Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-11-2010
Hij komt, hij komt vrijdag 3 december
Op vrijdag 3 december komt Sinterklaas onze kinderen begroeten op school. We zijn vreselijk benieuwd of iedere klas zijn ster zal verdiend hebben . Dan zullen we zeker en vast een lekkere zak snoep verdiend hebben !
Indien de kleuters thuis nog een mooie tekening getekend of gekleurd hebben, een verlanglijstje geknutseld hebben, of hun fopspeentje aan de Sint willen meegeven: vrijdag is de dag om dit te doen! O ja, het paard van de Sint staat die dag op stal bij een boer en dit brave dier mogen we in die koude dagen ook niet vergeten!
Brengen de kinderen wortelen, suikerklontjes , ... mee?? Alvast bedankt!
Het wordt spannend of de Sint ook onze school zal binnengaan op zondagnacht 5 december om ons schoentje te vullen en speelgoed in ons klasje te brengen!
Maandag 6 december wordt zeker en vast een speciale dag want het is feest: De Sint is jarig ( hoeveel kaarsjes zou hij mogen uitblazen??) en we zullen blij en dankbaar zingen: Sinterklaas is jarig! en Dank u Sinterklaasje!!
Eindelijk, het is zo ver!!De fotoreportage is klaar! Met dank aan juf Ann van het vierde leerjaar die voor ons deze kiekjes maakte tijdens de voorstelling
Maandag zijn we onze week gestart met de generale repetitie samen
met hetzesde leerjaar . Het verliep nog niet zoals we hoopten maar ondertussen weten we dat het uiteindelijk op het grootouderfeest een groot succes was.
Na de speeltijd hebben we verder gewerkt aan ons kunstwerkje: kadertje kleven, bloemen opkleven, boordje versieren, We konden zelf kiezen welke kleurtjes en welke versieringen.
Ook dinsdag hebben we hier aan verder gewerkt.
Het resultaat ziet er zo uit :
In de namiddag was het dan zo ver : het grootouderfeest waar we al zolang naar uitkeken.
De volledige fotoreportage zal te zien zijn op de kleuterblog.
Woensdag hebben we het rustig gehouden. Na de turnles hebben we een groepswerk gemaakt die gebruikt zal worden in de inkom van de school voor de adventsperiode.
Wij zorgden voor de letter A.
Donderdag had juf een grote prent mee van de Sint en al zijn Zwarte Pieten.
We vertelden erover en iedereen mocht eens nadenken wat hij aan de Sint zal vragen.
Na de speeltijd hebben we gebakken, vééééél gebakken, nl de cakejes voor in ons geschenkdoosje voor de omas en opas.
In de namiddag was er plots bezoek in de zaal : Zwarte Piet .
Hij had een brief van Sinterklaas mee die ons uitdaagde met het spel Fata Morgana maar nu in de vorm van Fata Sinterklasa. Alle klassen hebben uitdagingen gekregen en als we die tegen volgende week vrijdagkunnen uitvoeren zullen we een 10 sterren school zijn.
Vrijdag speelden we een telspelletje met picnicken : evenveel picnicken op de zak van zwarte piet leggen als er stippen op staan.
Het was een lekker spelletje want we mochten de picnicken nadien allemaal opeten.
Aan de werktafel hebben een paar kleuters een grote zak mogen schilderen.
Dit is één van de opdrachten die de Sint ons gaf : 6 grote affiche maken voor in de zaal.
Volgende week neemt juf Liesa de klas over en zal ze het thema Sint verder uitwerken.
