Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
17-03-2010
clim:krijten
Hallo!
Met de eerste lentezon trokken we snel naar buiten om er een leuke schrijf-en teken activiteit te doen.
Opdracht: Je kiest een vriendje om samen te werken. Je neemt krijtjes en 1 hoepel. Je gebruikt de hoepel om samen een cirkel te tekenen De cirkel gebruik je als start voor de bloem Schrijf je naam in de bloem Wacht op de juf voor de fotoshoot Ga alle bloemen bekijken Ruim je krijtjes en hoepels op:klaar!
Dit lukte aardig want er waren enkele leuke , originele bloemen te zien op de speelplaats!
We werken deze week nog verder rond het thema kleuren .
Deze week maken we een echt kunstwerk ; we bekeken enkele werken van Corneille,Mondriaan en Harrie Sijbers . Deze werken spreken de kleuters aan omdat ze zeer duidelijk en kleurrijk zijn. We hebben ze goed bekeken en er een eigen interpretatie op gemaakt , bekijk de werkjes maar eens ,we zijn er fier op !!
We luisterden naar het verhaal van Jimmy en zochten samen met de juf naar de diepere betekenis van het verhaal; we vonden de verschillende gemoedstoestanden van Jimmy ( kleuters van de 2e klas kunnen dit al zeer goed) We merkten dat we in 1 situatie verschillende gevoelens kunnen hebben .
We maken speeldeeg in verschillende kleuren en bakken de werkjes zodat we er mee kunnen spelen. We leren reeksen maken ; we onthouden de volgorde van de kleuren en zetten die voort....
De eerste zonnestraaltjes durven al eens tussen de wolken tevoorschijn komen.De sneeuwklokjes, krokussen, narcissen en tulpen kruipen al voorzichtig uit de grond, sommige bomen krijgen al bloesems en blaadjes.De vogels hoor je 's morgens nu en dan al eens fluiten. Het was misschien een hele koude (en lange) winter maar met de piepkleine veranderingen in de natuur krijg ik toch al wat lentekriebels... Wij zullen in de klas ook praten, spelen en knutselen over de natuur, namelijk over de bloemen.We bestuderen de bloem met bijna al onze zintuigen!
Op een dag krijgt Jules 10 zaadjes van buurman. Hij zaait ze op een zonnige plek in de tuin. Na enkele dagen staan er al piepkleine plantjes.
Maandag had juf een tasje mee met allemaal spulletjes uit de badkamer. We bekeken alles en vertelden waarvoor het dient. We legden alles bij een prent van gezicht , haren of tanden.
Aan de werktafel schilderen we de helft van een blad vol met streepjes, daarna vouwde juf het dicht, goed wrijven en plots zien we dat de andere helft ook helemaal beschilderd is.
Toen we dinsdag met zijn allen gezellig in de zithoek zaten te praten moest Jules plots heel hard niezen. En er hingen vieze snottebellen aan zijn neusje!
We namen snel een zakdoekje voor hem en hij trompetterde er op los.
Jules kan zijn neus heel goed snuiten. Hij leerde het ons:
We mochten het allemaal eens uitproberen.
We leerden ook een versje :
Hatsjie! Hatsjie! Ik nies.
En mijn neus is heel vies.
Even wachten
Zakdoek pakken snuiten
Alle snottebellen buiten!
In de knutselhoek stempelden we met kurkjes op een karton. Hiermee zal juf een hoesje maken om over een zakdoekendoos te schuiven. Zo wordt neusjes snuiten op slag aantrekkelijker. Als de doos leeg is, kan het hoesje over een nieuwe doos geschoven worden. Handig hé!
Daarnaast mochten we ook een prent van Jules kleuren die een zakdoek vasthoudt.
Woensdag vertelde juf het verhaal van Jules op het toilet. Waarin Jules al helemaal alleen op het toilet kan gaan. Maar deze keer valt het een beetje tegen Hij gaat op school naar het toilet : hij plast, doet kaka, veegt zijn bips af en wast zijn handen. Toch ziet zijn mama s avonds vlekken in zijn onderbroek.
We mochten een bad schilderen aan de werktafel.
Donderdag speelden we een spelletje : juf legde 5 badspulletjes in het bad.
Zonder te kijken, enkel door te voelen, moesten we het juiste voorwerp zoeken onder de handdoek. (begrippen hard en zacht kwamen aan bod )
Aan de werktafel hebben we zeepbellen geblazen om dan af te drukken op ons bad. Want wie zit nu niet graag in een bad vol schuim!!!
We mochten zeker niet zuigen aan het rietje, wat we meestal wel doen als we een rietje in een flesje steken. Een paar kindjes hadden bijna een gekleurd mondje!!!!!
