Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
18-09-2013
KL3B Spillebad: Goed gedaan!
Jammer dat we zonder Edouard naar het Spillebad vertrokken. Hij is ziek ...maar volgende keer zal hij er bij zijn! Alle kinderen deden erg hun best om zich zorgvuldig om te kleden. BRAVO !!! We hebben enkele goede afspraken gemaakt en daarna konden ze zich uitleven met het aanbod van moussebuizen en drijfplankjes. Daarna volgden enkele individule- en groepsspelletjes aan de hand van de didactische kijk-en praat platen. Tot de volgende keer Daaaaag!
Elke dinsdagnamiddag krijgen de kinderen van de tweede kleuterklas een lesje interactieve relaxatie . Daarbij bied ik oefeningen aan vanuit de pedagogiek van de kinderyoga en sherborn.
Ontwikkelingsgericht werken met kinderen vereist het kunnen vertrekken van uit een basisvertrouwen; wanneer kinderen zich goed in hun vel voelen, kan het leren beginnen.
Door kinderen positief te stimuleren en door het vooral succeservaringen te laten beleven, worden de basisvoorwaarden gecreëerd tot zelfexploratie en wordt faalangst vermeden. De Veronica Sherborne pedagogiek hecht veel belang aan het parallel ontwikkelen van motorische vaardigheden en positieve relatieopbouw. Deze totaalbenadering heeft een zeer gunstige invloed op psychomotorisch, relationeel, sociaal en emotioneel gebied.
Centraal staat:
-zelfrespect respect voor de andere
-zelfvertrouwen vertrouwen hebben in de andere
-zelfbewustzijn bewust worden van de andere
- zelf tot rust komen tot rust komen met de andere
- zelkennis vergroten de andere begrijpen
Sherborn is .... LIEF Sherborn is..... ZACHT... Sherborne is.....KRACHT.... Sherborn is....... STIL... Dat is wat ik ......WIL.....
Hieronder zie je de kleuters tijdens een oefening: ze maken met hun lichaam een tentje waarin een vriendje mag rusten
We leerden elkaar beter kennen, brachten voorwerpen mee van thuis waaraan we gehecht zijn of die ons typeren.
We vertelden over ons gezin en maakten een zelfportret.We oefenden de begrippen groot/klein, groter/keiner...
Er werd veel gespeeld en op ontdekking gegaan in de nieuwe klas. We maakten afspraken zodat iedereen zich goed kan voelen in de klas.
De vriendjes van het eerste leerjaar mochten eens terugkomen en de vriendjes van de derde kleuterklas gingen kennismaken met de juffen van het eerste leerjaar!
We mochten ook al feesten! Drie kleuters waren jarig: Marcel, Nina en Mayté.
Nu zijn we een nieuw thema begonnen: "sokken". Heb je thuis interessant materiaal om de klas te verrijken dan mag je dat gerust meegeven.
Groetjes uit de klas!
Om de foto's te zien klik je op het fototoestel...
In het eerste thema : 'wie ben jij' leerden we elkaar beter kennen . We speelden spelletjes waarbij we gelijkenissen opzochten en verschillen. Via foto's ontdekten we hoe verschillend onze gezinnen zijn en de kleuters maakten daar een werkje van . De kleuters mochten vrij schilderen, we boetseerden onszelf , we schilderden een school en kleefden de foto's van onze vriendjes erin. We deden allerlei oefeningen ivm met de begrippen; groter,kleiner , even groot, bijna even groot ..... de kleuters bouwden torens en kregen rietjes die ze mochten vergelijken . We oefenen op evalueren met het goed gevoel-latje; de ene kant is rood en de andere kant is groen ( rood staat voor slecht, verdrietig en groen voor goed en blij) De kleuters van de derde klas hoorden het eerste verhaal over de axen waarbij ze 10 dieren leren kennen en hun gedragingen . Ze mochten ook voor de eerste maal naar het eerste leerjaar om kennis te maken, de leerlingen van het eerste kwamen spelen in onze klas . De oudste kleuters mochten ook een blad stempelen met woorden .