Zou het mogelijk zijn om met jullie kleuter een oude schoen mee te geven aub.Alvast bedankt
De stageperiode van juffrouw Lindsay is voorbij.Wij hebben in de klas een instrumentje gemaakt maar ook met heel veel instrumenten gespeeld.Een trommel, een fluit, een triangel, je mag het aan ons geven en wij maken de prachtigste melodietjes!Wij kunnen zelf onze handen gebruiken om muziek te maken.Op de fotos zie je ons volop experimenteren! Tijdens de voorbije 2 weken hebben we ook een optreden gegeven voor onze allerliefste oma en opa.Er zitten fotos bij van achter de schermen in de kleuterklas, toen we moesten wachten tot wij aan de beurt kwamen! In de klas hebben wij ons ook kunnen verkleden in een oma of een opa... Dankuwel juffrouw Lindsay voor de leuke muzikale weken!!!
versje grootouders: Dag oma, dag opa (zwaaien met de hand)
Dag oma, dag opa (zwaaien met de hand)
Mag ik komen slapen? (wijzen naar mezelf)
Ik heb mijn koffer al klaargezet (ik zet de koffer neer)
Ik zal niet wenen (niet beweging maken met de vinger)
en mijn knuffel meenemen.
liedje grootouders: oma, opa, lekkere taart, oma, opa, prik-ke-baard, oma, opa, dutje in bed oma, opa, proper en net oma, opa, heel dicht bij mij oma, opa, maken mij blij!
Op donderdag 25 november kwam er een Zwarte Piet naar onze school om de kleuters en leerlingen uit te dagen.Onze school wordt uitgedaagd 10 verschillende opdrachten tot een goed einde te brengen.Iedere klas krijgt een opdracht en als die correct uitgevoerd wordt verdient die klas een ster.Het is de bedoeling om van de Zilverbergschool een 10-sterren school te maken! In de kleuterklassen moeten we een prachtige affiche maken en een hele lange vlaggenlijn... We hopen dat het ons lukt!!! Op vrijdag 3 december komt de Sint en een Zwarte Piet alles "controleren"! Wij hebben ons schoentje vandaag gezet en samen een mooie brief "geschreven", ... hopelijk zal er maandag een leuke verrassing voor ons liggen...
Sarah is jarig en dit moeten wij natuurlijk vieren. Nadat ze nauwkeurig de kleurtjes voor haar kroon heeft gekozen, barst het feest los. We dansen, we maken vuurwerk, we zingen en niet te vergeten: de verjaardagstaart was ook van de partij! Er was één fopkaarsje op de taart die iedere keer terug een vlammetje kreeg... Wat hebben we gelachen! Sarah zat trots en zelfverzekerd op haar verjaardagstroon, kijk maar mee naar de foto's!
Ter gelegenheid van de Voorleesweek roept Stichting Lezen iedereen op om maandag 22 november voor te lezen op school, op het werk of thuis. Op dit moment zijn er meer dan 90.000 mensen die meedoen, het equivalent van 5 volle Sportpaleizen! Ook Prinses Mathilde doet mee. Zij zal maandagvoormiddag voorlezen aan het tweede leerjaar van een Brusselse basisschool.
Wie zelf ook mee wil doen met de actie, kan zich aanmelden op www.voorlezen.be. Op de site vindt u ook een aantal boekentips om voor te lezen. Al wie zich inschrijft, maakt kans op een voorleesboekenpakket. De Iedereen leest voor-actie vindt plaats in het kader van de Voorleesweek 2010.