Gisteren vertelden we over een praatplaat van Jules over handen wassen.
We schilderden onszelf onder de douche.
Ook in de poppenhoek kunnen we onszelf en de popjes verzorgen en lekker laten ruiken!!!
Volgende week vertellen we nog verder over pret in het bad
Zoals jullie wellicht al weten zijn er in onze klas verschillende hoeken.Alles heeft er zijn plaats en elke hoek heeft een eigenheid.In elke hoek doen de kleuters andere dingen
Sinds we in onze vernieuwde klas zitten, hebben we een nieuw hoekje én een nieuw vriendje bij in de klas.Misschien heeft jullie kleuter al over Tofkeverteld ?Het is het vriendinnetje van onze klaspop Jules.Ze heeft een eigen huisje in onze klas.Wisten jullie dat ze niet in een bedje slaapt, maar wel in een poppenwagentje ???
We waren zo blij met dat vriendinnetje erbij, dat we maar een hoekje hebben bijgemaakt in onze klas, nl. een Tof-hoekje.Daar willen we jullie graag wat meer uitleg over geven.
Het Tof-hoekje hebben we samen ingericht.We hebben er een tafeltje (met tafelkleedje) in gezet met daarop we het huisje van Tofke .
In het Tof- hoekje staat niet alleenhet huisje van Tofke, maar ook nog enkele andere dingen o.a. een beeld van Jezus en zijn mama, een kaarsje,een bloemetje, een groot, dik boek : de Bijbel waar de juffen soms verhalen uit vertellen over Jezus en Maria .
Het is een hoek waar de kleuters kunnen vertellen, genieten, bewonderen, ervaringen opdoen, het even stil maken, verhalen beluisteren en beleven, Maria en Jezus leren kennen, nieuwe liedjes leren
U kan de foto's bekijken als u op het kruisje klikt.
Heel dicht bij Jezus is het fijn,
Laten we samen zijn vriendjes zijn
Hé, stap je mee met mij in een lange rij ?
Het is zoveel leuker op stap met jou er bij !
Zo, als jullie in de toekomst over Tofke horen praten, weten jullie tenminste over wie of wat jullie kleuter vertelt
In de 2e kleuterklas werken we rond het thema 'kleuren'.
Juf Heidi is afwezig en wordt vervangen door juf Leen en juf Griet .
We brainstormden rond dit thema samen met de kleuters en zo konden we van start gaan.
Wat doen we zoal deze en volgende week?
we leren kleuren mengen, we leren namen van kleuren die we nog niet zo goed kennen zoals beige,olijfgroen,lila....
We kennen elkaars lievelingskleur, we vertellen verhalen zoals 'Geeltje en Groentje', Elmer grapjas , we kleuren mandala's ( sommige kleuters zeggen sandalen ) ,we spelen spelletjes waarbij we moeten tellen en ook nog het juiste kleurpotlood moeten zoeken,we mogen schilderen met de rollen om een achtergrond te maken .....
In de kleuterklas zijn we ook bezig met 'leren leren ' en deze week gaan we extra aandacht geven aan :' de kleuter kan focussen'
Het puntje voor sociale vaardigheden is : 'de kleuter heeft respect voor anderen'.
Juf Eva kwam een dagje op bezoek om de kleuters beter te leren kennen , ze zal haar stage in de tweede kleuterklas doen ( laatste stage van haar opleiding)
Het thema waarond we nu gewerkt hebben is gezonde voeding. Misschien heb je het al gehoord van je kleuter. We hebben eens onder de loep genomen wat wij s' morgens allemaal eten. Ook de voedingsdriehoek hebben we bekeken en voorbeelden gezocht in tijdschriften om in de voedingsdriehoek te kleven. Ook de kunstenaars kwamen aan bod, bij het schilderen van een stilleven "een fruitmand". Om een kader te maken mochten we eens stempelen met aardappelen. Ook het verhaal van wortel en zijn vriendjes hebben we beluisterd en bekeken. Nadien konden de kleuters een kleuroefening kleuren van wortel. We deden ook stempeloefeningen met de woorden: kiwi, appel, banaan, pompelmoes. Natuurlijk hebben we ook met echt fruit gewerkt, en hebben we fruitbrochetten gemaakt en nadien smakelijk opgegeten!
volgende week werken we rond het thema kleur... tot de volgende keer groetjes van de kleuters van de 3de kleuterklas en juf Joke
Na de verbouwingen van de kleuterklassen, is de "oude" turnzaal weer vrij en voor de " nieuwe" peutertjes was het wennen aan de "nieuwe" turnzaal waar juf Sabien een half schooljaar met haar kleuters onderdak vond. Hieronder enkele kiekjes
Maandag waren we allemaal blijBlub en Flup terug te zien.
