Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
20-05-2010
Bewegen is ... GEZOND !!!
Fietsen is leuk, heel leuk. Dit hebben we vandaag ondervonden op de speelplaats. We hebben de verschillende fietsen eens goed bekeken, sommige fietsen hebben 2, 3 of 4 wielen; alle fietsen hadden een stuur maar niet iedereen had pedalen aan zijn fiets... We hadden weer veel te vertellen en te vergelijken! (Als je op Jules klikt kan je de foto's zien.)
O ja, je moet altijd je stuur vasthouden als je fietst, alleen als je een wielerwedstrijd gewonnen hebt mag je je stuur loslaten en juichen! (wist een alerte peuter me te vertellen)
Rie ra riets, wij rijden met de fiets, wij rijden met de rode fiets, rie ra riets!!!
Volgende week beginnen we een beestige week met als thema: olifanten! Wij werken het boekje uit: Elmer, de kleurenolifant. Elmer is een olifant, maar geen gewone olifant hij is een gekleurde lapjesolifant.
Alles wat je hebt over olifanten mag je meegeven naar school: knuffels, boeken, prenten, video's, ... Gelieve alles te naamtekenen.
Jongens, meisjes, aan de kant, daar komt mama Olifant. Grote voeten, grote oren, en een lange slurf van voren. Jongens, meisjes, aan de kant, daar komt mama Olifant.
Het was de beurt aan de tweede kleuterklas om naar het Spillebad te gaan. Met zeer veel zin in waterpret vertrokken we om 10 u met de bus... De kleutertjes waren wat gespannen en zenuwachtig en het omkleden ging gepaard met veel gelach, geroep en gegieche! Toen ze het kleuterbad zagen, was alle spanning verdwenen en plonsden en speelden ze in het water! Het douchen en aankleden verliep vlot en om 11u20 keerden 14 frisse, blije gezichtjes terug naar school!
Ons thema is jungle, we werken rond dit thema om ons voor te bereiden op het schoolfeest.
We hebben nieuwe dieren leren kennen zoals een tapir en een toekan,de andere dieren kunnen we juist benoemen. We hebben onze klas wat aangepast om in de sfeer te komen.
We hebben gepraat over 'genieten' en ontdekten dat we via een massage tot rust komen,we leren ook 'neen' zeggen als we iets niet leuk vinden.
Bij een 'clim' activiteit leren we leiden en volgen; we moeten de ander nadoen zonder iets te wijzigen; voor sommige kleuters is het moeilijk om een ander te imiteren andere kleuters zijn graag de volger.De kleuters moeten zowel leider als volger leren zijn .
We maken slangen,kleuters knippen,kleven en mogen de nietmachine gebruiken,de kleuters van het tweede maken een compositie voor hun papa maar we gaan natuurlijk niet alles verklappen !!!
Op donderdag 20 mei mogen alle peuters hun fietsje meebrengen naarschool.Gelieve duidelijk de fiets te naamtekenen, op vrijdag 21 mei mogen alle fietsjes terug mee naar huis. Dank u wel voor de medewerking.
Met vriendelijke groetjes, juffrouw Leen en juffrouw Famke
Nieuw!!! link voor leerrijke peuter-en kleuterspelletjes: PROBEER HET SNEL UIT
Beste ouders,
In de linkerkolom, onder de bezoekersteller, vinden jullie de link: enkel aanklikken en je bent er!
Met deze kinderspelletjes voor peuters en kleuters maakt uw kind al vroeg kennis met de computer die niet meer uit onze maatschappij weg te denken is.Via de plaatjes is het voor uw kind leuk om samen met hem/haar de spelletjes te kiezen om te spelen.
Peuterspelletjes.net biedt u veel mogelijkheden om uw kind al spelend te leren met verschillende moeilijkheidsgraden zoals met de cijfers en letters, kleine sommetjes en memoryspelletjes.
Neem lekker de tijd om met je kindje een van de leuke spelletjes van deze site te spelen of kies een mooie kleurplaat uit, en print deze, zodat je kind die kan kleuren, er is genoeg keuze, iedere keer een ander spelletje of een andere kleurplaat om af te wisselen. Ook ideaal op dagen met slecht weer wanneer u meer binnen bent. U laat uw kind tegelijkertijd al vroeg op een plezierige wijze kennismaken met de pc. De computerspelletjes zijn specifiek afgestemd op peuters en kleuters en u kunt dan ook nog bij verschillende spelletjes een moeilijkheidsgraad kiezen van laag naar hoog, zodat u het spelend leren langzaam kunt opvoeren, dit is voor uw kind ook uitdagender.
