerste van de groep die af te rekenen had met een lekke band. Meer zelf. Op het vlakke ontplofte zijn band gewoon.

    Het ontbijt vanmorgen was ‘un petit repas sucré’. Alleen maar zoetigheden zoals honing, confituur, croissantje, madeleine koekjes, suiskes,... Niets hartigs , dus geen kaas deze keer of hesp bij het ontbijt. Een hard gekookt eitje kon er wel nog af. In de plaats van yoghurtjes stond er dan wel weer fruit en appelmoes op tafel (in individuele verpakkingen).

    O ja, de belangrijkste gebeurtenis van de dag vergeet ik nog bijna. Onze Peter is vandaag verjaard. Nogmaals van harte gefeliciteerd Peter.

    Om iets voor 9 zijn we in Lacroix-sur-Meuse vertrokken. Voor wat een overgangsrit ging worden wat betreft de hoogtemeters. De kilometers mochten er wel weer zijn, 157 in totaal. Maar dit was blijkbaar geen probleem geweest aangezien de bende reeds om iets over half 4 aangekomen was in Bourbonne les Bains.

    De dag zelf is vlotjes verlopen. Iets voor Sauvoy, na ongeveer 48 km werd de eerste bevoorrading gehouden. Even de drinkbussen bijvullen, colaatje drinken, plasje doen en hop weg waren ze weer.

    Op naar bevoorradingspunt 2 voor het middagmaal. Normaal gingen we stoppen in Frebécourt net voor Neufchateau na zo’n 89 km maar 4 km voor Frebécourt reed ik door het dorpje Domrémy-la-Pucelle. Een niemendalletje van een dorpje maar het s wel hier dat het geboortehuis van Jeanne d’Arc staat. Zelf de moeder van Jeanne heeft hier haar eigen standbeeld en krijgt er dezelfde egards als Jeanne. Jeanne zelf.. Hier hebben ze het over ‘la sainte Jeanne d’Arc’, de heilige Jeanne d’Arc. Iets buiten het dorp is er zelf een basiliek kerk gebouwd ter ere van haar. Daar was veel parkeergelegenheid en zitplaatsen dus besloot ik maar om daar ons middaghalte te houden. De 6 grote baguettes die ik ‘s morgens nog in Lacroix gekocht had gingen er vlotjes binnen. Niet vergeten om morgen een nieuwe voorraad kaas, hesp en eventueel ander beleg te gaan halen in de Carrefour op 300 meter van het hotel. Ook de watervoorraad en colaatjes dient opnieuw aangevuld te worden.

    Er werd nog één bevoorradingspunt voorzien op zo’n 35 km van Bourbonne-les-Bains in Sauville. Daar waren de renners ook alweer sneller dan ik dacht. In de schaduw van de kerkhof muur werd weer bijgetankt. Deze keer was er ook vaag naar appelsienpartjes, iets wat ik in Mallorca gezien had dat de renners dat wel lusten.

    Zoals eerder gezegd. Iets na half 4 zijn zij dan toegekomen in Bourbonne. Na de chocorecovery, de kamerverdeling, het recupereren van de reistassen en het opbergen van de fietsen in de bar (de andere gasten komen daar toch niet in aangezien zij een ‘waterkuur’ aan het volgen zijn) trok iedereen zich terug voor de nodige rustpauzes en douches. Waarna het verzamelen werd in ‘onze’ bar. Voor een Belgisch biertje Barbar, Hoppus of kriekje. Aangezien het avondeten pas om half 8 is trokken enkelen onder ons de 'stad' in op zoek naar een ander terrasje. Of was het een ander biertje dat we zochten. Sommigen zochten ook een hapje om te knabbelen. Maar zondag .... alle winkels dicht en hier in Frankrijk moet ge geen kaasje of iets dergelijks verwachten bij uw biertje. We zijn ook nog even de stad in getrokken maar het leek ons meer een verwaarloosde stad die aan het teren was op haar 'termen'. Alles kan hier best eens een likje verf verdragen.

