Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
12-03-2010
Een TOF hoekje in onze klas!
Beste ouders,
Zoals jullie wellicht al weten zijn er in onze klas verschillende hoeken.Alles heeft er zijn plaats en elke hoek heeft een eigenheid.In elke hoek doen de kleuters andere dingen
Sinds we in onze vernieuwde klas zitten, hebben we een nieuw hoekje én een nieuw vriendje bij in de klas.Misschien heeft jullie kleuter al over Tofkeverteld ?Het is het vriendinnetje van onze klaspop Jules.Ze heeft een eigen huisje in onze klas.Wisten jullie dat ze niet in een bedje slaapt, maar wel in een poppenwagentje ???
We waren zo blij met dat vriendinnetje erbij, dat we maar een hoekje hebben bijgemaakt in onze klas, nl. een Tof-hoekje.Daar willen we jullie graag wat meer uitleg over geven.
Het Tof-hoekje hebben we samen ingericht.We hebben er een tafeltje (met tafelkleedje) in gezet met daarop we het huisje van Tofke .
In het Tof- hoekje staat niet alleenhet huisje van Tofke, maar ook nog enkele andere dingen o.a. een beeld van Jezus en zijn mama, een kaarsje,een bloemetje, een groot, dik boek : de Bijbel waar de juffen soms verhalen uit vertellen over Jezus en Maria .
Het is een hoek waar de kleuters kunnen vertellen, genieten, bewonderen, ervaringen opdoen, het even stil maken, verhalen beluisteren en beleven, Maria en Jezus leren kennen, nieuwe liedjes leren
U kan de foto's bekijken als u op het kruisje klikt.
Heel dicht bij Jezus is het fijn,
Laten we samen zijn vriendjes zijn
Hé, stap je mee met mij in een lange rij ?
Het is zoveel leuker op stap met jou er bij !
Zo, als jullie in de toekomst over Tofke horen praten, weten jullie tenminste over wie of wat jullie kleuter vertelt
In de 2e kleuterklas werken we rond het thema 'kleuren'.
Juf Heidi is afwezig en wordt vervangen door juf Leen en juf Griet .
We brainstormden rond dit thema samen met de kleuters en zo konden we van start gaan.
Wat doen we zoal deze en volgende week?
we leren kleuren mengen, we leren namen van kleuren die we nog niet zo goed kennen zoals beige,olijfgroen,lila....
We kennen elkaars lievelingskleur, we vertellen verhalen zoals 'Geeltje en Groentje', Elmer grapjas , we kleuren mandala's ( sommige kleuters zeggen sandalen ) ,we spelen spelletjes waarbij we moeten tellen en ook nog het juiste kleurpotlood moeten zoeken,we mogen schilderen met de rollen om een achtergrond te maken .....
In de kleuterklas zijn we ook bezig met 'leren leren ' en deze week gaan we extra aandacht geven aan :' de kleuter kan focussen'
Het puntje voor sociale vaardigheden is : 'de kleuter heeft respect voor anderen'.
Juf Eva kwam een dagje op bezoek om de kleuters beter te leren kennen , ze zal haar stage in de tweede kleuterklas doen ( laatste stage van haar opleiding)
Het thema waarond we nu gewerkt hebben is gezonde voeding. Misschien heb je het al gehoord van je kleuter. We hebben eens onder de loep genomen wat wij s' morgens allemaal eten. Ook de voedingsdriehoek hebben we bekeken en voorbeelden gezocht in tijdschriften om in de voedingsdriehoek te kleven. Ook de kunstenaars kwamen aan bod, bij het schilderen van een stilleven "een fruitmand". Om een kader te maken mochten we eens stempelen met aardappelen. Ook het verhaal van wortel en zijn vriendjes hebben we beluisterd en bekeken. Nadien konden de kleuters een kleuroefening kleuren van wortel. We deden ook stempeloefeningen met de woorden: kiwi, appel, banaan, pompelmoes. Natuurlijk hebben we ook met echt fruit gewerkt, en hebben we fruitbrochetten gemaakt en nadien smakelijk opgegeten!
volgende week werken we rond het thema kleur... tot de volgende keer groetjes van de kleuters van de 3de kleuterklas en juf Joke
Na de verbouwingen van de kleuterklassen, is de "oude" turnzaal weer vrij en voor de " nieuwe" peutertjes was het wennen aan de "nieuwe" turnzaal waar juf Sabien een half schooljaar met haar kleuters onderdak vond. Hieronder enkele kiekjes
Maandag waren we allemaal blijBlub en Flup terug te zien.
