Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
28-09-2013
Wij hebben vrijdag nog een leuk kleurenfeestje en de verjaardag van Achille gevierd, u kan alles zien op de foto's. Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. En om af te sluiten hebben we kleurrijke hapjes gegeten en lekkere appelsap gedronken...
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken.Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk!Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zokan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ...Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
Ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je op (pffff pfffff) ballonnetje, ballonnetje, je krijgt een dikke kop (pffff pfffff) ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je ... (de ballon laten vliegen, piepen of knallen, ...)
Volgend week starten we met een heel leuk thema: fietsen. Alle kleuters mogen fiets meebrengen naar school (naamtekenen aub) De fietsen mogen 's morgens in de binnenzaal gezet worden. Voor wie zijn/haar fiets niet kan meebrengen hebben we een fietsje van de school.
Ons
thema bonte kleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke
weken, zowel wat knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals
dank aan de mamas ( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de
dagkleur aankleedde.
Je hebt
het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie,
bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja, de
kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op
maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en haalden er allemaal gele voorwerpen uit op het
versje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We schilderden
de ronde van de zon en de zonnestraaltjes . De peuters mochten een zonnetje
inschilderen.
Dinsdag
maakten we gele pudding . Njam, njam, dat smaakte heel
erg hoor.
Daarna mochten we knikkeren
in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in lichtgele en donkergele verf gerold en daarna mochten
we knikkeren in een doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de
doos te houden!!!! Oei, oei, oei
Woensdag
startte de groene
dagen.
De kleurentovenaar was weer paraat en toverde
holie, bolie boen, het water wordt nu groen
We
schilderen met vingerverf ons kikkertje in het groen.
Donderdag
vertelde juf het verhaal Jules kiest
kleur
Jules mag met
papa zijn slaapkamer schilderen. Hij kiest twee kleuren, want hij kan niet
beslissen. Maar het resultaat is anders dan verwacht: Zijn kamer werd GROEN!!
In de klas moesten we dit
natuurlijk ook eens proberen.
Ook bij juf Kris mochten we
kleuren toveren tijdens het schrijbelen.
Bovendien mochten we op
vrijdag prentjes kleuren volgens
kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles
eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
In de namiddag was er ons
kleurenfeest in de zaal. We maakten kleurengroepjes, speelden een spelletje met
de kleurenkaartjes op muziek en het leukst van al was de verrassing : lekkere
kleurensnoepjes en lekker fruitsap. En smullen maar!!!!
Zoals
jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret!
Klik op Jules rechtsboven voor alle foto's
Volgende week start het
belangstellingspunt Het rolt en het rijdt .
Dit naar aanleiding van de
veiligheidsweek vanaf 7 oktober.
We zullen het voornamelijk
hebben over onze fiets.
Wie kan mag dan ook volgende week zijn fiets meebrengen naar school.
graag afzetten in binnenzaal en goed naamtekenen aub.
Woensdag trokken de kinderen van KL3 C naar het Spillebad Niemand had watervrees en sprong lekker het water in!! Bravo !!We hebben opnieuw bijgeleerd: als we mogen spelen met de grote drijfplank mag je er niet op rechtstaan en mag je die niet omdraaien Waarom? Voor de VEILGHEID !!
Even herinneren: voor de jongens zijn zwembermuda's niet toegelaten. Enkel aansluitende zwembroekjes aub.( reglement in alle binnenzwembaden)
Ik ben op zoek naar bidons (bv van gedestilleerd water). Hebt u er één of meerdere dan mag u die bij mij komen afgeven in de klas. Op die manier hebt u een plaatsje in uw vuilbak gespaard en doet u mij een heel groot plezier!
Wij kleuren, schilderen, praten nog altijd rond het thema 'de kleuren'. Via spelletjes kunnen de kleuters de kleuren sorteren en benoemen. Op maandag beginnen we met het kleur geel en donderdag met het kleur groen. Uw kind mag die dagen iets in het kleur van de dag aandoen en/of iets meebrengen naar de klas in dat kleur.
Vrijdagnamiddag vieren we een kleurenfeest, u mag die dag uw kleuter helemaal in 1 kleur kleden. Er zullen gekleurde hapjes en een drankje zijn. We vieren dit samen met de klas van juffrouw Sabien. Wij kijken er al naar uit!!!
Woensdag heeft juffrouw Kristien heerlijke rode tomatensoep gemaakt in de klas. De soep was heel lekker maar de kleuters smulden ook van de gehaktballetjes!!!
Op donderdag kregen wij heel leuk bezoek in de klas, de mama van Matteo en zijn kleine broer. De kleuters vonden het superleuk om zo'n klein baby'tje in de klas te hebben. We hebben eens nagedacht over wat een baby eet, of het jongen of meisje is, een broer of een zus, wat kan een baby allemaal... Op het einde van het bezoek kreeg iedereen een mooie bellenblazer! JOEPIE !!! Dankuwel voor het leuke bezoek en het geschenkje !
Ik wil jullie bedanken voor het actief deelnemen aan het thema kleuren. De kleuters waren vaak in het kleur van de dag gekleed en/of hadden spulletjes mee in een bepaald kleur!!! Dit was echt tof!!! Het is ook heel leuk om de reacties te lezen op de blogartikelen!!!
Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus, Jules die heeft een rode neus ha ha ha ha haaaaa
Wegens " GROOT SUCCES " gaan we nog een jaartje door met dopjes verzamelen. We verleggen ons doel naar 2000 kg dopjes eind schooljaar 2014 ! Wat zal LOUIS gelukkig zijn wanneer zijn hond de opleiding tot blindegeleidehond zal kunnen starten! Met onze dopjes steunen we die opleiding financieel.
De voorbije week stond het kleur rood en blauw centraal. Geen paniek als je kleuter nog moeite heeft om deze kleuren te herkennen. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .
Jonge kleuters laten experimenteren met verf is heel belangrijk. Daar horen natuurlijk ook vuile handen bij.
We hebben de voorbije week dan ook heel veel geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules. Zo kunnen de kleuren ook thuis herhaald worden . Maandag, dinsdag en woensdag waren onze rode dagen.
We zongen het liedje:
Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus. Jules die heeft een rode neus, een rode neus.
Fijn dat de meeste kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat was telkens een leuk vertrekpunt. Ook in de klas werden de hoekjes aangepast aan het kleur : rode plasticine, rode krijtjes, rode noppers
De kleurentovenaar was ook telkens van de partij. Weet je dat hij gewoon water kan omtoveren in blauw of rood water.
Op maandag kleefden we snippers op onze rode bloem en op dinsdag mochten we kliederen met onze handjes in de rode verf. Juf maakte er dan een afdruk van. We bouwden een hoge toren maar we mochten alleen maar rode blokken gebruiken.
Plots konden we er niet meer aan maar hadden we wel nog blokken. Wat nu gedaan?? De oplossing kwam al vlug : een bank of een stoel en een beetje later een grotere stoel
We luisterden we naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze nergens op de boerderij een aardig vriendje had.
Woensdag had juf tomaten mee. Wat zouden we daar mee kunnen doen?
Al vlug kwam het idee om lekkere tomatensoep te maken. Njam, njam
Aan de werktafel schilderen we het hoofd van Jules voor ons kleurenboekje.
Donderdag startte onze blauwe dagen. We mochten stempelen met de blauwe verf op een tros druiven en op vrijdag had juf verschillende kleeffiguurtjes op tafel gelegd. Wij mochten enkel de blauwe eruit zoeken om dan op te kleven. Leuk hoor !!
voor alle foto's klik op Jules links boven
Maandag staat het kleur geel centraal .
Wie thuis gele kledij heeft mag die gerust aandoen.
Op vrijdag is het regenboog dag.
We zullen een kleurenfeest houden in de zaal . Is het mogelijk om uw kleuter die dag in eenzelfde kleur te kleden aub?
Benieuwd wat schrijfdans betekent? Eerst en vooral gaat het om het beeld, de beweging, de klank en de beleving! Er zitten in de vorm van een vulkaanberg en in de beweging van de lava patronen die in het latere handschrijven terugkeren. Met schrijfdans wordt aan de basis gewerkt van deze lijnen op een speelse en fantasierijke manier. Vorige week hebben de kinderen met hun lichaam de vulkaan uitgebeeld op de muziek en vandaag op tweedimensioneel vlak met krijtjes op de vloer. Kijk en luister even mee....
Voor de nieuwe kleuters en hun ouders is het nog wat wennen aan de school en aan de juffen en de 2 meesters! Ik ben de juf bewegingsopvoeding van de kleuters en ben op school op maandagvoormiddag, dinsdag, woensdag-donderdag- en vrijdagvoormiddag. Ik geef kleuterturnen aan alle kindjes ! Ook relaxatie aan kleuter 2 , dansen en schrijbelen aan KL 1 en watergewenning en schrijfdans aan KL3. Ik sta eveneeens in voor de samenwerking tussen het woonzorgcentrum en de derde kleuterklas.
Vanaf oktober start de voorbereiding van ons grootoudersfeest. Voorlopig blijft alles nog een beetje geheim maar de datum staat reeds vast: op dinsdagnamiddag, 19 november, zijn alle opa's en oma's van harte welkom!!
Jammer dat we zonder Edouard naar het Spillebad vertrokken. Hij is ziek ...maar volgende keer zal hij er bij zijn! Alle kinderen deden erg hun best om zich zorgvuldig om te kleden. BRAVO !!! We hebben enkele goede afspraken gemaakt en daarna konden ze zich uitleven met het aanbod van moussebuizen en drijfplankjes. Daarna volgden enkele individule- en groepsspelletjes aan de hand van de didactische kijk-en praat platen. Tot de volgende keer Daaaaag!
Elke dinsdagnamiddag krijgen de kinderen van de tweede kleuterklas een lesje interactieve relaxatie . Daarbij bied ik oefeningen aan vanuit de pedagogiek van de kinderyoga en sherborn.
Ontwikkelingsgericht werken met kinderen vereist het kunnen vertrekken van uit een basisvertrouwen; wanneer kinderen zich goed in hun vel voelen, kan het leren beginnen.
Door kinderen positief te stimuleren en door het vooral succeservaringen te laten beleven, worden de basisvoorwaarden gecreëerd tot zelfexploratie en wordt faalangst vermeden. De Veronica Sherborne pedagogiek hecht veel belang aan het parallel ontwikkelen van motorische vaardigheden en positieve relatieopbouw. Deze totaalbenadering heeft een zeer gunstige invloed op psychomotorisch, relationeel, sociaal en emotioneel gebied.
Centraal staat:
-zelfrespect respect voor de andere
-zelfvertrouwen vertrouwen hebben in de andere
-zelfbewustzijn bewust worden van de andere
- zelf tot rust komen tot rust komen met de andere
- zelkennis vergroten de andere begrijpen
Sherborn is .... LIEF Sherborn is..... ZACHT... Sherborne is.....KRACHT.... Sherborn is....... STIL... Dat is wat ik ......WIL.....
Hieronder zie je de kleuters tijdens een oefening: ze maken met hun lichaam een tentje waarin een vriendje mag rusten
We leerden elkaar beter kennen, brachten voorwerpen mee van thuis waaraan we gehecht zijn of die ons typeren.
We vertelden over ons gezin en maakten een zelfportret.We oefenden de begrippen groot/klein, groter/keiner...
Er werd veel gespeeld en op ontdekking gegaan in de nieuwe klas. We maakten afspraken zodat iedereen zich goed kan voelen in de klas.
De vriendjes van het eerste leerjaar mochten eens terugkomen en de vriendjes van de derde kleuterklas gingen kennismaken met de juffen van het eerste leerjaar!
We mochten ook al feesten! Drie kleuters waren jarig: Marcel, Nina en Mayté.
Nu zijn we een nieuw thema begonnen: "sokken". Heb je thuis interessant materiaal om de klas te verrijken dan mag je dat gerust meegeven.
Groetjes uit de klas!
Om de foto's te zien klik je op het fototoestel...
In het eerste thema : 'wie ben jij' leerden we elkaar beter kennen . We speelden spelletjes waarbij we gelijkenissen opzochten en verschillen. Via foto's ontdekten we hoe verschillend onze gezinnen zijn en de kleuters maakten daar een werkje van . De kleuters mochten vrij schilderen, we boetseerden onszelf , we schilderden een school en kleefden de foto's van onze vriendjes erin. We deden allerlei oefeningen ivm met de begrippen; groter,kleiner , even groot, bijna even groot ..... de kleuters bouwden torens en kregen rietjes die ze mochten vergelijken . We oefenen op evalueren met het goed gevoel-latje; de ene kant is rood en de andere kant is groen ( rood staat voor slecht, verdrietig en groen voor goed en blij) De kleuters van de derde klas hoorden het eerste verhaal over de axen waarbij ze 10 dieren leren kennen en hun gedragingen . Ze mochten ook voor de eerste maal naar het eerste leerjaar om kennis te maken, de leerlingen van het eerste kwamen spelen in onze klas . De oudste kleuters mochten ook een blad stempelen met woorden .
We namen keien waar en een grote kei die we vergeleken met onszelf; geen enkele kei is dezelfde ... de grote kei stond symbool voor de grote mensen en Jezus die voor ons zorgen.
Het waren 2 boeiende weken waarin we heel wat afspraken maakten en tijd namen om een plaatsje te vinden in onze klas ...
Volgend thema : sokken ( kleuters mogen allerlei spullen meebrengen die met dit thema te maken hebben ) 
Deze week
vertelden we verder rond BP : Dit kan ik al .
Er zijn reeds een tal van dingen die we helemaal alleen kunnen zoals jasje aan en uit doen, koekjes in de mand leggen,flesjes water op de juiste plaats bij ons symbooltje zetten, ...
Zelfstandigheid is iets waar we de voorbije 2 weken erg de nadruk op gelegd hebben.
We zijn dan ook erg trots wanneer we weeral iets zelf kunnen.
Ook Jules is hierbij een grote steun. Kijk maar hoe we onze jas moeten aandoen :
hokus pokus pats ik wou dat mijn jasje aan was.
We speelden
een kimspel waarbij we moesten raden wat verdwenen was uit Jules schooltas, we
herhaalden ons versje, speelden een spel
rond de begrippen naast-in-voor-achter de schooltas, we schrijbelden bij juf
Kris, we luisterden naar een verhaal van Jules,
Ook aan de
werktafel waren we druk bezig : versieren van onze grote werkjeszak, een
schooltas schilderen, knippen enkleven :wat
hoort in de schooltasen wat niet,
kleuren van voorblad van ons dit kan ik
al-boekje , stempelen op onze verjaardagstaart voor een grote
verjaardagskalender voor in de klas,
klik op Jules voor de foto's
Volgende
week vertellen we over het BP Jules kiest kleur .
Samen met
Jules gaan we de kleuren ontdekken.
Het zou
leuk zijn als uw kleuter iets aan heeft van de kleur van de dag.
Julie wordt zondag 3 jaar, dit hebben wij alvast in de klas gevierd! Het is een lieve en flinke meid, dikke proficiat Julie!!!
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht (tafelkleed gestempeld met onze handen, kruisje uit klei gemaakt, een stoeltje voor Tov'ke, ...). TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
Volgende week starten we met een nieuw thema: KLEUREN. Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden. Vanaf maandag beginnen we met de rode dag. We zoeken allerlei rode voorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school. (vergeet niet de naam te noteren!) Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk andoen! Vanaf donderdag start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op volgende week maandag met de kleur geel! U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag. Volgende week donderdag werken we met het kleur groen en op vrijdag bekijken we eens alle kleuren van dichterbij. Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.
Kleine kindjes worden groot en ze kunnen steeds meer... Dit hebben we in ons eerste thema eens in de bloemetjes gezet. We stimuleren de kleuters om zelfstandig te worden, dit gebeurt stap voor stap. Als ze iets kunnen mogen ze daar natuurlijk heel trots op zijn! Zelfstandig je jas aandoen, je symbool herkennen en daar je jas bij hangen, alleen naar het toilet gaan, ... en nog een heleboel andere dingen. Op een speelse manier herhalen we alle afspraken met een positieve bevestiging! Jules, de klaspop zal hen daarbij begeleiden of soms eens iets helemaal verkeerd doen... Jules kan wel al heel goed zijn jas helemaal alleen aandoen, de juf zegt: hocus, pocus, pats, ik wou dat Jules zijn jas aan was! En ziehier het resultaat:
Ons eerste thema
van het schooljaar zit er reeds op.
We werkten rond
het thema wie ben jij.Op deze manier
wilden we de kinderen in onze klas leren kennen.
We leerden een
nieuw lied: mijn nieuwe klas en de kleuters zingen het al uit volle borst mee.
We leerden ook de
nieuwe hoeken kennen in onze klas en het speelgoed.En we maakten kennis met de afspraken van
onze klas.
We leerden de
begrippen groot / klein, groter dan, kleiner dan, lang en kort a.d.h.v. allerlei
spelletjes.
We maakten van
onze klas ook een toffe club en hebben de naam: de cluppieklas (uitgevonden
door de kleuters) en als groet blazen we een kushandje naar elkaar en we hebben
dan ook nog een clublied.
We stelden onze
familie voor aan elkaar, wie woont er allemaal in ons huis. De kinderen van de
derde kleuterklas maakten er ook een collage van.
We stempelden en
schilderen onze school en kleefden er alle fotos in van de vriendjes van de
klas.Zo kunnen we ook eens aan onze
mama en papa vertellen wie er allemaal bij ons in de klas zit.
We speelden ook
allerlei spelletjes om elkaar beter te leren kennen. Wat is ons lievelingseten, hoe is onze
achternaam, .En natuurlijk vertelden we
ook over ons voorwerp die we mee hadden van thuis.
Alvast dank je wel
voor de grote respons daarop!
Volgende week
werken we rond het thema: sokken.
Uw kleuter mag
verschillende soorten sokken meebrengen naar school.Bv. Pantys, legging, babysokjes, gekleurde
sokken, kniekousen,tennissokken.
Graag met de naam
erop.
met vriendelijke groeten juf JOke en juf Ann-sofie