We namen keien waar en een grote kei die we vergeleken met onszelf; geen enkele kei is dezelfde ... de grote kei stond symbool voor de grote mensen en Jezus die voor ons zorgen.
Het waren 2 boeiende weken waarin we heel wat afspraken maakten en tijd namen om een plaatsje te vinden in onze klas ...
Volgend thema : sokken ( kleuters mogen allerlei spullen meebrengen die met dit thema te maken hebben ) 
Deze week
vertelden we verder rond BP : Dit kan ik al .
Er zijn reeds een tal van dingen die we helemaal alleen kunnen zoals jasje aan en uit doen, koekjes in de mand leggen,flesjes water op de juiste plaats bij ons symbooltje zetten, ...
Zelfstandigheid is iets waar we de voorbije 2 weken erg de nadruk op gelegd hebben.
We zijn dan ook erg trots wanneer we weeral iets zelf kunnen.
Ook Jules is hierbij een grote steun. Kijk maar hoe we onze jas moeten aandoen :
hokus pokus pats ik wou dat mijn jasje aan was.
We speelden
een kimspel waarbij we moesten raden wat verdwenen was uit Jules schooltas, we
herhaalden ons versje, speelden een spel
rond de begrippen naast-in-voor-achter de schooltas, we schrijbelden bij juf
Kris, we luisterden naar een verhaal van Jules,
Ook aan de
werktafel waren we druk bezig : versieren van onze grote werkjeszak, een
schooltas schilderen, knippen enkleven :wat
hoort in de schooltasen wat niet,
kleuren van voorblad van ons dit kan ik
al-boekje , stempelen op onze verjaardagstaart voor een grote
verjaardagskalender voor in de klas,
klik op Jules voor de foto's
Volgende
week vertellen we over het BP Jules kiest kleur .
Samen met
Jules gaan we de kleuren ontdekken.
Het zou
leuk zijn als uw kleuter iets aan heeft van de kleur van de dag.
Julie wordt zondag 3 jaar, dit hebben wij alvast in de klas gevierd! Het is een lieve en flinke meid, dikke proficiat Julie!!!
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht (tafelkleed gestempeld met onze handen, kruisje uit klei gemaakt, een stoeltje voor Tov'ke, ...). TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
Volgende week starten we met een nieuw thema: KLEUREN. Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden. Vanaf maandag beginnen we met de rode dag. We zoeken allerlei rode voorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school. (vergeet niet de naam te noteren!) Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk andoen! Vanaf donderdag start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op volgende week maandag met de kleur geel! U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag. Volgende week donderdag werken we met het kleur groen en op vrijdag bekijken we eens alle kleuren van dichterbij. Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.
Kleine kindjes worden groot en ze kunnen steeds meer... Dit hebben we in ons eerste thema eens in de bloemetjes gezet. We stimuleren de kleuters om zelfstandig te worden, dit gebeurt stap voor stap. Als ze iets kunnen mogen ze daar natuurlijk heel trots op zijn! Zelfstandig je jas aandoen, je symbool herkennen en daar je jas bij hangen, alleen naar het toilet gaan, ... en nog een heleboel andere dingen. Op een speelse manier herhalen we alle afspraken met een positieve bevestiging! Jules, de klaspop zal hen daarbij begeleiden of soms eens iets helemaal verkeerd doen... Jules kan wel al heel goed zijn jas helemaal alleen aandoen, de juf zegt: hocus, pocus, pats, ik wou dat Jules zijn jas aan was! En ziehier het resultaat:
Ons eerste thema
van het schooljaar zit er reeds op.
We werkten rond
het thema wie ben jij.Op deze manier
wilden we de kinderen in onze klas leren kennen.
We leerden een
nieuw lied: mijn nieuwe klas en de kleuters zingen het al uit volle borst mee.