Dit zijn de foto's van het thema "grootouders" veel kijkgenot. Beste ouders,
De laatste twee weken hebben we gewerkt rond het thema grootouders en famillie. Dankzij de reactie van de kleuters en hun grootouders hadden we heel veel leuke spulletjes en foto's van vroeger. Dank je wel daarvoor. We schilderden een foto met zwarte, grijze en witte tinten, net zoals een foto van vroeger. We kleefden er daarna ook een wit golvend kader rond. we versierden doosjes voor de oma's en de opa's waar we nog een verassing in zullen steken. de kleuters krijgen deze doosjes volgende week mee naar huis. We speelden spelletjes van vroeger bv. met de kaarten, met de sjoelbak, petanque, .... In de klassen van juf Griet en Juf Leen waren er kleuters die een oude koffiemolen meehadden. Daarom hebben we in de klas ook echt eens koffie gemaakt op grootmoeders wijze. We moesten eerst de koffiebonen zelf malen en dat vonden de kleuters heel leuk om te doen. De koffie smaakte heerlijk, we hebben een klein beetje geproefd en de rest van de koffie hebben we gebruikt om een schilderij mee te maken. Het accent van de voorbije twee weken lag vooral op taal, we hebben dan ook heel veel verhalen verteld, gerijmd, woordjes gemaakt met oma en opa, tegengestelde woordjes zoeken, ... we speelden ook een variatie op het spel : "wie is het". De kleuters moesten raden welke opa het was. ook hebben we wat voorbereidingen getroffen voor het grootoudersfeest, en moesten daar dan ook verschillende attributen voor knutselen. We repeteerden ook veel, en nu moeten we alleen nog aftellen tot het zover is. Wij zien het alvast zitten!
voor socialen vaardigheden probeerden we ons aan de afspraken te houden en voor leren leren probeerden we een opdracht zo juist mogelijk aan te pakken.
zozo, volgende week werken we nog wat verder aan het thema en vanaf donderdag beginnen we aan het thema van de Sint en de Pieten.
We leerden heel wat bij hoe het vroeger was .Dank zij de oma's en opa's die hun huiswerk maakten kregen we iedere dag nieuws hoe het vroeger was.....leuk om te lezen en bedankt voor de vele reacties. De kleuters brachten vele spulletjes mee die we dan ook goed konden observeren en bespreken ....van koffiemolens ,bikkels,leien,wandelstok,oude foto's tot een single van Will Tura.en nog veel meer.
We maakten een verrassing voor de grootouders die we vrijdag zullen meegeven. We knutselden attributen voor het feest,we repeteerden en vonden het superspannend op het podium.
De opa van Zjef 'opi' speelde op zijn accordeon liedjes uit de oude doos en de juffen zongen als 'engeltjes' en werden zelf weer even kleuter.
We maalden koffie en natuurlijk hebben we dan ook echt koffie gezet en gedronken . We schilderden met koffie en maakten een 'oud' schilderij.
We luisterden naar het verhaal van 'opa op de fiets' en we probeerden net als opa met heel veel op een fiets ( in ons geval een stoel) te zitten en het lukte dan ook om met 16 kleuters op 1 stoel te zitten. We leerden de speelkaarten kennen en sorteren.
De kleuters van het derde hadden ook een werkboekje en de kleuters van de tweede klas mochten een blad invullen wat ze allemaal leuk vinden om met hun oma en opa te doen.
Deze week hebben we het gehad over onze omas en opas.
We brachten allemaal fotos mee en vertelden aan elkaar
hoe we onze omas en opas aanspreken . Iedereen zegt wel iets anders : mammie, pappie, moeke, vake , oma en opa , omi en opi, oma en opa gevolgd door familienaam, straatnaam, stad,
We mochten ook vertellen wat we het liefste doen met hen.
Aan de werktafel hebben we verder gewerkt aan onze geschenkjes.
Nog een verrassing, dus geen fotos.
Tijdens onze godsdienstmomentjes van deze week stond
het boek "Bij oma en opa " centraal.
Dinsdag vertelden we verder aan de hand van de fotos van de omas en opas.
We knutselden onze attributen voor ons dansnummertje : grote snoepen, lollies en koeken.
Juf Liesa kwam de hele dag observeren want ze komt een weekje op stage.
Woensdag eerst oefenen met juf Kris voor het feestje, daarna hebben we terug gepuzzeld : met opa op de fiets.
Donderdag had juf 4 tekeningen mee. Ze vroeg : wie van de 4 is de jongste ? En de oudste ?
We legden de tekeningen in de juiste volgorde : van jongste naar oudste : baby, kleuter, mama en opa.
Er waren ook taarten met veel en weinig kaarsen : bij wie hoort welke taart ?
Aan de knutseltafel mochten we experimenteren met verschillende rolletjes met motiefjes op .
Hiermee zal juf bloemen maken voor een kunstwerkje.
In de namiddag kwam de opi van Ode op bezoek.
Hij had zijn accordeon mee en samen zongen we uit volle borst liedjes uit de oude doos.
Vrijdag was het dan zover : voor de eerste keer oefenen op het podium.
Na de speeltijd mochten we kliederen met verf en lijm.
Juf maakte er een afdruk van. Dit zal ook voor ons kunstwerkje zijn.
Volgende week vertellen we nog tot aan het grootoudersfeest over de omas en opas, daarna start het thema Sint
Iedere maand komen alle kinderen van de school samen in de zaal om er iets te leren rond moraal . Vandaag werd er een toneeltje gespeeld waar de kinderen geboeid naar keken. De grote gele tas mocht ook in de winkelmandmand, al was ze te groot, oud en een beetje stuk. Juf Marij had vele kopjes nodig want ze wou soep uitdelen.gelukkig hadden wij onze d(r)ankbekertjes nog! Wij deelden vandaag soep en iedereen kreeg een beetje.We dronken die samen op : D(r)ankjewel!! klik op de foto
Vandaag oefenden de kinderen in het vloeiend en vlot bewegen in verschillende richtingen. Met hun eigen lichaam in de ruimte( slalom), met voorwerpen en uiteindelijk met stift op papier. Klik op de foto
Het naar links en rechts bewegen en de oog- handcoordinatie moet vanuit de hersenen gestuurd worden en kan geoefend worden. Het is belangrijk dit te verwerven voor het latere vlot schrijven van letters en woorden.
Een trotse Julie trakteerde gisteren met snoepjes voor de geboorte van haar zusje Louise. Louise is geboren op 9 november 2010. In klas knutselden we een cadeautje voor de kleine baby. Een dikke proficiat aan de mama en papa en de grootouders.
Woensdag 24 november watergewenning voor de derde kleuters van juf Leen ( groep 3) Woensdag 1 december watergewenning voor de derde kleuters van juf Griet ( groep 1) Woensdag 8 december watergewenning voor de derde kleuters van juf Joke ( groep 2) Woensdag 15 december watergewenning voor de derde kleuters van juf Heidi ( groep 3) Woensdag 22 december watergewenning voor de derde kleuters van juf Griet ( groep 1)
We vinden het belangrijk om met de kinderen op school te werken rond sociale vaardigheden. Zo leren ze hun eigen gevoelens verkennen en te uiten naar anderen toe, zodat ze op een gezonde manier in relatie kunnen gaan met anderen.
Als hulpmiddel daarbij maken we gebruik van de 'axenroos'. Dit is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk, maar vooral de onderlinge relaties : zo kan je maar leiding geven als er iemand is om het leiderschap te aanvaarden.
Alle gedragingen zitten in de axenroos. Ze worden gesymboliseerd door dieren.
De axenroos is een geheel van vaardigheden die een mens kan gebruiken om 'goed' te functioneren. Een goed functionerende mens slaagt er dus in om in elke situatie vanuit de juist ax ( = het juiste dier ) te handelen. Bij een gezond handelen zal je dus zo van de ene ax naar de andere kunnen overstappen.
De tien dieren op een rijtje :
Leeuw
Schildpad
Een kind dat zich gedraagt als een leeuw kan goed de spelregels uitleggen, geeft duidelijke richtlijnen, doet voorstellen, geeft advies...
Een kind dat zich gedraagt als een schildpad, is onzeker, twijfelt, weet niet wat te doen en durft hier ook voor uitkomen. Het kan zich verontschuldigen na een fout, gevecht of ruzie.