Ook zijn er speciale werkbladen afgestemd op het leren, bijvoorbeeld het ABC en de cijfers 1 t/m 10, hiermee kan uw kind spelenderwijs kennis maken met cijfers en de letters van het alfabet.De Boerderij met het spelletje "dierengeluiden" bijv. kunt u uw kind op een speelse manier de dieren en de bijpassende geluiden leren kennen/onderscheiden, en de dierenlegpuzzeltjes, kennismaken met de verschillende soorten dieren en tevens is het goed voor de motoriek. Nieuw op deze pagina zijn de cijfers die uw kind kan kleuren en leren schrijven en zodoende makkelijk kan leren tellen en daarna sommetjes maken en de doolhofjes met moeilijkheidsgraden zijn ook een leuke uitdaging.
Uw kind zal het ook prachtig vinden om de spelletjes te spelen met de bekende televisiefiguren zoals Bob de Bouwer of Kabouter Plop, dit geldt ook voor de kleurplaten van Spongebob, Nijntje en Disney.
Vandaag ging een reuze-orka met ons mee naar het zwembad! Ook juf Jozefien was in het Spillebad om met de kinderen te spelen en hen te begeleiden. Het was zeer leuk en we zegden ook : " Dank u wel !" aan Kathy die ons wekelijks met de schoolbus naar het Spillebad bracht!
Gisteren was het groot feest voor alle mama's maar vandaag werd Lara gevierd. Ja, ja, kleine meisjes worden ook groot en Lara is nu ook al 3 jaar geworden. Als haar verjaardagskroon gemaakt was, hielp Lara heel trots de verjaardagsstoel klaarzetten. En het feest kon beginnen...
Wij zijn ook gestart met ons nieuw thema 'ik ben behendig', wij hebben allerlei oefeningen en spelletjes gedaan met de bal: de bal opgooien en vangen, naar elkaar gooien, per kleur sorteren, gooien of rollen naar elkaar, op de bal schoppen, ... Het was een leuke bedoening in de turnzaal !!! Geniet maar mee van de 'bewegende' foto's...
Op maandag hadden we bezoek in de klas. Juf Ulrieke , stagiaire, kwam een verhaal vertellen : Wil je me dragen ?
Over een jongetje Thomas die de hele morgen in het park gespeeld heeft. Het is tijd om naar huis te gaan maar Thomas is ergmoe. Hij strekt zijn armpjes uit en vraagt : Wil je me dragen mama ? Maar mama heeft een beter idee
We luisterden heel geboeid . Daarna deed ze nog een spelletje met ons : wat is verdwenen onder het doek?
Aan de werktafel werkten we in alle geheim verder aan ons geschenkje voor mama.
Op dinsdag was het feest voor Laurien. Ze werd 4 jaar en iedereen heeft het geweten hoor. Ze was superenthousiast.
Ook op woensdag kwam juf Ulrieke . Eerst bracht ze een versje aan. Daarvoor had ze van alles mee die gebruikt werd tijdens het opzeggen.
In mijn tuin, in mijn tuin,
groeien madeliefjes.
Pluk er één, pluk er twee,
breng ze voor jou moeder mee.
Zet ze op haar hoed,
dat staat haar reuzegoed!
We deden nog een taalspelletje met telefoons. We vonden het héééél leuk.
Donderdag had juf kaartjes mee met een mama en papa op.
Elk om beurt moesten we de kledij (gekleurde kaartjes) juist naleggen.
Daarvoor moesten we heel goed kijken !! Soms moest juf een beetje helpen maar meestal ging het heel vlot.
We werkten ons geschenkje af zodat juf alles kon inpakken.
(hopelijk blijft het dicht tot zondag!!!)
Als slot hielden we vandaag een kringgesprek over een praatplaat van Jules die met mama speelt. We mochten vertellen wat wij allemaal met mama doen of graag zouden doen met ons mama
We stempelden een ketting : de 2 kleurtjes mochten we kiezen maar dan volgden we een patroon.(telkens kleurtje wisselen )
Als slot hebben we nog gezaaid in de potjes voor ons lentemandje.
Hopelijk genieten jullie, lieve mamas, zondag van Moederdag en zijn jullie héél tevreden met het cadeau dat onze kleine kapoentjes voor jullie maakten.
Veel plezier!!
Het thema van volgende week is de eend van Jules .
Jules zit in bad en bewondert zijn trui. Niemand in zijn klas heeft zo'n mooie eendentrui! Hij droogt zich af en trekt hem aan. Maar ... de eend op zijn trui is verdwenen. Dus jaat Jules op zoek.