Juf leerde ons een versje over visje Blup.
Visje Blub, doe je een kunstje.
Spring eens uit je bak.
Visje Blub, geef me een kusje.
Goed zo, dikke smak.
Aan de werktafel hebben we geknipt en gekleefd : de visbokalen met evenveel visjes moesten we naast elkaar kleven.
Dinsdag speelden we een bewegingsverhaal in de speelzaal.
Juf vertelde dat we visjes waren , de zaal was de zee.
We beleefden verschillende avonturen tot we helaas op het einde gevangen werden door de visser.( juf moest nogal lopen want er zaten hele vlugge vissen bij)
We kleurden visjes en kleefden ze dan van klein naar groot
Woensdag hadden wij allemaal een dagje vrij want het was pedagogische studiedag voor de juffen.
Donderdag vertelde juf het boek de allermooiste vis.
Knobbel ligt doodziek op de bodem van de zee. Slechts één medicijn kan hem helpen : het rode zeewier. Regenboog en kleine Vinnie beginnen aan de gevaarlijke tocht op zoek naar het zeewier.
Aan de werktafel hebben we een groepswerk gemaakt rond dit verhaal : een aantal kindjes schilderden met verfrollen de zee, andere kindjes mochten een visje tamponeren. Ondertussen hadden er al andere kleuters repen gescheurd die we opkleefden : dit waren de plantjes van de zee.
Ook het rode zeewier die in het verhaaltje als medicijn werd gebruikt zijn we niet vergeten.
Vrijdag deden we een kringactiviteit rond de begrippen meer minder evenveel.
De kindjes die nog niet geknipt en gekleefd hadden konden ditnu nog doen.
Zo, ons thema vissen zit erop. Blup en Flup blijven wel in ons klasje.
We gaan ze goed verzorgen : elke dag eten geven en wekelijks
een vers badje.
Volgende week staat het B.P. pret in bad centraal.
(op aanvraag : B.P. staat voor : belangstellingspunt)
Een bad nemen zullen we niet doen ( de popjes en Jules misschien wel ) maar
tandjes poetsen, neusjes leren snuiten, staat wel op ons programma.
De kleuters van de tweede en derde kleuterklas komen telkens een halve dag naar de kleine klas,we zijn dan met ongeveer 15 kleuters . Het is leuk om de verschillende leeftijden bij elkaar te hebben,zo leren ze heel wat van elkaar .
Deze week hebben we smaken leren benoemen , dit blijkt niet eenvoudig .
We kennen allemaal suiker maar welke smaak hoort daarbij ....ZOET natuurlijk . We proefden rozijnen,zout,olijven,tomaat,sinaasappel,mosterd en benoemden de bijbehorende smaken.Niet alle kleuters durfden van alles proeven ( en dit moest natuurlijk ook niet)
Deze morgen waren we met niet zoveel kleuters in de klas, maar dat kon zeker de pret niet bederven! Wij hebben gewoon dubbel zo hard gezongen! Hiep, hiep, hoera voor Marthe en Warre. Onze feestvarkentjes genoten van het feest, kijk maar mee naar onze foto's.
Wij zijn heel blij dat we terug een eigen plekje hebben,iedereen heeft zijn vertrouwde plaatsje terug....de ambulante klas is vooraan ( waar juf Famke's klas was)
Deze week hebben we gepraat over gezonde voeding en 'Dainamix' heeft ons gezonde tips gegeven o.a. * wij moeten 5 maal per dag een portie fruit of groente eten, we gebruiken elke dag melkproducten en we nemen een gezond vieruurtje.
Wij hebben samen een gezond tussendoortje gemaakt nml. een smoothie . Hoe maken we een bananensmoothie ? Neem een banaan en doe hem in stukjes , doe die stukjes samen met melk in een blender ( of gebruik de mixer) Giet dit schuimige drankje in een leuke beker en je hebt een prima tussendoortje !!
Deze week hebben we ook geleerd om elkaar een complimentje te geven, leuk om dit ook eens thuis uit te proberen met je kleuter .
Maandag was het dan zover : onze eerste dag in onze nieuwe klas.
Zowel voor juf als voor ons was het een grote aanpassing .
