Op school behaalde ik altijd vrij goede punten, al moest ik er heel hard voor werken. Vooral met wiskunde had ik last, en eigenlijk alles wat met ruimtelijk inzicht te maken heeft. Bovendien was ik wat trager in alles.Ook mijn motoriek is altijd wat zwakker geweest, waardoor ik ook met lichamelijke opvoeding en dergelijke niet altijd mee kon. Ik heb hier een tijdje aangepaste kiné voor gevolgd.
Maar de echte problemen zijn pas begonnen bij mijn stages. Ik kreeg te horen dat mijn werktempo te traag was, ik weinig overzicht had in het geheel, soms belangrijke informatie leek te missen. Heel confroterend en moeilijk om mee om te gaan. Hetzelfde herhaalde zich bij mijn eerste werkervaring.
Naar aanleiding daarvan heb ik me laten testen, onder andere werd een IQ test afgenomen. Daaruit bleek dat er bij mij een groot verschil is tussen het verbaal en performaal IQ. Verbaal ben ik heel sterk, ik ben dan ook altijd vrij goed geweest en talen. En lezen en schrijven zijn mijn hobby. Maar de non-verbale vaardigheden lopen wat stroever, zoals daar zijn: verwerkingstempo, ruimtelijk inzicht, wiskunde, oriëntatie in tijd en ruimte.... Dit verklaarde allemaal heel veel.
Inmiddels heb ik het aanvaard als een stuk van mezelf, dit zijn nu eenmaal dingen waar ik wat minder goed in ben. Ik probeer me te focussen op de dingen waar ik dus wel goed in ben. De rest? Sja, je kan er niet altijd buiten. Soms wordt je daar onvermijdelijk mee geconfronteerd en daar moet je mee leren leven. Dit is echter niet altijd gemakkelijk! Maar met was extra moeite lukt het best: zo heb ik toch mijn rijbewijs kunnen halen en een hoger diploma, en ik heb vast werk gevonden. En weet je? Het feit dat ik wat verstrooid en onhandig ben, daar ga ik ' met humor' mee om. Want ja, mijn fratsen zijn soms best grappig en ik kan er zelf ook mee lachen ( al is het soms groen :-D )
Meer info kan je vinden bij linken ( NLD )
|