    Peter heeft ons allen getrakteerd op een aperitiefje bij het avondeten. Een specialiteit uit de streek is de 'pluma de cochon'. Een speciaal stukje vlees uit de rug van het varken. En toegegeven, wat mij betreft is het het beste stukje varkensvlees dat ik al gegeten heb. En de anderen zullen me geen ongelijk geven. Het dessert was hoofdzakelijk een gateau au chocolat (7 van de 9 mensen). Jules en Jan hielden zich bij een zalig kaasbordje. Tegen half 10 werden we stilaan het restaurant uitgebonjourd. Iedereen trok zich terug op zijn kamer.

    Ondergetekende profiteerde ervan om beneden nog zijn blogske te posten.

    Slaapwel allen en tot morgen waar ons weerom een lange rit te wachten staat. En - helaas - zijn de weersvoorspellingen niet bijster goed.


    14-06-2015 om 00:00 geschreven door Jan  


    >> Reageer (2)
    13-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2: Wellin - Lacroix sur Meuse

    Bij het ontwaken werd ik verrast door een lichte regenbui. Nochtans werd er voor vandaag een zonnige droge dag voorspeld. Maar kom, het duurde nog wel een 3 uurtjes vooraleer we vertrokken. Tegen dan was die regenbui al lang vergeten n lagen de wegen er terug droog bij. Aangezien de langste rit (169 km) van de tocht op het menu stond (nu we in Alpe d’Huez toch geen omweg moeten maken) werd er beslist om vroeg te gaan ontbijten. 7 uur ging niet omdat de bakker pas om kwart na 7 opengaat. Half acht hebben we dus maar afgesproken in de hoop dat we dan toch ten laatste om half 9 weg zijn.

    De eerste 60 km van de rit zitten we nog in de Ardennen. Zowel de Belgische als de Franse. Met hier en daar kleine beklimmingskes (maximum hoogte minder dan 500 meter). Goed als training voor wat ons later deze week te wachten staat. Maar eenmaal goed en wel in Frankrijk volgen we hoofdzakelijk de Maas en is et relatief vak. Als we op tijd binnen zijn kunnen we nog zelf eerst ons avondmaal gaan vissen. We logeren namelijk in de “Auberge de la Peche a la Truite”.

    We vertrokken om 10 na 9. Nog steeds onder een druilende regen. Amper 2 km verder zie ik Jean en Luc rechtsomkeer maken. Waren ze iets vergeten? Ben het vergeten te vragen. Straks aan tafel eens horen wat ze voor hadden. Al snel begon het droger te worden en kwam de zon er door. Tegen de eerste stop in de buurt van Bouillon (omstreeks kwart voor 11) was het droog en gingen bij de meesten de regenvestjes al uit. En weg waren ze weer. Op naar Frankrijk en naar hun middagmaal.

    Tegen half 1 had ik me op het kerkplein van Inor geïnstalleerd. Een klein pleintje met enkele bankjes. Ideaal om ‘ene mei hesp en ene mei kees’ te eten. Ook de cake van ‘oma’ ging er vlot binnen. Als hapje waren er nog enkele stukjes droge worst van Peter.

    Het verdere verloop van de namiddag ging over de heuvelachtige wegen in en om de streek van Verdun. Waar we dus in bijna elk dorp dat we doorkruisten met onze neus op WO I gedrukt werden. Herinneringsslagvelden, monumenten, musea, etc... In overvloed. Na een laatste stop in Le Petit Monthairon op zo’n 20 km van Lacroix sur Meuse ben ik da doorgereden. Ik was nog bezig met de zakken aan het uitladen toen de renners al arriveerden om iets voor 5. Na de recovery drink ging iedereen zijn fiets kuisen en een douche nemen. Waarna we samen, alvorens te gaan eten, een verfrissend drankje genomen hebben.

    Het avondeten was weer lekker. Gaande van een volaille (zou het van de poule de Bresse zijn die hier zo maar rondlopen op het domein) over een varkenshaasje en natuurlijk de verse forel. Iedereen heeft er van genoten. En zeker de moelleux au chocolat kon iedereen best wel smaken. Ondertussen was het al wel iets voor 10 geworden. Morgen ontbijt om half acht voor weer een nieuwe tocht op ons programma.

    BTW Jean was het licht verloren vanmorgen. Zijn achterlichtje was blijkbaar van zijn fiets gedonderd. Daar was hij op zoek naar gegaan.

