WELKOM OP DE KLEUTERBLOG VAN DE ZILVERBERGSCHOOL!!!

  
    Afbeeldingsresultaat voor herfstblaadjes

   


Thema KL2/3:

Anton
en de blaadjes


Thema KL1/A peuters:

De gevoelens van Jules

Thema KL1/B Peuters :

De gevoelens van Jules


 








Startpagina !
Categorieën
  • A: kleuterblog : algemeen (108)
  • B: juf Sabien en Kristien : KL1A (398)
  • C: juf Famke en Kristien : KL1B (409)
  • D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A (314)
  • E:juf Heidi : KL 2/3 B (126)
  • F: juf Griet : KL 2/3 C (142)
  • G: juf Kris: bewegingsopvoeding (225)
  • Agenda

    Belangrijke data

    Interessante links
  • handige kleuterhandjes
  • ouders en opvoeden
  • culturele site voor kleuters
  • plezante peutersite !
  • veilig leren en spelen met Bobo
  • groei mee met je kinderen

        aantal bezoekers

    Laatste commentaren
  • Noor (omie en opie Koksijde)
        op de gevoelens van Jules
  • link foto's werkt niet (Pieter-Jan Busschaert)
        op Het is herfst!
  • zwemlesje (omie en opie Koksijde)
        op De Krekel 3 B
  • bedankt (Tineke)
        op GROEN
  • Foto's (Brenda Van Hoye)
        op Muziek
  • Dankjewel juf Griet (Sieglinde)
        op Zo ben ik , zo ben jij...
  • Waterpret (Joke)
        op waterpret op school
  • hoera het is school (Tineke)
        op 1 september
  • dankjewel (omie en opie Koksijde)
        op 1 september
  • Jarigen (Joke)
        op oudercontact donderdag 23 juni
  • Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • -0001
    kleuternieuws

    Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt! Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
    11-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Axen in de kleuterklas: duiding
     
    Wat is de axenroos ?

    We vinden het belangrijk om met de kinderen op school te werken rond sociale vaardigheden.  Zo leren ze hun eigen gevoelens verkennen en te uiten naar anderen toe, zodat ze op een gezonde manier in relatie kunnen gaan met anderen.


    Als hulpmiddel daarbij maken we gebruik van de 'axenroos'.  Dit is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen.  In die roos is niet alleen de plaats belangrijk, maar vooral de onderlinge relaties : zo kan je maar leiding geven als er iemand is om het leiderschap te aanvaarden.  

    Alle gedragingen zitten in de axenroos.  Ze worden gesymboliseerd door dieren.

    De axenroos is een geheel van vaardigheden die een mens kan gebruiken om 'goed' te functioneren.  Een goed functionerende mens slaagt er dus in om in elke situatie vanuit de juist ax ( = het juiste dier ) te handelen.  Bij een gezond handelen zal je dus zo van de ene ax naar de andere kunnen overstappen.

    De tien dieren op een rijtje :

    Leeuw

    Schildpad

    Een kind dat zich gedraagt als een leeuw kan goed de spelregels uitleggen, geeft duidelijke richtlijnen, doet voorstellen, geeft advies... Een kind dat zich gedraagt als een schildpad, is onzeker, twijfelt, weet niet wat te doen en durft hier ook voor uitkomen. Het kan zich verontschuldigen na een fout, gevecht of ruzie.

    Uil

    Steenbok

    Een kind dat zich gedraagt als een uil wil soms alleen zijn, wil zich afzijdig houden.  Hij vertelt weinig over zichzelf en laat het leiderschap aan iemand anders over.  Hij stelt zich onpartijdig op. Een kind dat zich gedraagt als een steenbok kan zijn terrein afbakenen. Hij kan weerstaan aan de eisen van anderen en het zal hulp weigeren voor taken die het zelf kan. Het laat zich niets opdringen.

    Havik

    Poes

    Een kind dat zich gedraagt als een havik kan aanwijzen wat fout loopt of onjuist is. Het kan bekritiseren en geeft zowel positieve als negatieve kritiek. Het stelt kritische vragen en kan een onwaarheid blootleggen. Een kind dat zich gedraagt als een poes kan om hulp vragen en kan ervan genieten als anderen hun hulp aanbieden. Het toont dankbaarheid voor datgene wat het krijgt.

    Bever

    Kameel

    Een kind dat zich gedraagt als een bever staat klaar om te helpen, om op te ruimen, om een ander een plezier te doen. Het kan zorgzaam omgaan met andermans spullen.  Iets geven doet het met plezier. Een kind dat zich gedraagt als een kameel kan het leiderschap van een klasgenoot aanvaarden, vraagt om uitleg, zoekt informatie op. Het vraagt raad en leert samenwerken.

    Wasbeer

    Pauw

    Een kind dat zich gedraagt als een wasbeer, geeft aandacht aan de anderen, luistert naar wat de ander te vertellen heeft zonder in de rede te vallen.  Het uit zijn waardering en nodigt anderen uit om mee te spelen. Een kind dat zich gedraagt als een pauw, toont zich, stapt naar anderen toe en is fier over zichzelf. Het kan vertellen waar het goed en minder goed in is. Het kan eigen gevoelens, meningen meedelen aan anderen.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs