Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
01-10-2010
KL1 kleuren
Ons thema bontekleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke weken, zowel wat knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals dank aan de mamas ( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de dagkleur aankleedde.
Je hebt het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie, bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja, de kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en haalden er allemaal gele voorwerpen uit op hetversje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We kleurden een gele zon voor ons kleurenboekje. Daarna mochten we rond de zon de zonnestraaltjes schilderen.
Dinsdag speelden we een toverspelletje met 4 gele voorwerpen en ons geel toverdoek. We mochten telkens raden wat er weggetoverd was.
Aan de werktafel mochten we experimenteren met gele verf. Lekker kliederen op de tafel en met ons vingertje er een tekening op maken. Juf maakte er dan een afdruk van.
Woensdag startte de groene dagen. De kleurentovenaar was weer paraat en toverde holie, bolie boen, het water wordt nu groen
We schilderen met waterverf ons kikkertje in het groen.
Juf vertelde het verhaal Jules kiest kleur
Jules gaat samen met zijn papa de slaapkamerschilderen. In de winkel mag Jules de kleur van de verf kiezen. Maar hij kan niet beslissen. Daarom kiest hij twee kleuren: blauw en geel. Door deze twee kleuren te mengen krijgt de slaapkamer van Jules plots een heel ander kleurtje! GROEN!
In de klas moesten we dit natuurlijk ook eens proberen.
Donderdag mochten we knikkeren in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in lichtgroene en donkergroene verf gerold en daarna mochten we knikkeren in een doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de doos te houden!!!! Oei, oei, oei
Dit was tevens ons laatste werkje voor ons kleurenboek. De juf heeft nog wat werk om alles in elkaar te steken maar het resultaat ziet er zo uit.
We luisterden naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had gewoon omdat ze er een beetje anders uitziet.
Dit verhaal was tevens ons aanknopingspunt voor de catechesemomentjes.
Op vrijdag hebben we een kleurenspel gespeeld in de zaal. Goed luisteren naar de muziek en de bijhorende opdracht was de boodschap.
Bovendien mochten we ook nog prentjes kleuren volgens kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
Zoals jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret!
Volgende week start het belangstellingspunt appels en peren .
Je kleuter mag op maandag een appel of peer meebrengen naar de klas.
Op dinsdagvoormiddaggaan we op uitstap naar de boomgaard. De kleuters mogen met de laarsjes aan naar school komen.
Wist je al dat we jullie dit schooljaar heel speciaal in de bloemetjes zullen zetten ? Ons optreden gaat door op dinsdagnamiddag 23 november. Stip deze datum alvast aan op jullie kalender. Wil je het strookje op de brief die je kleuter mee naar huis krijgt invullen en snel terug meegeven aub? Vul de naam van je oudste kleuter in en schrijf het aantal personen op die zullen aanwezig zijn op 23 november.Het feest is enkel bedoeld voor de grootouders maar overgrootouders zijn natuurlijk ook welkom!
Wat het wordt is nog een groot geheim , maar het wordt zeker en vast
Vandaag was het de beurt aan groepje 1 om naar het Spillebad te gaan. Het aankleden verliep vlot We leerden vandaag ook dat met water spuwen verboden is en dat we niet van beneden naar boven op de glijbaan mogen stappen En we leerden ook dat we geen speelgoed naar de Dino mogen gooien
Vandaag hebben de kleuters van juf Sabien zich flink ingespannen in de turnzaal: ze sorteerden alle potjes volgens kleur in de hoepels. Ze maakten vervolgens lange treinen en we sprongen over alle treinen! Daarna maakten we mooie torens, zo hoog we maar konden Als laatste ruimden we alles netjes op!
Vandaag was het voor de eerste maal feest in de klas. Julie is 3 jaar geworden. We hebben dit uitbundig gevierd in de klas. De verjaardagsstoel stond reeds klaar. We hebben gezongen, kaarsjes uitgeblazen, vuurwerk gemaakt, met snoepjes getrakteerd, kortom, Julie heeft volop genoten en in de belangstelliong gestaan. Alvast een leuk feest thuis.
De laatste twee weken zijn jullie kleuters weer druk in de weer geweest. Vermoedelijk hebben jullie kleuters er al 't een en 't ander over verteld. Maar toch willen we het nog eens in een verslagje gieten voor jullie.
We begonnen iedere dag met een krant moment. Even kijken wat er allemaal is gebeurd. We hadden goed nieuws, we hadden ook slecht nieuws, we hadden binnenlands nieuw, buitenlands nieuws, het weerbericht, schowbizznieuws, grappig nieuws, raar nieuws. We zijn zo veel te weten gekomen over wat er allemaal rond ons gebeurt.
We zijn ook aan de slag gegaan met de kranten, en hebben van een prop een heus knutselwerk gemaakt. Op kranten schilderen was ook eens iets anders. We hebben ook een wedstrijdje gedaan om zo lang mogelijk een spiraal te knippen uit de krant. Onder kranten liggen, op kranten staan met zoveel mogelijk kindjes, door de krant kruipen zonder dat de krant scheurt, met de krant lopen op onze buik zonder handen, voetballen met een krantenbal, hokey met krantenstokken, enz...
Een krantenpak doorgeven als muzikaal pak, dingen inpakken in krantenpapier, ... er was heel wat te doen, klik maar eens op de foto en dan zie je het allemaal.
De voorbije week stond het kleur rood en blauw centraal. Geen paniek alsje kleuter nog moeite heeft om deze kleuren te herkennen. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .
Jonge kleuters laten experimenteren met verf is heel belangrijk. Daar horen natuurlijk ook vuile handen bij.
We hebben de voorbije week dan ook heel veel geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules. Zo kunnen de kleuren ook thuis herhaald worden.
Maandag, dinsdag en woensdag waren onze rode dagen. Fijn dat de kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat was telkens een leuk vertrekpunt.
De kleurentovenaar was ook telkens van de partij. Weet je dat hij gewoon water kan omtoveren in rood water.
Op maandag kleefden we snippers op onze rode bloem.
Dinsdagkwamen we in de klas en zagen we dat Jules een rood stipje op zijn neus had. Dat wilden wij ook. Juf nam de grimeerverf erbij en toverde alle neusjes in rood. Ondertussen zongen we het liedje:
Aan de werktafel hebben we eerst met rode wasco een kunstwerkje gemaakt. Daarna schilderden we er met rode ecoline over.
Woensdag , na het turnen en het puzzelmoment stempelden we het gezichtje van Jules voor ons kleurenboekje.
Donderdag startte de blauwe dag. We gingen op zoek naar allemaal blauwe voorwerpen. Ook de kleurentovenaar was terug paraat.
We mochten vingerstempelen : blauwe druifjes.
We stempelden ook met een blauwe ballon met donker- en lichtblauwe verf.
Vrijdag was het feest. Julie wordt zaterdag 3 jaar en dat moesten we natuurlijk al uitbundig vieren in de klas.
We hebben samen een grote Jules gemaakt voor de jarige. (Een volledige fotoreportage van de jarige volgt in ander verslagje)
In de namiddag hebben we met alle kleuters getoost op het nieuwe schooljaar. Vanuit de werkgroep pastorale kregen alle kleuters en leerlingen een drankje aangeboden in een gepaste beker : d(r)ank-je!
Hierover gaat ook ons jaarthema van school!
Maandag staat het kleur geel centraal. Wie thuis gele kledij heeft mag die gerust aandoen
Het was een leuk belangstellingspunt,we hadden heel veel nieuwe activiteiten....de juffen hadden het knutselen wat onderschat maar alles kwam goed. Volgende week houden we een toonmomentje met alle kleuters van de combiklassen om elkaars werkje te kunnen bewonderen.
Wat je in een klas zoal kan ondernemen met een krant?
papierdeeg maken,vanuit een prop kranten zelf dingen verzinnen; van bloemen tot dino's...
samen op een krant staan,daarna de krant zo klein mogelijk maken maar er toch nog met zijn tweetjes op kunnen staan, krantenkoning spelen ( de koning heeft een kranten'stok 'om de indringers te verjagen,op kranten schilderen,blaasvoetbal gespeeld met een mini krantenvoetbal,krantensnippers blazen en opzuigen met een rietje en geleerd hoe een krant gemaakt wordt en natuurlijk weten we nu ook dat er bomen nodig zijn om papier te kunnen maken. Het was leerrijk maar nu is het tijd voor een nieuw thema:
FRUIT ; de kleuters mogen een stuk fruit meebrengen naar school zodat we weer aan de slag kunnen ....
De eerste franse les werd gegeven aan de helft van de derde kleuters,volgende week de andere helft
De kleuters waren superenthousiast om naar het zwembad te vertrekken en in 1, 2 3 sprongen ze in hun zwempak en doken het water in! Hier zie je enkele foto 's van de derde kleuterklassertjes van juf Heidi. volgende week is groepje 1 aan de beurt! Wat we al kunnen: spetteren met de benen en de handen een kring maken en stappen of lopen in het water op onze knietjes voortbewegen in het water belletjes blazen met een rietje in het water
Alle peuters genoten ervan om te experimenteren met het rode materiaal uit de turnzaal. Ze ontdekten samen met de juf wat ze ermee konden doen: paardje rijden, springen, verzamelen, sorteren, rollen, gooien...
Maandag kleefde juf op alle kindjes een stickertje, telkens op een andere plaats.
Nadat juf Marte op een groot blad papier had getekend mochten we allemaal ons stickertje opMarte kleven en juiste lichaamsdeel benoemen.
Na de speeltijd schilderden we Marte en mochten we ook een klein Juleke
schilderen.
Dinsdag tekende juf een Juleke op ons handje die zich verstopte achter ons rugje. We leerden er een liedje over.
Met onze handjes hebben we geschilderd : 2 kleurtjes mengen op een blad en wrijven maar lekker kliederen. Hierop gaan we dan onze Jules-puzzel kleven.
Toen we op woensdag het liedje opnieuw gingen zingen ontdekten we dat Jules op onze handen verdwenen was?!? Een paar kindjes wisten ons te vertellen dat dit kwam door onze handen te wassen met water en de zeep. Tja, dan veranderde juf het liedje door te zingen: Waar is handje? Waar is duimpje? Waar zijn mijn voetjes? Enz...
Woensdag hebben we ook weer veel geturnd met juf Kris en na de speeltijd puzzelden we met ons geschilderde Jules. Juf was een beetje gemist bij het uitknippen : Jules zijn hoofdje , buik en benen waren afgeknipt. Juf toch!!!!!
Gelukkig weten wij al een beetje (met hulp van juf ) hoe alles in elkaar zit en hebben we Jules mooi opgekleefd.
We hebben het eerst geoefend op een grote puzzel.
Donderdag vertelden we over onze handjes : hoe ze eruit zien, hoeveel vingers, wat we er allemaal mee kunnen doen,
We leerden er een liedje over :
De duim is dik de pink is klein
Drie vingers willen groter zijn.
De pink is klein , de duim is dik
hun baasje dat ben ik.
Aan de werktafel schilderden we op onze handjes . We stempelden ermee op een groot blad : zo gaven we onze vlinder vleugeltjes.
In de namiddag hebben we op blote voetjes in de zaal gespeeld. Er lagen allemaal tapijtjes die anders aanvoelden : zacht, hard, korrelig, koud,
De handjes mochten we niet gebruiken, alleen voelen met de voetjes.
Onze dag werd afgesloten met een tik tak poppenkast in thema van handjes en voetjes.
Vandaag had juf verschillende handjes meegebracht. Juf gaf een opdracht en elk om beurt toonden we het juiste handje.
Daarna hebben we gekleurd, geknipt en gekleefd : van klein naar groot. Ditmaal niet met handjes maar met voetjes.
De twee volgende weken staat het belangstellingspunt
bonte kleuren centraal. Samen met Jules leren we een aantal kleurtjes.
Om de 2-3 dagengaan we rond een andere kleur werken: maandagdinsdagwoensdag donderdag vrijdag
Maandagdinsdagwoensdagdonderdag vrijdag
Misschien kunnen jullie je kindje die dag telkens een kledingstuk aandoen in dezelfde kleur? Als jullie dat hebben natuurlijk...
We zijn reeds goed vertrouwd met kranten.We kunnen de berichten "lezen" en ordenen volgens goed nieuws en slecht nieuws. We herkennen het weerbericht, overlijdensbericht, sportbericht. Een artikel bestaat uit foto's en woorden die we nog niet kunnen lezen.Maar we weten dat woorden met letters gemaakt worden.Onze naam is ook een woord.We leerden( KL3) onze naam in drukletters herkennen. Met krantenstroken legden we de letters van onze naam.De kinderen van de tweede kleuterklas kennen al de eerste letter van hun naam en kunnen die ook maken: de T van Tore , de V van Valentine, de L van Louis.Enkele kleuters maakten grote werken in de zaal.Ik denk dat het een reuzezwembad was, een huis, een bootje,... We knutselden van papier maché leuke dieren en die worden volgende week nog mooi afgewerkt.Om te weten in welke kleuren de dinosaurus moest geschilderd worden raadpleegden we het internet. De kleuters van juf Heidi hoorden en speelden het verhaal van Nisse die de krant mocht kopen van mama en ... de rest vertelt je kleuter wel!