    13-06-2015 om 22:14 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    12-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 van onze Frankrij trip - Averbode - Wellin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In tegenstelling tot wat sommige thuisblijvers vreesden was de groep nog net voor 9 uur weg. Op naar Wellin onder een stralende zon. Volgens de laatste weerberichten hoeven we ons (nog) geen zorgen te maken over eventueel onweer onderweg. Op stap dus voor een stralende tocht Voor mij als begeleider was het wennen aan de GPS. Blijkt dat de combinatie van GPS-tracks en GPX- routes niet ideaal. Beide routes liggen naast elkaar met hier en daar enkele afwijkingen. Met het gevolg dat ik op een gegeven ogenblik op de autostrade naar Hasselt terecht kwam. Iets waar ik onze fietsers niet zou tegenkomen.

    Maar niet getreurd. Er was op voorhand afgesproken om een eerst bevoorradingspunt te houden op het kerkplein van Jeuk. En aangezien ik er deze keer quasi 100% zeker van ben dat er toch geen regenvestjes moeten uitgedeeld worden - die weer eens in de auto liggen (sommigen zullen zich wel de regenbui en de daarbij horende weg vergissingen in Mallorca nog wel - anders lees je maar het desbetreffende artikel hierover op deze blog) ben ik maar onmiddellijk naar daar gereden en heb de renners daar opgewacht. Omstreeks half elf waren ze al daar.

    Na de nodige plasjes en herbevoorrading trekken ze verder richting Hoei, waar in tegenstelling tot wat sommigen vreesden de muur, niet beklommen moet worden. Ikzelf zou hen boven in Ben Ahin opwachten met de nodige broodjes voor het middagmaal. Kwart voor één. Ik had net een plaatsje met een beetje schaduw gevonden aan de lokale parochiezaal en was net begonnen met alles klaar te zetten of of ze waren al daar. Dan maar pistolekes en mini baguettekes met kaas en hesp klaar gemaakt voor de mannen. Ze gingen er vlot binnen, samen met de nodige colaatjes en watertjes. En hop om kwart na één waren ze al terug weg.

    Met nog een 60-tal kilometers voor de boeg was de volgende bevoorrading voorzien in Ocquier, zo’n 30 KM verder. Net toen ik de baan aan het uitzoeken was van waar ze zouden komen kreeg ik telefoon van Peter. Patrick (Van Gelder - ik zal hem in het vervolg Trikke noemen om geen verwarring te scheppen met de andere Patrick) had af te rekenen met krampen en kon niet meer verder fietsen. Of ik terug kon komen naar Havelange. Aan de rode lichten op de hoofdweg. De enige die er zijn. Ja waar had ik dat nog gehoord.... Maar deze keer was het wel juist. Trikke (en zijn velo) zijn dan maar in het busje gekropen. Waarna ik rechtstreeks naar Wellin gereden ben.

    De achterblijvers gingen de resterende 40 KM zonder bijkomende bevoorrading volmaken. In Wellin aangekomen bleek dat wij de enige hotelgasten zijn voor vanavond. De hotelbaas is een zeer gemoedelijke en vriendelijke kerel. We mogen de fietsen in de hal zetten als we dat wensen (er komt toch niemand anders binnen). Avondeten is ook geen probleem in het bijhorende restaurant. En voor het ontbijt moet ik maar laten weten om hoe laat we het willen hebben. Hij is zeer flexibel daarin. Nadat Trik en ik de zakken hebben binnengebracht was het wachten op de andere renners.

    Omstreeks 16 uur waren ze daar. Blijkbaar was de rit net lang genoeg geweest want iedereen was blij om er geraakt te zijn. Na de obligate recovery choco trok iedereen dan naar zijn kamer voor de nodige douchkes. Alvorens in het hotel restaurant te gaan eten zijn we samen nog een aperitief pintje gaan pakken op een terrasje tegenover het restaurant om dan tegen half 7 te gaan eten. 

    Wat een kaart. Keuze genoeg voor iedereen. Toch beperken we ons tot een drietal keuzes nml. eendenborst met morillecreme en verse groentjes op een pollenta deeg, een ‘carbonnades fait a la geuze’ en een triotje van pasta en scampis. De gerechten waren heel goed van smaak en qua presentatie ook een lust voor het oog. Wat ons heeft doen besluiten om nog aan een dessertje te beginnen. Op de keuzelijst dame blanche, chocomousse, sorbet, etc...