We leerden ook de
nieuwe hoeken kennen in onze klas en het speelgoed.En we maakten kennis met de afspraken van
onze klas.
We leerden de
begrippen groot / klein, groter dan, kleiner dan, lang en kort a.d.h.v. allerlei
spelletjes.
We maakten van
onze klas ook een toffe club en hebben de naam: de cluppieklas (uitgevonden
door de kleuters) en als groet blazen we een kushandje naar elkaar en we hebben
dan ook nog een clublied.
We stelden onze
familie voor aan elkaar, wie woont er allemaal in ons huis. De kinderen van de
derde kleuterklas maakten er ook een collage van.
We stempelden en
schilderen onze school en kleefden er alle fotos in van de vriendjes van de
klas.Zo kunnen we ook eens aan onze
mama en papa vertellen wie er allemaal bij ons in de klas zit.
We speelden ook
allerlei spelletjes om elkaar beter te leren kennen. Wat is ons lievelingseten, hoe is onze
achternaam, .En natuurlijk vertelden we
ook over ons voorwerp die we mee hadden van thuis.
Alvast dank je wel
voor de grote respons daarop!
Volgende week
werken we rond het thema: sokken.
Uw kleuter mag
verschillende soorten sokken meebrengen naar school.Bv. Pantys, legging, babysokjes, gekleurde
sokken, kniekousen,tennissokken.
Graag met de naam
erop.
met vriendelijke groeten juf JOke en juf Ann-sofie
We hebben al heel wat liedjes en versjes aangebracht in de klas. Het is een aanreiken... Dit wil zeker niet zeggen dat de kinderen dit al moeiteloos kunnen zingen of 'opzeggen'. Hier volgen er een paar:
Kijk eens hier,kijk eens daar klap maar in de handen kijk eens hier,kijk eens daar zwaai nu naar elkaar. Kijk eens hier,kijk eens daar stamp maar met de voeten kijk eens hier en kijk eens daar dans nu dans nu maar...
versje:
Met mijn tas en met mijn jas, stap ik naar de kleuterklas. Ik maak veel vriendjes, GROOT en klein. Jules zal er één van zijn!
(Het klasbaasje stapt rond en telt alle kleuters)k 1,2,3,4,5,6,7,... vriendjes in de klas, wat ben ik blij, met mijn vriedjes dicht bij mij !!!
Hier zijn we weer, volledig uitgerust en opgeladen na een
deugddoende, zonnige vakantie en de eerste schoolweek is al voorbij! Voor heel wat kinderen zijn de eerste stapje
op de speelplaats gezet, andere gingen naar een nieuwe klas en nieuwe juf,
... Spannend... Voor mij was het ook spannend: nieuwe
kleuters, nieuwe gewoontes, ... Elkaar
leren kennen. Het is iedere keer een
beetje zoeken. Ik geniet nu al van mijn nieuwe
klasje. Ieder jaar zie ik ook mijn
vorige klasjes groeien en ontwikkelen tot trotse dametjes en stoere ventjes !
Deze week hebben we rond het thema Ik kan dat al gewerkt. De kleuters kunnen al een heleboel maar soms laten ze het graag eens doen door iemand anders. We hangen al onze jas aan de kapstok, we doen zelf onze slip en broek aan, we zoeken ons koekje of fruit in de mand, ... En zo kunnen we nog een heleboel dingen! En daar zijn ze heel trots op !!! We hebben ook in ons schooltasje gekeken en eens nagedacht wat daar wel of niet in thuishoort. Een koekje, fruit, drankje, fluojasje, ... zijn ok. Maar... tuutjes, knuffels, speelgoed, ... Dit blijft beter thuis of in de auto.
We hebben ook een geschenkje gemaakt voor Matteo. Hij heeft tijdens de vakantie een broertje gekregen: Luca. We wensen het gezin vele leuke momenten toe met veel liefde en knuffels!!! Proficiat !!!
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste
kleuterklas zit er al op!
Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.
We zitten voorlopig met 14 sloebers in de klas : 5 jongens en 9
meisjes.
Nieuwsgierig naar onze avonturen?
klik op Jules en geniet mee.
We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen,
leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en
dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
We hebben ook al veel gewerkt in een boekje : dit kan ik al :
knippen, kleuren en schilderen.
We vierden op donderdag de verjaardag van
Amber : ze is 3 jaar geworden.
Hiep, hiep hoera.
We kleurden allemaal een kleine tekening en
samen schilderden we een grote Jules voor de jarige.
(Voor fotos zie ander artikel)
Vandaag heeft juf een versje aangebracht. Na veel
herhalen in de klas zullen we het vlug kennen.
"
Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein.
Jules zal er één van
zijn."
Dit en zo veel meer hebben we deze week allemaal gedaan!
Volgende week werken we verder rond het thema : " kijk eens wat ik kan "
Loopt je zoon of dochter graag? Dan is dit misschien iets voor jullie!
Kinderen van het geboortejaar 2007 en 2008 behoren tot de categorie "Benjamins" en mogen deelnemen aan de oefencrossen. Volgende week krijgt je kindje een foldertje mee met meer gegevens.
hieronder alvast wat info:
Data, locatie en startuur:
zondag 22 september 10u : Hoeve Dochy Duizendzinnenstraat Beitem-Roeselare
woensdag 25 september 14u: Kerelsplein Acaciastraat Roeselare
zondag 29 september 10u: Sporthal Ooststraat Staden
zondag 6 oktober 10u: Sportpark Izegemseaardeweg Beveren - Roeselare
zondag 13 oktober: 10u: hoeve Ter Kerst Koolskampstraat Gits
zondag 20 oktober: 9u30: Finale Funloop Klein Seminarie Zuidstraat Roeselare
'De Sterren van Morgen'
In samenwerking met SVS en met de steun van Topsport Vlaanderen worden er in 2013-2014 in het kader van de CrossCup 90 jeugdwedstrijden en 4 CrossCup wedstrijden ingericht. De jongerenveldlopen werden ingericht door 30 Vlaamse atletiekclubs met de organisatoren van de 4 CrossCup wedstrijden Door dit project hebben alvast meer dan 800 jeugdige atleetjes tijdens de winter de weg gevonden naar een atletiekvereniging.
Doelstelling:
Onze jeugd laten verbroederen met kinderen van andere scholen, andere jeugdverenigingen, migrantenjongeren en deze de weg te wijzen naar een georganiseerde sportparticipatie.
Meer kinderen laten proeven van de zoete smaak van de sport.
Om de atletiekverenigingen de kans te geven via onze sportnamiddagen aan scouting te doen; zich te profileren aan de jongeren; ze uit te nodigen op de club activiteiten en ervoor te zorgen dat ze op deze manier een instap vinden om volwaardig lid te worden van hun club.
Via de CrossCup veldlopen, de getalenteerde jongeren te begeleiden naar de atletiekvereniging.
Aan alle Vlaamse atletiekverenigingen, ook deze die geen deel uit maken van de CrossCup, de mogelijkheid bieden om met hun jeugd -, oefen - en scholencrossen deel uit te maken van het CrossCup Jeugdproject.
Veel van onze huidige toppers hebben via de school- en jeugdcrossen de weg naar de atletiekclubs gevonden. De wereldrecordhouders: G. Roelants, E. Puttemans, R. Moens. Al onze wereldkampioenen, maar ook Tia Hellebaut, Veerle Dejaeghere en Tom Van Hooste zijn hier het beste bewijs van.
Het Zorgcentrum is gelegen in de Knokuilstraat nr 35 en is gemakkelijk te bereiken via de Kerklaan en dan linksaf in de Karbinierstraat . 500 m verder zie je reeds het zorcentrum. Rondom vind je er tal van leuke sites voor kinderen en volwassenen: een wandeltuin, een dierenpark , een leuke speeltuin en een fitnesspark. Wisten jullie dat dit alles vrij toegangkelijk is? Iedereen die wenst kan er gratis gebruik van maken. Het concept van het zorgcentrum is nl., om zoveel mensen als mogelijk te kunnen betrekken bij het gebruik van de ruimte. Voor de vaste bewoners is het dan ook aangenaam om vanuit hun leefruimte spelende kinderen te zien.
Sedert 2011 is er een samenwerkingsproject tussen de kinderen van de Zilverbergschool en het Woon-zorgcentrum. We vieren er samen carnaval en de kinderen van de derde kleuterklas gaan er samen met de leerlingen van het zesde leerjaar regelmatig op bezoek. Vorig schooljaar werden er samen koekjes gebakken, een gezelschapsspel gespeeld, gedanst, opgetreden en geknutseld. Ook dit schooljaar werken we de samenwerking verder uit. In oktober starten we met een kennismakings- en spelnamiddag .
Op zondag 22 september organiseert het woonzorg- en dienstencentrum Zilverberg hun derde Tuinhappening, met als thema:" Oosterse sferen "
Iedereen is er welkom vanaf 14u
Voor de kinderen zijn er tal van leuke activiteiten!
wat dacht je van een kamelenritje?
of proeven van Oosterse zoetigheden in een smulkraampje ? of je uitleven op een springkasteel ? hongerige buikjes vullen bij de kraampjes met ijsjes, pita en frietjes ! een vuurspuwer aan het werk zien! een Sprookjeshoek ontdekken! een echte buikdanseres zien optreden ! ... Voor de volwassenen zijn er henna -workshops en demonstraties en een live optreden van Sadio Cisskho and friends.
Ondertussen zijn we al twee dagen ver en we worden het al goed gewoon.
We hebben al van alles gedaan. Benieuwd? Kijk maar eens mee...
De kleuters mogen nog een voorwerp meebrengen naar de klas waar ze aan gehecht zijn of hen typeert. Ze mogen het tonen in de klas en er over vertellen.
De eerste dag in onze klas is vlot verlopen. Heel wat nieuwe gezichtjes .....we leerden elkaars naam en maakten wat beter kennis via enkele spelletjes. We maakten groepjes via opdrachten , de kleuters van het derde mochten wat helpen met het tweede. We maakten heel wat afspraken in onze klas.Deze namiddag genoten we van het zonnetje in de speeltuin. Zou het mogelijk zijn om een voorwerp mee te geven waardoor we jouw kleuter beter leren kennen;bvb. een foto van het gezin of familie,een knuffel .....ons belangstellingspunt is: "wie ben jij?
de eerste schooldag is al een feit, alle kleuters waren heel benieuwd naar hun nieuwe klas en juf. Het was vooral een dag met veel spelen in de nieuwe klas. Hierbij maakten de kls. ook kennis met de nieuwe afspraken en gewoonten in de klas. Kijk even mee.
Beste ouders, dag kindjes van de eerste, tweede en derde kleuterklas!,
Het kleuterteam heet je van harte welkom op 2 september ! We wensen jullie allemaal een fijn schooljaar toe.
Even opfrissen:
Naamteken alle mutsen, sjaals, truien, brooddozen, tasjes , flesjes om verlies te voorkomen. Voorzie de jassen van een stevige ophanglus Woensdag is water-en fruitdag en eindigt de school om 11u30 Op vrijdag eindigt de school om 15u Drank op school start op donderdag 5 september Start watergewenning woensdag 11 september voor KL3 A Vrije dag op maandag 30 september
Bij vragen of mededelingen geef een seintje naar het secretariaat op nr 051/22 44 67 of mail naar info@zilverbergschool.be
Groetjes
Juf Famke, juf Sabien, kinderverzorgster Kristien, juf Joke juf Ann Sofie, juf Griet, juf Heidi en juf Kris.