Het was een prachtig prinsen- en prinsessenbal.De kleuters schitterden op allerlei manieren; hun gezichtjes glunderden, hun kleren waren onbeschrijfelijk mooi In de klas stond een feestelijke tafel, we hebben heerlijke taart gesmuld, gedanst, gelachen ,
Wij zaten de voorbije weken niet stil. Er werd een prachtig feest voorbereid: we hebben een prinsessenhoed of een prinsenkroon gemaakt, juwelen ontworpen, prinsenmantels gestempeld, Maar wij letten natuurlijk ook op de detaïls. Wij kunnen nu ook handkusjes geven, sierlijk zwaaien, dansen per twee en we leerden sierlijk lopen met een pittenzakje op ons hoofd. Onze woordenschat is ook al wat uitgebreid. Het belangrijkste was: een jongen is een prins, een meisje een prinses en ze wonen in een kasteel!
Een spontane reactie van een kleuter: Ik vroeg: Wat kunnen we allemaal doen tijdens het prinsen- en prinsessenbal? Een kleuter antwoordde: voetballen(logisch toch )
Het prinsen- of prinsessenlied:
Daar zat een klein prinsenkind (prinsessenkind)
te huilen op de troon,
huilen huilen helemaal alleen,
sta op prinsenkind
en droog je tranen af,
kies een prinsje (prinses) uit de kring die met je dansen mag
tralala lalalalalalala tralala lalalalalalala
Volgende week beginnen we met het nieuwe thema KLEUREN.Voor sommige kleuters is het een eerste kennismaking met kleuren.Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden.
Vanaf maandag (20/09) beginnen we met de rode dag.We zoeken allerlei rodevoorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school.(vergeet niet de naam te noteren!)Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk aandoen!
Vanaf maandag (27/10)start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op woensdag met de kleur geel!U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of u kunt uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag.
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas nog wel eens aan bod.
Kleuren maken de wereld mooi. Kleur daarom ook je leven. Strijk veel hemelsblauw van je vriendelijkheid uit. Gebruik kwistig het geel van je blijdschap! Laat het rood van je liefde niet ontbreken. Borstel er ook wat groen van je opgewektheid door en vergeet niet het wit van je eerlijkheid uit te smeren! Het grijs van tegenslag of het paars van droefheid mogen de andere kleuren nooit overheersen. Ja, maak van je leven een kleurenfeest! Dat zal jezelf en anderen vreugde geven. Al kun je sommige dagen de donkere tinten niet weren: vaag nooit alle kleuren uit! Wie weet of na een erge tegenslag het warme roze je leven komt kleuren!
Wij wensen iedereen een prettig weekend toe en tot maandag, juf Hendi en juf Famke
Deze week stond het thema zakken en tassen centraal.
We waren nieuwsgierig en keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4 verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
We hebben geschilderd met de borstels : een schooltas.
Op dinsdag kwamen we in de klas maar Jules was er niet. We gingen overal zoeken en vonden hem in een grote reistas. kiekeboe riep hij plots.
In die tas zaten nog allemaal andere tassen : een rugzak, een handtas, een schooltasje, een verjaardagszakje, een boodschappentas , een koeltasje,
We vertelden waarvoor we die zakken allemaal gebruiken.
We mochten zelf ook eens verstoppertje spelen en kropen één voor één in de grote tas.
Aan de werktafel versierden we onze grote tas met bollen en rollen.
Deze tas zullen we geregeld meekrijgennaar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Woensdag hebben we geturnd met juf Kris en na de speeltijd gaan we telkens geleid puzzelen met de juf.
Deze keer waren het puzzeltjes van Jules : 4 , 6 en 9 stukken.
De meeste kindjes kunnen die van 4 maken, een aantal ook al die van 6 en slechts enkele die van 9.
Donderdaghebben we gepraat over allemaal prenten rond thema naar school: wie zien we, wat doen ze, hoe kijken ze, Hier kwamen de gevoelens blij en verdrietig aan bod.
Aan de werktafel mochten we knippen en kleven : wat hoort in de schooltas?