Het volgende thema is 'ik ben behendig'. Behendigheid impliceert dat de peuters leren om hun bewegingen onder controle te houden (zelfredzaamheid). Tergelijkertijd gaat het om activiteiten, zoals fietsen, waarbij alle zintuigen gemobiliseerd worden. Wij zullen in dit thema vooral veel doen: ritmespelletjes, balspelen, fietsen, bewegingsomloop, ... Het beloven actieve weken te worden!!!
Het verhaal waar we mee werken is: 'Jules en opa fietsen naar het park.'
Jules zit in de fietsstoel achterop bij opa. Zo rijden ze samen naar de vijver in het park. 'Ringelingeling!' doet de fietsbel van opa en ze stoppen.
De ganzen en de eenden stappen snel uit het water en komen dichterbij. Jules springt achteruit want hij is een beetje bang.
Opa heeft een zak met brood meegebracht. Om de beurt gooien ze broodkruimels.
Daarna fietsen ze traag rond de vijver, tot aan de speeltuin.
Jules rolt over het gras, kruipt in de zandbak en glijdt van de glijbaan. Op het klimrek klimt hij helemaal naar boven.
' Dag opa!' roept Jules. Opa zit rustig op de bank en zwaait.
Met de peuters gaan wij apart op schoolreis als het mooi weer is. Wij gaan eens naar het 'verre' Sterrebos in een voormiddag. Een hele dag op schoolreis gaan zou voor veel peuters te vermoeiend of te druk zijn. Wij zullen zeker op tijd de datum laten weten!
Allerliefste mama's, geniet zondag van jullie feest!!!
Met vriendelijke groeten, juffrouw Leen en juffrouw Famke
Voor de laatste keer ging groep 1 naar het Spillebad . De kleuters mochten vandaag speelgoed meebrengen van thuis en genieten van de grote glijbuis!Vooral de jongens hebben hard gespetterd en de meisjes hard gegild!! Ook meester Cédric was van de partij en speelde vrolijk mee. Xander probeerde telkens de lieveheersbeestjesbal te vangen die de meester naar hem gooide. Jammer dat Fraukje niet in de buis durfde, zelfs niet op de schoot van de juf, maar ze genoot ervan om met het opblaasbootje te spelen! Doriano kreeg er niet genoeg van om met het waterpistoolzwaard van Jamie Lee te spelen. Geduld groep 2: volgende week is het jullie beurt En dan komt juf Jozefien met jullie mee om te spelen!
Gisteren was de grote dag voor Laurien . Na 2 ongeduldige weken was het eindelijk zover : haar 4de verjaardag. In klas nam ze vlug plaats op de verjaardagsstoel en genoot met volle teugen van haar feest. Samen met Jules ging ze als een klein prinsesje naar huis. Nogmaals een dikke proficiat van alle vriendjes, Jules en juf Sabien
Michèle kwam deze morgen toe op school met de woorden: 'Wij gaan voor mij een verjaardag vieren' Even later zat ze al 'zo fier als een gieter' op de verjaardagsstoel. Al haar vriendjes zongen en dansten als de besten voor haar.
Maandag vertelde juf het boek Raad eens hoeveel ik van je hou? over 2 hazen, Hazeltje en Grote Haas, die vreselijk veel van elkaar houden. Maar hoeveel precies - dat is niet makkelijk te meten!Zo bracht juf de betekenis van graag zien aan, wie en wat kunnen we allemaal graag zien.
Onze mama (en de papas ook natuurlijk) staat natuurlijk op de eerste plaats . En wat zien de meeste mamas heel graag ?? Bloemetjes natuurlijk!!
Aan de werktafel versierden we een blaadje met zijdepapier en kleeffiguurtjes. Juf zal er dan een mandje van maken. Daarin komt een potje met zaadjes.
Dinsdag had juf een paar bloemen mee. We leerden over de stengel, de blaadjes, het hartje van de bloem en de bloemblaadjes.
Aan de werktafel mochten we proberen zelf een bloem te schilderen. Er zaten hele mooie exemplaren tussen.
In de namiddag vertelde juf een verhaaltje over een klein, bang zaadje. Daarna hebben we bloemetjes gezaaid. Elke dag een beetje water, veel zon, en vooral wachten wachten totdat we een stengeltje zien.
Woensdag vertelden we over 4 prenten,daarna moesten we tellen en ze in de juiste volgorde leggen. Eerst kindje met één bloem, daarna 2 bloemen, dan veel bloemen en uiteindelijk gaf het kindje de bloemetjes aan mama. Nadat we dit klassikaal hadden ingeoefend mochten we dit alleen aan de werktafel doen. Juf heeft niet geholpen, t was eens om te kijken of we goed opgelet hadden in de kring.
Donderdag kwam de dokter naar de klas: we werden allemaal gemeten en gewogen. Daarna werden de oogjes en de oortjes gecontroleerd.
