Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-10-2010
blaadjes overal : 1ste kleuter
Op maandag vertelde juf het verhaal van Jules in het bos.
Jules vraagt aan opa om samen te gaan wandelen in het bos. Met regenjas en laarzen aan natuurlijk! Hond mag ook mee. In de lucht hangen echter donkere regen- wolken... zou het gaan regenen? Plots voelt Jules een tik op zijn hoofd. AU! "Dat was geen regendruppel", zegt opa. Er viel een eikel op je hoofd'. Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu. Het regent immers eikels en blaadjes.
Aan de werktafel mochten we per twee een groot blad stempelen met sponzen. Hieruit zal juf herfstblaadjes knippen voor onze herfstboom.
Dinsdag gingen we op uitstap naar het bos. Met de laarzen aan stapten we op de bus richting bos. We hebben veel takjes verzameld die we gaan gebruiken voor onze herfstboom. We zagen ook de bolsters van kastanjes, helaas waren de kastanjes nergens te bespeuren. Allemaal opgegeten van de diertjes zeker!!!
(klik bovenaan voor fotos)
Woensdag na de turnles mochten we kleien. Eerst de klei goed zacht maken met onze warme handjes, daarna er een boomstam van maken.
De verzamelde takjes uit het bos mochten we in de klei duwen.
Nu nog een paar herfstblaadjes eraan en klaar is onze herfstboom.
Donderdag deden we een spelletje waarin we moesten tellen en vergelijken:evenveel blaadjes.
En we hebben ons egeltje geschilderd en het mos voor ons herfsttafereeltje.
Vandaag hebben we eerst alle werkjes verzameld in de zakken, daarna mochten we knippen en kleven: evenveel
Gisteren hebben we het samen geoefend, vandaag moesten we het eens alleen proberen.
Zo, ons thema blaadjes overal zit erop.
Gedurende de laatste twee weken kwam in de catechesemomentjes het scheppingsverhaal aan bod.
Als rode draad hadden we een scheppingszakje die gevuld werd met voorwerpen die verwijzen naar de verschillende elementen van het scheppingsverhaal.
Het bijhorende liedje (en vnl dan het telkens terugkerende refreintje ) sprak de kls erg aan
(zie liedjesbundel)
Ik wens allen een prettig verlof en geniet ervan samen met je kleine kapoen.
Op dinsdagmorgen zijn we met de peuters en de 1ste kleuters naar het Sterrebos geweest. Het was echt tof: mooi weer, opgewekte gezichtjes, een leuke busrit en een prachtig herfstbos... Wat zou je nog meer wensen? De kleuters waren heel enthousiast. We hebben de bomen, blaadjes, vruchten allemaal van HEEL dichtbij bekeken.
Na de herfstvakantie komen er 7 nieuwe kabouters in onze klas bij. Wij wensen hen alvast en leuke start toe!!! Na de herfstvakantie komt er ook een stagiaire in onze klas observeren, juffrouw Lindsay. En vanaf 15 november neemt ze de klas over voor een stageperiode van 14 dagen.
Wij willen iedereen nog een prachtige vakantie toewensen en geniet maar volop van de natuur met zijn prachtige herfstkleuren...
Deze week zijn we met de derde kleuterklas naar het bos geweest; het kabouterpad. Een gids vertelde ons over het kabouterleven en we moesten allerlei opdrachten uitvoeren. We voelden aan de bomen en leerden het woord RUW , we moesten de omtrek van een boom meten,een kaboutertapijt maken,nootjes verzamelen ......in de lente mogen we opnieuw de kabouters gaan bezoeken. In de klas werkten we rond de kunstenaar Hundertwasser en maakten zelf een kunstwerk met veel kleur en verschillende technieken. We rijmden erop los,ook andere taalspelletjes zoals lettergrepen trommelen,langste en korste woord zoeken, raadsels.....kwamen aan bod. We bezochten het kerkhof en praatten over leven en dood. We waren zeer geboeid door het verhaal van Frederik en zijn oma. Kleuters stellen zich zeer veel vragen rond dit thema . Wij vierden de verjaardag van 5 kleuters . Bij de axen leerden we leiden en volgen via spelletjes. We startten het tweede lesje van Pistache.
Na de vakantie werken we rond het thema " grootouders en mijn familie." Jullie kleuter mag spulletjes en foto's meebrengen uit grootmoeders tijd .
Het was grote opkuisdag in de turnzaal. De jongste kleuters mochten met bezems de herfstbladeren bij elkaar vegen en dat vonden ze een " serieuze" opdracht. Ze hebben zich prima ingezet en de turnzaal is nog nooit zo netjes geweest! Bravo!!
Donderdag kwam Ibe trots op de speelplaats. Hij had heel schitterend nieuws, hij heeft een klein zusje gekregen! Op woensdag 20/10/2010 is Noor geboren! Wij wensen het gezin van Ibe veel liefde, geluk en prachtige momenten toe met de kleine spruit! Een dikke proficiat van ons allemaal! Wij hebben in de klas een geschenkje gemaakt voor Noor en we hebben hele leuke en lekkere doopsuikertjes gekregen. Een grote dankuwel vanwege al onze kabouters en de juffen.
De kinderen genoten opnieuw van een relaxerende sherborne activiteit, dit keer rond het thema herfst. Gedroogde bladeren zijn ideaal om mee te strelen, te ritselen en om iemand zachtjes mee te bedekken.
In het bos zit Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander dier, en dat valt niet mee !!!
Na het verhaal vertelden we over allemaal andere diertjes die in het bos kunnen wonen : konijn, uil, hert, eekhoorn, slakjes,
Aan de werktafel mochten we schilderen met speciale verf gemaakt van bloem en water. Juf kleurde het een beetje bruin zodat we er mee ons egeltje konden schilderen. Doordat het dikke verf was konden we er met een spateltje stekeltjes in trekken. Daarna nog een beetje harde haartjes erop en ons egeltje is klaar.
Op dinsdag waren we blij verrast want er kwam een diertje uit het bos op bezoek: Pluisje.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij allemaal graag eet,
En weet je wat, hij bleef de hele week bij ons in de klas. Zo leuk vond hij het daar
Na de turnles op woensdag leerden we een liedje :
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Donderdag luisterden we naar het verhaal van Jules en witje.
Jules vindt een wit konijntje in de tuin. Hij wil ervoor zorgen. Maar papa wil het baasje van het konijn zoeken.
We schilderden met de verfrollen op een groot blad met verschillende herfstkleuren. Dit wordt ons bos waar de diertjes straks zullen wonen.
Vandaag speelden we een spelletje met grote en kleine konijntjes. De kleuren zwart, grijs en bruin kwamen aan bod.
Tenslotte hebben we nog een slakje mogen knutselen : eerst het lijfje met zijdepapier bekleven, daarna knikkeren met nootjes in een kaasdoosje.
De helft van het doosje is het huisje van de slak.
Nu kunnen we al onze diertjes in het bos laten rondlopen.
Volgende week vertellen we verder over de herfst.
Dinsdag gaan we op uitstap naar het bos.
Graag de laarsjes van thuis aandoen en schoenen meegeven in de schooltas aub.
Even een tussentijds verslagje over het thema herfst. klik op de foto en bekijk de diavoorstelling!
Wat we zoal deden: - we verzamelden heel veel herfstmateriaal tijdens onze herfstwandeling naar het speelplein, en dankzij de vele inbreng van de kinderen. - we maakten lekkere soep met "spinnetjes" en juf Leen maakte nog extra met haar kleuters zelfgemaakte notenkaas op toastjes, waar we allemaal mochten van smullen. Mmmmm....lekker! - via internet leerden we heel wat bij over de herfst, ... - Deze week werkten we vooral rond het gevoel 'Bang'. Via verhalen, voorbeelden en eigen ervaringen deelden we hoe we ons voelen als we bang zijn. Zelf de juffen zijn wel eens bang. - we knutselden een echt kriebelbeest met herfst- en kosteloos materiaal. De derde kleuters maakten eerst een plan en voerden het dan uit. de tweede kreeg hulp van de derde kleuterklas. (Clim gedachte). - Bij dit thema was er extra aandacht voor de ontwikkeling van het denken. o.a. patronen, constructies met herfstmateriaal naleggen, noten tellen en sorteren, begrippen meer en minder, tellen, kleuropdracht, ... - we hadden ook raadsels, rijmen, taalspelletjes rond herfst. - bij de ontwikkeling van de sociale vaardigheden letten we vooral op het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. - de komende week werken we nog verder aan dit thema.
volgende week maandag 25 oktober gaan we met de 3de kleuterklas in de namiddag. op kabouterpadwandeling: gelieve te zorgen voor gepaste kledij en laarzen.
dit is een namiddag georganiseerd voor 3de kleuterklassen en lagere schoolkinderen van Roeselare. De kleuters van de 2de klas blijven op school bij één van de drie juffen.
Hoofdluizen kunnen veel last veroorzaken, omdat het echte 'overlopers' zijn. Via een hoofd of jas lopen ze zo over naar iemand anders. Vooral kleine kinderen krijgen makkelijk hoofdluis omdat ze dicht op elkaar zitten. Ze krijgen meestal jeuk en gaan dan krabben. Daardoor ontstaan kleine wondjes op het hoofd, die ontstoken kunnen raken. Je kunt van hoofdluis afkomen door iedereen gelijktijdig, grondig te behandelen tegen luizen en neten, de eitjes van de luizen.
Hoe ziet een luis eruit?
Hoofdluizen zijn zo klein als een speldenknop of nog kleiner en hun kleur is grijs tot zwart. Ze lopen makkelijk over op een ander hoofd of een kledingstuk, waardoor ze heel besmettelijk zijn.
In het begin merk je niet dat je luizen hebt. Pas later zuigen ze bloed uit de hoofdhuid, wat jeuk veroorzaakt. Als je gaat krabben, komen er kleine wondjes op de huid. Die wondjes kunnen ontstoken raken, waardoor korstjes ontstaan.
Neten
Luizen leggen na ongeveer 10 dagen eitjes in het hoofdhaar. Dit zijn neten en deze zijn gelig en soms zwart van kleur. Neten lijken op roos, maar ze laten niet los als je kamt. Ze zitten net als de luizen meestal dicht tegen de hoofdhuid aan. Vooral op warme plekjes: achter de oren, in de nek en pony. Na een paar dagen komt uit de neet een luis.
Hoe vaak komt het voor?
Kinderen tot ongeveer 12 jaar lopen de meeste kans hoofdluis op te lopen. Zij komen namelijk met hun hoofden dicht bijelkaar. Bovendien hangen hun jassen dicht bij elkaar op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en sportclubs. Ook volwassenen kunnen hoofdluis krijgen, zeker binnen een gezin waar een van de kinderen hoofdluis heeft. Overigens heeft het niets te maken met hygiëne, bijvoorbeeld hoe vaak iemand zijn haren wast.
Wat kun je er tegen doen?
Als er eenmaal hoofdluis geconstateerd is op school, is het lastig om er helemaal van af te komen. Alleen wanneer alle ouders hun kinderen controleren en de luizen en neten grondig behandelen, is er van hoofdluis af te komen.
Besmetting kunt u proberen te voorkomen als volgt:
gebruik niet elkaars muts, petje, sjaal, das, haarspeldjes, borstel en kam.
hang jassen en dergelijke niet te dichtbij elkaar of stop ze in een plastic tas.
controleer de haren van kleine kinderen regelmatig met een fijne stofkam.
Wij hebben weer vele leuke dingen gedaan in het voorbije thema: appelmoes gemaakt, fruitsapjes geperst, fruit geproefd, veel geknutseld ... maar wij zijn ook naar de boomgaard geweest. Het was een stralende dag en wij genoten van onze leuke uitstap. De busrit was al een plezier op zich! De kleuters waren heel enthousiast, kijk maar mee naar de foto's!
Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin.De bomen dekken de grond met bladeren toe.Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal.Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven.Wij gaan samen met de klas van juffrouw Sabien naar het bos. Als het mooi weer is gaan we normaal gezien op dinsdag 26 oktober. We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas. Maar wij zullen vooral praten over paddestoelen en hun inwoners, de kabouters.
Op een rode paddestoel vol met witte stippen zat kabouter pinnenmuts heen en weer te wippen KRAK zei de paddestoel met een diepe zucht en kabouter pinnenmuts vloog hopla in de lucht
Herfst is gekomen, blaadjes van de bomen, dans maar mee, draai maar rond, blaadjes in de lucht en blaadjes op de grond
versje: In het grote herfstbos laten alle blaadjes los en nu spring ik huppekee in de bruine blaadjeszee
Ik heb ook wat minder leuk nieuws, in onze klas zijn er luisjes gevonden... Wil je aub uw kleuter zelf ook nog eens goed controleren en zo nodig behandelen. Dankuwel voor uw medewerking.
Deze week hebben we onze eerste jarige gevierd! Linus was heel trots en genoot van ieder moment. De kleuters begrepen nog niet zo goed waarom ze allemaal geen kroon kregen... maar ze zongen en dansten wel al heel enthousiast voor Linus. Drie keer HOERA voor Linus! Je kan de feestfoto's bekijken als je op Jules klikt.
De eerste week van ons fruitthema zit erop. We hebben veel waargenomen, veel geproefd en gezien wat we allemaal nodig hebben voor een appelcake.
