Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
24-10-2010
foto's herfst juf Griet
herfst
Paddestoelen, beukennootjes, dwarrelblaadjes, rood en geel. Buiten vind je al die schatten van de herfst, zoveel, zoveel.
Regenvlagen, hagelbuien, pijpenstelen, hondenweer. Maak een paraplu van blaadjes en geen druppel raakt je meer.
In het bos zit Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander dier, en dat valt niet mee !!!
Na het verhaal vertelden we over allemaal andere diertjes die in het bos kunnen wonen : konijn, uil, hert, eekhoorn, slakjes,
Aan de werktafel mochten we schilderen met speciale verf gemaakt van bloem en water. Juf kleurde het een beetje bruin zodat we er mee ons egeltje konden schilderen. Doordat het dikke verf was konden we er met een spateltje stekeltjes in trekken. Daarna nog een beetje harde haartjes erop en ons egeltje is klaar.
Op dinsdag waren we blij verrast want er kwam een diertje uit het bos op bezoek: Pluisje.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij allemaal graag eet,
En weet je wat, hij bleef de hele week bij ons in de klas. Zo leuk vond hij het daar
Na de turnles op woensdag leerden we een liedje :
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Donderdag luisterden we naar het verhaal van Jules en witje.
Jules vindt een wit konijntje in de tuin. Hij wil ervoor zorgen. Maar papa wil het baasje van het konijn zoeken.
We schilderden met de verfrollen op een groot blad met verschillende herfstkleuren. Dit wordt ons bos waar de diertjes straks zullen wonen.
Vandaag speelden we een spelletje met grote en kleine konijntjes. De kleuren zwart, grijs en bruin kwamen aan bod.
Tenslotte hebben we nog een slakje mogen knutselen : eerst het lijfje met zijdepapier bekleven, daarna knikkeren met nootjes in een kaasdoosje.
De helft van het doosje is het huisje van de slak.
Nu kunnen we al onze diertjes in het bos laten rondlopen.
Volgende week vertellen we verder over de herfst.
Dinsdag gaan we op uitstap naar het bos.
Graag de laarsjes van thuis aandoen en schoenen meegeven in de schooltas aub.
Even een tussentijds verslagje over het thema herfst. klik op de foto en bekijk de diavoorstelling!
Wat we zoal deden: - we verzamelden heel veel herfstmateriaal tijdens onze herfstwandeling naar het speelplein, en dankzij de vele inbreng van de kinderen. - we maakten lekkere soep met "spinnetjes" en juf Leen maakte nog extra met haar kleuters zelfgemaakte notenkaas op toastjes, waar we allemaal mochten van smullen. Mmmmm....lekker! - via internet leerden we heel wat bij over de herfst, ... - Deze week werkten we vooral rond het gevoel 'Bang'. Via verhalen, voorbeelden en eigen ervaringen deelden we hoe we ons voelen als we bang zijn. Zelf de juffen zijn wel eens bang. - we knutselden een echt kriebelbeest met herfst- en kosteloos materiaal. De derde kleuters maakten eerst een plan en voerden het dan uit. de tweede kreeg hulp van de derde kleuterklas. (Clim gedachte). - Bij dit thema was er extra aandacht voor de ontwikkeling van het denken. o.a. patronen, constructies met herfstmateriaal naleggen, noten tellen en sorteren, begrippen meer en minder, tellen, kleuropdracht, ... - we hadden ook raadsels, rijmen, taalspelletjes rond herfst. - bij de ontwikkeling van de sociale vaardigheden letten we vooral op het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. - de komende week werken we nog verder aan dit thema.
volgende week maandag 25 oktober gaan we met de 3de kleuterklas in de namiddag. op kabouterpadwandeling: gelieve te zorgen voor gepaste kledij en laarzen.
dit is een namiddag georganiseerd voor 3de kleuterklassen en lagere schoolkinderen van Roeselare. De kleuters van de 2de klas blijven op school bij één van de drie juffen.
Hoofdluizen kunnen veel last veroorzaken, omdat het echte 'overlopers' zijn. Via een hoofd of jas lopen ze zo over naar iemand anders. Vooral kleine kinderen krijgen makkelijk hoofdluis omdat ze dicht op elkaar zitten. Ze krijgen meestal jeuk en gaan dan krabben. Daardoor ontstaan kleine wondjes op het hoofd, die ontstoken kunnen raken. Je kunt van hoofdluis afkomen door iedereen gelijktijdig, grondig te behandelen tegen luizen en neten, de eitjes van de luizen.
Hoe ziet een luis eruit?
Hoofdluizen zijn zo klein als een speldenknop of nog kleiner en hun kleur is grijs tot zwart. Ze lopen makkelijk over op een ander hoofd of een kledingstuk, waardoor ze heel besmettelijk zijn.