Juf leerde ons een versje over visje Blup.
Visje Blub, doe je een kunstje.
Spring eens uit je bak.
Visje Blub, geef me een kusje.
Goed zo, dikke smak.
Aan de werktafel hebben we geknipt en gekleefd : de visbokalen met evenveel visjes moesten we naast elkaar kleven.
Dinsdag speelden we een bewegingsverhaal in de speelzaal.
Juf vertelde dat we visjes waren , de zaal was de zee.
We beleefden verschillende avonturen tot we helaas op het einde gevangen werden door de visser.( juf moest nogal lopen want er zaten hele vlugge vissen bij)
We kleurden visjes en kleefden ze dan van klein naar groot
Woensdag hadden wij allemaal een dagje vrij want het was pedagogische studiedag voor de juffen.
Donderdag vertelde juf het boek de allermooiste vis.
Knobbel ligt doodziek op de bodem van de zee. Slechts één medicijn kan hem helpen : het rode zeewier. Regenboog en kleine Vinnie beginnen aan de gevaarlijke tocht op zoek naar het zeewier.
Aan de werktafel hebben we een groepswerk gemaakt rond dit verhaal : een aantal kindjes schilderden met verfrollen de zee, andere kindjes mochten een visje tamponeren. Ondertussen hadden er al andere kleuters repen gescheurd die we opkleefden : dit waren de plantjes van de zee.
Ook het rode zeewier die in het verhaaltje als medicijn werd gebruikt zijn we niet vergeten.
Vrijdag deden we een kringactiviteit rond de begrippen meer minder evenveel.
De kindjes die nog niet geknipt en gekleefd hadden konden ditnu nog doen.
Zo, ons thema vissen zit erop. Blup en Flup blijven wel in ons klasje.
We gaan ze goed verzorgen : elke dag eten geven en wekelijks
een vers badje.
Volgende week staat het B.P. pret in bad centraal.
(op aanvraag : B.P. staat voor : belangstellingspunt)
Een bad nemen zullen we niet doen ( de popjes en Jules misschien wel ) maar
tandjes poetsen, neusjes leren snuiten, staat wel op ons programma.
De kleuters van de tweede en derde kleuterklas komen telkens een halve dag naar de kleine klas,we zijn dan met ongeveer 15 kleuters . Het is leuk om de verschillende leeftijden bij elkaar te hebben,zo leren ze heel wat van elkaar .
Deze week hebben we smaken leren benoemen , dit blijkt niet eenvoudig .
We kennen allemaal suiker maar welke smaak hoort daarbij ....ZOET natuurlijk . We proefden rozijnen,zout,olijven,tomaat,sinaasappel,mosterd en benoemden de bijbehorende smaken.Niet alle kleuters durfden van alles proeven ( en dit moest natuurlijk ook niet)
Deze morgen waren we met niet zoveel kleuters in de klas, maar dat kon zeker de pret niet bederven! Wij hebben gewoon dubbel zo hard gezongen! Hiep, hiep, hoera voor Marthe en Warre. Onze feestvarkentjes genoten van het feest, kijk maar mee naar onze foto's.
Wij zijn heel blij dat we terug een eigen plekje hebben,iedereen heeft zijn vertrouwde plaatsje terug....de ambulante klas is vooraan ( waar juf Famke's klas was)
Deze week hebben we gepraat over gezonde voeding en 'Dainamix' heeft ons gezonde tips gegeven o.a. * wij moeten 5 maal per dag een portie fruit of groente eten, we gebruiken elke dag melkproducten en we nemen een gezond vieruurtje.
Wij hebben samen een gezond tussendoortje gemaakt nml. een smoothie . Hoe maken we een bananensmoothie ? Neem een banaan en doe hem in stukjes , doe die stukjes samen met melk in een blender ( of gebruik de mixer) Giet dit schuimige drankje in een leuke beker en je hebt een prima tussendoortje !!
Deze week hebben we ook geleerd om elkaar een complimentje te geven, leuk om dit ook eens thuis uit te proberen met je kleuter .
Maandag was het dan zover : onze eerste dag in onze nieuwe klas.
Zowel voor juf als voor ons was het een grote aanpassing .
Nadat we onze 6 nieuwe vriendjes hadden verwelkomt maakte juf kettingen
voor een aantal hoekjes : 4 voor de poppenhoek boven, 3 voor de bouwhoek boven en 4 voor de zandtafel. Als er geen kettingen meer aan het haakje hangen is er geen plaats meer in het hoekje. Elke hoek heeft zijn kleur, we mogen ook niet met een gele ketting in de rode poppenhoek.