Wisten jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
En we hebben gestempeld met ons vuistje. Juf toonde eerst hoe we een vuistje moeten makenen dan lekker kliederen met de verf.
Volgende week zullen we werken rond het belangstellingspunt Ik en mijn lichaam : handen en voeten .
We starten met het waarnemen van ganse lichaam en zo ontdekken de kleuters hoe hun lichaamsschema in elkaar zit .Aan de hand van allerlei spelletjes en activiteiten leren de kleuters de verschillende lichaamsdelen kennen.
Uiteindelijk staan de handen en de voeten centraal.
Wat voor liefs maar ook minder lieve dingenkunnen we allemaal met onze handjes en voetjes doen ?
Het worden alvast leerrijke dagen voor uw kleuter.
groetjes juf Sabien
P.S.: ga naar vorig artikel , ik in mijn klas, voor meer foto's van de eerste schoolweek.
Onze eerste week zit er al op en zoals beloofd op de info-avond volgt hier een bericht met onze activiteiten in de combiklassen. Onze eerste evaluatie was positief,het werken met kleuters van verschillende leeftijden is leuk en boeiend.
wat deden we zoal;
Na een brainstorm van de drie juffen hebben we de volgende activiteiten bedacht en natuurlijk ook uitgewerkt. We werkten vooral rond positieve ingesteldheid,morele en sociale doelstellingen.
We hebben elkaar leren kennen met onze verschillen en gelijkenissen,we bekeken onze haarkleur,huidskleur,kleur van de ogen en ontdekten dat we allemaal anders zijn maar toch wel bij elkaar horen.We maakten groepjes via deze overeenkomsten.
We schilderde op onze eigen foto en sommige kleuters leken er sprekend op andere maakten een echte make-over mee .
We versierden onze klasdeur met onze eigen foto die we gebruiken als aanwezigheidskalender.
De kleuters(3e) van juf Griet gingen voor de eerste maal zwemmen .
We luisterden naar verschillende verhalen ook over Jezus de kindervriend en het eerste verhaal van axenland.
We hebben gefilosofeerd rond prenten. We deden een tikspel met onze boekentassen.
De kleuters leerden de kalenders en afspraken in de klas.
Rond sociale vaardigheden en leren leren kozen we de volgende items:
de kleuter is beleefd tegen de juf
de kleuter kan focussen
Niet alle activiteiten zijn hier beschreven maar geniet van de foto's zo komen jullie nog veel meer te weten...
Volgende week is ons thema : KRANTEN ,de kleuters mogen kranten meebrengen .
Met kranten kun je heel veel doen: lezen, bekijken, gebruiken als onderlegger, oprollen, scheuren, in knippen, vouwen,op tekenen en schilderen,proppen maken, ermee zwaaien, er op staan, eronder liggen,... Duizend mogelijkheden!!
Geef maandag een dikke krant met je kleuter mee: we zullen er een week lang mee werken en spelen!
Allemaal actieve , spelende en ontdekkende peutertjes in de turnzaal!
Na het exploreren volgen telkens enkele gerichte oefeningen:
Eerste oefening: loop van de bank naar de mat en , loop rond de mat en terug naar de bank: geslaagd! Tweede oefening: loop naar de mat en spring er op, spring eraf en loop terug naar de bank: bijna iedereen geslaagd!( met een beetje hulp) volgende keer: nog wat oefenen tot iedereen dit vlot kan en dan volgt weer een nieuwe oefening in het begrijpen en vlot uitvoeren van een verbale opdracht. Later volgt deze oefening op een prent en kunnen de kindjes de oefening" lezen "en zelfstandig uitvoeren. Begrippen zoals: start, rond, op , terug, spring, stop krijgen al een concrete betekenis .
OPGELET!! Data 's zijn aangepast.Op 20 en 27 oktober is er geen watergewenning vanwege sportweken in de lagere school. Dan kan de schoolbus ons niet naar het Spillebad brengen.
Data en groepjes watergewenning op woensdag voor de kinderen van de derde kleuterklas
Juf Griet : Juf Joke: Juf Heidi: 8 september 15 september 22 september 29 september 6 oktober 13 oktober 10 november 17 november 24 november 1 december 8 december 15 december 22 december
Alix Laetia Michiel Arthur Estée D Tristan Rani Femke Martha Wannes Arne Charlotte Zjef Sébastien Amelia D Amélie V Flore Eliano Arian Maurice Loic Febe Thijs Lucas Estée V Aline Justine Henri Lauren