Gelukkig was er nog een beetje tijd over zodat we aan ons cadeautje voor mama konden beginnen. Maar , geen fotos, want dit blijft voorlopig nog een verrassing.
Op vrijdag had Kyara een verrassing mee. Ze had verteld aan haar oma dat Blubje gestorven was en oma besloot om een nieuw vriendje te kopen voor Flupje. En zo zitten er terug 2 visjes in de visbak. Kyara koos ervoor om het visje Marietje te noemen. Dank u wel oma!
Verder vertelde juf het verhaal van Jules :
samen met zijn zus wou hij mama en papa verrassen in hun grote bed, ze knutselden samen een hartjesslinger voor hen. Daarmee waren ze natuurlijk heel blij.
Wat we verder deden aan de werktafel is terug geheim.
Jules had gisteren een foto van zijn mama meegebracht. Hij vertelde dat zijn mama heel lief en mooi is . Hij is nu natuurlijk benieuwd hoe onze mamas eruit zien. We mogen daarom maandag een foto meebrengen van ons mama.
.
Volgende week werken we dus verder rond het thema mamas feest .
Op dinsdag vieren we ook de verjaardag van Laurien.
Op 9 mei is er een heel groot feest en dat voor een heel bijzonder persoon: namelijk voor de allerliefste mama van de hele wereld.De peuters praten heel graag over HUN mama, de woorden gaan we naar mama, het is mijn mama, komen in een peuterdag verschillende keren voor.Het zal een geheimzinnige weekzijn en onze missie is om onze mama te verrassen!
Ik kan natuurlijk niet veel meer verklappen want anders nemen de peuters het me misschien kwalijk dat ik de verrassing verknald heb
Zou het mogelijk zijn om volgende week een genaamtekende zak mee te geven met uw kleuter? Er is één grote voorwaarde: de zak mag totaal niet doorzichtig zijn en je mag die niet openen voor zondag 9 mei...
Bedankt lieve moemoe van Willem en Wannes om voor Tweety te willen zorgen en het vogeltje een nieuwe goede thuis te geven. Ik hoop dat het kanarietje je veel gezellige momenten en gezelschap brengt!
De paasvakantie ligt alweer een tijdje achter de rug. Ondertussen hebben wij in de derde kleuterklas niet stil gezeten. We werkten rond het thema bloemen. Dank u wel voor de vele bloemen die we gekregen hebben om onze klas op te vrolijken. Het was echt heel kleurrijk en aangenaam. We hebben de bloemen eens bekeken, de vormen, de kleuren, de geuren, de blaadjes, de stamper en de meeldraden. We hebben ook één bloem mogen uitkiezen die we dan zo realistisch mogelijk probeerden na te schilderen (zie foto's) we maakten ook bloemenmandala's met veel geduld en mooie kleuren. Bepaalde kleuters hebben ook een echte bloemenweide gemaakt met papieren bloemen. in de poppenhoek was er een bloemenwinkel waar bloemen verkocht en gekocht konden worden met echt geld. kortom, we hebben zeker niet stilgezeten. Bekijk gerust eens onze foto's door op de foto te drukken.
Deze week hebben we het thema: " een warm hart voor mama" Als je thuis nog een klein flesje cola of water hebt die leeg is, mag je het meegeven met uw kleuter. Dit zouden we kunnen gebruiken om iets mee te maken. Alvast dank!
Volgende week start Jozefien Maertens in de klas met haar stage voor twee weken. Zij neemt dan de klas over en brengt een heel leuk thema aan. nl Senegal. Jozefien heeft daar zelf drie maanden verbleven voor haar buitenlandse stage, en ik ben zeker dat ze haar ervaringen met hart en ziel zal kunnen overbrengen op de kleuters. juffrouw Jozefien vraagt of de kleuters die een bekkentje hebben thuis om te wassen, ze dit willen meebrengen naar de klas. liefst met hun naam erop. Na twee weken krijgen ze die dan ook terug mee naar huis. (je moet zeker niet speciaal een bekkentje gaan kopen!)
Tot de volgende keer,
groetjes juf Joke en de kleuters van derde kleuterklas
We zijn op speurtocht geweest en hebben sporen ontdekt in de zandbak. We hebben zelf een spoor gemaakt met behulp van pijlen . De kleuters van de derde klas kunnen al zelf een speurtocht maken met pijlen en de kleuters van het tweede bleken goede speurneuzen te zijn.We hebben een monodruk gemaakt met sporen ( een tekening maken op een beschilderde plaat en afdrukken),gestempeld en gerold met structuurrollen.
De kleuters mochten oude laarzen van de juf aandoen en met verf voetsporen afdrukken.