In het begin merk je niet dat je luizen hebt. Pas later zuigen ze bloed uit de hoofdhuid, wat jeuk veroorzaakt. Als je gaat krabben, komen er kleine wondjes op de huid. Die wondjes kunnen ontstoken raken, waardoor korstjes ontstaan.
Neten
Luizen leggen na ongeveer 10 dagen eitjes in het hoofdhaar. Dit zijn neten en deze zijn gelig en soms zwart van kleur. Neten lijken op roos, maar ze laten niet los als je kamt. Ze zitten net als de luizen meestal dicht tegen de hoofdhuid aan. Vooral op warme plekjes: achter de oren, in de nek en pony. Na een paar dagen komt uit de neet een luis.
Hoe vaak komt het voor?
Kinderen tot ongeveer 12 jaar lopen de meeste kans hoofdluis op te lopen. Zij komen namelijk met hun hoofden dicht bijelkaar. Bovendien hangen hun jassen dicht bij elkaar op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en sportclubs. Ook volwassenen kunnen hoofdluis krijgen, zeker binnen een gezin waar een van de kinderen hoofdluis heeft. Overigens heeft het niets te maken met hygiëne, bijvoorbeeld hoe vaak iemand zijn haren wast.
Wat kun je er tegen doen?
Als er eenmaal hoofdluis geconstateerd is op school, is het lastig om er helemaal van af te komen. Alleen wanneer alle ouders hun kinderen controleren en de luizen en neten grondig behandelen, is er van hoofdluis af te komen.
Besmetting kunt u proberen te voorkomen als volgt:
gebruik niet elkaars muts, petje, sjaal, das, haarspeldjes, borstel en kam.
hang jassen en dergelijke niet te dichtbij elkaar of stop ze in een plastic tas.
controleer de haren van kleine kinderen regelmatig met een fijne stofkam.
Wij hebben weer vele leuke dingen gedaan in het voorbije thema: appelmoes gemaakt, fruitsapjes geperst, fruit geproefd, veel geknutseld ... maar wij zijn ook naar de boomgaard geweest. Het was een stralende dag en wij genoten van onze leuke uitstap. De busrit was al een plezier op zich! De kleuters waren heel enthousiast, kijk maar mee naar de foto's!
Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin.De bomen dekken de grond met bladeren toe.Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal.Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven.Wij gaan samen met de klas van juffrouw Sabien naar het bos. Als het mooi weer is gaan we normaal gezien op dinsdag 26 oktober. We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas. Maar wij zullen vooral praten over paddestoelen en hun inwoners, de kabouters.
Op een rode paddestoel vol met witte stippen zat kabouter pinnenmuts heen en weer te wippen KRAK zei de paddestoel met een diepe zucht en kabouter pinnenmuts vloog hopla in de lucht
Herfst is gekomen, blaadjes van de bomen, dans maar mee, draai maar rond, blaadjes in de lucht en blaadjes op de grond
versje: In het grote herfstbos laten alle blaadjes los en nu spring ik huppekee in de bruine blaadjeszee
Ik heb ook wat minder leuk nieuws, in onze klas zijn er luisjes gevonden... Wil je aub uw kleuter zelf ook nog eens goed controleren en zo nodig behandelen. Dankuwel voor uw medewerking.
Deze week hebben we onze eerste jarige gevierd! Linus was heel trots en genoot van ieder moment. De kleuters begrepen nog niet zo goed waarom ze allemaal geen kroon kregen... maar ze zongen en dansten wel al heel enthousiast voor Linus. Drie keer HOERA voor Linus! Je kan de feestfoto's bekijken als je op Jules klikt.
De eerste week van ons fruitthema zit erop. We hebben veel waargenomen, veel geproefd en gezien wat we allemaal nodig hebben voor een appelcake.
Op maandag hadden een paar kindjes appeltjes en peertjes mee.
Juf vertelde over de schil, over het steeltje en het kroontje. We zagen dat erin het klokhuisje pitjes zaten.
We mochten appeltjes schilderen (oefening op vormgeving : gesloten vorm kunnen schilderen)
Het resultaat mocht gezien zijn
Dinsdag was natuurlijk het hoogtepunt : met de bus naar de boomgaard. Het was voor de meeste kindjes de eerste keer op de nieuwe bus. Op zich was dit al een hele belevenis.
We zagen hoe de appeltjes groeien aan de bomen, grote en kleine, gele en rode. Voor we vertrokken kregen we nog allemaal een appeltje van de mevrouw van de fruitwinkel.
Zoek ons maar in de fotoreeks ( klik op Jules met appel ) .
We hebben ook noggeknutseld : een grote appel of peer.
Eerst schilderen met een borstel, daarna kleuren en snipperen.
Op woensdag hebben we veel geturnd met juf Kris en daarna mochten we een appel of perenpuzzel maken.
Donderdag hebben we samen met juf twee cakes gebakken
met appeltjes natuurlijk.
We mochten alles zelf in de kommen doen en roeren. Alleen de eitjes wou juf zelf doen!!!!!
Nu nog een uurtje in de oven en dan smullen maar .
In de namiddag was het dan zover dessert !!!!!
De cake was héééééél lekker
Maar we hebben ook nog geknutseld.Meneertje peertje werd in 2 gevouwen. De ene helft schilderden we groen, de andere geel.
(dat probeerden we toch allemaal !!!!)
En dan vouwen en wrijven en zie het resultaat.
Volgende week vertellen weverder over de appels en peren en maken nog enkele lekkere gerechtjes.
Het waren twee gezonde weken, vol vitaminen en vezels. Wat deden we zoal: proeven van fruit, zoals een kiwi, pompelmoes, citroen, mango, banaan, ... We werkten rond het verhaal van nandi's verrassing (jullie kunnen dit verhaal ook digitaal bekijken via google). We gingen winkelen en kregen daar een lekkere mandarijn van Claudine. juf Joke maakte fruitpannenkoeken, juf Griet maakte lekkere fruitcakjes en juf Heidi zal maandag pannenkoekjes bakken mmmmmm.... ! Ook konden we fruitsappen maken met een citruspers en een sapcentrifuge, lekker wortel-appelsap en lekker mango en bananensap. we knutselden ook een fruitmand zoals Nandi. Alle fruitsoorten werden gemaakt in een andere techniek: prikken, rollen, knippen, kleuren, stempelen, rond sjablonen tekenen, schilderen, .... Rond sociale vaardigheden speelden we een CLIM spel, waarbij de kleuters een opdracht kregen dat ze bepaalde lichaamsdelen aan elkaar moesten 'vastplakken'. Zo leerden ze met elkaar op een positieve manier fysiek contact te hebben. Onze activiteit voor leren leren was 10 tellen kijken naar een prent, daarna werd hij verstopt en werden er vragen over gesteld. Onze bedoeling hierbij was om kleuters te leren focussen en het geheugen te trainen. De derde kleuterklas werkte rond de axen steenbok, kameel. Hierbij leerden ze zelf beslissingen te nemen als een opdracht uitgevoerd wordt of niet. Kleuters leren zo omgaan met waarden en normen. Bij de lesjes frans werd er verder gewerkt rond pistache à l'école. We deden ook rijmspelletjes en soorteerden en telden verschillende fruitsoorten .
Volgende week is het thema herfst. de kleuters mogen "herfstige" dingen meebrengen naar de klas.
Dit is de groepsfoto van de derdekleuterklassertjes van juf Joke die vandaag voor de tweede keer naar het Spillbad gingen. Nog eens extra bedankt aan de ouders die zorgen voor gemakkelijke kledij.
Onderaan het rijtje van " interessante " links kun je op de nieuwe link: " peuter place " klikken en ontdek je een schat aan onderwerpen en informatie rond de ontwikkeling van peuters.
Eindelijk krijgen jullie enkele eerste beelden te zien van de sherborne activiteiten van de kleuters van de tweede kleuterklas. Vandaag waanden we ons in de wereld van het fruit. Er lag een appel voor ons die we mochten wassen, afdrogen, in stukjes snijden en opeten! Op die manier kregen en gaven de kinderen elkaar een zachte massage met een sponsje Ze leren ook om per twee het deken netjes op te vouwen. Het uit -en aantrekken van de schoenen lukt ook al aardig
De hoofdkleuren zijn aangebracht in onze klas.Nog niet alle kleuters kennen de kleuren, maar geen paniek, dat komt wel hoor.De kleuters (en ouders) namen actief deel aan het thema. Sommige kleuters waren gekleed in de kleur van de dag of ze brachten gekleurde spulletjes mee of een tekening.Dit was echt tof Kijk maar mee naar de fotos! Wij hebben ook heel wat 'kleuren 'kunnen proeven uit de natuur: rode, blauwe en gele dingen. Tijdens het godsdienstmoment maakten we kennis met ons eerste bijbelverhaal: De ark van Noah.
liedje: Rood, rood, ik heb geen rood, ik moet nog rood gaan zoeken... hier en in alle hoeken... (we zingen dit liedje met de verschillende kleuren)
versje: ballonnetje klein,
ballonnetje rood,
ik blaas je op,
dan wordt je groot!
Wij beginnen maandag met een nieuw thema: fruit.
Jules voelt zich niet lekker... En hij is wat bleek?!? Hij at veel te veel snoep en chocolade. Wij zullen Jules leren dat dit niet zo gezond is.Lekker fruit eten en veel bewegen, dat is pas gezond! Wij zullen Jules helpen!!!