    Om half 9 trok iedereen naar zijn kamer om de spieren nog wat in te wrijven met een gelleke van Jules en om klaar te zijn voor de match van de avond. Jean en Jules gingen nog effen een frisse neus halen op het gemeentepleintje om te genieten van een toch wel bijzonder aangename zomeravond. Ikzelf heb me dan maar aan het schrijven van deze blog gezet. Sommigen onder u weten wel dat die voetbal niets voor mij is. Teveel zenuwen als ik naar de rechtstreekse uitzending kijk. Niet goed voor mijn hart dus.

    Morgen is het ontbijt voorzien om half acht (de bakker gaat pas open om kwart na 7). Hopelijk zijn we tijdig weg want er wacht ons de langste rit van de 10-daagse. Een rit van een kleine 170 km naar La Croix sur Meuse.


    12-06-2015 om 00:00 geschreven door Jan  


    >> Reageer (6)
    10-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer goed nieuws
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In tegenstelling tot de weersvoorspellingen van begin deze week waar we de komende 14 dagen op één dag na dageljks getrakteerd zouden worden op een regenbui lijkt het weer volledig omgeslagen.

     
    De weersverwachtingen voorspellen nu grotendeels droge dagen met af en toe eens een bui. 
    En beginnen doen we onder een (voorspelde) loden zon en temperaturen die zouden kunnen oplopen tot rond de dertig graden. 

    10-06-2015 om 22:48 geschreven door Jan  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed nieuws
    We zullen het parcours van onze voorlaatste rit dan toch niet moeten wijzigen.
    Na een tip van Patrick die wist te vertellen dat een collega van hem onlangs daar was en gebruik heeft kunnen maken van een overzetboot(je) waar plaats is voor 12 personen heb ik toch even contact opgenomen met de gemeente La meije.
    En ja hoor, zolang we niet te vroeg daar zijn (dus na 9 uur) kunnen we, allez de fietsers, gebruik maken van de 'veerdienst' die ingesteld werd ten behoeve van de lokale bevolking. Zodoende vermijden we een omweg van 40 KM en 1000 extra hoogtemeters.
    Het zal dan wel zonder begeleiding van mij zijn want ik moet de grote omweg wel maken.
    Maar ergens zullen we elkaar wel terug tegenkomen.

    10-06-2015 om 22:21 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)
    08-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijziging traject rit 8
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door een op het punt van instorten staande tunnel zijn we genoodzaakt geweest om onze route van deze rit aan te passen.

    De oorspronkelijke route van 114 KM en 3649 hoogtemeters, ging via Alpe d'Huez naar de Col de la Sarenne. Vervolgens stond de col de Lautaret op het menu met verschillende tunnels. Het is één van die tunnels die op instorten staat waardoor de hele weg naar Briançon afgesloten werd.  Men weet zelf niet of men tijdig klaar zal zijn met de herstellingswerken tegen dat de (ik dacht) 24° etappe van de tour de France 2015 er zou voorbijkomen. 

    Vandaar de wijziging van het parcours. En omdat de wegen er in die regio niet voor te kiezen liggen zijn we genoodzaakt om ondertsaande route te nemen. De nieuwe route zal dus via de Glandon naar de Croix-de- fer gaan. vervolgens krijgen we de Mollard en de  Telegraphe nog voorgeschoteld om dan via de Galibier richting Briançon te rijden. En dit op het einde van onze tocht wanneer de renners er al meer dan 1000 KM op zitten hebben. Dat beloofd. de nieuwe route is 162 en een halve kilometer lang (dus een kleine 50 KM meer dan oorspronkelijk voorzien) en met 4914 hoogtemeters. 

    We mogen gerust zeggend at dit onze koninginnerit wordt. Ze was het al maar ze heeft haar reputatie eer aan gedaan en het nog een beetje straffer gemaakt voor de renners.

    08-06-2015 om 08:01 geschreven door Jan  


    >> Reageer (0)


    Foto




    Archief per week
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 24/08-30/08 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs