Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
11-11-2010
Axen in de kleuterklas: duiding
Wat is de axenroos ?
We vinden het belangrijk om met de kinderen op school te werken rond sociale vaardigheden. Zo leren ze hun eigen gevoelens verkennen en te uiten naar anderen toe, zodat ze op een gezonde manier in relatie kunnen gaan met anderen.
Als hulpmiddel daarbij maken we gebruik van de 'axenroos'. Dit is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk, maar vooral de onderlinge relaties : zo kan je maar leiding geven als er iemand is om het leiderschap te aanvaarden.
Alle gedragingen zitten in de axenroos. Ze worden gesymboliseerd door dieren.
De axenroos is een geheel van vaardigheden die een mens kan gebruiken om 'goed' te functioneren. Een goed functionerende mens slaagt er dus in om in elke situatie vanuit de juist ax ( = het juiste dier ) te handelen. Bij een gezond handelen zal je dus zo van de ene ax naar de andere kunnen overstappen.
De tien dieren op een rijtje :
Leeuw
Schildpad
Een kind dat zich gedraagt als een leeuw kan goed de spelregels uitleggen, geeft duidelijke richtlijnen, doet voorstellen, geeft advies...
Een kind dat zich gedraagt als een schildpad, is onzeker, twijfelt, weet niet wat te doen en durft hier ook voor uitkomen. Het kan zich verontschuldigen na een fout, gevecht of ruzie.
Uil
Steenbok
Een kind dat zich gedraagt als een uil wil soms alleen zijn, wil zich afzijdig houden. Hij vertelt weinig over zichzelf en laat het leiderschap aan iemand anders over. Hij stelt zich onpartijdig op.
Een kind dat zich gedraagt als een steenbok kan zijn terrein afbakenen. Hij kan weerstaan aan de eisen van anderen en het zal hulp weigeren voor taken die het zelf kan. Het laat zich niets opdringen.
Havik
Poes
Een kind dat zich gedraagt als een havik kan aanwijzen wat fout loopt of onjuist is. Het kan bekritiseren en geeft zowel positieve als negatieve kritiek. Het stelt kritische vragen en kan een onwaarheid blootleggen.
Een kind dat zich gedraagt als een poes kan om hulp vragen en kan ervan genieten als anderen hun hulp aanbieden. Het toont dankbaarheid voor datgene wat het krijgt.
Bever
Kameel
Een kind dat zich gedraagt als een bever staat klaar om te helpen, om op te ruimen, om een ander een plezier te doen. Het kan zorgzaam omgaan met andermans spullen. Iets geven doet het met plezier.
Een kind dat zich gedraagt als een kameel kan het leiderschap van een klasgenoot aanvaarden, vraagt om uitleg, zoekt informatie op. Het vraagt raad en leert samenwerken.
Wasbeer
Pauw
Een kind dat zich gedraagt als een wasbeer, geeft aandacht aan de anderen, luistert naar wat de ander te vertellen heeft zonder in de rede te vallen. Het uit zijn waardering en nodigt anderen uit om mee te spelen.
Een kind dat zich gedraagt als een pauw, toont zich, stapt naar anderen toe en is fier over zichzelf. Het kan vertellen waar het goed en minder goed in is. Het kan eigen gevoelens, meningen meedelen aan anderen.
Graag nodigen we jullie uit op het grootoudersfeest dat doorgaat op dinsdagnamiddag, 23 novemberin de overdekte speelzaal van de Zilverbergschool.( Meensesteenweg 417, Roeselare)
De kinderen van de kleuterschool brengen het verhaal "Oma te koop" in samenwerking met leerlingen van het zesde leerjaar
Om organisatorische redenen zijn we genoodzaakt de voorstelling twee maal op te voeren.
Jullie zijn welkom vanaf 13u30. De eerste voorstelling start om 13u45 en de tweede voorstelling start om 15u.
Voor of na de voorstelling trakteren we jullie op een glaasje wijn of fruitsap en een hapje.
feest voor de oma's en opa's in de eerste kleuterklas
Deze week zijn we gestart met het BP: oma en opa.
Nadat we allemaal iets verteld hadden over de voorbije vakantie vertelde juf het verhaal Jules en opa fietsen naar het park .
We hebben aan de werktafel een mooie ketting gestempeld voor onze oma. Telkens wisselen van kleurtje was de opdracht. Dat ging bij de meeste al heel goed!
Gisteren leerden we een versje voor oma en opa. Hoe het gaat gaan we nog niet verklappen ( want er kijken veel te veel omas en opas naar onze blog )
We hebben mogen schilderen : een eigen ontwerp voor een hemd en das voor opa.
De resultaten mogen gezien zijn en de opas zullen er héééél hip uitzien.
We hebben ook al voor de eerste keergeoefend in de zaal voor het feest met alle kleuters samen.