Juf moest in het begin ons de hele tijdin de gaten houden want we durven wel eens proberen om er toch stiekem bij te kruipen maar helaas het lukte niet hoor.
Na twee dagen verliep dit reeds heel vlot.
Juf vertelde nog het verhaal van de knuffels van Jules .
Zus heeft op haar kamer een huis gemaakt voor al haar knuffels. Jules mag zijn knuffels ook allemaal naar het nieuwe huis overbrengen. Maar zijn kamer is dan wel erg leeg. Daar wordt Jules verdrietig van! Gelukkig kun je ook terug verhuizen.
Woensdag hebben we met een paar kindjes gewerkt aan het kadootje voor Amelie haar zusje Marie.
Donderdag startte ons nieuw thema .
Toen we in ons klasje kwamen zagen we onmiddellijk dat er twee nieuwe vriendjes aanwezig waren : 2 goudvissen.
We hebben erover verteld en goed naar gekeken, we weten nu dat visje niet kunnen praten, geen snoepjes eten ( maar wel niet zo lekker ruikende vlokjes), vinnen hebben om te zwemmen, altijd in het water moeten blijven,
We zochten ook 2 namen voor onze vriendjes : Blubke en Flupke
Aan de werktafel vulden we een visbokaal met water ( anders kunnen we er straks geen visje in steken )
Vrijdag speelden we een spelletje . Onze kring was een grote aquarium met heel veel verschillende visjes : grote , kleine , dikke , lange en ook verschillende kleuren.
Juf zong vis, vis , dikke (lange, rode, kleine, grote, )vis die vannacht gevangen is.
Elk om beurt mochten we dan de juiste vis uit ons aquarium vissen .
We snipperden met vele kleuren op een visje voor in onze visbokaal.
Volgende week werken we nog een beetje verder rond het thema vissen.
En niet vergeten : woensdag : pedagogische studiedag : geen school voor de kleuters .
Wij beginnen met het thema spelen met mijn handen.We zullen onze handen eens goed bekijken, we hebben er twee, die van de juf zijn groter.Wat kunnen we allemaal?Klappen, wrijven, papier scheuren, We zullen ook boetseren, eens alles goed kneden met onze vingers, Tussendoor spelen we leuke spelletjes met onze handen en vingers!
Wij werken met het hele leuke boekje: 'Mijn handen dansen' Met mijn handen leer ik spelen. Eerst boots ik andere mensen na, daarna doe ik het zelf. Het is een leuk boekje voor peuters die hun hanen ontdekken. Om samen in te kijken, te spelen en te zoeken.
Een bewegingsversje:
Ik geef een handje
aan mijn hoofd.
Dag hoofd.
Ik geef een handje aan mijn oog.
Dag oog.
Ik geef een handje aan mijn andere oog.
Dag andere oog
Ik geef een handje aan mijn neus.
Dag neus.
Ik geef een handje aan mijn mond.
Dag mond.
Ik geef een handje aan mijn hand.
Dag hand.
Klap klap klap.
Liedjes:
Met mijn handen klap, klap, klap, met mijn voeten stap, stap, stap, met mijn vinger wijs ik aan, wie met mij mag dansen gaan... tra la la la la la liere, tra la la la la la laaaa
Na de verbouwingswerken van de kleuterklassen, en met de lente op komst, is het tijd om de speelplaats wat op te frissen. In maart zullen de bloembakken teruggeplaatst worden en gaan we hier en daar een likje verf aanbrengen.
Ook de activiteiten op de speelplaats gaan we opnieuw leven in blazen!
Zoals vorig schooljaar werken we met een soort spel of spelmateriaal per maand
Voor de maand maart zijn dat elastieken en voor april springtouwen.( na de paasvakantie)
De kinderen mogen die zelf van thuis meebrengen naar school.
Er wordt per klas ook 1 elastiek aangeboden tijdens de speeltijd. In de bewegingslesjes worden de kleuters vertrouwd gemaakt met enkele basisspelletjes en worden er afspraken gemaakt.
Deze morgen stonden de kleuters in een nieuwe kleuterklassen. Al hun oude vertrouwde spullen in een nieuwe omgeving, wat een ontdekking! Toffe klas! leuke klas! Blije klas! klas om geen ruzie te maken! waren de vele reactie's van de kleuters na een korte ontdekking van hun klas. Mama's en papa's en andere bekenden kunnen ook even mee binnenpiepen via de foto's.