Nadat we onze 6 nieuwe vriendjes hadden verwelkomt maakte juf kettingen
voor een aantal hoekjes : 4 voor de poppenhoek boven, 3 voor de bouwhoek boven en 4 voor de zandtafel. Als er geen kettingen meer aan het haakje hangen is er geen plaats meer in het hoekje. Elke hoek heeft zijn kleur, we mogen ook niet met een gele ketting in de rode poppenhoek.
Juf moest in het begin ons de hele tijdin de gaten houden want we durven wel eens proberen om er toch stiekem bij te kruipen maar helaas het lukte niet hoor.
Na twee dagen verliep dit reeds heel vlot.
Juf vertelde nog het verhaal van de knuffels van Jules .
Zus heeft op haar kamer een huis gemaakt voor al haar knuffels. Jules mag zijn knuffels ook allemaal naar het nieuwe huis overbrengen. Maar zijn kamer is dan wel erg leeg. Daar wordt Jules verdrietig van! Gelukkig kun je ook terug verhuizen.
Woensdag hebben we met een paar kindjes gewerkt aan het kadootje voor Amelie haar zusje Marie.
Donderdag startte ons nieuw thema .
Toen we in ons klasje kwamen zagen we onmiddellijk dat er twee nieuwe vriendjes aanwezig waren : 2 goudvissen.
We hebben erover verteld en goed naar gekeken, we weten nu dat visje niet kunnen praten, geen snoepjes eten ( maar wel niet zo lekker ruikende vlokjes), vinnen hebben om te zwemmen, altijd in het water moeten blijven,
We zochten ook 2 namen voor onze vriendjes : Blubke en Flupke
Aan de werktafel vulden we een visbokaal met water ( anders kunnen we er straks geen visje in steken )
Vrijdag speelden we een spelletje . Onze kring was een grote aquarium met heel veel verschillende visjes : grote , kleine , dikke , lange en ook verschillende kleuren.
Juf zong vis, vis , dikke (lange, rode, kleine, grote, )vis die vannacht gevangen is.
Elk om beurt mochten we dan de juiste vis uit ons aquarium vissen .
We snipperden met vele kleuren op een visje voor in onze visbokaal.
Volgende week werken we nog een beetje verder rond het thema vissen.
En niet vergeten : woensdag : pedagogische studiedag : geen school voor de kleuters .
Wij beginnen met het thema spelen met mijn handen.We zullen onze handen eens goed bekijken, we hebben er twee, die van de juf zijn groter.Wat kunnen we allemaal?Klappen, wrijven, papier scheuren, We zullen ook boetseren, eens alles goed kneden met onze vingers, Tussendoor spelen we leuke spelletjes met onze handen en vingers!
Wij werken met het hele leuke boekje: 'Mijn handen dansen' Met mijn handen leer ik spelen. Eerst boots ik andere mensen na, daarna doe ik het zelf. Het is een leuk boekje voor peuters die hun hanen ontdekken. Om samen in te kijken, te spelen en te zoeken.
Een bewegingsversje:
Ik geef een handje
aan mijn hoofd.
Dag hoofd.
Ik geef een handje aan mijn oog.
Dag oog.
Ik geef een handje aan mijn andere oog.
Dag andere oog
Ik geef een handje aan mijn neus.
Dag neus.
Ik geef een handje aan mijn mond.
Dag mond.
Ik geef een handje aan mijn hand.
Dag hand.
Klap klap klap.
Liedjes:
Met mijn handen klap, klap, klap, met mijn voeten stap, stap, stap, met mijn vinger wijs ik aan, wie met mij mag dansen gaan... tra la la la la la liere, tra la la la la la laaaa
Na de verbouwingswerken van de kleuterklassen, en met de lente op komst, is het tijd om de speelplaats wat op te frissen. In maart zullen de bloembakken teruggeplaatst worden en gaan we hier en daar een likje verf aanbrengen.
Ook de activiteiten op de speelplaats gaan we opnieuw leven in blazen!
Zoals vorig schooljaar werken we met een soort spel of spelmateriaal per maand
Voor de maand maart zijn dat elastieken en voor april springtouwen.( na de paasvakantie)
De kinderen mogen die zelf van thuis meebrengen naar school.
Er wordt per klas ook 1 elastiek aangeboden tijdens de speeltijd. In de bewegingslesjes worden de kleuters vertrouwd gemaakt met enkele basisspelletjes en worden er afspraken gemaakt.