Vandaag hebben we , zoals gewoonlijk de woensdag, veel geturnd
met juf Kris.
Na de speeltijd hebben we gepuzzeld : Jules en opa.
Eerst knippen , daarna opkleven.
Volgende week werken we daar aan verder.
Zo, ons kort weekje zit erop. Volgende week zullen we nog veel meer vertellen over onze omas en opas.
Zou het mogelijk zijn om fotos mee te geven van de omas en opas?
Graag op achterzijde schrijven hoe ze aangesproken worden
Misschien heeft u het al gelezen, maar op 15 november zal er een nieuwe juf in de klas komen.
Ik ben Lindsay Decat en zal 2 weken doorbrengen met uw kind. Samen zullen wij de wereld van de muziekinstrumenten verkennen en ons voorbereiden op het grootoudersfeest van 23 november.
Heeft uw kind soms een muziekinstrument thuis liggen?
Hij/zij mag het zeker en vast eens meenemen naar de klas om te tonen aan iedereen. Het instrument mag 2 weken in de klas blijven, maar zou u dan wel ergens de naam van uw kind kunnen vermelden?
Muziekinstrumenten bekijken en bespelen is natuurlijk héél leuk, maar het is veel plezanter om je eigen instrument te hebben. Daarom zal ik samen met de kleuters hun eigen schudinstrument maken. Zou het mogelijk zijn om een kaasdoos of 2 gelijke kleine yoghurtpotjes voorzien met de naam van uw kind zo snel mogelijk mee te geven naar de klas?
Wij zullen ook nog een 2de instrument maken, dat in de klas zal blijven. Door samen te werken zal ik samen met dekleuters enkele klastrommels maken. Na mijn stage mogen deze trommels in de klas blijven, zodat ze nog wat muziek kunnen maken.
Natuurlijk vergeten wij het grootoudersfeest niet! Uw kleuter mag een foto van oma en opa meebrengen naar de klas, die zal dan een speciaal plaatsje krijgen.
De herfstvakantie is voorbij en dit betekent dat er nieuwe vriendjes komen naar onze klas.Deze morgen waren er 6 kleuters die aan hun schoolcarrière begonnen:Emile, Yana, Clement, Marth, Elias en Thibaut.Welkom in onze klas, ik weet zeker dat we samen vele leuke momenten zullen beleven!
Wat staat er te gebeuren na het herfstverlof? -Donderdag en vrijdag 11 en 12 november: geen school! - Het grootoudersfeest op dinsdag 23 november van 13u30 tot 16u - Sint en zwarte Piet komen op bezoek begin december - Advent- en Kerstweken vol gezelligheid ! Kerstvakantie: vrijdag middag 24 december om 11u55
Op maandag vertelde juf het verhaal van Jules in het bos.
Jules vraagt aan opa om samen te gaan wandelen in het bos. Met regenjas en laarzen aan natuurlijk! Hond mag ook mee. In de lucht hangen echter donkere regen- wolken... zou het gaan regenen? Plots voelt Jules een tik op zijn hoofd. AU! "Dat was geen regendruppel", zegt opa. Er viel een eikel op je hoofd'. Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu. Het regent immers eikels en blaadjes.
Aan de werktafel mochten we per twee een groot blad stempelen met sponzen. Hieruit zal juf herfstblaadjes knippen voor onze herfstboom.
Dinsdag gingen we op uitstap naar het bos. Met de laarzen aan stapten we op de bus richting bos. We hebben veel takjes verzameld die we gaan gebruiken voor onze herfstboom. We zagen ook de bolsters van kastanjes, helaas waren de kastanjes nergens te bespeuren. Allemaal opgegeten van de diertjes zeker!!!
(klik bovenaan voor fotos)
Woensdag na de turnles mochten we kleien. Eerst de klei goed zacht maken met onze warme handjes, daarna er een boomstam van maken.
De verzamelde takjes uit het bos mochten we in de klei duwen.
Nu nog een paar herfstblaadjes eraan en klaar is onze herfstboom.
Donderdag deden we een spelletje waarin we moesten tellen en vergelijken:evenveel blaadjes.
En we hebben ons egeltje geschilderd en het mos voor ons herfsttafereeltje.
Vandaag hebben we eerst alle werkjes verzameld in de zakken, daarna mochten we knippen en kleven: evenveel
Gisteren hebben we het samen geoefend, vandaag moesten we het eens alleen proberen.
Zo, ons thema blaadjes overal zit erop.
Gedurende de laatste twee weken kwam in de catechesemomentjes het scheppingsverhaal aan bod.
Als rode draad hadden we een scheppingszakje die gevuld werd met voorwerpen die verwijzen naar de verschillende elementen van het scheppingsverhaal.