Op maandag hadden een paar kindjes appeltjes en peertjes mee.
Juf vertelde over de schil, over het steeltje en het kroontje. We zagen dat erin het klokhuisje pitjes zaten.
We mochten appeltjes schilderen (oefening op vormgeving : gesloten vorm kunnen schilderen)
Het resultaat mocht gezien zijn
Dinsdag was natuurlijk het hoogtepunt : met de bus naar de boomgaard. Het was voor de meeste kindjes de eerste keer op de nieuwe bus. Op zich was dit al een hele belevenis.
We zagen hoe de appeltjes groeien aan de bomen, grote en kleine, gele en rode. Voor we vertrokken kregen we nog allemaal een appeltje van de mevrouw van de fruitwinkel.
Zoek ons maar in de fotoreeks ( klik op Jules met appel ) .
We hebben ook noggeknutseld : een grote appel of peer.
Eerst schilderen met een borstel, daarna kleuren en snipperen.
Op woensdag hebben we veel geturnd met juf Kris en daarna mochten we een appel of perenpuzzel maken.
Donderdag hebben we samen met juf twee cakes gebakken
met appeltjes natuurlijk.
We mochten alles zelf in de kommen doen en roeren. Alleen de eitjes wou juf zelf doen!!!!!
Nu nog een uurtje in de oven en dan smullen maar .
In de namiddag was het dan zover dessert !!!!!
De cake was héééééél lekker
Maar we hebben ook nog geknutseld.Meneertje peertje werd in 2 gevouwen. De ene helft schilderden we groen, de andere geel.
(dat probeerden we toch allemaal !!!!)
En dan vouwen en wrijven en zie het resultaat.
Volgende week vertellen weverder over de appels en peren en maken nog enkele lekkere gerechtjes.
Het waren twee gezonde weken, vol vitaminen en vezels. Wat deden we zoal: proeven van fruit, zoals een kiwi, pompelmoes, citroen, mango, banaan, ... We werkten rond het verhaal van nandi's verrassing (jullie kunnen dit verhaal ook digitaal bekijken via google). We gingen winkelen en kregen daar een lekkere mandarijn van Claudine. juf Joke maakte fruitpannenkoeken, juf Griet maakte lekkere fruitcakjes en juf Heidi zal maandag pannenkoekjes bakken mmmmmm.... ! Ook konden we fruitsappen maken met een citruspers en een sapcentrifuge, lekker wortel-appelsap en lekker mango en bananensap. we knutselden ook een fruitmand zoals Nandi. Alle fruitsoorten werden gemaakt in een andere techniek: prikken, rollen, knippen, kleuren, stempelen, rond sjablonen tekenen, schilderen, .... Rond sociale vaardigheden speelden we een CLIM spel, waarbij de kleuters een opdracht kregen dat ze bepaalde lichaamsdelen aan elkaar moesten 'vastplakken'. Zo leerden ze met elkaar op een positieve manier fysiek contact te hebben. Onze activiteit voor leren leren was 10 tellen kijken naar een prent, daarna werd hij verstopt en werden er vragen over gesteld. Onze bedoeling hierbij was om kleuters te leren focussen en het geheugen te trainen. De derde kleuterklas werkte rond de axen steenbok, kameel. Hierbij leerden ze zelf beslissingen te nemen als een opdracht uitgevoerd wordt of niet. Kleuters leren zo omgaan met waarden en normen. Bij de lesjes frans werd er verder gewerkt rond pistache à l'école. We deden ook rijmspelletjes en soorteerden en telden verschillende fruitsoorten .
Volgende week is het thema herfst. de kleuters mogen "herfstige" dingen meebrengen naar de klas.
Dit is de groepsfoto van de derdekleuterklassertjes van juf Joke die vandaag voor de tweede keer naar het Spillbad gingen. Nog eens extra bedankt aan de ouders die zorgen voor gemakkelijke kledij.
Onderaan het rijtje van " interessante " links kun je op de nieuwe link: " peuter place " klikken en ontdek je een schat aan onderwerpen en informatie rond de ontwikkeling van peuters.
Eindelijk krijgen jullie enkele eerste beelden te zien van de sherborne activiteiten van de kleuters van de tweede kleuterklas. Vandaag waanden we ons in de wereld van het fruit. Er lag een appel voor ons die we mochten wassen, afdrogen, in stukjes snijden en opeten! Op die manier kregen en gaven de kinderen elkaar een zachte massage met een sponsje Ze leren ook om per twee het deken netjes op te vouwen. Het uit -en aantrekken van de schoenen lukt ook al aardig