Koeken en snoep kunnen wel lekker zijn maar zijn helaas niet zo gezond. Wij gaan eens uitzoeken wat er lekker en gezond is!
De komende twee weken zullen we over fruit praten.Daarom mag iedereen op maandag een stuk fruit meebrengen naar de klas.Als u dit wilt, mogen de kleuters deze week en volgende week iedere dag een stuk fruit (geschild of gepeld) meebrengen naar school in plaats van een koek tijdens de speeltijd De kleuters worden dan extra geprezen!!!
De waarneming van het fruit doen we aan de hand van het liedje:
Tiereliereland, tierelierland, wat heb ik in mijn hand?
Elke morgen beginnen we de dag met ochtendgymnastiek en doorheen de week eten we lekkere, gezonde dingen.
Hup hup hup en één en twee, (in de handen klappen) Hup hup hup doe jij ook mee? (wijzen naar een vriendje) Hup hup hup en één en twee, (met de voeten stampen) Hup hup hup en joepiejee! (handen in de lucht)
Op dinsdag (05/10) gaan wij samen met de kleuters van juffrouw Sabien naar de boomgaard. Iedereen mag die dag zijn laarsjes aandoen. De uitstap gaat enkel door bij mooi weer.
Ons thema bontekleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke weken, zowel wat knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals dank aan de mamas ( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de dagkleur aankleedde.
Je hebt het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie, bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja, de kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en haalden er allemaal gele voorwerpen uit op hetversje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We kleurden een gele zon voor ons kleurenboekje. Daarna mochten we rond de zon de zonnestraaltjes schilderen.
Dinsdag speelden we een toverspelletje met 4 gele voorwerpen en ons geel toverdoek. We mochten telkens raden wat er weggetoverd was.
Aan de werktafel mochten we experimenteren met gele verf. Lekker kliederen op de tafel en met ons vingertje er een tekening op maken. Juf maakte er dan een afdruk van.
Woensdag startte de groene dagen. De kleurentovenaar was weer paraat en toverde holie, bolie boen, het water wordt nu groen
We schilderen met waterverf ons kikkertje in het groen.
Juf vertelde het verhaal Jules kiest kleur
Jules gaat samen met zijn papa de slaapkamerschilderen. In de winkel mag Jules de kleur van de verf kiezen. Maar hij kan niet beslissen. Daarom kiest hij twee kleuren: blauw en geel. Door deze twee kleuren te mengen krijgt de slaapkamer van Jules plots een heel ander kleurtje! GROEN!
In de klas moesten we dit natuurlijk ook eens proberen.
Donderdag mochten we knikkeren in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in lichtgroene en donkergroene verf gerold en daarna mochten we knikkeren in een doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de doos te houden!!!! Oei, oei, oei
Dit was tevens ons laatste werkje voor ons kleurenboek. De juf heeft nog wat werk om alles in elkaar te steken maar het resultaat ziet er zo uit.
We luisterden naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had gewoon omdat ze er een beetje anders uitziet.
Dit verhaal was tevens ons aanknopingspunt voor de catechesemomentjes.
Op vrijdag hebben we een kleurenspel gespeeld in de zaal. Goed luisteren naar de muziek en de bijhorende opdracht was de boodschap.
Bovendien mochten we ook nog prentjes kleuren volgens kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
Zoals jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret!
Volgende week start het belangstellingspunt appels en peren .
Je kleuter mag op maandag een appel of peer meebrengen naar de klas.
Op dinsdagvoormiddaggaan we op uitstap naar de boomgaard. De kleuters mogen met de laarsjes aan naar school komen.
Wist je al dat we jullie dit schooljaar heel speciaal in de bloemetjes zullen zetten ? Ons optreden gaat door op dinsdagnamiddag 23 november. Stip deze datum alvast aan op jullie kalender. Wil je het strookje op de brief die je kleuter mee naar huis krijgt invullen en snel terug meegeven aub? Vul de naam van je oudste kleuter in en schrijf het aantal personen op die zullen aanwezig zijn op 23 november.Het feest is enkel bedoeld voor de grootouders maar overgrootouders zijn natuurlijk ook welkom!
Wat het wordt is nog een groot geheim , maar het wordt zeker en vast
Vandaag was het de beurt aan groepje 1 om naar het Spillebad te gaan. Het aankleden verliep vlot We leerden vandaag ook dat met water spuwen verboden is en dat we niet van beneden naar boven op de glijbaan mogen stappen En we leerden ook dat we geen speelgoed naar de Dino mogen gooien
Vandaag hebben de kleuters van juf Sabien zich flink ingespannen in de turnzaal: ze sorteerden alle potjes volgens kleur in de hoepels. Ze maakten vervolgens lange treinen en we sprongen over alle treinen! Daarna maakten we mooie torens, zo hoog we maar konden Als laatste ruimden we alles netjes op!