Het bijhorende liedje (en vnl dan het telkens terugkerende refreintje ) sprak de kls erg aan
(zie liedjesbundel)
Ik wens allen een prettig verlof en geniet ervan samen met je kleine kapoen.
Op dinsdagmorgen zijn we met de peuters en de 1ste kleuters naar het Sterrebos geweest. Het was echt tof: mooi weer, opgewekte gezichtjes, een leuke busrit en een prachtig herfstbos... Wat zou je nog meer wensen? De kleuters waren heel enthousiast. We hebben de bomen, blaadjes, vruchten allemaal van HEEL dichtbij bekeken.
Na de herfstvakantie komen er 7 nieuwe kabouters in onze klas bij. Wij wensen hen alvast en leuke start toe!!! Na de herfstvakantie komt er ook een stagiaire in onze klas observeren, juffrouw Lindsay. En vanaf 15 november neemt ze de klas over voor een stageperiode van 14 dagen.
Wij willen iedereen nog een prachtige vakantie toewensen en geniet maar volop van de natuur met zijn prachtige herfstkleuren...
Deze week zijn we met de derde kleuterklas naar het bos geweest; het kabouterpad. Een gids vertelde ons over het kabouterleven en we moesten allerlei opdrachten uitvoeren. We voelden aan de bomen en leerden het woord RUW , we moesten de omtrek van een boom meten,een kaboutertapijt maken,nootjes verzamelen ......in de lente mogen we opnieuw de kabouters gaan bezoeken. In de klas werkten we rond de kunstenaar Hundertwasser en maakten zelf een kunstwerk met veel kleur en verschillende technieken. We rijmden erop los,ook andere taalspelletjes zoals lettergrepen trommelen,langste en korste woord zoeken, raadsels.....kwamen aan bod. We bezochten het kerkhof en praatten over leven en dood. We waren zeer geboeid door het verhaal van Frederik en zijn oma. Kleuters stellen zich zeer veel vragen rond dit thema . Wij vierden de verjaardag van 5 kleuters . Bij de axen leerden we leiden en volgen via spelletjes. We startten het tweede lesje van Pistache.
Na de vakantie werken we rond het thema " grootouders en mijn familie." Jullie kleuter mag spulletjes en foto's meebrengen uit grootmoeders tijd .
Het was grote opkuisdag in de turnzaal. De jongste kleuters mochten met bezems de herfstbladeren bij elkaar vegen en dat vonden ze een " serieuze" opdracht. Ze hebben zich prima ingezet en de turnzaal is nog nooit zo netjes geweest! Bravo!!
Donderdag kwam Ibe trots op de speelplaats. Hij had heel schitterend nieuws, hij heeft een klein zusje gekregen! Op woensdag 20/10/2010 is Noor geboren! Wij wensen het gezin van Ibe veel liefde, geluk en prachtige momenten toe met de kleine spruit! Een dikke proficiat van ons allemaal! Wij hebben in de klas een geschenkje gemaakt voor Noor en we hebben hele leuke en lekkere doopsuikertjes gekregen. Een grote dankuwel vanwege al onze kabouters en de juffen.
De kinderen genoten opnieuw van een relaxerende sherborne activiteit, dit keer rond het thema herfst. Gedroogde bladeren zijn ideaal om mee te strelen, te ritselen en om iemand zachtjes mee te bedekken.
In het bos zit Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander dier, en dat valt niet mee !!!
Na het verhaal vertelden we over allemaal andere diertjes die in het bos kunnen wonen : konijn, uil, hert, eekhoorn, slakjes,
Aan de werktafel mochten we schilderen met speciale verf gemaakt van bloem en water. Juf kleurde het een beetje bruin zodat we er mee ons egeltje konden schilderen. Doordat het dikke verf was konden we er met een spateltje stekeltjes in trekken. Daarna nog een beetje harde haartjes erop en ons egeltje is klaar.
Op dinsdag waren we blij verrast want er kwam een diertje uit het bos op bezoek: Pluisje.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij allemaal graag eet,
En weet je wat, hij bleef de hele week bij ons in de klas. Zo leuk vond hij het daar
Na de turnles op woensdag leerden we een liedje :
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Donderdag luisterden we naar het verhaal van Jules en witje.
Jules vindt een wit konijntje in de tuin. Hij wil ervoor zorgen. Maar papa wil het baasje van het konijn zoeken.
We schilderden met de verfrollen op een groot blad met verschillende herfstkleuren. Dit wordt ons bos waar de diertjes straks zullen wonen.
Vandaag speelden we een spelletje met grote en kleine konijntjes. De kleuren zwart, grijs en bruin kwamen aan bod.
Tenslotte hebben we nog een slakje mogen knutselen : eerst het lijfje met zijdepapier bekleven, daarna knikkeren met nootjes in een kaasdoosje.