Uil
Steenbok
Een kind dat zich gedraagt als een uil wil soms alleen zijn, wil zich afzijdig houden. Hij vertelt weinig over zichzelf en laat het leiderschap aan iemand anders over. Hij stelt zich onpartijdig op.
Een kind dat zich gedraagt als een steenbok kan zijn terrein afbakenen. Hij kan weerstaan aan de eisen van anderen en het zal hulp weigeren voor taken die het zelf kan. Het laat zich niets opdringen.
Havik
Poes
Een kind dat zich gedraagt als een havik kan aanwijzen wat fout loopt of onjuist is. Het kan bekritiseren en geeft zowel positieve als negatieve kritiek. Het stelt kritische vragen en kan een onwaarheid blootleggen.
Een kind dat zich gedraagt als een poes kan om hulp vragen en kan ervan genieten als anderen hun hulp aanbieden. Het toont dankbaarheid voor datgene wat het krijgt.
Bever
Kameel
Een kind dat zich gedraagt als een bever staat klaar om te helpen, om op te ruimen, om een ander een plezier te doen. Het kan zorgzaam omgaan met andermans spullen. Iets geven doet het met plezier.
Een kind dat zich gedraagt als een kameel kan het leiderschap van een klasgenoot aanvaarden, vraagt om uitleg, zoekt informatie op. Het vraagt raad en leert samenwerken.
Wasbeer
Pauw
Een kind dat zich gedraagt als een wasbeer, geeft aandacht aan de anderen, luistert naar wat de ander te vertellen heeft zonder in de rede te vallen. Het uit zijn waardering en nodigt anderen uit om mee te spelen.
Een kind dat zich gedraagt als een pauw, toont zich, stapt naar anderen toe en is fier over zichzelf. Het kan vertellen waar het goed en minder goed in is. Het kan eigen gevoelens, meningen meedelen aan anderen.
Graag nodigen we jullie uit op het grootoudersfeest dat doorgaat op dinsdagnamiddag, 23 novemberin de overdekte speelzaal van de Zilverbergschool.( Meensesteenweg 417, Roeselare)
De kinderen van de kleuterschool brengen het verhaal "Oma te koop" in samenwerking met leerlingen van het zesde leerjaar
Om organisatorische redenen zijn we genoodzaakt de voorstelling twee maal op te voeren.
Jullie zijn welkom vanaf 13u30. De eerste voorstelling start om 13u45 en de tweede voorstelling start om 15u.
Voor of na de voorstelling trakteren we jullie op een glaasje wijn of fruitsap en een hapje.
feest voor de oma's en opa's in de eerste kleuterklas
Deze week zijn we gestart met het BP: oma en opa.
Nadat we allemaal iets verteld hadden over de voorbije vakantie vertelde juf het verhaal Jules en opa fietsen naar het park .
We hebben aan de werktafel een mooie ketting gestempeld voor onze oma. Telkens wisselen van kleurtje was de opdracht. Dat ging bij de meeste al heel goed!
Gisteren leerden we een versje voor oma en opa. Hoe het gaat gaan we nog niet verklappen ( want er kijken veel te veel omas en opas naar onze blog )
We hebben mogen schilderen : een eigen ontwerp voor een hemd en das voor opa.
De resultaten mogen gezien zijn en de opas zullen er héééél hip uitzien.
We hebben ook al voor de eerste keergeoefend in de zaal voor het feest met alle kleuters samen.
Vandaag hebben we , zoals gewoonlijk de woensdag, veel geturnd
met juf Kris.
Na de speeltijd hebben we gepuzzeld : Jules en opa.
Eerst knippen , daarna opkleven.
Volgende week werken we daar aan verder.
Zo, ons kort weekje zit erop. Volgende week zullen we nog veel meer vertellen over onze omas en opas.
Zou het mogelijk zijn om fotos mee te geven van de omas en opas?
Graag op achterzijde schrijven hoe ze aangesproken worden