Deze morgen stonden de kleuters in een nieuwe kleuterklassen. Al hun oude vertrouwde spullen in een nieuwe omgeving, wat een ontdekking! Toffe klas! leuke klas! Blije klas! klas om geen ruzie te maken! waren de vele reactie's van de kleuters na een korte ontdekking van hun klas. Mama's en papa's en andere bekenden kunnen ook even mee binnenpiepen via de foto's.
Eindelijk is het zover, wij hebben kunnen kennismaken met ons nieuw klaslokaal. De kleuters waren vol verwondering, hoe kon het nu dat onze kast, zandbak, poppenhoek, ... allemaal in een nieuw lokaal staan? Door de kabouters? Neen, samen met de leerlingen van het 6de leerjaar en het oudercomité hebben wij alles kunnen verhuizen. Ik wil die mensen ook nog eens extra bedanken! Julie is vandaag ook gestart aan haar 'schoolcarrière' en morgen zal Sebastien starten. Welkom in onze klas en ik wens hen allebei een vlotte start en veel schaterlachjes toe!
Deze week zullen wij vooral de nieuwe afspraken van de klas wat proberen onder de knie te krijgen. Wij werken ook rond het verhaal van 'Knolliebollie'. Knolliebollie is de knuffel van Rudolf. Knolliebollie mag voor de eerste keer naar de school en hij is een beetje verdrietig. Hij vindt het niet zo leuk in de knuffelklas zonder Rudolf bij hem. Het is een verhaal waar er verschillende gevoelens aan bod komen: verdrietig, boos maar op het einde van het verhaal is knolliebollie superblij want Rudolf komt hem terug ophalen. Het zal 'een week vol gevoelens' worden...
De laatste jarige die we in ons 'oud' klasje hebben gevierd is Reinhart. Met het spetterende feest van Jules zijn verjaardag in het achterhoofd waren de kleuters dolenthousiast om nog eens een verjaardag te vieren. We beginnen nu ook al te snappen dat iedereen eens aan de beurt komt om zijn of haar verjaardag te vieren... Nadat Reinhart zorgvuldig de kleuren voor zijn kroon had gekozen kon het feest beginnen. Geniet maar mee van de foto's!
Een beetje in vertraging maar hier toch nog het wekelijks verslagje uit de eerste kleuterklas.
Maandag vertelde juf het verhaal van Bram en Brom die carnaval vieren. Daarna moesten we allerlei verschillen en gelijkenissen opmerken.
Aan de werktafel lag er een knip en kleefoefening : allerlei carnavalsartikelen kleven volgens opdracht.
Dinsdag hielden we een kringgesprek over de vertelplaat van Jules.
Daarna mochten we een clowntje puzzelen en opkleven.
In de poppenhoek lagen verkleedkleren van prinsesjes. De meisjes vonden dit natuurlijk heel leuk. Verschillende combinaties werden uitgeprobeerd.
Op woensdag werden alle werkjes uitgedeeld. We kregen allemaal onze strik en clownshoedje op. Natuurlijk waren we nu nog geen echte clowntjes, we hadden nog geen rode neus en witte mond. Maar daar kwam vlug verandering in
Donderdag was dan de dag waar we allemaal naar uitkeken : het carnavalsfeest. Juf Famke vertelde reeds over het verloop van het feest, voor nog meer sfeerbeelden klik op het clowntje.
Op vrijdag kwamen een paar grote meisjes van het zesde gezelschapsspelletjes spelen met ons terwijl een paar jongens met juf meehielpen alles uit de kasten te verhuizen naar de nieuwe klas.
Amai, die juf van ons heeft nogal wat zitten in die kasten van haar
De rest van de klas werd op zaterdag verhuisd. Nogmaals dank aan de mensen van de ouderraad die zijn komen helpen Na de vakantie starten we in onze gloednieuwe klas.
Alvast nog heel veel vakantieplezier en tot volgende week.
De vakantie is begonnen, er zullen weer veel mooie carnavalsstoeten door de straten trekken. Hopelijk kunnen jullie er een gaan bekijken want alle kinderen vinden dit prachtig. In de school zitten wij niet stil, na de vakantie zal onze klas verhuisd zijn en trekken wij in ons nieuw klasje. We kijken er al naar uit! Er komen ook weer nieuwe peuters naar onze klas en onze 6 oudste kleuters schuiven door naar de klas van juffrouw Sabien. Nog een prettige vakantie en veel carnavalsplezier!