De helft van het doosje is het huisje van de slak.
Nu kunnen we al onze diertjes in het bos laten rondlopen.
Volgende week vertellen we verder over de herfst.
Dinsdag gaan we op uitstap naar het bos.
Graag de laarsjes van thuis aandoen en schoenen meegeven in de schooltas aub.
Even een tussentijds verslagje over het thema herfst. klik op de foto en bekijk de diavoorstelling!
Wat we zoal deden: - we verzamelden heel veel herfstmateriaal tijdens onze herfstwandeling naar het speelplein, en dankzij de vele inbreng van de kinderen. - we maakten lekkere soep met "spinnetjes" en juf Leen maakte nog extra met haar kleuters zelfgemaakte notenkaas op toastjes, waar we allemaal mochten van smullen. Mmmmm....lekker! - via internet leerden we heel wat bij over de herfst, ... - Deze week werkten we vooral rond het gevoel 'Bang'. Via verhalen, voorbeelden en eigen ervaringen deelden we hoe we ons voelen als we bang zijn. Zelf de juffen zijn wel eens bang. - we knutselden een echt kriebelbeest met herfst- en kosteloos materiaal. De derde kleuters maakten eerst een plan en voerden het dan uit. de tweede kreeg hulp van de derde kleuterklas. (Clim gedachte). - Bij dit thema was er extra aandacht voor de ontwikkeling van het denken. o.a. patronen, constructies met herfstmateriaal naleggen, noten tellen en sorteren, begrippen meer en minder, tellen, kleuropdracht, ... - we hadden ook raadsels, rijmen, taalspelletjes rond herfst. - bij de ontwikkeling van de sociale vaardigheden letten we vooral op het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. - de komende week werken we nog verder aan dit thema.
volgende week maandag 25 oktober gaan we met de 3de kleuterklas in de namiddag. op kabouterpadwandeling: gelieve te zorgen voor gepaste kledij en laarzen.
dit is een namiddag georganiseerd voor 3de kleuterklassen en lagere schoolkinderen van Roeselare. De kleuters van de 2de klas blijven op school bij één van de drie juffen.
Hoofdluizen kunnen veel last veroorzaken, omdat het echte 'overlopers' zijn. Via een hoofd of jas lopen ze zo over naar iemand anders. Vooral kleine kinderen krijgen makkelijk hoofdluis omdat ze dicht op elkaar zitten. Ze krijgen meestal jeuk en gaan dan krabben. Daardoor ontstaan kleine wondjes op het hoofd, die ontstoken kunnen raken. Je kunt van hoofdluis afkomen door iedereen gelijktijdig, grondig te behandelen tegen luizen en neten, de eitjes van de luizen.
Hoe ziet een luis eruit?
Hoofdluizen zijn zo klein als een speldenknop of nog kleiner en hun kleur is grijs tot zwart. Ze lopen makkelijk over op een ander hoofd of een kledingstuk, waardoor ze heel besmettelijk zijn.
In het begin merk je niet dat je luizen hebt. Pas later zuigen ze bloed uit de hoofdhuid, wat jeuk veroorzaakt. Als je gaat krabben, komen er kleine wondjes op de huid. Die wondjes kunnen ontstoken raken, waardoor korstjes ontstaan.
Neten
Luizen leggen na ongeveer 10 dagen eitjes in het hoofdhaar. Dit zijn neten en deze zijn gelig en soms zwart van kleur. Neten lijken op roos, maar ze laten niet los als je kamt. Ze zitten net als de luizen meestal dicht tegen de hoofdhuid aan. Vooral op warme plekjes: achter de oren, in de nek en pony. Na een paar dagen komt uit de neet een luis.
Hoe vaak komt het voor?
Kinderen tot ongeveer 12 jaar lopen de meeste kans hoofdluis op te lopen. Zij komen namelijk met hun hoofden dicht bijelkaar. Bovendien hangen hun jassen dicht bij elkaar op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en sportclubs. Ook volwassenen kunnen hoofdluis krijgen, zeker binnen een gezin waar een van de kinderen hoofdluis heeft. Overigens heeft het niets te maken met hygiëne, bijvoorbeeld hoe vaak iemand zijn haren wast.
Wat kun je er tegen doen?
Als er eenmaal hoofdluis geconstateerd is op school, is het lastig om er helemaal van af te komen. Alleen wanneer alle ouders hun kinderen controleren en de luizen en neten grondig behandelen, is er van hoofdluis af te komen.
Besmetting kunt u proberen te voorkomen als volgt:
gebruik niet elkaars muts, petje, sjaal, das, haarspeldjes, borstel en kam.
hang jassen en dergelijke niet te dichtbij elkaar of stop ze in een plastic tas.
controleer de haren van kleine kinderen regelmatig met een fijne stofkam.